Jump to content

Incidenter

Danne

Recommended Posts

Det har hänt en del den sista månaden. Förutom den Typhoon som behandlas i separat tråd har en del andra, där några delar landställsrelationen med Typhoonen och andra...inte:

En Rafale dundrade av banan, piloten sköt ut sig medan maskinen tuffade iväg. Det är ju en M så det tilltuffade landstället kanske räddade dagen. "Bara" att sota ur cockpit :surprise:

10210abc3dkf5.jpg

10310af2edlg4.jpg

En Aussie Mustang fick strul på stället och fick göra en mycket vacker buklandning. Något som är statistiskt bevisat otrevligt med en Mustang, men här gick det fint.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com

SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.

SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Sedan slutar vi i Istanbul där en dragkamp mellan en bogg-truck och en RN Merlin slutade med tip over seger för Merlinen:

illustrious10bf75dfh1.jpg

rnmerlin10c58d6zc6.jpg

Boggaren syns int i bild..då den ligger på botten. Föraren av boggtrucken fick i fel växel och tuffade iväg, han dock hoppa av när kanten kom för nära. Dragkampen fortsatte ett kort ögonblick efter trucken gick över kanten, men sedan gick fästet av och trucken försvann, medan en febril säkringsprocess av hkpn påbörjades.

En Rafale dundrade av banan, piloten sköt ut sig medan maskinen tuffade iväg. Det är ju en M så det tilltuffade landstället kanske räddade dagen. "Bara" att sota ur cockpit :happy:

Jag ser inte riktigt vad det är för konstruktion vid banänden, men det var nog också tur att maskinen svängde vänster och inte gick rakt fram. Dags för fransoserna att införa ryssja?

Det är visserligen inte militärt, men det är ett bra exempel på en landning med en helikopter som var mycket nära att gå illa. Lägg märke till hur nära stjärten träffar mannen som är kvar på plattformen,

Edit: Det är alltså en start, inte en landning, även om det är själva landningen efteråt som är häpnadsväckande...

Edited by Ytter

En Rafale dundrade av banan, piloten sköt ut sig medan maskinen tuffade iväg. Det är ju en M så det tilltuffade landstället kanske räddade dagen. "Bara" att sota ur cockpit :happy:

Jag ser inte riktigt vad det är för konstruktion vid banänden, men det var nog också tur att maskinen svängde vänster och inte gick rakt fram. Dags för fransoserna att införa ryssja?

Kan vara någon form av inflygningsljus eller dylikt. Brukar finnas på alla banor.

Är dock inte hundra...

En Rafale dundrade av banan, piloten sköt ut sig medan maskinen tuffade iväg. Det är ju en M så det tilltuffade landstället kanske räddade dagen. "Bara" att sota ur cockpit :mellow:

Sköt han ut sig på grund av att kärran var på väg av banan, eller körde kärran av banan för att elvis lämnat cockpiten?

Jag tycker det ser ut som det sistnämnda, och med tanke på att det verkar vara en markbunden incident så kan nog inte piloten skylla på G-dräkten...

Rafalen har ju sidestick, men piloten kanske hade en ful ovana att dra i spaken mellan benen? :rockon:

/E

Det kan ju vara så att robotarna på Rafalen var skarpa som påstås på andra forum, och då vill man ju inte vara kvar.

du menar att någon avslöjade för piloten att det var riktiga grejor på vingarna, varpå piloten blev skraj och sköt ut sig? :-D

Om piloten sköt ut sig frivilligt måste det väl funnits en bättre anledning än att banan tog slut, med tanke på att kärran måste ha gått av i en rätt beskedlig hastighet. Utskjutningen måste ha kommit i ett mycket tidigare skede. Kanske fick piloten indikation om motorbrand eller liknade? Nu vill jag inte spekulera, jag bara undrade om någon (läs Danne) visste.

/E

Om piloten sköt ut sig frivilligt måste det väl funnits en bättre anledning än att banan tog slut, med tanke på att kärran måste ha gått av i en rätt beskedlig hastighet. Utskjutningen måste ha kommit i ett mycket tidigare skede.

Det är inte säkert, utifrån vissa videoklipp jag har sett verkar åtminstone amerikanerna hellre kliva av medelst en spark i röven än åka off-road.

edit: jävla tangentbord.

Edited by 106

Kan vara någon form av inflygningsljus eller dylikt. Brukar finnas på alla banor.

Är dock inte hundra...

Antennsystemet för ILS:ens kurssändare. De är byggda så att de skall gå sönder relativt lätt vid kollision med ett flygplan, men det är dock några kilo metall högst upp i varje antenn. Kanske inte nog mycket för att gå genom huven men jag skulle inte vilja sitta i flygplanet och prova...

Om piloten sköt ut sig frivilligt måste det väl funnits en bättre anledning än att banan tog slut, med tanke på att kärran måste ha gått av i en rätt beskedlig hastighet.

Snillen spekulerar: Eftersom det ändå tar en märkbar stund mellan att man hivar på avklivningshandtaget och att stolen faktiskt åker så kan man kanske anta att det gick betydligt snabbare då han drog än då han faktiskt åkte ur respektive då kärran gick av banan? I och för sig så hade han förhoppningsvis släppt alla reglage inklusive tagit dojorna från bromsarna då han drog men ändå. Har de där någon autobrake eller motsvarande?

• 4 weeks later...

Jag vet inte om man kan kalla det en incident, men jag tror att luftfartsverket skulle ha en del att säga om den här starten. En Il-76 med rysk besättning ska lyfta från en australisk flygplats och bestämmer sig för att utnyttja varenda meter startbana. Kommentarerna från mannen som filmar är obetalbara. "The vodka burner is rolling"