Jump to content

Ersättning för utlandstjänst


Recommended Posts

Eftersom jag nu söker till KS09, så har jag börjat fundera lite över pengasituationen... Jag vet att man får ersättning därnere och så, och den är väl inte så viktigt på hur mycket den ligger på, man klarar sig nog...

Men jag har ju en andel i en lägenhet i Skövde, och jag undrar om FM betalar hyran under tjänstgöringen, precis som i lumpen, eller om det är upp till eget huvud att betala?

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det står i listan tillsammans med beffatningarna,  sen tillkommer  mission tillägg och traktamente

hmm jag skulle nog behöve lite hjälp.. Det enda jag sett är att man får betalt

Befattnings lista

 

Läs till höger där finns en 5siffrig siffra typ 19600 det är månads ersättningen

tog ett tag innan jag fattade det oxå trodde det var nån annan beteckning.

sen är det ju plus de 4000 tilläg per månad fast vi måste skatta på det också..

 

Har varit i kontakt med min KrigsPC använder honom som referens - skitbra.

 

Jake

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
AHA!!!... antar att man skall skatta för dom också...

Ja allt skattas förutom traktamentet, som jag inte är hundra på hur mycket det är... :)

 

Som sisuförare hade jag 20040/mån + 5000/mån + 50? nånting /dag och fick ut Cirka 17000-17600 i rena pengar.

 

Detta var under KS05

Jag är lite osäker på vissa siffror men annars så vart den summan totalt iaf.

Link to comment
Share on other sites

KS03 var en bra mission rent ekonomiskt, lönen höjdes en hel del i början på missionen samt att traktamentet tydligen var felräknat så jag hade 26400kr+4000kr-skatt+1XXkr/per dag=cirkus 22000kr ut varje månad. Men när man rekade över fick de för sig att sänka igen så då blev det knapert... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Inga dåliga ersättningar jämfört med vad yrkessoldater från t.ex. USA och UK får för motsvarande, eller ännu farligare och hårdare, arbete.

Då skulle du veta vad Norrmännen och Finnarna tjänar... svenskarna tjänar sämst bland de nordiska länderna där. Samt har inte alls de möjligheter med bagage och hemresor som de övriga har... :(

Link to comment
Share on other sites

Fast å andra sidan. Med tanke på det jobb som utförs så är utlandstjänsten äckligt överbetald.

Jag bir bara mer och mer nyfiken på dig. Kan du inte vara snäll och sluta vara så förbaskat hemlig?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Fast å andra sidan. Med tanke på det jobb som utförs så är utlandstjänsten äckligt överbetald.

Jasså, men vad gjorde du på din/dina mission ?

 

För du har väll varit ute..? ..det förutsätter jag med tanke på ditt inlägg...

Link to comment
Share on other sites

Du vet "need to know, nice to know"-regeln gäller ju i. Men prova med 20 frågor...

Tja, det är ju skapat så att man kan fylla i sin profil, vilket du börjat med. Fast på ett tråkigt sätt.

 

Mil. Grundutbildning: No info

Övrig militär verksamhet: No info

 

Tycker det är en tråkig inställning när man kommer hit och är "duktig", och särskilt när man kommer med uttalanden i flertalet trådar som kan verka en aning provocerande. Du har pratat om att du var med vid ubåtsspanande i början av 80-talet. Duktigt. Ingen här bits. Och eftersom det inte finns något hot mot varken Sverige eller anställda inom FM så vet jag inte vad du är rädd för.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Tjenixen Kimster. Papa och sen Sierra antar jag. Säckpipa och sen agera förare.

Det lär väl räcka antar jag...

..hm ok nu blev jag nyfiken också.

Asså var det en mission eller två ?

"..antar jag" ? vad menar du med det..

Säckpipa ? finns det en beffatning där man spelar säckpipa?

 

Du får gärna förstärka lite av det du sa, för jag hajjar tyvärr inte...

 

Som hjälp kan jag tipsa om att du bör tala om Bataljons namn, så jag vet var och när du var ute.

och gärna lite mer om vilken beffatning. Säckpipa och bilförare säger inte mycket.

 

 

På det sättet har jag lättare att kanske förstå, det du sa om att "utlandstjänsten är äckligt överbetald".

 

Jag tycker för övrigt att det inte är äckligt överbetalt. Nu kan jag bara prata om min egna befatning och inte prata om varför en LNO tjänar mer, eftersom jag inte vet vad han/hon gör exakt omdagarna.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Kimster. Mina antydningar var menade att visa för dig att jag har varit "ute". Och i din närhet. Därför tänkte jag se om du kunde associera lite genom att kasta in några nyckelord som som du kunde fundera kring. Förare kanske inte var menat att tolka som bilförare.

Men det gick inte. Därför får jag väl svara direkt då. Jag genomförde KS05.

Att jag sen av någon anledning inte vill berätta mer om mig själv får ni acceptera och respektera.

Jag har mina skäl och men beror INTE på att jag vill framstå som anställd i SSG eller liknande. För så är det inte.

Dessutom är jag fullt medveten om anonymiteten sänker min trovärdighet i diskussionerna.

 

Och även om jag kan verka provocerande ibland så är syftet inte att gnälla eller sprida personangrepp.

Jag tycker nämligen att utlandstjänstgöring är välbetald och jag är trött på allt suckande över låga löner och taskiga förmåner.

Det är inte synd om anställda i utlandsstyrkan.

Jämförelserna med andra länder blir ofta sned eftersom många tenderar till att plocka det bästa från andra länder och glömmer bort svagheterna i de respektive systemen.

Man plockar russinen ur kakan och får en bild av att andra länders anställda skär guld med täljkniv.

Link to comment
Share on other sites

Kimster. Mina antydningar var menade att visa för dig att jag har varit "ute". Och i din närhet. Därför tänkte jag se om du kunde associera lite genom att kasta in några nyckelord som som du kunde fundera kring. Förare kanske inte var menat att tolka som bilförare.

Men det gick inte. Därför får jag väl svara direkt då. Jag genomförde KS05.

Att jag sen av någon anledning inte vill berätta mer om mig  själv får ni acceptera och respektera.

Jag har mina skäl och men beror INTE på att jag vill framstå som anställd i SSG eller liknande. För så är det inte.

Dessutom är jag fullt medveten om anonymiteten sänker min trovärdighet i diskussionerna.

 

Och även om jag kan verka provocerande ibland så är syftet inte att gnälla eller sprida personangrepp.

Jag tycker nämligen att utlandstjänstgöring är välbetald och jag är trött på allt suckande över låga löner och taskiga förmåner.

Det är inte synd om anställda i utlandsstyrkan.

Jämförelserna med andra länder blir ofta sned eftersom många tenderar till att plocka det bästa från andra länder och glömmer  bort svagheterna i de respektive systemen.

Man plockar russinen ur kakan och får en bild av att andra länders anställda skär guld med täljkniv.

Välbetalt och förmånligt i US?! Knappast! Inte enligt min mening.

 

Iofs så är det väl en förmån att få bli skeppad i TP84.... eller kanske inte! Vidare så är det hela 1 st fri hemresa a´ 2 veckor....

 

Lönemässigt går jag inte med vinst om jag vill åka ut och bidra med mitt strå till stacken, så summa sumarum : Om och när jag åker ut så blir det sammantaget tufft för min familj, och det kan väl aldrig kallas förmånligt....

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på vad man tjänar på us så är lönen inte direkt fett. Vad har us som förmåner då åka herka, komma hem 1 gång på 6 månader eller???? De förmåner tex . Finnarna får åka hem till finland var 6 vecka. Högre lön mm. Problemmet för swedint är att få tag i folk numera pga det inte är förmånligt att åka iväg längre. och det stora problemmet då är att få tag i kvalifiserad personal tex mekaniker eller andra tyngre befattningar men skytte folk brukar vara enklare att få tag i.

Anledning till att dra i väg är som BJK säger att dra sitt lilla strå till stacken.

Skulle man vilja känna bra pengar så finns det andra yrken och andra ställen som är mer lämpade för den typen av verksamhet.

Edited by Lillebror81
Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Det finns en rad arbeten där man tjänar mer än i utlandsstyrkan. Men lönesättningen måste utgå från vilket ansvar, olägenheter och risker tjänsten består av.

Utifrån det anser jag att de flesta anställda i utlandsstyrkan är överbetalda med undantag av bataljonschef och eventuellt kompanichefer.

Jag var åtminstone överbetald. Fast jag har ju å andra sidan inte direkt satt in pengarna som jag inte ansåg mig förtjäna på Amnestys konto.

Edited by Rattara
Link to comment
Share on other sites

Det finns en rad arbeten där man tjänar mer än i utlandsstyrkan. Men lönesättningen måste utgå från vilket ansvar, olägenheter och risker tjänsten består av.

Utifrån det anser jag att de flesta anställda i utlandsstyrkan är överbetalda med undantag av bataljonschef och eventuellt kompanichefer.

Jag var åtminstone överbetald. Fast jag har ju å andra sidan inte direkt satt in pengarna som jag inte ansåg mig förtjäna på Amnestys konto.

Överbetald kan man ju knappatst på stå att man är där nere många som åker ned har både familj, villa och lån som skall betalas. Risker, kometens, olägenheter med mera vägs in i lönesättningen men om man inte får en markanadsmesing lön så kommer det inte vara många som kommer att söka!!! JAg kan säga ee sak lönen var ok men förmånerna kunde varit bättre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...