BunkerBuster Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Halloj! Hur i #&%¤ ska man fästa sin AK bajonett på SV 2000 på ett vettigt sätt, måste jag också köpa kydex och mixtra? Vill gärna ha den lätt åtkomlig på framsidan av västen, någon som har nåt bra tips, gärna massor med bilder(analfabet)..... funderar också på dom knappar som finns på bägge sidor av västen, har det nåt med knivfastsätttning att göra? Tack på förhand funderande HV-gubbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 26, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 26, 2003 Okej nu vart jag nyfiken SV2000 är det nått du fått/köpt eller ? AK4 bajonett till SV2000 ? Har du anpassat västen till AK4 i övrigt? jag tänker på magasinfickor. Jag skulle inte tycka om att ens ha med mig bajonetten på SV2000, kanske i nått bandfäste nånstans där den inte är ivägen. Den är rätt klumpig i mina ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BunkerBuster Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 (edited) Hej Kimster!, tycker att SV 2000 är nåt som varje HV-man borde ha, behövde inte anpassa västen just nåt för ak4, går i 2 st ak4 mag i varje ficka, lite trögt när den var ny, men nu funkar det glockrent tom med magpuls.... Edited February 26, 2003 by BunkerBuster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
psi0n Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Kanske bäradaptern från recon kan hjälpa vad vet jag!? iaf billigare än kydex. http://www.recon.se/stridsvast/baradapter.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 27, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 27, 2003 Hej Kimster!, tycker att SV 2000 är nåt som varje HV-man borde ha, behövde inte anpassa västen just nåt för ak4, går i 2 st ak4 mag i varje ficka, lite trögt när den var ny, men nu funkar det glockrent tom med magpuls.... ..okaj håller med.. men jag undrar fortfarande beskaffningssättet med tanke på att HV inte ska få ut dem de närmsta "åren" och att det är saluförbud på dem... ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Halloj! Hur i #&%¤ ska man fästa sin AK bajonett på SV 2000 på ett vettigt sätt, måste jag också köpa kydex och mixtra? Vill gärna ha den lätt åtkomlig på framsidan av västen, någon som har nåt bra tips, gärna massor med bilder(analfabet)..... funderar också på dom knappar som finns på bägge sidor av västen, har det nåt med knivfastsätttning att göra? Tack på förhand funderande HV-gubbe Buster trä in den på midjebältet eller nita en alice clip på skidan(hämtas på SFD), så kan du ju flytta den hur du vill. det tror jag är den bästa lösningen Eller gör som SI och rök en svamp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Hej Kimster!, tycker att SV 2000 är nåt som varje HV-man borde ha, behövde inte anpassa västen just nåt för ak4, går i 2 st ak4 mag i varje ficka, lite trögt när den var ny, men nu funkar det glockrent tom med magpuls.... du har ännu inte berättat hur du har fått ut en SV2000. Det får du faktiskt berätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 vi vill höra hur du fått ut sv2000 nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 spelar det er nån roll att Bunker buster har en SV 2000. Nu är det så enkelt att om inte FM kan anskaffa en bra utr, så får man väl skaffa den själv. alla har väl själva "Jägarfixat" utr Personligen ser jag hellre att bunkerbuster har en än nån beväring som aldrig ändå kommer att repövas... "Curiosity killed the cat " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 du har ännu inte berättat hur du har fått ut en SV2000. Det får du faktiskt berätta. SV2000 hämtas enklast ut på TS. (Samma ställe där ni kvitterade ut er övriga militära utrustning.) Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 du har ännu inte berättat hur du har fått ut en SV2000. Det får du faktiskt berätta. SV2000 hämtas enklast ut på TS. (Samma ställe där ni kvitterade ut er övriga militära utrustning.) Casca Väl Talat kamrat, TS är nog bäst för den uppgiften Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 27, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 27, 2003 du har ännu inte berättat hur du har fått ut en SV2000. Det får du faktiskt berätta. SV2000 hämtas enklast ut på TS. (Samma ställe där ni kvitterade ut er övriga militära utrustning.) Casca ööööh. jaså.. gör man det ??..då får du gäärna komma ner hit och visa.. samt visa eller skicka ett papper på att jag/nån annan Hv-man "får" hämta ut SV2000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 du har ännu inte berättat hur du har fått ut en SV2000. Det får du faktiskt berätta. SV2000 hämtas enklast ut på TS. (Samma ställe där ni kvitterade ut er övriga militära utrustning.) Casca ööööh. jaså.. gör man det ??..då får du gäärna komma ner hit och visa.. samt visa eller skicka ett papper på att jag/nån annan Hv-man "får" hämta ut SV2000. Kimster!!! Får å får, du får väl "Jägarfixa" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 (edited) Casca ööööh. jaså.. gör man det ??..då får du gäärna komma ner hit och visa.. samt visa eller skicka ett papper på att jag/nån annan Hv-man "får" hämta ut SV2000. Vad letar du efter? Ett centralt dokument från högkvarteret? Så fungerar det inte. Det handlar om förtroende, respekt och profesionellt agerande över tiden. Från båda tagare och givare. Låt oss säga att det kan ta 5-10 år av nitiskt slit och uppbyggnad av förtroende och ryktbarhet, sen är det bara att peka, frottera, njuta, kvittera och bränna skattepengar. Delar av hemvärnet är och skall vara Prio1 förband, även om inte alla MDgrp-chefer fattat det. Det är där landets riktiga soldater finns. Agera Kimster, det duger inte att ligga på soffan. Edit: Hmm...bilden havererade. Casca Edited February 27, 2003 by Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 27, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 27, 2003 Casca ööööh. jaså.. gör man det ??..då får du gäärna komma ner hit och visa.. samt visa eller skicka ett papper på att jag/nån annan Hv-man "får" hämta ut SV2000. Vad letar du efter? Ett centralt dokument från högkvarteret? Så fungerar det inte. Det handlar om förtroende, respekt och profesionellt agerande över tiden. Från båda tagare och givare. Låt oss säga att det kan ta 5-10 år av nitiskt slit och uppbyggnad av förtroende och ryktbarhet, sen är det bara att peka, frottera, njuta, kvittera och bränna skattepengar. Delar av hemvärnet är och skall vara Prio1 förband, även om inte alla MDgrp-chefer fattat det. Det är där landets riktiga soldater finns. Agera Kimster, det duger inte att ligga på soffan. Casca ojoj ..hm om du bara hade en generall bild om hur det fungerade. jaja ,det var inte mer än så. Kan väll säga att den dagen jag eller nån annan i denna del av MDS ska hämta ut något utan att ha papper på det, då ..då är förmodligen FM nerlagt. Jag kan dra så mycket exempel på hur det bedrivs här nere så jag skulle kunna fylla detta forumet på nolltid... ..och ingen av dem har varit lyckade mtrl uthämtningar. Fortfarande har jag inte hört det jag ville höra från början.. det halvsvar jag fick luktade inte "hämtat-ut-från-förrådet" ..fan Casca .. jag trodde/hoppades verkligen på en funkis lösning... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Nej det är inte enkelt. Jag kan inte sätta tummen på lösningen, mer än att det är en process. Jag kan trösta dig med att insatsplutonerna i min MDGrp också har fått SV 2000. Det sprider sig och endera dagen poppar den upp tillsammans med övriga bärsystemet även i MDS. Glöm alla påbud och centrala dussindekret från RiksHvC. Det håller inte. Jobba. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 27, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 27, 2003 Mm joo självklart, jag vet vad det handlar om.... tro inte våra ak5´or kom som brev på posten. Men det var just bara om det fanns något svar till min fråga... Väldigt OT just nu och vill helst avsluta diskussionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Mm joo självklart, jag vet vad det handlar om.... tro inte våra ak5´or kom som brev på posten. Men det var just bara om det fanns något svar till min fråga... Väldigt OT just nu och vill helst avsluta diskussionen. Jag har svarat så gott jag har kunnat. Vi får det vi behöver för att vi har ett gott förhållande med kungen. Andra drar också nytta av det. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Sätt fast bajonetten i en av dom två karbinhakarna som följer med västen. Jag gjorde så med min SRK och det funkar bra.. lite piller men funkis. //Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Sätt fast bajonetten i en av dom två karbinhakarna som följer med västen. Jag gjorde så med min SRK och det funkar bra.. lite piller men funkis. //Fjellman Bra ide Fjellman, riktigt bra faktiskt det ska jag själv prova Stram honör för V-bottningarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 ..... funderar också på dom knappar som finns på bägge sidor av västen, har det nåt med knivfastsätttning att göra? Stämmer bra det. De är till för en vanlig mora med plastslida, en av dessa knappar fanns även i höger benficka på mina 90H. Har provat att ha en kniv där på SV2000 men det är nästan omöjligt att komma åt den, särskilt med kroppskydd på. Det som fungerade bäst för mig var bäradaptern från recon. Vill du inte lägga ner pengarna på det så prova buntband, skosnöre eller liknande eller att trä in den i banden på västens överdel såsom många gjort med Mora 2000. De två karbinhakarna är till för att hänga skyddsmaskväska 90 i så att den sitter på vänster ben. Man kan då fästa remmen kring benet så sitter den stadigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 ..... funderar också på dom knappar som finns på bägge sidor av västen, har det nåt med knivfastsätttning att göra? Stämmer bra det. De är till för en vanlig mora med plastslida, en av dessa knappar fanns även i höger benficka på mina 90H. Har provat att ha en kniv där på SV2000 men det är nästan omöjligt att komma åt den, särskilt med kroppskydd på. Det som fungerade bäst för mig var bäradaptern från recon. Vill du inte lägga ner pengarna på det så prova buntband, skosnöre eller liknande eller att trä in den i banden på västens överdel såsom många gjort med Mora 2000. De två karbinhakarna är till för att hänga skyddsmaskväska 90 i så att den sitter på vänster ben. Man kan då fästa remmen kring benet så sitter den stadigare. ville bara säga att det nya direktivet är att skyddsmask väskan skall inte alltid medföras buren nu längre. Den skall ligga högst upp i ss eller i trossen (beror på b-läge). Tänkte att det vore bra å veta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 ville bara säga att det nya direktivet är att skyddsmask väskan skall inte alltid medföras buren nu längre. Den skall ligga högst upp i ss eller i trossen (beror på b-läge).Tänkte att det vore bra å veta Mycket riktigt, dessutom skall skarpt filter (ej för vpl) vara ditskuvat. Tidigare fick man ju bara bryta förpackningen i ett skarpt läge. Jag anpassade min väst så att jag snabbt kunda sätta dit/ta bort skyddsmaskväskan utan att behöva ändra på något annat. Självklart är det upp till var och en hur man vill ha sin väst. Faktiskt rätt skönt att behöva släpa omkring på masken jämt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bravebat Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 ville bara säga att det nya direktivet är att skyddsmask väskan skall inte alltid medföras buren nu längre. Den skall ligga högst upp i ss eller i trossen (beror på b-läge). Tänkte att det vore bra å veta Mycket riktigt, dessutom skall skarpt filter (ej för vpl) vara ditskuvat. Tidigare fick man ju bara bryta förpackningen i ett skarpt läge. Jag anpassade min väst så att jag snabbt kunda sätta dit/ta bort skyddsmaskväskan utan att behöva ändra på något annat. Självklart är det upp till var och en hur man vill ha sin väst. Faktiskt rätt skönt att behöva släpa omkring på masken jämt. jo du!!! , det kommer att bli skönt att slippa den dinglande i västen. Vad använder du för fodral till fältflaskan???. Jag använder fickorna till SV 94(FJS) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 ville bara säga att det nya direktivet är att skyddsmask väskan skall inte alltid medföras buren nu längre. Den skall ligga högst upp i ss eller i trossen (beror på b-läge). Tänkte att det vore bra å veta Mycket riktigt, dessutom skall skarpt filter (ej för vpl) vara ditskuvat. Tidigare fick man ju bara bryta förpackningen i ett skarpt läge. Jag anpassade min väst så att jag snabbt kunda sätta dit/ta bort skyddsmaskväskan utan att behöva ändra på något annat. Självklart är det upp till var och en hur man vill ha sin väst. Faktiskt rätt skönt att behöva släpa omkring på masken jämt. jo du!!! , det kommer att bli skönt att slippa den dinglande i västen. Vad använder du för fodral till fältflaskan???. Jag använder fickorna till SV 94(FJS) Jag lämnade in min på SWEDINT dum som jag var. Det enda de hade koll på att man lämnade in första dagen var vapnet, och knappt det (likadant på HF). Tyvärr visste jag inte det och saknade plats i ryggsäcken. Annars hade jag haft SV2000, sovsäck 2000 och kanske lite annan bra-att-ha mtrl. Vi fick ut 2 fältflaska 90 med fodral. I början hade jag en av dem på västen men när vi fick vätskesystemet åkte den av direkt. Provade innan med min egen camel-back men den är för lång och för smal för att den skulle passa bra i västen så den får nu ligga i ena sidofickan på FJS-ryggan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NBC Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Om någon är intresserad av SV2000 och inte kan jägarfixa den så finns den att köpa på Recon. Det är dock några små skillnader på den och den kallas Recon Stridsvästssystem 2001. Grundpriset är satt till 1695:- Stridsväst 2000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Tangsjö: Håll dig till NBC.. Detta är inte Sv2000. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 1, 2003 Forumsledning Report Share Posted March 1, 2003 Om någon är intresserad av SV2000 och inte kan jägarfixa den så finns den att köpa på Recon.Det är dock några små skillnader på den och den kallas Recon Stridsvästssystem 2001. Grundpriset är satt till 1695:- Stridsväst 2000 Jag skulle inte kalla den Recon har för SV2000 då den skilljer sig på en hel del punkter Så blanda inte ihop dem och kalla dem samma sak. Tråd om just FM SV2000 och Recons SV2001 finns redan diskuterad i mängd övriga trådar. sök läs tänk skriv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 ville bara säga att det nya direktivet är att skyddsmask väskan skall inte alltid medföras buren nu längre. Den skall ligga högst upp i ss eller i trossen (beror på b-läge). Tänkte att det vore bra å veta Mycket riktigt, dessutom skall skarpt filter (ej för vpl) vara ditskuvat. Tidigare fick man ju bara bryta förpackningen i ett skarpt läge. Jag anpassade min väst så att jag snabbt kunda sätta dit/ta bort skyddsmaskväskan utan att behöva ändra på något annat. Självklart är det upp till var och en hur man vill ha sin väst. Faktiskt rätt skönt att behöva släpa omkring på masken jämt. Där ser man! Var står det att masken ska förvaras så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Jag är inte säker på vad du frågar om men.. Det skall ha gått ut ett direktiv från högkvarteret angående nya skyddsgrader och att filter skall skruvas dit, själv fick jag veta det under ett besök på SkyddsC våren 2001. Det enda i filtret som inte mår bra av att bryta förpackningen är en cyanvätespärr som avdunstar men man har bedömt att det inte är troligt att någon skulle använda cyanväte i ett anfall. Att karbinhakarna skall användas till skyddsmaskväskan fick vi veta när vi fick SV2000 för precis som med allt annat i FM måste man ju få utb på det innan man får använda prylarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts