Jump to content

Hundar i fm

Guest HF-HTR

Recommended Posts

Hundtjänsten inom fm är väldigt bristfällig .

Det är bara ett fåtal förband som använder hund fast den bevisligen är det i särklass bästa hjälpmedlet för att lokalisera och spåra upp fi .

Lägg istället pengar på hundar, tränare dylikt .

Hur tyst och duktig man än är så luktar man alltid .

Nä men de flesta infanteri slag skulle behöva hundar som det är nu fumlar man ju runt i skogen utan att veta om det finns fi inärheten och i sådanna fall i vilken rikting mm  

Speciellt i mörkerstrid mm

Pansar skytte har ju ir inf har inget .

Det som man direkt ser när man agerar B-styrka mm så är det att hundföraren tror att han/hon kan bestämma vart hunden ska hitta spår.... skrämmande när man ser hur tydligt som helst att hunden "vindar" in var man ligger men hundföraren tar tag i kopplet å säger "nej! det är inget där" bara för att man inte syns med blotta ögat.... som sagt, det är inte hunden som luras, det är hundföraren, å det är skrämman de när man ser hur ofta detta händer inom SBK som ska utbilda hundar till FM... tacka vet jag våra egna utbildade hundar.

Men då har dom blivit fellärda så som offtast fallet är med dessa glada amatörer inom sbk .

Men där har man offta problemet med att ta in gammla hundägare som minnsan vet bäst, det tråkiga är att dom anser sig ha en sån lång gedigen erfarenhet så att dom offtast överglänser hundens alla sinnen .

Men nu är det inte sbk´s hf bristande kompetens man skall klaga på utan att man borde höja kompetensen och förtsätta utbilda nya hf ekipage .

Det är ju som om man satt en ak i händerna på en gorilla och sen klagade på att han inte kunde skjuta ordentligt . :D

Nä men de flesta infanteri slag skulle behöva hundar som det är nu fumlar man ju runt i skogen utan att veta om det finns fi inärheten och i sådanna fall i vilken rikting mm  

Speciellt i mörkerstrid mm

Pansar skytte har ju ir inf har inget .

Renodlat infanteri finns väl inte idag? Alla har väl nåt form av fordon med high-tech prylar på.

Vad jag vet så har dom väl Pbv eller Strf. motsvarande.

Men även om man har tillgång till pbv så måste man väll röra sig avsutten speciellt i krig .

Pbv vad jag har förstått används väll som färdmedel och utnyttjas sedan som eldunderstöd .

Så när fi tex luftlandsätter infiltrerar på olika sätt så skulle jag iaf gärna vilja veta i fall det finns någon någott i terängen .

Jaja du förstår säkert vart jag vill komma även fast man transporteras av pbv så kan man ha nytta av att veta vart fienderna finns , skulle kunna undvika eldöverfall , göra kringående manövrar mm

Ta fram nya taktiker kanske till och med göra som ni på bassäk sätta en jycke på en pbv och i gynsamma förhållanden åka längs med en skogsväg för att se ifall det förekommer någon i terrängen (vet inte om det skulle funka men teoretiskt sett skulle det funka ) ??? mm .

Möjligheterna är många . :)

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara att komma på förhand .

Tex ni på  bassäk er uppgift är ju inte att komma på förhand bara att lokalisera fi även fast dom redan kanske har lokaliserat er . :thumbs:

Så när fi tex luftlandsätter infiltrerar på olika sätt så skulle jag iaf gärna vilja veta i fall det finns någon någott i terängen .

Jaja du förstår säkert vart jag vill komma även fast man transporteras av pbv så kan man ha nytta av att veta vart fienderna finns , skulle kunna undvika eldöverfall , göra kringående manövrar mm

Pansarskytte strider ofta i ett högt tempo, vagnen står sällan stilla eftersom den då blir ett lätt mål. Likaså om man strider avsuttet. Jag har aldrig använt hund vid sök, men jag kan föreställa mig att det tar för lång tid för den typen av strid man använder sig av vid pansarskytte. Ofta, eller alltid, möter man en fiende som också är mekaniserad och håller ett lika högt tempo och då får man använda sig av andra metoder för att lokalisera fienden.

