Jump to content

Världen är bra liten..

Maverick

Recommended Posts

97 var jag nere i Bosnien och samarbetade med ett gäng från texas... MLärde där känna framförallt deras Private 1cl och drog tilll Budapest emd en av dem...

Sedan blev jag rätt bundis med deras lite äldre småbufflige pluton sgt... Kul oprick som jag snacakde en del med trots det skillde typ 25-30 år mellan oss....

2 år senare sitter jag återigen i Bosnien och är på Tabben .Vi (jag och en Dansk FAC) skulle hämta några kartor och annat på Divisionsstaben. Var inne och käkade lite junkfood innan vi skulel dra hem.

Plötsligt höt jag en grov Texasdialekt halvskrika min grad och namn.. Vänder mig om och vad ser jag om inte denna lite lätt äldre och ärrade plut sgt...... Som också är här och käkar.....

Det roliga är att normalt åt vi ALDRIG i denna matsalen utan i en av de andra på omtrådet efetrsom den enhet vi "jobbade" med låg mer eller mindre granne med den andra matsalen....

Det visade sig att han återigen var i Bosnien för tjänstgöring.. Denna gången på en enhet som BARA jobade med att motverka diskriminering och liknande..... Han och en Överste löjtnant jobbade med detta på heltid :ph34r:

Kan jag säga att det blev ett kärt återseende..... Var verkligen kul att få höra vad som hade hänt emd e andra man hade lärt känna 2 år tidigare....

Sedan var det rätt kul att få träffa killens chef och se en Överste Löjtnant vara på gräsnen till vidrigt trevlig mot mig :D bara för att jag var en vän till en vän...

Ett "indirekt" möte i världen-är-bra-liten anda:

När jag började studera här i Linköping efter att ha fullgjort min beväringstjänst så upptäckte jag att det gick en åländsk tjej i min klass. Vi pratade en del och när hon kom tillbaka hit efter att ha varit hemma i Åland under ett lov så sa hon "NN hälsar till dig.". Denne NN var en före detta gymnasieklasskamrat till henne och dessutom en person som jag lärt känna i Nylands Brigad. :D

Jag råkade ut för något liknande -91 i Libanon.

Hade precis kommit ner och skulle ut på "jallan" affärsgatan utanför campen och snagga till mig. Så jag stegade in till frisören och satte mig och läste en tidning eftersom stolen var upptagen av en annan soldat. Tyckte jag kände igen han. Då var det en från min pluton från Gu:n på K3 som satt där. :huh:

Sen vid ett annat tillfälle samma mission stod jag som post vid gate 2. Helt plötsligt kommer ett gäng pinkisar (nyanlända) gående. Och en av dom tillhörde samma insatspluton som mig från Hv.

Ibland är världen bra liten ;)

I min gymnaise klass var det en tjej som var bördig från Kroatien. Några år senare satt jag på mitt dåvarande jobb, ett försäkringsbolag, och slog lite planlöst i DAFA ( visar var personer bor osvosv) Om henne stod det "avflyttad ur landet", jaha tänkte jag och inte mer med det.

Ytterligare några år senare är jag i bosnien -96 träffar där en trevlig amerikansk tolk som var kroat. Vi satt och pratade och jag kom av nån orsak in på tjejen i min klass. Det visade sig att den amerikanske tolken mycket väl kände tjejen, deras familjer var bästa vänner! Tjejen bodde numera (då) i Kroatien och vi åkte och hälsade på henne.

Helt sjukt sammanträffande.

Ja ibland kan världen vara liten

i åkte upp till Vindeln förra sommaren med husvagnen för att träffa en släkting som bor där och även invänta en annan släkting från Nyköping som skulle upp

Brevid oss stod en familj med en riktigt dyr Bmw och stor husvagn. Nästa dag så kom våran släkting från Nyköping upp till oss på campingen och vi började prata om en massa.

Efter ett tag så kom en av "grannens" barn över och ville hälsa på våran hund och visst fick hon det.

- vart kommer du ifrån ? frågade vår släkting

- Boden svarade flickan

- där har jag jobbat i många år svarade vår släkting

- vart jobbade du? frågade flickan

- på helikopterflottiljen svarade vår släkting

- där jobbar mina föräldrar svarade flickan

Våran släkting såg lite förvånad ut och sen så kom flickans pappa och sa högt

- Nämen är det inte våran gamla räddningsledare!!

Världen är bra liten som flera sagt också :ak:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...