livgardist Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Vår pluton fick ut ett "sib-kit" med spec. kängor, handskar, glasögon, knä- och armbågsskydd. Kvalitén var dock väldigt blandad. Glasögonen var värdelösa, immade igen och gick sönder direkt. knä- och armbågsskydden spräcktes. verkade inte vara riktig "militärskydd" utan verkade vara lite "hobbyskydd". Dåligt satt dom, men iofs bättre än ett knä mot betong och asfalt.. Vad har ni för erfarenheter med glasögon och skydd? militära? egna köpta civila? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Själv har jag inhandlat civila. Jag hade inget speciellt att gå på, så jag köpte samma märke som mina handskar, Hatch. Det är deras "Centurion" med ytterplatta i hårdgummi. Dessa har hållt ihop genom vått och torrt i ett par år nu. På senare tid nyttjar jag även ett överdrag till hårdgummidelen i 90-kamo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Själv har jag inhandlat civila. Jag hade inget speciellt att gå på, så jag köpte samma märke som mina handskar, Hatch. Det är deras "Centurion" med ytterplatta i hårdgummi. Dessa har hållt ihop genom vått och torrt i ett par år nu. På senare tid nyttjar jag även ett överdrag till hårdgummidelen i 90-kamo. HALLÅ här..... var innhandlades dessa? Butik? URL?? VILL VETA! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Military Shop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted February 26, 2003 Report Share Posted February 26, 2003 Enligt infon som kom via FM nätverk SIB har man vid Livgardet köpt in knäskydd, Hatch, armbågsskydd var ingen intresserade av så det har man skippat. Glasögonen kommer från Uwex, Ultrasonic heter modellen. http://www.skydda.se/Default.asp Handskar med skärskydd är på G. En ny känga för sib, M90 med spiktrampsskydd och extra yttre tåförstärkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
livgardist Posted February 26, 2003 Author Report Share Posted February 26, 2003 det var de kängorna vi hade.. och handskarna. fick ut tre varianter.. två sibhandskar om olika sorts skärskydd och sen stridshandske 2000 eller vad den hette. hatchskydden på deras hemsida så lite mer seriösa ut än de som vi fick ut.. har sett skyddsglasögon modell "skidglasgön" på några bilder från k3.. nån som har testat? verkar bättre än de vi fick ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cap.Ranger Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 (edited) Får ta och göra mitt första inlägg nu =) När det gäller skyddsglas är det Bollé X800T som gäller. Används av i stort sätt alla... ONI mfl... http://www.armen.mil.se/photo.php?id=32617&nid=10689 http://www.militaryshop.se/taktisk-utr.html Edited February 27, 2003 by Cap.Ranger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 HALLÅ här..... var innhandlades dessa? Butik? URL?? VILL VETA! Battlefield Adventures i Ventura, California... Köpte även likadana armbågsskydd, men dessa övergav jag snabbt. Insett nu att "mjuka" armbågsskydd av tunnare modell som man kan bära innanför fältjackan är avsevärt mer bra och bekvämt. Angående överdragen till knäskydden så sydde jag dem själv... Hade till salu ett tag, men det var inte många som köpte så jag la ner produktionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvartermästar´n Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 De få gånger som jag som KVM testat på SIB så har jag använt knäskydd som mattläggare mfl använder. De fästs med remmar runt knät och bäres under fältbyxan. Kostar ca 150:- och de funkar ypperligt. Finns på byggvaruhus och järnaffärer. Frågan är om de håller för längre användning. QM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 De knäskydd som, enligt min uppfattning, bör användas i SIB skall dels vara ordentligt stoppade så att man kan "falla" ner på knä med god dämpning. De bör ha ett ytterskal av hårdplast, utan ventilationshål typ inlinesskydd, för att förhindra att vassa föremål tränger igenom stoppningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted February 27, 2003 Report Share Posted February 27, 2003 Välkommen till forumet Cap.Ranger gissar att jag sett dig på typ.. max? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 (edited) Pansarförbanden måste få ut ögonskydd för som det är nu är det för djävligt. Jag vet inte hur många gånger jag och kamraterna fick grenar och kvistar som slog en i ansiktet när man åkte uppsuttet för observation/vagnstrid. Störande att behöva ha järnkoll på terrängen och samtidigt behöva oroa sig för att en ej synlig kvist håller på att böja sig där framme mot tornet och kommer emot en med sån kraft och fart att man inte hinner värja sig. Någon kommer att bli blind. Bollé 800XT är mycket bra, men man har fortfarande inte löst problemet med imma. kanske en fysikalisk omöjlighet. Dock immar de mindre än andra. Öppna glas i traditionell glasögonform, nackdelen är just att de är öppna då de inte skyddar för väder, vind och damm i sidled (irriteterar ögon) och kan på så sätt försämra sikten likt imma kan göra på slutna. Bollé är bra men jag är inte nöjd. Edited February 28, 2003 by daedalus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Testa gärna Uwex ultrasonic. Korgglasögon som passar till m 90 hjälmen och som är bra ventilerade. Köpte mina på Hallmers i Malmö för 184 kr, väl värda pengarna. "Lite saliv över glasen håller imman borta" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vargen Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Kanske en dum fråga?? men hur har ni bandet till glasögonen över eller under hjälmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Kanske en dum fråga?? men hur har ni bandet till glasögonen över eller under hjälmen Bäst är nog att ha bandet runt hjälmen. Då kan man vid behov ta av sig ögonskyddet, låta den sitta runt hjälmen. Annars får den ju hänga under hakan vilket inte är så bekvämt, desstum lär det droppa svett och annat ner i dem då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk.Mandrake Posted March 1, 2003 Report Share Posted March 1, 2003 Testa gärna Uwex ultrasonic. Korgglasögon som passar till m 90 hjälmen och som är bra ventilerade.Köpte mina på Hallmers i Malmö för 184 kr, väl värda pengarna. "Lite saliv över glasen håller imman borta" Hmmmm........du tog väll inte de oranga hoppas jag? ;) Verkar vara en bra grej. Sätter upp det på den låååånga gröna önskelistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daedalus Posted March 3, 2003 Report Share Posted March 3, 2003 En blandning av såpa och vatten ska även kunna hålla imman borta en stund. Spreja och torka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ize-Q Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 har för mig att det stog i den amerikanska bruksanvisningen för mina goggles att man skulla ha dom så lång ner på näsan som möjligt för bättre ventilation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted March 5, 2003 Report Share Posted March 5, 2003 Du menar inte "Wear low on nose for best vision" eller vad det står på sun, wind and dust goggles? De menar alltså att man ska ha dem lågt på näsan för att se bättre. Eller har jag missat något/läst fel? /Forsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vargen Posted March 6, 2003 Report Share Posted March 6, 2003 Vanligt immskyddsmedel till glasögon borde väl fungera bra? Hur bra fungerar Ultrasonic med glasögon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted March 6, 2003 Report Share Posted March 6, 2003 Inte alls, satsa på linser om du kan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vargen Posted March 8, 2003 Report Share Posted March 8, 2003 Finns det några andra skyddsglasögon att rekomendera för oss som har vanliga glasögon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted March 8, 2003 Report Share Posted March 8, 2003 Avlig jäkla loska e vad jag fått lära mig för att hålla imman borta, men det gäller kanske bara när man snorklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted March 8, 2003 Report Share Posted March 8, 2003 (edited) Rör inte glasen, innan du börjar röra dig för masken snabbt fram och tillbaka för att få in kall luft. Absolut ingen loska på. Edited March 8, 2003 by 111 SSK bat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted March 10, 2003 Report Share Posted March 10, 2003 De bör ha ett ytterskal av hårdplast, utan ventilationshål typ inlinesskydd, för att förhindra att vassa föremål tränger igenom stoppningen. Jag bara undrar, har detta någonsin hänt? Har kört med skydd med hål i flera år nu. Miljön har varit varierande, men oftast har denna inkluderat spik, glas, rester från hgr, metallbitar och annat mysigt. Någon som har andra erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted March 10, 2003 Report Share Posted March 10, 2003 De bör ha ett ytterskal av hårdplast, utan ventilationshål typ inlinesskydd, för att förhindra att vassa föremål tränger igenom stoppningen. Jag bara undrar, har detta någonsin hänt? Har kört med skydd med hål i flera år nu. Miljön har varit varierande, men oftast har denna inkluderat spik, glas, rester från hgr, metallbitar och annat mysigt. Någon som har andra erfarenheter? Det är väl just för att man INTE vill att det skall hända som man kör med "helkåpat" ´? Vad sägs om att sprätta upp extralappen på knäna och köra in mjuka skydd modell snickare och sen sy ihop igen ?? SJälvklart med egenhandlade m90 byxor och ha som ett SIB bralloi ?? tankar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Wolf Posted March 10, 2003 Report Share Posted March 10, 2003 Vår pluton fick ut ett "sib-kit" med spec. kängor, handskar, glasögon, knä- och armbågsskydd.Kvalitén var dock väldigt blandad. Glasögonen var värdelösa, immade igen och gick sönder direkt. knä- och armbågsskydden spräcktes. verkade inte vara riktig "militärskydd" utan verkade vara lite "hobbyskydd". Dåligt satt dom, men iofs bättre än ett knä mot betong och asfalt.. Vad har ni för erfarenheter med glasögon och skydd? militära? egna köpta civila? E kanske lite sent på de ... men jag har Hatch Centurion Knee Pads och är nöjd med dom .... jag hitta dom hos Promoteq http://www.promoteq.com/ och där hittar du även skyddsglasögon .... Promoteq har priserna lite lägre än militaryshop .... detta va mitt första inlägg B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted October 8, 2004 Report Share Posted October 8, 2004 Efter att ha läst SäkI 2004 Ehv/Pv och lagt ner en ansenlig tid på att få reda på vilka skyddsglasögon som omnämns i denna bok har jag nu fått svar, SäkI Ehv/Pv kapitel 1 moment 10 säger. 10. Kortaste skjutavstånd vid skjutning med lös ammunition. - Vid skjutning med lös ammunition får vapen inte riktas mot levande mål på avstånd under 10 m, såvida personalen inte är utrustad med skydd för ögonen. Vid skjutning på kortare avstånd än 10 m skall skyddsglasögon (Skyddsglasögon 04, M7340–123010) eller skyddsmask (motsvarande) användas. Kortaste skjutavstånd är då 2 m. Skyddsglasögon 04 är Uvex ultrasonic 9302. Notera även moment 12: Skyddsglasögon. - Vid skjutning med lös ammunition från kulspruta (motsvarande) monterad på fordon, fartyg eller båt i rörelse skall skytt och laddare bära skyddsglasögon som godkänts för ändamålet (Skyddsglasögon 04, M7340–123010). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted October 8, 2004 Report Share Posted October 8, 2004 Skyddsglasögon 04 är Uvex ultrasonic 9302. Som kuriosa kan nämnas att på förpackningen till ovanstående skyddsglasögon kan man läsa "Not for use in war-games"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolfie666 Posted October 8, 2004 Report Share Posted October 8, 2004 Skyddsglasögon 04 är Uvex ultrasonic 9302. Som kuriosa kan nämnas att på förpackningen till ovanstående skyddsglasögon kan man läsa "Not for use in war-games"... Tja med war games menas paintball och softair gun.......1! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts