Magnus Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 En värnpliktig misstänks ha våldtagit en kvinnlig kollega. Länk till DN. Länk till P4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timmi Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Det var ju fett jävla obra, hjälper ju knappast att jag har en tjejkompis som ligger inne där... Förlåt om det här inte bidrar något alls men det är svårt att inte bli orolig och inte skriva något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Detta hjälper ju verkligen bilden av oss soldater..... Folkvett, moral, lojalitet är visst inget som existerar idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 (edited) Fy fan va sånt här är förjävligt! Hoppas att fanskapet åker in, o att idioten hamnar på Kumla anstalten, så nån kan banka lite vett i honom. Hoppas också att kvinnan iallafall mår hyfsat bra. Ska man se det från Försvarsmaktens sida så är det här riktigt riktigt illa. Försvarsmakten behöver samhällets stöd under sånnahär perioder av nerskärningnar och besparingar, o det här gör ju inte direkt att folket ser positivt på försvaret. Nått jag inte kan förstå är varför de värnpliktiga som sov i samma rum inte satte stopp för det här? Enligt DN så verkar det ju som att det va en fullbordad våldtäkt? Hur fan kan de andra undvikit att höra det? /Nyllet Edited May 14, 2008 by Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Av DN:s nätupplaga så framgår det INTE hur våldtäkten var! Våldtäkt är antingen försök till våldtäkt eller våldtäkt. "Fullbordat" finns inte längre. Om penetration sker med något/någon kroppsdel så räknas det som våldtäkt, men annars är det sexuellt ofredande. Detta enligt alldeles färskt prejudikat. Jag höjer varningens finger avseende denna tråd då vi har haft liknande och då har det alltid urartat i "han må brinna i helvetet" och så vidare. Inget särskilt framdrivande resonemang överhuvudtaget. Gissa vad som har hänt med de trådarna? Nu får ni motivera att tråden ska få finnas. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timmi Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 (edited) Enligt de uppgifter regementet har fått var den manlige värnpliktige inte nykter efter att ha festat på stan. När han kom tillbaka till sitt logement natten till fredagen förra veckan förgrep han sig enligt anmälan mot en av de kvinnliga värnpliktiga som ryckt in samtidigt som han, i januari år. Om man försöker sig på ett resonemang utifrån det stycket i DNs artikel. Även om värnpliktiga har nattpermis och därmed frihet att göra vad de vill med sin tid, i det här fallet är det alldeles uppenbarligen en bidragande orsak till det som inträffat. Ska man dra in nattpermisar eller hur ska man komma till reda med det potentiella problemet att värnpliktiga under lediga veckorkvällar super till och sedan sker sånt här. Enligt tidigare nämnda vän på P4 har det vid ett tillfälle sedan de ryckte in i januari varit så att en gäng varit allt för berusade på fredags morgon då de skulle ha skarpskjutning... Kanske en ovettig vridning av det hela (men för att som Krook ber om försöka att styra diskussionen ifrån "Lyncha den jäveln!!" utspel). Edited May 14, 2008 by Timmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Folk kring 20 år kommer att partaja och göra dumheter off duty och kommer att göra det minst lika mycket när de är 25. Det här är inget militärt problem, utan ett samhällsproblem generellt. Det finns dock en tillfällig militär lösning som skulle stå sig under utbildningsåret iaf, men den tror jag inte att de värnpliktiga är intresserade av: TOTALT KASERNFÖRBUD 11 MÅNADER. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Av DN:s nätupplaga så framgår det INTE hur våldtäkten var!Våldtäkt är antingen försök till våldtäkt eller våldtäkt. "Fullbordat" finns inte längre. Om penetration sker med något/någon kroppsdel så räknas det som våldtäkt, men annars är det sexuellt ofredande. Detta enligt alldeles färskt prejudikat. Jag höjer varningens finger avseende denna tråd då vi har haft liknande och då har det alltid urartat i "han må brinna i helvetet" och så vidare. Inget särskilt framdrivande resonemang överhuvudtaget. Gissa vad som har hänt med de trådarna? Nu får ni motivera att tråden ska få finnas. /Krook Blågul Jag vet i stort sett hur den nya lagstiftningen ser ut. Skrev fullbordad för att skilja det från ett försök. Detta var viktigt för min inlägg eftersom att jag ifrågasatte hur "kamraterna" inte kunde höra något av det hela. /Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Tja, om det räcker med en kroppsdel eller pinal in i kroppen... Det hinner ju göras utan att någon extern hinner ingripa. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Av DN:s nätupplaga så framgår det INTE hur våldtäkten var!Våldtäkt är antingen försök till våldtäkt eller våldtäkt. "Fullbordat" finns inte längre. Om penetration sker med något/någon kroppsdel så räknas det som våldtäkt, men annars är det sexuellt ofredande. Detta enligt alldeles färskt prejudikat. Nja, det där stämmer inte riktigt. Enligt den senaste ändringen av våldtäktsparagrafen (SFS 2005:90), krävs det inte längre någon form av penetration för att ett samlag skall anses föreligga. Det är tillräckligt att könsdelarna vidrört varandra (se proposition 2004/05:45 s. 135-136). Vidare bör det nämnas att våldtäktsparagrafen även är tillämplig då gärningsmannen tvingar offret "att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag". Exempelvis orala och anala samlag räknas hit, samt införande av föremål i en kvinnas underliv. Slutligen skall sägas att mellan sexuellt ofredande och våldtäkt, ligger sexuellt tvång (6 kap. 2 § Brottsbalken) Det faktum att polisen rubricerar gärningen som våldtäkt är heller inte detsamma som att gärningsmannen kommer att bli dömd för det, och inte för t.ex. sexuellt tvång. I övrigt kan jag bara hålla med tidigare skribenter i tråden om att det är beklagligt att sådana här saker inträffar. Det lär ju knappast öka antalet kvinnor inom Försvarsmakten. Intressant att notera att P4 inte uttalar sig om den misstänktes fortsatta värnpliktsutbildning. Det vore intressant att höra vad FM har för policy för sådana här situationer. Så länge utredningen pågår, får man väl hoppas och anta att han är avstängd, men vad händer om han skulle frias i domstol, och sedan begär att få fullborda sin utbildning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted May 14, 2008 Report Share Posted May 14, 2008 Om man försöker sig på ett resonemang utifrån det stycket i DNs artikel. Även om värnpliktiga har nattpermis och därmed frihet att göra vad de vill med sin tid, i det här fallet är det alldeles uppenbarligen en bidragande orsak till det som inträffat. Ska man dra in nattpermisar eller hur ska man komma till reda med det potentiella problemet att värnpliktiga under lediga veckorkvällar super till och sedan sker sånt här. Som Krook säger, partajande individer kommer vi alltid att få dras med. Tror att det bästa man kan göra är att konsekvent polisanmäla sånt här. Aldrig försöka tysta ned. Den som ens överväger att begå en brottslig handling skall veta att det straffar sig om det uppdagas, och det gör det nästan alltid. En sak som förvånar mig är att man inte genomför stickprovsvisa alkotester innan övningsdagen börjar. Den som ertappas med för hög alkoholmängd i blodet tas tillfälligt ur tjänst för kamraternas säkerhets skull. Att medvetet göra sig otjänstbar kunde då förslagsvis vara ett regel/lagbrott med diverse påföljder.(är kanske så redan i dag) Lämplig gräns........samma som för bilförare! Officerare då........ja samma för dem. Verksamheten i sig kräver ett nyktert sinne! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Hoppas också att kvinnan iallafall mår hyfsat bra. Kvinnan mår förhållandevis bra och är i tjänst. Hon har erbjudits stöd, säger P4:s stabschef Per Dahlgren till TV 4 Nyheterna Skaraborg. Om hon fortsätter att vara i tjänst trots det inträffade så verkar hon i alla fall må hyfsat bra. Jäkligt strong tjej i så fall. Stor respekt för henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Frågan är varför mönstringspsykologen inte upptäckte idioten. Om de upptäckt att han hade tendenser att supa till och förgripa sig på kvinnor borde han inte fått bli malaj en gång. Jag vet inte hur höga krav hans tjänst hade på det området, men är en 5:a ett orimligt antagande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Frågan är varför mönstringspsykologen inte upptäckte idioten. Om de upptäckt att han hade tendenser att supa till och förgripa sig på kvinnor borde han inte fått bli malaj en gång. Jag vet inte hur höga krav hans tjänst hade på det området, men är en 5:a ett orimligt antagande? Jag tror att du kraftigt överskattar psykologernas förmåga att se framtiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Frågan är varför mönstringspsykologen inte upptäckte idioten. Om de upptäckt att han hade tendenser att supa till och förgripa sig på kvinnor borde han inte fått bli malaj en gång. Jag vet inte hur höga krav hans tjänst hade på det området, men är en 5:a ett orimligt antagande? Alla kan bli idioter i onyktert tillstånd. Och det är inte alltid man kan upptäcka sånna tendenser vid intervjun så jag är snarare förvånad att inte fler fall förekommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krizan Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Du har rätt, Maul. Alltid är det nån som slinker igenom nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timmi Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 (edited) En sak som förvånar mig är att man inte genomför stickprovsvisa alkotester innan övningsdagen börjar. Den som ertappas med för hög alkoholmängd i blodet tas tillfälligt ur tjänst för kamraternas säkerhets skull. Att medvetet göra sig otjänstbar kunde då förslagsvis vara ett regel/lagbrott med diverse påföljder.(är kanske så redan i dag) Lämplig gräns........samma som för bilförare! Officerare då........ja samma för dem. Verksamheten i sig kräver ett nyktert sinne! Tester genomfördes och de gossarna fick inte genomföra sagda övning. Frågan är varför mönstringspsykologen inte upptäckte idioten. Om de upptäckt att han hade tendenser att supa till och förgripa sig på kvinnor borde han inte fått bli malaj en gång. Jag vet inte hur höga krav hans tjänst hade på det området, men är en 5:a ett orimligt antagande? Som sagt, alla kan bli idioter på fyllan och det lär man knappast få reda på under ett 15 minuter långt samtal med mönstringspsykologen. Skulle alla killar verkligen rannsaka sig själv gällande prylar de gjort på fyllan på dansgolvet skulle säkerligen en stor del åka dit på sexuellt ofredande i viss mån är jag helt övertygad om... För att förhindra att folk blir idioter på fyllan och sen kommer till regementet, är det som Krook nämner helt otänkbart, soldater får endast vistas på regementet under veckodagarna och endast gå ut på helger då de officielt inte är i tjänst? Jag är själv kluven i frågan, särskilt då med utgångspunkt att jag inte har en aning om hur tråkigt det kan bli på ett regemente när man liksom är ledig och dessutom med aspekten "storebror ser dig", som i och för sig alltid råder annars under dagarna i lumpen så det skulle kanske inte vara så konstigt om det fortsatte under kvällar/nätter. Edited May 15, 2008 by Timmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Det hände på mitt kompani, dock på en annan pluton. Kan ju bara inflika med att ni inte ska ta den bild media målar upp som allt för given (som alltid) innan någonting fastställts. Vad man hör på kompaniet så råder det väldigt olika meningar om vad som faktiskt har hänt, det är inte så kristallklart som det verkar när man läser om det. Jag vet vem personen är och det är en reko kille, jag personligen har jävligt svårt att tro att han skulle göra något sådant, även om han var full. Jag hoppas jag har rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 När det gäller berusade och/eller bakfulla soldater så ligger naturligtvis det yttersta ansvaret odiskutabelt på den individen själv. Du ska vara förmögen att fullgöra tjänsten (det fanns åtminstånne inte någon fast promillegräns på min tid). Sen gäller det också som kamrat att stoppa sådanna personer om de försöker dölja en oförmåga att tjänstgöra. Det är absolut inte att vara taskig utan det är att göra den personen en av de största tjänster man kan. Fundera bara själv på hur det skulle kännas att köra i diket pga trötthet och skada någon annan som du har delat liv med i nästan ett år...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Enligt dagens GT skall kvinnan fortsätta sin värnplikt och mannen bli avstängd, vilket han bör ha blivit omedelbart eftersom han enligt samma källa sitter häktad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Skedde det på logementet så undrar jag hur övriga logementskamrater agerade/reagerade på situationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Kvällstjänst varje kväll i veckan vore kanske att föredra, tio månader är ju en kort tid att utbilda soldater på så det gäller att ta tillvara tiden ordentligt, så slipper man dessutom se alla förvirrade bassar i centrala Skövde. Men som T-bone säger så bör man vänta och se vad utredningen leder till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 Du har rätt, Maul. Alltid är det nån som slinker igenom nätet. Vadå "nån som slinker genom nätet"? Det där är en väldigt farlig uppfattning att våldtäcktsmän på något sätt skulle urskilja sig från oss "normala". En våldsam majoritet av alla våldtäckter begås av helt "vanliga" killar/män som fungerar hur bra som helst socialt och psykiskt. Att försöka se personerna som onormala är bara en försvarsmekanism som syftar till att skydda sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted May 15, 2008 Report Share Posted May 15, 2008 (edited) Kan ju bara inflika med att ni inte ska ta den bild media målar upp som allt för given (som alltid) innan någonting fastställts. Vad man hör på kompaniet så råder det väldigt olika meningar om vad som faktiskt har hänt, det är inte så kristallklart som det verkar när man läser om det. Det Du säger här, och vad andra sagt i andra trådar, innebär att vi inte kan ta för givet att FM talar sanning på sin egen hemsida. Hittar man bara på menar Du? http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines Vem i hela världen kan man lita på......lalalatrala? Detta skriver jag några minuter efter att jag såg ÖB på TV som sa..............-Jag kan inte vara annat än uppriktig! Edited May 15, 2008 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 Det hände på mitt kompani, dock på en annan pluton. Kan ju bara inflika med att ni inte ska ta den bild media målar upp som allt för given (som alltid) innan någonting fastställts. Vad man hör på kompaniet så råder det väldigt olika meningar om vad som faktiskt har hänt, det är inte så kristallklart som det verkar när man läser om det. Jag vet vem personen är och det är en reko kille, jag personligen har jävligt svårt att tro att han skulle göra något sådant, även om han var full. Jag hoppas jag har rätt. Det är väl inte så konstigt att den som står anklagad för att begått sexuella övergrepp på fyllan är av en annan åsikt i skuldfrågan än den som utsatts? Man skall ha respekt för tesen "Oskyldig tills man är dömd" men det betyder inte att han inte gjort något djävligt dumt. Att komma med förmildrande omskrivningar är ganska vanligt i sådan här fall eftersom han är en i gänget, och därför kan anses ha samma psykologiska profil som du och jag. Skrämmande va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 (edited) Iom det verkar som de flesta verkar ha gått ut, kan det inte vara så att de vid det aktuella tillfället varit ensamma på logementet? Är det klarlagt att det fanns andra personer där, och vilka åsikter har då de om det inträffade? Tycker FM en så länge har agerat helt ok. Man väntar på utrednigen och har stängt av den anklagade, då det verkar finns hög misstänkandegrad, dvs han är häktad. Inte mycket mer man kan göra just nu som syns utåt. Däremot kan man jobba inom förbandet för att motverka ryckten och hålla en gemensam förbandsanda. Som GC1 skriver så kan det vara svårt att avgöra vilka som blir idioter på fyllen, när man endast ser dem nyktra. Lägg där till att våldtäcktsdmän ofta är väldigt normala, a la "Hagamannen". EDIT: Tidsangivelse från fredagskväll till "Iom det verkar som de flesta verkar ha gått ut" Edited May 16, 2008 by losec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 For the record, det skall ha skett under natten till fredagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 Det är väl inte så konstigt att den som står anklagad för att begått sexuella övergrepp på fyllan är av en annan åsikt i skuldfrågan än den som utsatts? Man skall ha respekt för tesen "Oskyldig tills man är dömd" men det betyder inte att han inte gjort något djävligt dumt. Att komma med förmildrande omskrivningar är ganska vanligt i sådan här fall eftersom han är en i gänget, och därför kan anses ha samma psykologiska profil som du och jag. Skrämmande va? Självklart har du en poäng. Jag skulle gärna skriva ner allt snack som går inom kompaniet angående vad som hände på kvällen och vad som hände efter men då det inte är något jag själv upplevt utan bara har hört från folk som var med så väljer jag att låta bli. Jag säger igen, helt opartiskt, att det inte är så jäkla självklart som det framstår bara. Btw så är personen inte längre häktad, han är tagen ur tjänst fram tills mitten av nästa vecka då beslut ska tas hurvida han blir kvar eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 T-bone.... Råder det inte förundersökningssekretess runt det inträffade? Tycker det kan vara läge att avvakta med ev uttalanden innan förundersökningen är klar och om Åklagare väljer att väcka åtal eller inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted May 16, 2008 Report Share Posted May 16, 2008 Inte vad jag vet, hade information om det idag och dom sa inget om det. Har förvisso inga planer på att avslöja någonting ändå då jag som sagt inte är rätt person för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts