Guest Guest_Johan_* Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 Jag söker en militär term och gärna lite mer kött på benen kring detta fenomen. Jag tror mig veta att soldater normalt ställer upp på morgonen(?) inför befäl. Det görs för att kolla att alla är där, kontrollera utrustning och utseende och kanske utdela order etc? Jag vill minnas att det kallas visitation? Vid statsbesök brukar man också se ett dylikt förfarande, när den främmande statschefen kliver av sitt plan kan man ibland se att han får gå förbi och hälsa på ett antal soldater ur olika vapengrenar. Kallas detta förfarande något annat? Är det samma funktion? Samt, är det ngn som vet mer om det här eller vet om någon författare har skrivit om detta ämne och dess historia specifikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 Du får en massa svar om du "googlar" efter: visitation uppställning Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 19, 2008 Report Share Posted May 19, 2008 Frågan kompliceras av att det finns två begrepp som används i de här sammanhangen: Visitation och inspektion. Jag uppfattar det som att visitation är något man inom ett förband (även om frågan är var man då drar "förbandsgränsen" uppåt) gör mot egen trupp (de enskilda soldaterna, även om det ofta sker i sluten ordning, dvs. uppställda) för att kontrollera att de uppfyller ens egen standard (avs. korrekt utrustning, m.m.). Inspektion är något som en högre chef eller extern befattningshavare (t.ex. utländsk hög chef eller statschef/motsvarande) gör mot själva förbandet som enhet, även om det givetvis kan inbegripa att man går förbi några uppställda soldater och tittar på dem. För att dra ett exempel à la mellanstadieläsebok: "Kaptenen visiterade soldaterna så att de skulle se propra ut inför generalens inspektion". Hoppas detta hjälpte och att någon med eventuell bättre koll än mig skriker till om något inte stämmer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Johan, läs mer i Ceremonireglemente för Försvarsmakten, del 1-6. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted May 20, 2008 Report Share Posted May 20, 2008 Som du finner här: http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/Ceremonireglementen/ Denna är också sevärd: http://soldf.e.kth.se/docs/fmpub/fmr.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted June 26, 2008 Report Share Posted June 26, 2008 Hittade följande i CerR FM 3: Visitation avser rutinmässig kontroll och skall utföras av vederbörande cheft ex i samband med uppställningar, före avlämning för att kontrollera hållning, disciplin, puts, klädsel och utrustning. Inspektion avser en högre chefs kontroll av personalens disciplin, utbildningsståndpunkt, kunskaper m m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.