Jump to content

Farmors första pc.


Recommended Posts

Godmiddag/-dag/-kväll.

 

Nu faller det sig så att min farmor blivit med Pc.

Maskinen i fråga är en milt uråldrig P200 MMX, 160 MB RAM, >1GB hd.

 

F.n. är det W98 som OS.

 

Personligen anser jag att den är skräp, men det verkar som tanten vill använda den.

 

Ominstallation är ett faktum, min fundering är vilket os som ska köras.

Jag har tre alternativ än så länge, W98, NT4 workstation, linuxlösning.

 

Farmors datorkunskaper är starkt begränsade, Alltså bör Windows/Linux vara lika krångligt.

 

Vad anser ni? För W98/NT4 måste jag ragga drivrutiner, det bör jag slippa med linuxlösning. IMO är Linux, och i viss mån NT4 mer hådvarueffektiva.

 

Jag tar tacksamt emot era förslag.

 

mvh

 

5526

Link to comment
Share on other sites

Nu var det år och dagar sen jag använde Win98 men vad jag minns har inte det systemet samma "autoinställning" som nyare OS. Dvs man måste göra mer uppdateringar etc själv. Men om det man vill köra funkar i Win98 och det duger så är det ju bara att köra. Kul med äldre som vågar testa!

Link to comment
Share on other sites

XP är helt uteslutet pga hårdvaran.

 

Farmor har i princip ingen datorvana sen tidigare, däremot så använder hennes bekanta ngtslags windows.

 

Enligt min erfarenhet så har inget windowssystem jag installerat från grunden bra autokonfiguration/plug and play. Kan inte uttala mig om Vista.

Jag är fullt medveten om att det lär bli en hel del arbete oavsett vilken windows jag väljer. För ease of mind lutar det åt NT, ser exakt likadant ut som w98, men bättre på alla sätt och vis.

 

tack

 

//5526

Link to comment
Share on other sites

..så länge den inte ska vara uppkopplad på internet så kör win98

 

En ny dator kostar inte många pengar idag... mitt spontana råd.

Du kan få en beagnad för några hundralappar och ändå kommer datorn vara ljusår snabbare än den.

Link to comment
Share on other sites

vilken ångestfylld uppgift du har fått!

 

vägra fixa den åt henne eller säg att den inte går att fixa, pga exempelvis trasig cd-rom. (att det sedan är du som dragit ur cd-rom-sladden behöver du inte nämna.) :rolleyes:

eller en stark magnet i närheten fixar även den biffen.

 

men om du nu måste göra något med den så kör på en linux-distribution. finns dom som funkar även på äldre datorer. slipper även leta drivrutiner.

kolla distrowatch.com för inspiration.

 

äldre windows versioner (innan win 2000) kommer funka max en vecka innan de är fulla med spyware/motsv.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...