sak_rad Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 För att tjänstgöra inom den amerikanska armèn måste man ju göra ett s.k ASVAB (Armed Services Vocational Aptitude Battery). Nu undrar jag om detta går att göra i Europa, eller måste man först ta sig till USA, söka och beviljas medborgarskap och därefter ta reda på vart möjlighet till ASVAB finns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 Det lär inte finnas ngt uppstyrt i Sverige iaf, men testa att kontakta US Embassy Stockholm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gus Posted May 28, 2008 Report Share Posted May 28, 2008 (edited) Det lär inte finnas ngt uppstyrt i Sverige iaf, men testa att kontakta US Embassy Stockholm Har för mig att det finns en "gentlemannaöverenskommelse" mellan USA och Sverige att de inte ens ska informara om hur man ska göra för att ansöka till deras väpnade styrkor även om det är du som ställt frågan. Rekrytering till annan nations militär är olagligt i de flesta västerländska länder, så jag tror inte att du hittar rekryteringskontor någonstans i Europa. Det kan nog klassas som rekrytering om de upplyser dig om hur man sak gå till väga, även om det är vagt. Beträffande ansökningar, greencard, uppehållstillstånd, medborgarskap så är det enda jag kan säga att kraven är dynamiska. Är du av det rätta materielet och har värdefulla och efterfrågade kunskaper så ordnar sig de mesta...precis som att om du är fel så spelar det ingen roll om du är medborgare. Edited May 28, 2008 by Gus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersson Posted May 30, 2008 Report Share Posted May 30, 2008 Det finns nog ingen gentlemanna överenskommelse det är helt enkelt så att det är olagligt att rekrytera. Men från vad jag har hört så får du information om hur du skall gå till väga ifall du frågar. När det gäller ASVAB så misstänker jag att det ska gå att göra ett i Tyskland på nån av deras baser där nere dock är jag inte säker och det är som bekannt bäst att fråga när man är osäker. Lycka till! //Andersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted May 30, 2008 Report Share Posted May 30, 2008 Olagligt på svenskt teritorium, möjligtvis men en ambasd är det landets teritorium och att usa rekryterar på amerikansk mark är inget sverige har något med att göra så vill rekrytera på sin ambasad så gör de det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted May 30, 2008 Report Share Posted May 30, 2008 Kolla denna traden, Greencard 8 sidor med info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts