Jump to content

Recommended Posts

Hej. Detta är mitt första inlägg har så jag får väl presentera mig först.

Jag är en kille på 18 fyllda som komer att rycka in som Sjöbevakningsgrupsbefäl jan 2009. Jag är enligt egen bedömning en MÖP av största grad. Bor gör ja i vid höganäs i Skåne, och kommer att göra min vpl i Malmö (efter GSU i Karlskrona). Om ni vill kan ni kalla mig Max (avkortning av Maximilian)

Nu har jag dock ett problem. Jag är alldeles för tung för att klara GSUn.

Ja jag vet, jag måste träna men jag har alldrig fått till det. Just nu väger jag ca 120 kg och är 206 lång. Så jag är rejält stor. Fick en 8 på styrka och en 4 på kondition (skämms som f*n för det). Så till problemet. Hur står det till med uniformer för jättar som mig?? Hur mycket kann jag förvänta mig (hoppas på) att min fysiska status förbättras under GSUn??

Sen en till fråga. Jag skulle gärna vilja byta befattning men kann inte för min dåliga kondis. Rekomenderar ni att göra GSU först ochsen byta eller bara ta på slötofflorna och göra Sjöbevakningstjänsten. Jag måste tilläga att jag är väldigt intereserad av friluftsliv och att vandra (civilska för marsch :baskerPa: ) etc så den delen är det ingen problem med. Det är bara den rent fysislka delen (armhävningar rävsaxar etc som ej funkar)

Jag låvar dock att jag kommer at träna så gott jag kan under sommaren.

Väldigt tacksam för svar.

Maximilian

Hej. Detta är mitt första inlägg har så jag får väl presentera mig först.

Jag är en kille på 18 fyllda som komer att rycka in som Sjöbevakningsgrupsbefäl jan 2009. Jag är enligt egen bedömning en MÖP av största grad. Bor gör ja i vid höganäs i Skåne, och kommer att göra min vpl i Malmö (efter GSU i Karlskrona). Om ni vill kan ni kalla mig Max (avkortning av Maximilian)

Nu har jag dock ett problem. Jag är alldeles för tung för att klara GSUn.

Ja jag vet, jag måste träna men jag har alldrig fått till det. Just nu väger jag ca 120 kg och är 206 lång. Så jag är rejält stor. Fick en 8 på styrka och en 4 på kondition (skämms som f*n för det). Så till problemet. Hur står det till med uniformer för jättar som mig?? Hur mycket kann jag förvänta mig (hoppas på) att min fysiska status förbättras under GSUn??

Sen en till fråga. Jag skulle gärna vilja byta befattning men kann inte för min dåliga kondis. Rekomenderar ni att göra GSU först ochsen byta eller bara ta på slötofflorna och göra Sjöbevakningstjänsten. Jag måste tilläga att jag är väldigt intereserad av friluftsliv och att vandra (civilska för marsch :baskerPa: ) etc så den delen är det ingen problem med. Det är bara den rent fysislka delen (armhävningar rävsaxar etc som ej funkar)

Jag låvar dock att jag kommer at träna så gott jag kan under sommaren.

Väldigt tacksam för svar.

Maximilian

Vad konstigt, på din profil står det Stab/Underrättelse.

Edited by linush

Jan 2009 tycker jag är oceaner av tid. Det är egentligen bara att sätta igång och träna, det kan ingen annan göra åt dig utan det måste du själv göra. Du kan "lätt" göra av med 15 kg till inryck med vilja och kunskap.

Ja jag vet men att det är så MEN jag vet ett jag inte riktigt kommer att lyckas (fel inställning jag vet men otaliga försök har gjort mig till en pessimist i sådanna lägen). Sen den andra frågan, hur mycket måste man tjata för att göra sin vpl på annat ställe (helst innom armen, altså tjänst i skog och mark) fick förövrigt bedömmningen lämplig för stridande anfallsförband (mins inte exakt va det sa men ngt i den stilen) vid mönstringen. Sen blr det tillägas att jag har en vilja av stål så jag ger inte upp i flrsta takget bara för at det blir tufft (ja ger inte up i sista taget heller för den delen) så jag vet att jag har den mentala kapaciteten att göra lumpen vid vilken befattning som helst. Så jag undrar hur mycket måste man tjata för att byta tjänst efter GSU (helst till ngn "ute" tjänst i armeen)

Edited by Sjöbevakaren

Tjena tjena. Vad jag vet har ni en fin löpsplinga i höganäs där det finns stockar och räcken att träna i. Dra dit och kör vartannan dag. Börja med att jogga 1 minut och gå 1 minut, sen veckan efter så kör du att jogga 1,5 minut och vila 30 sek. Tredje veckan 1,45 jogging och 15 sek vila. Till slut kan du jogga hela rundan och då är det bara att öka sträckan sakta men säkert!

Du borde satsa på att tappa 1 kg fett per vecka tills du tappat 15-20kg, på så vis är du nog i bra form i januari! Synd att jag bor en bit ifrån... annars kunde du hängt med och joggat/gått fort med packning.

Lycka till!

Tjena tjena. Vad jag vet har ni en fin löpsplinga i höganäs där det finns stockar och räcken att träna i. Dra dit och kör vartannan dag. Börja med att jogga 1 minut och gå 1 minut, sen veckan efter så kör du att jogga 1,5 minut och vila 30 sek. Tredje veckan 1,45 jogging och 15 sek vila. Till slut kan du jogga hela rundan och då är det bara att öka sträckan sakta men säkert!

Du borde satsa på att tappa 1 kg fett per vecka tills du tappat 15-20kg, på så vis är du nog i bra form i januari! Synd att jag bor en bit ifrån... annars kunde du hängt med och joggat/gått fort med packning.

Lycka till!

Du råkar inte bo på mölle/arild sifan av höganäs?? jag bor nämligen i nyhamnsläge. Om vi skulle kunna träna tillsammans hade det varit dunderbra. Ja tror nämligen att träning i grupp (iaf inte ensam) är mycket effektivare/roligare än ensam träning.

Ja jag vet men att det är så MEN jag vet ett jag inte riktigt kommer att lyckas (fel inställning jag vet men otaliga försök har gjort mig till en pessimist i sådanna lägen). Sen den andra frågan, hur mycket måste man tjata för att göra sin vpl på annat ställe (helst innom armen, altså tjänst i skog och mark) fick förövrigt bedömmningen lämplig för stridande anfallsförband (mins inte exakt va det sa men ngt i den stilen) vid mönstringen. Sen blr det tillägas att jag har en vilja av stål så jag ger inte upp i flrsta takget bara för at det blir tufft (ja ger inte up i sista taget heller för den delen) så jag vet att jag har den mentala kapaciteten att göra lumpen vid vilken befattning som helst. Så jag undrar hur mycket måste man tjata för att byta tjänst efter GSU (helst till ngn "ute" tjänst i armeen)

Det är ju ganska emotsägelsefullt att du säger att du har en vilja av stål men att du vet att du aldrig kommer att lyckas att gå ner i vikt?

Jag kan tyvärr inte svara på din andra fråga men för din egen skull hoppas jag och tror att du kan fixa till din fysik till Januari, lätt. Ett halvt kilo i veckan kan vem som helst tappa utan något större lidande. Det handlar om att göra ändringar i sin kost, och framför allt komma igång med fysisk aktivitet. Hur ska du klara en "stridande utetjänst" i armen om du inte ens pallar att dra ut och springa 3 gånger i veckan och käka kanske lite mindre än vad du är van vid?

Kom igen nu, lite jävlar anamma. Ta fram din vilja av stål.

ja tänkte faktiskt på det när ja skrev dem men det är 2 olika viljor. Om jag vet att jag har ett konkret mål framför mig (upp för kullen flr att resa en mast, liga och trycka länge för att rådjuret inte ska skrämmas under jakt etc) då är det inget problem. menbara gå på gymmet /sprinnga en runda funkar inte för mig. Så egentligen skulle jag vija jobba på ett bygge där man jobbar fysiskt utan att faktiskt träna (dåck får man samma effekt). Sen I lumpen har du ju kompisarna också, om du slutar hamnar dom i skit och tappar en mann, så då stannar man för dem (så resonerar jag iaf) Hoppas du förstår vad jag menar.

Skyttesoldat är nog inte aktuellt för dig, för att nämna en sak. Anledningen till det är att du är för lång för att sitta i strf90 utan att få ryggproblem. (Läst på annat forum; Flashback.info.)

Skyttesoldat är nog inte aktuellt för dig, för att nämna en sak. Anledningen till det är att du är för lång för att sitta i strf90 utan att få ryggproblem. (Läst på annat forum; Flashback.info.)

jo de fattardet. jag ja tänkte skriva ner alla tjänster som ja e för lång för men det blir en för lång lista :P

ja tänkte faktiskt på det när ja skrev dem men det är 2 olika viljor. Om jag vet att jag har ett konkret mål framför mig (upp för kullen flr att resa en mast, liga och trycka länge för att rådjuret inte ska skrämmas under jakt etc) då är det inget problem. menbara gå på gymmet /sprinnga en runda funkar inte för mig. Så egentligen skulle jag vija jobba på ett bygge där man jobbar fysiskt utan att faktiskt träna (dåck får man samma effekt). Sen I lumpen har du ju kompisarna också, om du slutar hamnar dom i skit och tappar en mann, så då stannar man för dem (så resonerar jag iaf) Hoppas du förstår vad jag menar.

Du kommer inte hur långt som helst på enbart vilja. Talar av erfarenhet.

Finns det någon judo/ ju jutsu-klubb där du bor?

Gå isåfall ner dit och anmäl dig, jag har själv börjat träna ju jutsu och tappade 8 kilo på 3 månader, utan större ansträngning.

Det är dessutom jävligt roligt och kanske inte så tradigt som att springa runt i ett löpspår på egen hand, jag hatar själv att springa.

The Swede :baskerPa:

ja tänkte faktiskt på det när ja skrev dem men det är 2 olika viljor. Om jag vet att jag har ett konkret mål framför mig (upp för kullen flr att resa en mast, liga och trycka länge för att rådjuret inte ska skrämmas under jakt etc) då är det inget problem. menbara gå på gymmet /sprinnga en runda funkar inte för mig. Så egentligen skulle jag vija jobba på ett bygge där man jobbar fysiskt utan att faktiskt träna (dåck får man samma effekt). Sen I lumpen har du ju kompisarna också, om du slutar hamnar dom i skit och tappar en mann, så då stannar man för dem (så resonerar jag iaf) Hoppas du förstår vad jag menar.[

Du kommer inte hur långt som helst på enbart vilja. Talar av erfarenhet.

Men man kommer jävligt lång och om man har viljan så funkar det mesta. Talar också av erfarenhet. (klarade 1.5 mil marsch på skaplig tid, ca 3-3.5 timmar )

Ansök som officer inom det du vill göra lumpen som. Det fungerade förr om åren i vilket fall. Man kunde göra det efter mönstring om man fick fel tjänst och då fick man ändrad tjänst till den gren man ansökt som officer inom och man blir minst gruppchef.

Edited by Pal

Ansök som officer inom det du vill göra lumpen som. Det fungerade förr om åren i vilket fall. Man kunde göra det efter mönstring om man fick fel tjänst och då fick man ändrad tjänst till den gren man ansökt som officer inom och man blir minst gruppchef.

Dehär kanske är en korkad fråga men om det är sannt kan jag i princip ansöka om att bli officer i armeen efter att ha muckat som sjöbevakare?? eler officer amfibiekåren etc?? låter lite suspekt dedär. så du får förklara lite mera här.

...

menbara gå på gymmet /sprinnga en runda funkar inte för mig.

...

Testa spinning eller bodypump eller någon annan gruppträningsform. Det är MYCKET roligare än att springa en runda eller gå till gymmet ensam. Gruppen, musiken och instruktörerna gör att du tar ut dig på ett sätt som du aldrig gör ensam och du kommer garanterat se resultat om du tränar regelbundet. Har aldrig varit i sån form som när jag tränade bodypump 2-3 gånger i veckan.

ok ska införskaffa ett träningskort så snart min plånbok är mindre tom :baskerPa: men tror ni att det är möjligt att tappa 30 kg till jan 2009?? det skulle ju vara jävligt bra om ja bara väger 90 kg. Sen hade ja ju en fråga till. FINS det uniformer i min storlek???? Skulle nämligen inte vilja göra vpl men för liten uniform.......

ok ska införskaffa ett träningskort så snart min plånbok är mindre tom :D men tror ni att det är möjligt att tappa 30 kg till jan 2009??

...

Javisst! Jag har tappat 4 kilo den senaste månaden utan att anstränga mig, egenligen bara lagt om kosten en smula, äter oftare och lite bättre nu. Nu vet jag inget om dina matvanor, men säkert en tredjedel av mitt dagliga kaloriintag kom från saker som jag egentligen inte borde äta; kakor, godis, glass, alkohol etc. Nu är det väl bara en fjärdedel...

Jag har börjat äta en ordentlig frukost och inte låta det gå för länge mellan måltiderna (4 timmar), det håller förbränningen igång. Tränat har jag nästan inte kunnat göra alls eftersom jag varit förkyld i flera omgångar. Om du börjar träna 3 gånger i veckan och äter normal mat samt drar ned på skräpmat och socker så skall det inte vara några som helst problem att tappa åtminstone 20 kg, 30 är nog inte omöjligt. Försök att hitta matvanor du kan stå ut med resten av livet. Sluta inte med godis och pizza, men spar det till helgen.

Faktiskt äter jag inte så onyttigt (omnu skolamten kan kallas nyttig) jag äter bara för mycket nyttigt. Låter som en paradox mn är sant. Jag har en liten ide här. Vad tror ni om att jag startar en tränings tråd??? som jag avrapporterar typ en gång i veckan så att ni (forumbesökarna) kann se hur det går. Syftet med detta är att ge mig en motivation så att jag skärper till mig äntligen och om jag inte skärper mig blir det väl en rejäl utskällning. Det går ju inte och fuska men alla gamla (allt efter muck är gammalt) jägare och skytte/stridsvagns soldater som lurkar här. Men som sagt det är bara en ide.

Du är 206 cm lång och vill gå ner till 90 kg?

Det låter lite spinkigt, är det inte mer normalt med en vikt runt 100 kg?

Vad gäller storlek på uniform så finns fältuniform 90 i storlek upp till 210 cm/ 125 kg.

The Swede :D

Ok tack för svaret. Ja ,medger att 90 kg e lite lite men man ska ju sikta högt (eller lågt hur man nu ser det). Sen 210 cm/125 kg, vad vlir det i midjemått?? ligger på ca 115cm nu men det ska minskas till åtminstånde 100. Inga tankar angående min träningsdagbok här på SoldF.com?? Kanske som inspiration for alle ungomar med för mycket magisolering

Guest Nepto
Ok tack för svaret. Ja ,medger att 90 kg e lite lite men man ska ju sikta högt (eller lågt hur man nu ser det). Sen 210 cm/125 kg, vad vlir det i midjemått?? ligger på ca 115cm nu men det ska minskas till åtminstånde 100. Inga tankar angående min träningsdagbok här på SoldF.com?? Kanske som inspiration for alle ungomar med för mycket magisolering

Gör som alla andra, börja blogga! :D

Lycka till med din träning!

Vänd på kosten..kör GI eller nått liknande, skippa potatis och merparten av pasta. Kör med ris istället.

Mycket kött/fågel/fisk. Skippa allt som är: godis, chips, läsk, pizza osv...

Jag är 186lång å ligger på ca 110kg..enligt tabeller, BMi och liknande så ska jag ner till runt 100kg.

Så du som är ca 20cm längre än mig kan nog sikta på 100-110kg.

OM du ska hänga upp dig på vikten.

Jag har sett flera "stora" soldater som är ena jävlar på ta sig fram i skogen.

Trots att dom är väldigt långa och väger en hel del. Och nope det är inte alla som är muskelpaket såsom rambo eller liknande.

Så se till att börja röra på dig..gå, spring, cykla vad som helst egentligen som du gör mer än 20min i sträck.

Vill du hitta yrken som ger dig kondition. Sök då som reklamutdelare. Du tjänar en liten slant och samtidigt rör du på dig.

Edited by tinhead

Ja jag har funderat på det men har nu fått jobb på Höganäsbolaget.Nästan lika fysiskt och MYCKETbättre betalt. Sen vet jag att jag har vilja och kondisen (men framförallt viljan) att gå långa marscher etc. bara det inte ska springas, köras BRAK etc. Men Då sätter jag igång och startar SoldF.com´s första(??) viktbolgg. Kommer lägga upp bilder på mig så at ni kan granska kritiskt hur framgångerna ser ut. Men var inte skrämmda för bilderna dom första veckorna, isoleringen soim sitter där ska bort.

Tack för alla uppmuntringar, det uppskattas verkligen. Hoppas at jag kommer i bra kondis till inryck. Min plan är nämligen att tjata till mig en anna befatning (helst ngn gröntjänst i armeen). Men men vi går se hur det blir med det.

Ja jag har funderat på det men har nu fått jobb på Höganäsbolaget.Nästan lika fysiskt och MYCKETbättre betalt. Sen vet jag att jag har vilja och kondisen (men framförallt viljan) att gå långa marscher etc. bara det inte ska springas, köras BRAK etc. Men Då sätter jag igång och startar SoldF.com´s första(??) viktbolgg. Kommer lägga upp bilder på mig så at ni kan granska kritiskt hur framgångerna ser ut. Men var inte skrämmda för bilderna dom första veckorna, isoleringen soim sitter där ska bort.

Tack för alla uppmuntringar, det uppskattas verkligen. Hoppas at jag kommer i bra kondis till inryck. Min plan är nämligen att tjata till mig en anna befatning (helst ngn gröntjänst i armeen). Men men vi går se hur det blir med det.

Det viktiga är att du bygger på grunden, kondis, styrka mm. Ju mer du tränar nu, desto "enklare" att genomföra din GSU.

För när du rycker in så kommer du få ännu mera träning så att du klarar av din tjänst.

Ett tipps om du ska publicera bilder på dig själv på nätet...

Sätt en stor svart fyrkant på ditt ansikte så är det större chans att du slipper "nätmobbing".

Vänd på kosten..kör GI eller nått liknande, skippa potatis och merparten av pasta. Kör med ris istället.

Mycket kött/fågel/fisk. Skippa allt som är: godis, chips, läsk, pizza osv...

Jag är 186lång å ligger på ca 110kg..enligt tabeller, BMi och liknande så ska jag ner till runt 100kg.

Så du som är ca 20cm längre än mig kan nog sikta på 100-110kg.

OM du ska hänga upp dig på vikten.

Jag har sett flera "stora" soldater som är ena jävlar på ta sig fram i skogen.

Trots att dom är väldigt långa och väger en hel del. Och nope det är inte alla som är muskelpaket såsom rambo eller liknande.

Så se till att börja röra på dig..gå, spring, cykla vad som helst egentligen som du gör mer än 20min i sträck.

Vill du hitta yrken som ger dig kondition. Sök då som reklamutdelare. Du tjänar en liten slant och samtidigt rör du på dig.

Där måste jag tyvärr säga emot. Jag är lika lång som du och jag väger 103kg, med de värdena ligger jag på 30.1 i BMI vilket gör att jag (och du) "lider" utav fetma. Ska man gå efter BMI så är idealvikten för oss båda 80-85kg.

Bra motivation :rolleyes: Jag tycker du ska gå in på http://www.lumpen.se/Luckan anmäla dig där och skapa en användare när du väl har gjort en träningsdagbok ,väldigt bra resultat där faktiskt det känns i hela kroppen och schemat höjs med tiden när du har rapoterat hur tungt dagens träning var. Men om du tycker det är roligare att träna med andra gå då till typ en spinning lokal eller bil med i någon sportorganisation tex fotboll , Bandy :rolleyes:

Edited by MjGripen

Jasså du har viljan att gå tunga marscher med mera men inte att pallra dig ut att springa 30min? Låter som en otrolig viljestyrka. Javisst det låter inte så snällt men så är det. Börja med att springa 3-4km tre gånger i veckan(5min/km är ett bra tempo), kör det två veckor. Vila en vecka för att undvika skador och sen ökar du till 5 och så uppåt så gott det går, kom ihåg att det ska kännas och man ska vilja stanna efter halva. Om du har viljan som du snackar om så är det inga problem. Gäller bara att bita ihop de första 4-5 veckorna, sen blir det roligt när man ser resultat. Jag hatar också löpning ibland, då gäller det att tänka"men för helvete din tönt" och dra på sig löparskorna ändå.