Jump to content

HVsjukvådare, Utlandstjänst

Recommended Posts

Om man är hemvärnssjukvårdare kan man få göra utlandstjänst om man vill?

Kan man göra lumpen efter att man gått med i hemvärnet?

Utlandstjänst kan alla med avklarad GU med godkända betyg (om jag minns rätt)

Det är klart att du skall bli hemvärnssjukvårdare, och skaffa dig en första erfarenhet av det militära!

Men nej, du kan inte åka på utlandstjänst med enbart hemvärnssjukvårdarutbildning som merit, men inom sjukvårdsområdet tar man in personal på civila meriter så du kan t.ex. åka som sjuksköterska utan att ha gjort lumpen (du får då en kortare militär utbildning innan du åker).

Du kan göra lumpen efter att ha gått med i hemvärnet, men du måste mönstra på vanligt sätt.

Borde inte en hemvärnssjukvårdare kunna göra GSU-US?

Ger inte den behörighet att åka på utlandstjänst?

Utlandsstyrkan erbjuder idag folk med lägst undersköterskeutbildning GSU-US. Det är den sjv-kompetens som anses som minimum för att motivera det generella kravet på genomförd värnplikt.

Det tycker jag är berättigat.

/K

Det är klart att du skall bli hemvärnssjukvårdare, och skaffa dig en första erfarenhet av det militära!

Men nej, du kan inte åka på utlandstjänst med enbart hemvärnssjukvårdarutbildning som merit, men inom sjukvårdsområdet tar man in personal på civila meriter så du kan t.ex. åka som sjuksköterska utan att ha gjort lumpen (du får då en kortare militär utbildning innan du åker).

Du kan göra lumpen efter att ha gått med i hemvärnet, men du måste mönstra på vanligt sätt.

Okej. För jag har funderat på att göra lumpen som sjukvårdare, men jag vill vara helt säker först så det var därför jag tänkte att det kanske var bra att gå med i hemvärnet först. Men man får väl inte vara äldre än 24 år om man ska göra lumpen?

Jag läser iofs till undersköterska just nu, men jag vet inte om det räkas som en merit.

Okej. För jag har funderat på att göra lumpen som sjukvårdare, men jag vill vara helt säker först så det var därför jag tänkte att det kanske var bra att gå med i hemvärnet först. Men man får väl inte vara äldre än 24 år om man ska göra lumpen?

Jag läser iofs till undersköterska just nu, men jag vet inte om det räkas som en merit.

Jag känner en person som är undersköterska och hemvärnssjukvårdare och som blev uppmanad att söka en specifik befattning i utlandsstyrkan. I hennes fall tror jag det var för att hon är hemvärnssjukvårdare som man visste att det var en person som skulle kunna vara intresserad. Å andra sidan kan det finnas personer i försvaret som är misstänksamma mot hemvärnet och hemvärnssjukvårdare, så det är inte säkert att det är en fördel vid antagning till utlandsstyrkan att vara hemvärnssjukvårdare.

Hursomhelst tycker jag du skall titta på http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...-utlandstjanst/ där man kan titta på vad det söks för personal till utlandsstyrkan. Det finns inte så mycket just nu, men nästa gång det drar ihop sig till att rekrytera ett nytt förband kan du se specifikt vilka befattningar som finns och vilka kvalifikationer som efterfrågas till ett faktiskt förband, och bilda dig en uppfattning om vad som krävs.

Jag känner en person som är undersköterska och hemvärnssjukvårdare och som blev uppmanad att söka en specifik befattning i utlandsstyrkan. I hennes fall tror jag det var för att hon är hemvärnssjukvårdare som man visste att det var en person som skulle kunna vara intresserad. Å andra sidan kan det finnas personer i försvaret som är misstänksamma mot hemvärnet och hemvärnssjukvårdare, så det är inte säkert att det är en fördel vid antagning till utlandsstyrkan att vara hemvärnssjukvårdare.

Hursomhelst tycker jag du skall titta på http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbildnin...-utlandstjanst/ där man kan titta på vad det söks för personal till utlandsstyrkan. Det finns inte så mycket just nu, men nästa gång det drar ihop sig till att rekrytera ett nytt förband kan du se specifikt vilka befattningar som finns och vilka kvalifikationer som efterfrågas till ett faktiskt förband, och bilda dig en uppfattning om vad som krävs.

jag kan tyvärr inte komma in på mil.se, har försökt ett bra tag nu. finns det ingen annan sida man kan titta på? och få liknande information.

Det handlar precis som så myckat annat om kontakter och om den som rekryterar. I allafall till NBG så har man rekryterat sjukvårdare som enbart gjort lumpen som sjukvårdare, vilket inte är ganska många snäpp kortare och mindre kvalitativ utbildning än undersköterska. Så att man enbart rekryterar sjukvårdare med lägst uska utbildning är ju inte helt korrekt. Försvarsmaktens system för vem man rekryterar till vad i sjukvårdsgebiten verkar vara lite snett (ur mitt perspektiv), men det kanske har styrts upp nu. T.e.x så har det funnits tjänster där man haft ssk där man i en civil (så när man kommer civilt, förstå mig rätt nu) motsvarande situation skulle haft usk och tvärtom.

Beroende på vad du har för inriktning när du läser till undersköterska och än mer viktigt var du sedan jobbar och på det gör värnplikt som sjukvårdare. Så tror jag inte du kommer ha några problem att komma ut på mission. Däremot så tror jag att om du efter eller under din utbildning går med i RK så kommer du bara bli frustrerad. (iofs så kommer du bli frustrerad på FM i stort om du jobbat inom civila sjukvården också)

Så mitt råd är gör klart din utbildning, jobba på ett sjukhus, gör eventuellt lumpen som sjukvårdare. I vilket fall så borde du komma utomlands. Men skippa RK!

Så mitt råd är gör klart din utbildning, jobba på ett sjukhus, gör eventuellt lumpen som sjukvårdare. I vilket fall så borde du komma utomlands. Men skippa RK!
Ett mycket bra råd, på min ära! Om du gör som dxl råder dig så kommer du dra nytta av det hela livet.

/K

Ett mycket bra råd, på min ära! Om du gör som dxl råder dig så kommer du dra nytta av det hela livet.

/K

Men jag håller redan på med min utbildning inom Röda Korset. Jag är ett år efter alla andra på gymnasiet också för jag tog ett sabbatsår (tar studenten 2010). Jag snackade med en kille i mitt hemvärnskompani och han sa att dom som slutar gymnasiet när dom är 20 år oftast inte gör lumpen för att man anser att de är för gammla (?). Därför tänkte jag gå GSU-US utbildningen istället när jag arbetat ett år eller något. Men jag går inte sjukvårdsinriktning på min uska utbildning, jag valde räddningstjänst istället.

Men kan man göra lumpen efter 20 års ålder? På lumpen.nu står det att man kan vara upp till 24 år...