Jump to content

Vad är det för märke?


Hermansson

Recommended Posts

Hejsan,

 

jag såg ett märke på en man i gröna kläder för ett tag sen. Det var ett mörkgrönt märke med tre korslagda, om jag inte minns fel, svarta nycklar, ett ganska stort märke.

 

Vet något vad det är för nåt?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan,

 

jag såg ett märke på en man i gröna kläder för ett tag sen. Det var ett mörkgrönt märke med tre korslagda, om jag inte minns fel, svarta nycklar, ett ganska stort märke.

 

Vet något vad det är för nåt?

 

Vore lättare om du visar en bild med märket så man förstår lite bättre vad du menar.

Link to comment
Share on other sites

Det jag känner till är detta?

F21.gif

Ska dom ha gjort en grön version av det märket?

 

(informationschefen i Luleå kommun kommer nog flyga i taket igen ifall dom meckat allt förmycket med Luleå stads nycklar, som är Luleå's stadsvapen. :surprise:

Förra gången så var det bara en "3-D effekt på nycklarna"...ändra färg på dom så ändrar nog han färg oxå :)

Link to comment
Share on other sites

Det jag känner till är detta?

F21.gif

Ska dom ha gjort en grön version av det märket?

(informationschefen i Luleå kommun kommer nog flyga i taket igen ifall dom meckat allt förmycket med Luleå stads nycklar, som är Luleå's stadsvapen. :surprise:

Förra gången så var det bara en "3-D effekt på nycklarna"...ändra färg på dom så ändrar nog han färg oxå :)

Ja, och helt rätt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

jag får vibbar av IA 07.

iofs inga nycklar och två svärd istället för tre.

men allt jämt likt.

 

skulle tro att vi talar om ett märke från "parkförvaltningen" dvs armén.

FV har en viss tendens till att vilja ha en massa färger inblandat i sina märken.

 

och vad båtklubben sysslar med har/vill jag inte ha koll på....

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel såg det ut något i stil med följande, med reservation för vändning och vridning på nycklar.

 

trenycklardd6.th.jpg

Ronneby kommun har haft något liknande, kan det vara en variant på det?

 

Ur heraldiska föreningens databas Citat:

Kommentar Ronneby landskommun (1863-1962), Blekinge län, nu Ronneby kommun. Antaget 1961-03-21, ej fastställt av Kungl Maj:t, upphört vid kommunens ombildning 1963-01-01. Tre korsvis ställda nycklar - bilden i Ronneby sockens sigill, känt från 1748.

Sköld I fält av guld en stolpvis ställd nyckel, överlagd två korslagda störtade nycklar med uppåtriktade ax, allt i svart

Slut citat

Link to comment
Share on other sites

jag får vibbar av IA 07.

iofs inga nycklar och två svärd istället för tre.

men allt jämt likt.

 

skulle tro att vi talar om ett märke från "parkförvaltningen" dvs armén.

FV har en viss tendens till att vilja ha en massa färger inblandat i sina märken.

 

och vad båtklubben sysslar med har/vill jag inte ha koll på....

 

OT:

Har De har väl samma märke som övriga Insatssförband Armén haft:

 

page0_1_1.png

 

Ses också här:

 

P4

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Lite mer uppgifter från observationen skulle kanske kunna ge hint om vad det rör sig om för märke.

Det låter inte helt orimligt att det skulle kunna röra sig om nån enhet som har att göra med F17 eller Ronneby hemvärnskompani.

En sak som slår mig är att nycklar ibland förekommer heraldik för bla amerikanska underrättelseenheter. Nyckeln har oftast symbolik som har att göra med säkerhet och hemligheter, både avseende att skydda och att få tillgång till.

Nu är jag övertygad om att det inte rör sig om nån superninja-enhet, men underrättelser handlar om mer än superninjor.

 

@Bushman: Så märket är likt ett annat märke förutom att både motiv och antal skiljer sig. Då är alltså likheterna att märket är en sköld i grön och svart? Det skulle kunna stämma in på otroligt många andra märken också. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag såg märket ifråga på en hemvärnsinstruktör på den ungdomsövning som ägde rum på F7 1-4 Maj. Jag kommer inte ihåg vilken avdelning han kom ifrån men det kan jag luska reda på. Såg även en del andra intressanta märken, som Beredskapspolisen, vilket jag inte sett lajv innan.

 

Hittade en väldigt dålig bild på märket jag mumlar om, här

nycklar2qh7.jpg

Edited by Hermansson
Link to comment
Share on other sites

Eftersom inget nationalitetsmärke syns på axeln så förutsätter jag att det är höger ärm, och alltså är det väl ett utbildningstecken?

 

Det är korrekt.

Och varför kan det inte vara ett förbandstecken då? UniRFM s.187

Link to comment
Share on other sites

Eftersom inget nationalitetsmärke syns på axeln så förutsätter jag att det är höger ärm, och alltså är det väl ett utbildningstecken?

 

Det är korrekt.

Och varför kan det inte vara ett förbandstecken då? UniRFM s.187

Var på sidan 187 står det att man kan bära förbandstecken på höger ärm?

Var överhuvudtaget står det i UniR FM 2003 att man kan bära förbandstecken på höger ärm?

Förutom vad det gäller flyguniformer, vilket inte är vad som syns på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Märket är ett kompanimärke.

Jag skall ta reda på exaktare av bäraren (hvsoldat :lala: ...) och återkommer med svar.

 

 

Det vore ytterst vänligt!

 

Kan det vara så att han tillhör Mölndal-Lindome?

 

kanske det - kanske >:-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...