/Aron

Hundar på PBV. Det får mig att tänka på en polis ifrån mina hemtrakter som har en gummimatta som går att spänna fast på motorhuven på polisbilen. På mattan placerar han sedan sin vovve som får spåra sittandes på häcken på en volvohuv i trettio kilometer i timmen. Det funkar enligt uppgift utmärkt.

Jag håller med om att det stora problemet med hundar inom HV

inte är hundarna utan förarna. det verkar inte finnas något krav på att hundföraren skall vara"terränggående",inget ont om SBK men för en del verkar det största målet med att certa sin hund är att kunna ta ut mer pengar vid valpförsäljning. Även inställning behövs det jobbas lite mer med. Vi hade vid en övning förra året 4 hundar med.

Det började direkt att "gnissla"lite mellan oss i kompstab och hundförarna när vi sade att "inga hundar i tältet" - Aldrig skall min hund ligga ute och frysa,(detta var i sept.)Våra argument att hunden aldrig får vila med all den aktivitet som är i tältet, hunden  skall tränas i att ligga ensam,osv. föll ej i god jord.

En annan hundförare hävdade att hon minsann inte skulle ligga i något tält utan skulle ligga i bilen med sin hund.

Det hela slutade med att vi förklarade att de inte var välkommna utan borde åka hem, vilket de gjorde.

de två övriga hundförarna skakade mest på huvudet och suckade, -varför har de certat sina hundar när de ändå aldrig kommer att används?

Varför ställs det inte krav på hundföraren innan hunden tränas för dyra pengar som FM betalar?

Varför ställs det inte krav på hundföraren innan hunden tränas för dyra pengar som FM betalar?

Jo det är just det som är problemet det finns inte tillräckligt med pengar att träna upp dessa "glada" amatörer inom hv     . SBK är inte heller en renodlad fm instution utan sysslar minst lika mycket med att träna civila hundförare .

Det bästa och dyraste allternativet är att redan i lumpen utbilda fler hundförare , det är bara när man tillämpar hundtjänst på heltid som man kan bli riktigt bra på det.

Jo det är just det som är problemet det finns inte tillräckligt med pengar att träna upp dessa "glada" amatörer inom hv     . SBK är inte heller en renodlad fm instution utan sysslar minst lika mycket med att träna civila hundförare .

Det bästa och dyraste allternativet är att redan i lumpen utbilda fler hundförare , det är bara när man tillämpar hundtjänst på heltid som man kan bli riktigt bra på det.

Jo, visst har SBK civila uppgifter också, men nu är det så att de i egenskap av frivillig försvarsorganisation får en del pengar från försvaret.

Har vi inte någon nytta av SBK ska de inte heller få nån deg av Kronan.

Samma sak gäller enligt min mening även Röda Korset, när de vägrar beväpna de sjukvårdare de utbildar åt Hv. För att inte tala om bilkårister som ser sig sjäälva som nån sorts ickekombatanta chafförer.

Oavsett organisation och historik; uppfyller de inte de krav vi idag ställer ska de ut utan prut.

Enligt min mening är det generellt sett stora problem med attityden hos personalen hos såväl brukshundsklubben, bilkåren och röda korset. Personal som inte begriper att det oavsett uppgift krävs att man kan hantera sitt vapen och kan ta vara på sig i fält... som helt enkelt inte fattar att de är en del av ett militärt förband.

Klarar inte frivilligorganisationerna av sitt uppdrag får vi väl börja utbilda själva i någon form. Som det är idag funderar det ju inte.

Under vår senaste insatskomp-övn. fick vi klart för oss att:

B-styrkan fick inte skjuta på vår bas, för "där finns hundar" Undertecknad som gjorde GU som hundförare på FBJS fick rysningar utmed hela kroppen. Var naturligtvis tvungen att skaffa mer info. om varför det låg till så här. Förklaringen: "Hundarna blir stressade vid skottlossning och fungerar inte sen" Eeeehhhh.... jaha ! Tanke: Om nu inte hundarna tål skottlossning, vad har man då för nytta av dem ?? Våra hundar under Gu låg nästan alltid jämte skjutbanan när vi hade skjutövningar, detta för att ytterligare vänja dem, vilket fungerade utmärkt ! Jyckarna låg och SOV när en pluton öppnade eld.... Tilläggas kan ju oxo att hundar har en utmärkt förmåga att sålla för dem störande ljud- De hör dem helt enkelt inte !! (testa gärna med stereon hemma) Funkar det inte ? - Byt hund :rolleyes:

Jag skulle oxo vilja flika in, att min erfarenhet av hundtjänst inom HV är: Att det är BEFÄLEN det brister hos 9ggr av 10 !! De är helt enkelt inte informerade om vad man kan nyttja hundarna till....

Förklaringen: "Hundarna blir stressade vid skottlossning och fungerar inte sen"

I GU-förbanden är det bara att byta ut en "förstörd" hund, men om man på en hv-övning skulle råka förstöra en hund, för att "gubbarna" vill panga lite, orsakar större problem. Hundföraren som lagt ner tid och pengar för att få en godkänd hund, lär minst sagt bli lite arg. Tror att det skulle bli svårt att ta fram hundekipage om det skulle råka hända lite många sådana incidenter.

ATT: Arn !

Du skjuter över målet Arn, korrigera !!

Min poäng är: 1.Hundar BLIR i regel inte förstörda av "pang-pang"

2. Blir de det, så har inte försvarsmakten/ hemvärnet någon nytta av dem !

3. Om de nu skulle bli "förstörda" av skottlossning, så har det ju visat sig att hundens utbildning var pengar i sjön.... Då har man ju jobbat med fel material (hund). Dessutom ska ju hundarna vara skottfasta för att överhuvudtaget bli upptagna i FM.

Eller ?

tja, dom flesta jakthundar jag stött på är totalt livrädda för smällar... Vet tillfälle då hundar sprungit hem, när någon skjutit... Vet många hundar som är totala nervvrak under påsk och Nyår, var det inte därför bla smällare förbjöds?

I princip alla hundar vi hade på pluton var helt galna i eldstrider de älskade det, vet inte varför men när det blev sammanstöt och 58.an började tugga så fick hundförarna en del att göra, de skulle ju ta bort hundarna en bit bort så hörseln inte förstördes nu i fredstid.

att Flygbasjägarn

Tänkte passa på att säga att jag håller med dig helt och hållet i dina tidigare inlägg.

Men så tillhör du ju mpjs kära broderförband i flyget oxo.

med vänliga jägarhälsningar 1MPJ.

Fu Dahlberg: En jakthund som inte är skottfast är ingen jakthund. Blir istället ett par mycket bekväma skoterhandskar, alternativt en korvhund framför TV:n.

1MPJ: Samma erfarenheter här, en hund gick t.o.m. så långt att han slet av uppstallningslänken av iver när vi fick strid i förläggningen och sprutorna började prata.

3. Om de nu skulle bli "förstörda" av skottlossning, så har det ju visat sig att hundens utbildning var pengar i sjön.... Då har man ju jobbat med fel material (hund). Dessutom ska ju hundarna vara skottfasta för att överhuvudtaget bli upptagna i FM.

Eller ?

Min erfarenhet också, de hundar vi hade under GU blev helt till sig när det small, de ville inte springa därifrån, snarare vara mitt i det med glada skall och glädjeskutt...

Eller ?

Min erfarenhet också, de hundar vi hade under GU blev helt till sig när det small, de ville inte springa därifrån, snarare vara mitt i det med glada skall och glädjeskutt...

Har samma erfarenhet av ett par bra, (faktiskt!) hundar inom Hv. Särskillt en av jyckarna älskar att ligga så nära sprutan som möjligt. Synd att man inte kunnde lära upp byrackan till laddare! :)