Besuchov Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Efter att ha haft sönder displayen på en mobil efter en dag på en stenig skjutbana undrar jag nu: Har ni med lite mer erfarenhet några bra tips hur jag ska se till att detta inte händer igen, förutom att lämna mobilen hemma dvs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 En så kallad "otterbox" (finns folk på forumet som har erfarenhet på dessa) borde lsöa problemet ganska bra. Annars kan man ju bar en plastlåda i rätt storlek och vålda i den (en kompis använder ett glasögonfodral) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 En så kallad "otterbox" (finns folk på forumet som har erfarenhet på dessa) borde lsöa problemet ganska bra. Annars kan man ju bar en plastlåda i rätt storlek och vålda i den (en kompis använder ett glasögonfodral) Dustin har dom nu http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081461 Annars brukar jag använda en zip-loc påse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Besuchov Posted May 20, 2008 Author Report Share Posted May 20, 2008 En så kallad "otterbox" (finns folk på forumet som har erfarenhet på dessa) borde lsöa problemet ganska bra. Annars kan man ju bar en plastlåda i rätt storlek och vålda i den (en kompis använder ett glasögonfodral) Dustin har dom nu http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081461 Annars brukar jag använda en zip-loc påse... hmm, den här kanske är vad jag letar efter http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081461 Min nya telefon är en Sony Ericsson P1 så jag tror nästan att den mindre modellen är för liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 http://www.skal-man.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Annars så finns det mobilfodral på IKEA för ca. 10 kr... Har använt det i ett halvår och helt plötsligt har telefonen slutat ringa konstiga samtal, få fula repor eller gå sönder under övningarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Det är därför man har en såndär telefon man viker, men inte de moderna sakerna som gärna bryts av på mitten om man sätter sig på dom Nejmen en telefonstrumpa borde vara ganska funkis, dämpar bra och inte för hård (obekväm i fickan). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jimbo Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 När jag gjorde lumpen använde jag en egentillverkad mobilficka. Tog en bit av Kronasns liggunderlag, vek ock tejpade ihop. Blev funkis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Finns påsar på Clas Ohlson och liknande som är vattentäta och stötskyddande men det går ändå att använgda mobilen med den kvar i påsen, har en liknande variant från SSRS som kostade lite mera men det är ju för att stödja organisationen som medlem, men dem lligare funkar lika bra, dock är dem inte bra för mobiler med pekskärm!! Dessutom flyter den med mobilen i om den skulle ramla i vattnet vilket är en uppenbar risk iaf för mig, och omild behandling blir det också då den ofta ligger löst på pulpeten och skakar/hoppar runt när det är sjögång, men det funkar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paxen Posted May 22, 2008 Report Share Posted May 22, 2008 Duellfickan funkar bra, högt upp på vänster sida. den är ändå över då jag har 7,62. nedanför fickan har jag lilla matrialväskan så att ett jägarmagasin AK4 lätt går i/ur, då blir det magg-väskan som tar smällen vid ev haveri under förflyttning då man landar platt på buken. telefonen klarar sig bra då. /Paxen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted May 22, 2008 Report Share Posted May 22, 2008 eller så lämnar man telefonen hemma..är också ett alternativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted May 22, 2008 Report Share Posted May 22, 2008 eller så lämnar man telefonen hemma..är också ett alternativ Blir ju lätt att ringa t.ex. 112 eller att kontakta folk på regementet utan telefon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted May 22, 2008 Report Share Posted May 22, 2008 kanske de..man får väl skicka röksignaler då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted May 24, 2008 Report Share Posted May 24, 2008 Om man har mer eller mindre konstant tillgång till ett eget fordon på gruppen (bandvagn, PBV, Terrängbil etc) så kan det vara en idé att skaffa en gemensam liten låda, modell ammunitionslådan i plåt som 5.56mm numera kommer i. Man kan med lätthet modifiera den så att den går att låsa med ett vanligt hänglås, alla individer i gruppen har nyckel (eller bara gruppcheferna, lös själva). Man slipper springa runt med mobilen i fickan (som man ändå inte skall göra) men även andra känsliga (civila) saker kan låsas in där. Ammunitionslådan målas med fördel i en "avvikande" färg så ingen misstar den för, just det, en ammunitionslåda när det börjar hetta till. Göms sen med fördel på lämplig plats i fordonet. Bara en idé (som prövats). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts