Jump to content

Bevakning/insats Amf1

Guest Heller

Recommended Posts

Guest Heller

Hallå allihopa, har suttit och läst här på forumet ett tag.

Har precis fått reda på att min ursprungliga tjänst blivit nerlagd och har nu blivit placerad som Bevakningsgruppchef på Amf1 med inryck Jan-09.

Har fått uppfattningen av allt jag läst här att bevakning/insats skiljer sig mycket mellan olika regementen.

Har letat och försökt hitta något om utbildningen på Amf1, har tyvärr inte hittat någon matnyttig information så om någon

har lite information om bevakning/insatssoldat på Amf1 så skulle jag vara väldigt tacksam. :clap:

• 2 weeks later...
Guest Bubbly

Har en bekant som gör lumpen som bevakningssoldat på AMF1, fick en lite halvt "luddig" information om vad de gjorde men ungefär detta är deras uppgifter:

-Går ronder på området och kolla så att allt är okej

-Ronderar även förråd utanför området

-Går som insats om tex ett inbott inträffar kallas de till platsen för att lösa det

-Ser till att bara folk som får komma in gör det

-Ser till att alla ser proper ut på området.

Detta är på vaktveckorna, sedan blir de utbildade till soldater som vanligt.

Har en bekant som gör lumpen som bevakningssoldat på AMF1, fick en lite halvt "luddig" information om vad de gjorde men ungefär detta är deras uppgifter:

-Går ronder på området och kolla så att allt är okej

-Ronderar även förråd utanför området

-Går som insats om tex ett inbott inträffar kallas de till platsen för att lösa det

-Ser till att bara folk som får komma in gör det

-Ser till att alla ser proper ut på området.

Detta är på vaktveckorna, sedan blir de utbildade till soldater som vanligt.

Bevsold på amf 1 kan få de rätt jobbigt, iom att de ska uppfylla samma grundkrav som te.x amfskytte. Det är någon spec övning de ska genomföra under (ungefär) samma förhållande som de övriga på reg, någon kanske vet vad jag talar om. Det som Bubbly skriver stämmer, tänk på att det dock gäller max ett par månader av din 11 (+) månader långa utb.

iallafall, en fruktansvärd GSU att vänta, och en kanske lite lugnare FSU/skarp/ledig-period :)

Bevsold på amf 1 kan få de rätt jobbigt, iom att de ska uppfylla samma grundkrav som te.x amfskytte. Det är någon spec övning de ska genomföra under (ungefär) samma förhållande som de övriga på reg, någon kanske vet vad jag talar om. Det som Bubbly skriver stämmer, tänk på att det dock gäller max ett par månader av din 11 (+) månader långa utb.

iallafall, en fruktansvärd GSU att vänta, och en kanske lite lugnare FSU/skarp/ledig-period :baskerFN:

Hehe okej, det låter rätt gött :rockon: Men just närskyddskompaniet som man tillhör som bevakning, det tillhör inte Amfbat va?

Och hur är det med stridshinderbanan, ska man som bevakare klara den på 30min med 20kg packning som de andra också? :rockon:

Edit: Gäller detta bevakare? http://www.amf1.mil.se/article.php?id=3222

Som jag har förstått det så tillhör ni amfibiekåren som idag kan jämställas med att man tillhörde vapenslaget kustartilleriet, men man tillhör inte amfibiebataljonen.

Vad gäller snabbmarsch, stridshinderbana och övning amfibie har jag däremot ingen aning om. Snabbmarsch och stridshinderbana får ni säkert prova på om ni tjatar lite.

Guest Bubbly
Hehe okej, det låter rätt gött :) Men just närskyddskompaniet som man tillhör som bevakning, det tillhör inte Amfbat va?

Och hur är det med stridshinderbanan, ska man som bevakare klara den på 30min med 20kg packning som de andra också? :surprise:

Närskydds kompaniet tillhör inte Amfbat.

Och nej, ni kommer inte springa stridshinderbanan, deras övningar kommer ni inte heller medverka på.

Det är snack om att närskydd ska få medverka i någon övning men ni är inte med på alla gemensamma övningar för amf.

Guest Baxx

Rycker också in i jan09 samma tjänst, det jag vet är att vi har GSU på Livgardet i Karlskrona med massa sjömän och inte i Hanige med amfbataljonen.

Jag undrar ifall någon har koll på vad vi har å räkna med på våran begränsade FSU.

Kommer vi få göra ”soldatiga” saker eller bara utbildas till väktare?

Rycker också in i jan09 samma tjänst, det jag vet är att vi har GSU på Livgardet i Karlskrona med massa sjömän och inte i Hanige med amfbataljonen.

Jag undrar ifall någon har koll på vad vi har å räkna med på våran begränsade FSU.

Kommer vi få göra ”soldatiga” saker eller bara utbildas till väktare?

Ni kommer att utbildas i respektive befattning: gruppchef, fordonsförare, sjukvårdare, ksp-skytt.

Tonvikten kommer att läggas på grupps strid (strid från stridsställning, oväntad sammanstöt), patruller och om tid finns strid i plutons ram.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...