Jump to content

Strb 90 HS

Rissanen

Recommended Posts

Vad är läget med den nya stridsbåten? Har alla redan levererats eller? Är det någon här som har prövat den? Måste vara skönt med luftkonditionering och toalett :D

Vidare skulle det vara kul att höra hur det går med projektet Strb+AMOS!

Ifall det blir någon Amphibious Task Unit skulle det ju vara roligt att veta vad man kommer att guppa fram i. :)

en OT fråga: vad har ni för militära förband kring wasa området ?

Det närmaste förbandet är flygkrigsskolan i Kauhava, ca 80km öster om Vasa. Det har funnits ett KA-förband i Vasa men det lades ner någon gång i början av 90-talet tror jag.

Är det ingen som har nåt svar på min fråga? :( Jag postar den på nytt. Är det ingen som vet någonting eller är det "top secret" hysh hysh? :)

"Vad är läget med den nya stridsbåten? Har alla redan levererats eller? Är det någon här som har prövat den? Måste vara skönt med luftkonditionering och toalett. B)

Vidare skulle det vara kul att höra hur det går med projektet Strb+AMOS!

Ifall det blir någon Amphibious Task Unit skulle det ju vara roligt att veta vad man kommer att guppa fram i. \:D "

Mejla FMV och fråga. Såg för knappt ett år sedan bilder på hur "internationellt anpassad" Strb 90 hade klarat träffar från 5.56 och 7.62. Någon FMV-aktuellt tror jag.

Rissanen, Finsk/Svensk ATU skulle alltså använda 90'an?

Edited by Toll

Toll, kommer du ihåg hur bra den nya 90:an hade klarat träffarna?

"Rissanen, Finsk/Svensk ATU skulle alltså använda 90'an?"

Ja, åtminstone har det funnits planer på att man skulle använda svenska Strb 90 och finska PASI-vagnen.

Mer info finns här: http://www.fmv.se/filer/fmv02_02.pdf

Eller läs följande press release från Docksta varvet:

COMBAT BOAT 90 HI

12 April 2002 15:06:55

Docksta, 12 April 2002: Dockstavarvet has received an important order from the Swedish Navy to adapt 27 new Combat Boats for international peace-keeping missions. The order came after comprehensive tests and trials conducted with two prototypes of the existing Combat Boat 90 H. The order comprises modifications of the remaining 27 boats in build, where Dockstavarvet will supply 18 boats and its cooperating partner, Gotlands Varv, the other 9 units.

“The order is a result of structural changes within the Swedish Armed Forces with an increased focus on international peace-keeping activities as well as a demand from the UN to support joint international missions with personnel and materiel,” explains Mr K-A Sundin, Managing Director of Dockstavarvet.

Strong ballistic protection

The adaptation embraces three areas: personnel protection, BC protection and operation in a “Mediterranean type climate“.

The primary protection for personnel and operation includes the wheelhouse, transport-room and engine-room and will guarantee safety even under the direct fire of 7.62 mm calibre weapons corresponding to 51 Nato Ball 9.5 gr/830 m/s.

The protection cover consists of a plastic material, some 18mm thick. The Combat Boat 90 HI is also equipped with a diesel generator and air-conditioning. The closed ventilation system will give the boat BC protection and the ability to get out of areas of contamination. The boat weight will increase by 3.8 tons when all 90 m2 have been covered.

In operation

First delivery will take place in February 2002 and the final boats will be delivered in June 2003.

The Swedish peace-keeping force will be built up during the same period and include all 27 Combat Boats. The logistics and equipment for transportation of a task force was delivered last year by Dockstavarvet subsidiary Rindö Marine followed by an extensive test period last autumn.

Mer info om ATU mm: http://www.marinnytt.mil.se/attachments/mn...2_intvatten.pdf

Norges stridsbåtar har toalett och kokvrå. På övning nordic peace 01 fick vi åka med i en sån en gång för att visa några norrmän en våldsam landstigning. Min presonliga reflektion är denna: Båtarna stinker bajs!!! Det var helt vidrigt. kan bara tänka mig hur det är att båtmarscha typ ett dygn i en sån. fy fan

Norges stridsbåtar har toalett och kokvrå. På övning nordic peace 01 fick vi åka med i en sån en gång för att visa några norrmän en våldsam landstigning. Min presonliga reflektion är denna: Båtarna stinker bajs!!! Det var helt vidrigt. kan bara tänka mig hur det är att båtmarscha typ ett dygn i en sån. fy fan

Eh? Kan de inte tvätta efter sig, eller hålla ordning, eller vad?

Eh? Kan de inte tvätta efter sig, eller hålla ordning, eller vad?

Var det inte samma luktsyndrom på en del gamla 200-båtar med skithuset kvar i transporten?

F.ö. skiter en svensk amfibiesoldat från badbryggan eller med rumpan utanför relingen - 'nuff said! Enda reglementsenligasättet att kacka inomhus i en StrB är huksittande över (sin egen) hjälm med plastpåse i medan man får utstå spe och begabbelse från gruppkamraterna! :/:)

Alltså............

Dom bajsar ju inte i hjälmen i den bemärkelsen. Dom stoppar en plastpåse i hjälmen så att avföringen hamnar i den. Plastpåsen stoppas i hjälmen så att man kan sitta ner.

Eller misstolkade jag ditt inlägg Rambo?

Edited by Doyle

Amf äter ju sitt eget bajs också.

Det har ju många fördelar:

-Lämnar inga spår

-Perfekt maskering vid smetning i ansiktet

-Färdiglagad, varm, oxragu

För att bara nämna några!

(Usch, var jag äcklig nu? :wub::D )

Rissanen, fanns en bild på en bit "yttervägg" (heter det så på båt?) från nämnda Strb. En 5.56 och en 7.62 hade träffat på ganska kort håll. 5.56'an hade lämnat ett stiligt märke och gått in någon centimeter. 7.62'an hade lämnat en i mina ögon MYCKET djup "kon" i materialet, även om den inte tog sig igenom.

F.ö. skiter en svensk amfibiesoldat från badbryggan eller med rumpan utanför relingen - 'nuff said! Enda reglementsenligasättet att kacka inomhus i en StrB är huksittande över (sin egen) hjälm med plastpåse i medan man får utstå spe och begabbelse från gruppkamraterna!

I Strf 90 har vi en campingstol med två läderrämmar istf sits och sopsäckar till den. Lämpligtvis gör man avsittning under en stridspaus och nyttjar den i terrängen.

I stridsutrymmet kan det bli lite trångt. Att skita under gång rekommenderas inte alls på campingstolen som till skillnad från akan inte är gyrostabiliserad.

I stridsutrymmet kan det bli lite trångt. Att skita under gång rekommenderas inte alls på campingstolen som till skillnad från akan inte är gyrostabiliserad.

går det inte att montera campingstolen på akan då..?

...kanske... :angry: