Jump to content

Ersättning för utlandstjänst


Recommended Posts

  • Forumsledning
Kimster. Mina antydningar var menade att visa för dig att jag har varit "ute". Och i din närhet. Därför tänkte jag se om du kunde associera lite genom att kasta in några nyckelord som som du kunde fundera kring. Förare kanske inte var menat att tolka som bilförare.

Men det gick inte. Därför får jag väl svara direkt då. Jag genomförde KS05.

Att jag sen av någon anledning inte vill berätta mer om mig  själv får ni acceptera och respektera.

Jag har mina skäl och men beror INTE på att jag vill framstå som anställd i SSG eller liknande. För så är det inte.

Dessutom är jag fullt medveten om anonymiteten sänker min trovärdighet i diskussionerna.

 

Och även om jag kan verka provocerande ibland så är syftet inte att gnälla eller sprida personangrepp.

Jag tycker nämligen att utlandstjänstgöring är välbetald och jag är trött på allt suckande över låga löner och taskiga förmåner.

Det är inte synd om anställda i utlandsstyrkan.

Jämförelserna med andra länder blir ofta sned eftersom många tenderar till att plocka det bästa från andra länder och glömmer  bort svagheterna i de respektive systemen.

Man plockar russinen ur kakan och får en bild av att andra länders anställda skär guld med täljkniv.

oh.. jahopp där ser man.. alltid ska man höra nått nytt :)

 

Nyckelorden var ju.. efter omtanke kanske okej.. bara jag som inte är "clever" nog.. ,O

Säckpipan tror jag att jag förstår och förare fattar jag.

 

Jaja i vilket fall som helst.. anonymiteten respekteras självklart, men till risk att man förlorar lite trovärdighet i sina inlägg. Men det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra.

 

droppa ett PM om du vill så kanske du kan prata mer privat...

 

/porkkana :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 455
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Problemmet för swedint är att få tag i folk numera pga det inte är förmånligt att åka iväg längre. och det stora problemmet då är att få tag i kvalifiserad personal tex mekaniker eller andra tyngre befattningar men skytte folk brukar vara enklare att få tag i.

Lösningen för försvaret när det gäller att få ner folk på missioner verkar bli att tvinga ner yoff. Ska bli spännande att se hur man ska välja ut de officerare som måste åka.

 

Gillar dock tanken med att kontraktanställa folk som vill åka ner.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket skatt betalar man när man gör utlandstjänst. Och är det samma skatt på missionstilläget som på den vanliga lönen?

 

Sen när man väl är där nere, spenderar man mycket pengar då, förutom de vanliga utgifterna i Sverige såsom hyra etc.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hur mycket skatt betalar man när man gör utlandstjänst. Och är det samma skatt på missionstilläget som på den vanliga lönen?

 

Sen när man väl är där nere, spenderar man mycket pengar då, förutom de vanliga utgifterna i Sverige såsom hyra etc.

Precis som MP ´Loke säger om skattten så är det.

 

 

Sen angående hur mycket du spenderar där nere.. tja ett ord PX !!! :)

 

 

Nä men det är individullt, det beror på vad man går in för.. antingen köper man prylar som fan eller så låter man bli... Första missionen brukar det nog spoenderas mest, "baccis" köpen på olika PX.. (jag köpte saatan 3 kameror bl.a :) )

 

Men är du snål kan du komma hem med en hel del pengar.. :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hmm hänger nog inte riktigt med i jargongen, "baccis", PX ???????

PX = postexchange = Affär/butik/ställe med en massa prylar Allt från tröjor till bärbara datorer beroende på vilken nations PX du e inne på. T.ex hoss jänkarna kan du hitta allt du hittar i ett varuhus.

 

Baccis = Gör något annat utöver tjänsten = glida omkring/handla på PX/siteseeing/besöka finnarna och basta ..typ :)

 

Nån annan yxa får gärna kompletera om ni vill :huh:

Link to comment
Share on other sites

Baccis förekommer i många olika sammanhang t ex

 

baccis-kapten = en person (oftast civil men inte alltid) som tilldelats kaptens grad/tjänsteställning utan att han/hon är kapten.

 

baccis-patrull = köra en patrull med höjdare från högkvarteret/OPIL/kronprinsessan osv utan något mål med patrullen mer än att de skall få se området och vara med på patrull.

 

BACCIS skriks på mässen då någon bryter mot ordningsreglerna genom att exempelvis bråka med barpersonalen spy, bära mössa, vapen (gäller ej VB) eller drar kniv på mässen varvid denne får böta x antal € i öl beroende på vilket brott han/hon begått.

 

Detta är de jag kommer på nu, komplettera gärna

Link to comment
Share on other sites

Ok, schysst... ju mer jag läser och ju mer jag tänker desto mer sugen blir jag på att göra utlandstjänst. Under min GSU hatade jag verkligen lumpen och mådde skitdåligt, (gick för övrigt ner 8 kg utan att ha varit ens mullig innan, så ni kan tänkar er hur jag såg ut efteråt), men ju längre man ligger inne desto roligare är lumparlivet. Helt sjukt, har ni nåra mer tips på olika saker rörande utlandstjänst, bra platser etc.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Vilken valuta gäller i Kosovo, vid PX och lokala ställen? Hos jänkarna?

 

Är det Euro?

I Kosovo så hade de i början Tyska Dmark, sen årskiftet 01-02 byttes de till Euro. Vilket även svenskarna gjorde på campen. Man får ut sin lön där i Euro om man tar ut cash.

 

Jänkarna ..ja gissa vad de kör med. :):=o:ph34r: $$$

 

Men de tar Euro ändå på deras PX. Men alla priser och sånt står oftast bara i $....

Link to comment
Share on other sites

I Kosovo så hade de i början Tyska mark, sen årskiftet 01-02 byttes de till Euro.  Vilket även svenskarna gjorde på campen.  Man får ut sin lön där i Euro om man tar ut cash.

Men det måste ju innebära att även Hajkobila 3-litersdricka AB och Keqekolle Import/Export handlar i Euro istället för D-mark, hur har det bytet fungerat? (och kan någon förklara för mig vad det egentligen är de importerar/exporterar?).

 

Sen har ju ett klassiskt ordspråk bytts ut tydligen. Det heter inte längre: "En deutsch är alltid en deutsch"...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Euro gäller hos samtliga PX, även amerikanska mot dags aktuell växelkurs € <->$, men du kan ibland få tillbaka växel i cent.($)

I Övriga Kosovo funkar alltid €, tidigare var det DM. På svenska PX gäller inte kredit/kontant-kort men hos de flesta större funkar VISA/Matser Card, AMEX etc. Håll i slantarna, det finns nästan uteslutande märkesprylar så man tycker ett par epiga solbrillor för 100€ är billigt när man jmf med värsta Oakleys av titan för 240€ som man normalt ser. Så det är lätt att bränna ett par bucks.

 

Exempel på vad många tjackar :

Bärbar pjäs (dator) a´ $1500

Digitalkamera a´$ 500 + minneskort a ´100 €

Whiskey för X antal hundra € som man tror gör en bra deal på , men ändå inte ibland...

Kniv för 100 €

Surefire för 80 €

Kängor, 60-200 €

Godis, champange, bärsäck, tygmärken, multi tools, karbinhakar, Hatch handskar, special sockor, chips, läsk, cd-spelare och inte minst CD-SKIVOR , DATOR SPEL en masse kan göra en rätt fattig till slut om man inte tänker sig för....

 

Dyrast är trots allt krogrundor på leaven hemma och har de stora spenderbyxorna på sig :)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Fan Kimster, du hann före, jag filade för länge med rättstavningen. Vin är inte bra på fredagskvällen, dags att sussa nu :)

 

hehe man e ju kvick i leprerfingrarna ;) / Kimster

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Fick en enkät om från en undersökning via SWEDINT. De undrade vad som skulle göras för att folk skulle signa för 12 månader istället för som nu 6-7 månader.

 

Frågorna riktade huvudsakligen in sig på tre områden.

1. Hemresor

2. Ersättning.

3 Hur familjen skulle mottaga en längre tjänstgöring.

 

 

Personligen tycker jag samtliga frågor är av underordnat dignitet.

Det jag framhåller var andra typer av förmåner.

1. BÄTTRE BOENDE. Vi bodde 4 st på 12 m2. Vissa chefer hade ensamma 12 m2. Samtidigt dras samma belopp schablonmässigt från ditt traktamente. Dvs bor du 4 i en 12m2 barrack betalar ni tillsammans ca 12000 kr /månad. Det motsvara den bästa östermalmsvåningen trots att läget är betydligt sämre och standarden i en byggbarrack under all kritik.

Ledningen för FM svarar med att det inte kan åtgärdas pga. att det är skatteskäl.

Jag säger att det är skitsnack.

Vad hindrar FM att ta BETALT istället för varje säng eller per m2 i en barrack än att bara dra av på traktamentet för fritt boende?

Den riktiga anledningen är troligen att man vill bespara höga chefer från att behöva betala mer för sitt boende samt att FM inte har pengar att betala ut de riktiga traktamentena.

 

2. Andra förmåner som vissa andra länder. Finnar får köpa bil skattefritt (samt även få permis att besöka denna i Makedonien) och även skicka hem mycket gods. Dessutom får finnar ringa mobilsamtal förmånligt via Nokia. Enligt uppgift skall man ha förskt med Telia, andra operatörer har man inte frågat (de är ju inte staliga så varför bemöda sig :) ) Kollade själv upp med Europolitan innan KS06, de var sugna att teckna spec förmånligare avtal för oss om de kunde ordna med ansvariga , men intresset var föga från personal avd så där hände inget mer. Måste tydligen vara Telia. :-/

För en svensk kostar det ca 30-40kr/minut att ringa med mobil. Dock har vi MYCKET förmånliga avgifter för telefoni via de utplacerade wellfare telefoner, tyvärr är köerna rätt långa dit. Norrmän tjänar mer, en gruppchef kan få ca 40 000 kr/månad.

 

3. Ledighet efter tjänstgöringen. Britter har ca 6- 12 veckor ledigt efter fullgjord tjänst för att träffa familj etc. Detta är en viktig del i återanpassningen. Har man tur får man 1vecka i svenska systemet innan man åter skall jobba och tjäna sitt uppehälle, otur har man 0 dagar. Alla vet att det tar tid att återanpassa sig efter 6-8 månaders frånvaro, det är mycket pappersarbete (Fack, försäkringar, boende, arbete, bank, etc) som skall fixas. Försvaret slinker undan helt fritt eftersom det är en tidsbegränsad anställning. Ganska enkelt och fult tycker jag. Ett avslutningssamtal i några timmar sen så är de fria från all skuld liksom. Många är unga och det tar lite tid att samla sina intryck. För många är utlandstyrkan den FÖRSTA anställnngen, men ingen information om att skaffa välbehövliga försäkringar i det vuxna livet såsom A-kassa, etc hålls. Detta gör att vissa har noll inkomst efter hemkomst och enbart är berättgade att söka socialbidrag och alfakasa på sin höjd.

You ´re on your own now!

 

4. skatteskäl. Alla betalar sin vanliga skatt, oavsett att alla bor på samma ställe, inte nyttjar normala svenska kommunala/statliga förmåner/tjänster, etc. Detta gör att en kille/tjej med flera tusen kronors löneskillnad kan tjäna lika mycket som en med betydligt högre/lägre lön beroende på olika skattesatser i olika kommuner. Skattesatsen för samtliga i utlandsstyrkan borde vara samma, samt lägre. Man nyttjar ju inte de tjänsterna.

 

5. Hemresor i Herkules skulle knappast tillåtas inom EU för kreatur, men för soldater går det bra. 5-6 timmar med noll utrymme än där du sitter. Inga riktiga toaletter och ingen mat. Att boka charter för soldaterna skulle säkerligen kosta mindre eller lika mycket, en uppgift vi fick skulle det kosta oss ca 5000 kr om vi betalade kortleave T/R till Stockholm med Herkules ifall vi betalade själva. Det borde vilken charterfirma som helst ställa upp på. Avståndet är kortare än till Grekland, men de interna priserna inom FM är knappast förmånliga. Den riktiga anledningen tror jag är man måste ge Herkules piloterna välbehövliga flygtimmar och således offra komforten för soldaterna i gengäld. De flesta nationer flyger civila flyg, enbart ett fåtal transporteras i Herkules och då oftast betydligt kortare sträckor. FM har inga andra flygplan att transportera större trupp i. Höga chefer på besök åker vanligen andra bättre flyg eller reguljärt, för DEM duger inte Herkules, eller planerar de sin resa så att det inte synkar med herkulesflygningarna för att slipa kritik. Kronprinsessan och förvarsministern åkte givetvis i regeringsplanet och slapp givetvis nöta stjärt i nylonsätet i Herkules när de var på besök. Troligen av "Säkerhetsskäl" eller "tidsbrist" :ph34r:

 

Visst är det russin ur kakan, men hur annars skall man få folk i en allt minskande skara att söka?

Det kommer att bli ändring på detta, annars kommer vi stå med två luftslotts bataljoner med 50% bemanning likt Hemvärnet. Underlaget att rekrytera (Värnplikt) ökar ju inte direkt och för att få de gamla rävarna att söka krävs nya tag. Bättre förmåner, bättre "företagsanda", effektivare ledning/arbetssätt samt mer stimulerande och utvecklande uppgifter. Fackförbundens avsaknad gör sig väl tydlig. Det är ett ganska udda och otidsenligt sätt att driva arbete på, som i mångt och mycket strider mot det vanliga yrkeslivet i Sverige.

Ett paroll jag alltid framhöll var:

" Det enda som är gratis i utlandsstyrkan är arbetstid"

Den har man nämligen avtalat bort, vilket öppnar för Oeffektivt ledarskap utan kritik från högre chef. Ingen arbetstid redovisas utan enbart chefens godtyckliga rapporter. Detta gör att arbetsinsatsen/belastningen mellan olika kompanier/plutoner är MYCKET olika och enbart redovisas mellan meningarna i chefens "berättelser". Lägg där till att de flesta officerare vill ha goda omdömen och ogärna klagar att folk i leden är trötta.

Link to comment
Share on other sites

Historien bakom ordet "Baccis"

"Baccis" är från början ett ord på Swahili om jag inte missminner mig.

Det används mycket i Nordafrika och betyder "liten gåva"

Ska man få något gjort i dom länderna så måste man ge aktuell tjänsteman "Baccis" annars kan man vänta tills dödagar.

 

Detta ord annamades av FN-soldaterna i Kongo och fördes in i jargongen.

Som sagts ovan så har ordet många betydelser i FN-sammanhang.

 

"Baccisar du nu igen"?= Slöar du nu igen

"Har du någon Baccis"?= Har du något jag kan få? (Frågas ofta till förrådspersonalen)

"Ska du med på Baccis till Jänkarna"?= Ska du med på en nöjestur till Jänkarna?

"Baccis-grad"= Någon som fått en grad pga befattning utan militär utb. t.ex. resebefäl, postpersonal etc.

Ordet ropas gärna när någon gör bort sig på mässen som "106" sa tidigare.

 

Nästa populära ord inom utlandsstyrkan/FN är "Yxa"

Även här kan vi härleda ordet till Kongo där det från början användes som skällsord mot lokalbefolkningen som tydligen hade en förkärlek till att sno yxor.

Numera används även det ordet för att beskriva ett flertal saker.

Lokalbefolkningen= Yxor (gärna med tillägg om dom jobbar på campen t.ex "städyxa", "köksyxa" etc.)

Gammal erfaren soldat inom utlandsstyrkan/FN= yxa (Har man gjort tre missioner eller mer är man en "Gammelyxa")

Om någon utrustning är dålig eller inte fungerar kallas det "jävla yx"

 

Till skillnad från en erfaren soldat så kallas en nyanländ som inte varit ute innan för "Pinky".

Detta kommer från den tiden då man tjänstgjorde runt medelhavets varmare trakter och de nyanlända gärna brände sig i solen och fick rosa skinn.

Vad dessa "pinkys" utsätts för under första veckan tänker jag inte gå in på här. :)

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

DEt med bättre boende är viktig punkt. När jag var nere hade vi en kille som hade en jävla koll på vad som vi igentligen betalade för boendet och enligt honom skulle vi inte betala en spänn pga det saknade standard och där med skulle det vara gratis. Och de där 85% av traktamentet skulle vara för mat.

 

Hemresor skulle ganska enkelt lösas i genom att tex fixa ett avtal med SAS eller något annat bolag eller kanske samarbeta med finnarna eller norskarna. Det hade både blivit biligare, snabbare och en aning mer bekvämt.

 

Skatten: jag tror att många hade gott med på att betala Sjömanskatt den är väl på ungefär 20%.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

The Swede:

Ang att kolla folk YXA ses som nedvärderande av SWEDINT och är därmed inte tillåtet att kolla folk för. Personligen tycker jag det är lite märkligt att de anses nedvärderande då vi själöva strävar efter att BLI och vill bli kallade yxor, det är fint att bli gammelyxa. ;-)

 

Den korrekta benämningen på de boende i området är just "lokalbefolkningen", "locals" på engelska. I BHD kallar de ju lokalbefolkningen i Somalia för "skinnies" vilket jag då tycker är betydligt värre än "Yxa", hade nog inte fått vara så om det var en svensk film :D

Link to comment
Share on other sites

Henke! Du skulle ha suttit med i föbandsnämnden då vi träffade Stf ÖB och C SWEDINT...

 

Fast som Stf ÖB sa så är det ju efterfrågan och tillgång. Och som det ser ut just nu så får man lätt ihop ett kompani skytte. Jag vet folk som i princip skulle åka gratis, bara de kom iväg på mission. Vad som saknas är någon form av fackförening/intresseorganisation (Mer "politiskt" aktiv än exempelvis Blå Baskrarna.), som kan driva sådana frågor, även mellan missionerna.

 

He, he, he! Jag är en Gammelyxa ;-) (Kommer nog inte att bli en Dubbelyxa ;) )

 

Angående "yxdebatten" så används ofta namnet "yxa" då folk pratar om "locals" på ett negativt sätt... Och negativa attityder gentemot andra kulturer och folkslag hör verkligen inte hemma i utlandsstyrkan..

Link to comment
Share on other sites

Jag måste hålla med tidigare om att det är riktigt ovärdigt att vi måste åka Herkules. Det finns visserligen paletter med VIP-säten, ungefär buss-standard, men de används inte då man inte får med sig lika mycket frakt.

Under min 1-veckas leave fick jag betala resan ner igen, det gick på 2200SEK för resan Stockholm-Wien-Pristina med Austrian Airlines i relativt nya Airbus 320. Till skillnad från herkules serverades mat och flygvärdinnorna såg OK ut (kan vara att jag varit i Kosovo i 3mån).

Det borde med andra ord gå att få ett relativt bra avtal. Det enda som skulle kunna vara ett problem är vid rotation då en massa vapen skall fraktas men även det borde gå att lösa utan några problem.

 

Det svenska PXet höll på att installera utrustning för att ta Mastercard/Visa och liknande när vi roterade hem, jag vet inte hur det är nu.

 

På amerikanska baser i staterna där soldaterna bor med sina familjer innanför grindarna har de ett BX (Base eXchange) med allting man kan tänkas behöva. Katalogen till dessa fanns på Bondsteel så man kan beställa allt från en golfbil till ett nytt kök om man vill. Sedan har man problemet att frakta hem det till sverige.

 

Avseende ledighet har väl finnarna ett system där de jobbar 4-5 veckor och sedan är hemma en vecka. Likadant för svensk personal anställd av FN såsom CAM-K (Customs Advisory Mission in Kosovo) och UNMIK-Police (UNMIK=United Nations Mission In Kosovo).

De har dessutom mycket högre löner.

 

Jag förstår inte riktigt hur SWEDINT har tänkt. De ville inte skicka ner så många yxor utan få in nya så att de har personal att skicka i framtiden när yxorna tröttnat. Dessutom har de problem med rekryteringen till Kosovo, kan det bero på att KFOR spelat ut sin roll? Sedan kommer de med ett förslag om 12mån missioner. Det är säkert bra för befattningar såsom MP och samverkansofficerare som då får mer tid att genomföra sina projekt.

De personer som är i Kosovo i 12 mån lär ju knappast ha något liv hemma så det blir väl de som tidigare rekat över eller åkt på varannan mission för det lär ju inte bli fler nya som vill offra mer än ett år. Det finns redan många som inte vill åka i 6mån utan väntar på vakanser, då de även slipper utbildningen.

kan någon förklara detta för mig?

Link to comment
Share on other sites

Vi flög med SAS till Kosovo på 01:an... Vi hade alla våra eldhandvapen i planet. Det var lite roligt när den danske manlige flygvärdinnan (som säkert hade andra sexuella preferenser än vad jag har) sa till mig "Du må lägge din k-pist i fäcket.."

 

Annras gick resan hur bra som helst, vi fick käk, och de visade film! Då jag flög ned till Bosnien 95 flög vi med något ryskt chartrat h-vete till flygplan.. Vi var flera timmar försenade på grund av att flygteknikerna hade supit till dagen innan...

 

Hercan är ingen lyxtransport direkt.. men det är väl inget en pansershooter klagar på, eller?

Link to comment
Share on other sites

12 månadersmission hade varit en fördel för de flesta befatningar för man skulle slippa dra i handbromsen var 6 månad, men 6 månardsystem bör då stanna kvar. Ett system med fler rotatoiner tex 4 gånger per år då man bytter delar av personalen och inte hela rasket.

 

Hercan är som ett stort bi.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick den uppfattningen att första månaden försökte alla komma in i sin befattning, andra månaden förbättra saker därefter resonerade folk att man var ju så gott som hemma och sista månaderna hade vissa skjutit ut sig totalt.

Självklart finns det många undantag men från mitten av missionen höll vi ju på att lägga ner allting. QL lade ner samtliga OP och VCP, RL flyttade ner större delen av kompaniet från CB och SL skulle skicka hem grk och överlämna spyan till RL som under KS07 skulle lägga ner både CB och spyan.

Link to comment
Share on other sites

Leave och missions tider är under utredning, min komp. c från Ks05 jobbar på SwedInt för att se över det hela, de har lämnat ett färslag till OPIL (?) och man har utgått från det systemet som FINBAT använder.

Deras förhoppning är att Ks09 skall vara sista bataljonen med det gamla systemet.

 

De hade tydligen räknat en hel del på detta och kommit fram till att man kunde spara mycket pengar på att omarbeta konceptet och att spara pengar är ju alltid aktuellt...

 

Om jag inte har missförstått det ang. traktamentet där man får 15% så är det så att det traktamentet är fastställt av staten till en viss summa för de som arbetar utomlands, den summan skall man inte få när man är soldat i utlandsstyrkan, MEN, vi får 15% av den fastställda summan som en förmån, dvs, det är inga 85% som går någon annastans.

Det är alzå inga pengar vi förlorar.

 

Jag tycker för övrigt att ersättningen och förmånerna suger skit...

 

Rattara om du tycker det är äckligt överbetalt tycker jag att du nog är ute och cyklar, jag förstår inte alls ditt resonemang.

 

Bra inlägg Henke.

Link to comment
Share on other sites

Enligt RSV så är traktamnetet 295kr per dag i Jugolslavien. Men us får ut 15% av denna summa för vi får betaltd mat så dår utgår 85% av de 295kr.

Endel påstår aven att man betalar husrummet men pga att det saknar standard(finns någon svenskstandrd dl) så kan dom inte ta betalt för det. Det är vad jag har hört.

Det låter ju bra att de gamla sytem är på väg ut. Hoppas vi får del av den del med att importera bil och övriga finska förmåner.

Link to comment
Share on other sites

Hercan är ingen lyxtransport direkt.. men det är väl inget en pansershooter klagar på, eller?

GC1 på KS01 var ju som sagt hyfsat skeptisk till pebban. När vi väntade på leaveflighten så pratade han med någon annan om att "Pebban är ju livsfarlig, men den är ju från slutet av 60-talet!". Freddan har jag för mig att det var som då påminde dem om att planet vi snart skulle upp och flyga i var ju från 50-talet! (eller vad den nu är).

 

Ja, fast det var ju även vissa andra som ibland kunde lämna pbv:en enligt samma teknik som fällning från stridsbåt... :)

 

Men det DÄR är ju mycket OT...

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

I somras var det varmare i Sverige men å andra sidan kunde vi gå i kortärmat fram till slutet av november.

Det varierar beroende på var i landet man är.

Camp Victoria blir väldigt varmt sommartid så då är det skönare uppe i bergen (Camp Bifrost).

Under hösten bodde vi inne i ett regnmoln i någon månad vilket gjorde det väldigt kallt och fuktigt, dvs allt som låg utomhus blev blött. Dessutom var sikten ner till cirka 10-15 meter vissa dagar.

Under vinterhalvåret kan det bli riktigt kallt, dvs som norrland.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...