Jump to content

Spänst & beeptest

PlasticSplinter

Recommended Posts

Körde "FM's allmäna test" i helgen.

Stip-ups,back-ups, armhävningar Räckhäv och dylika ting.

En av övningar var att hoppa så högt man kunde, klarade allt annat men detta gick ytterst dåligt (;.

Någon som har något tips hur man kan träna spänst? (då menar jag inte att bara stå & hoppa upp & ner som en idiot)

Sen...angående Beeptestet som ingår.

8.8 skulle godkänd nivån men någon nämnde även att man ska klara till nivå 10 när man muckat, stämmer det?

Vore ju lite konstigt då 8.8 skulle vara officerskraven?

8.8 på beep-testet låter väldigt lågt?

Att klara nivå 10 när man muckar låter mer vettigt, men 8.8 som "grundkrav" på officerare är löjligt lågt. Jag är inte särskilt vältränad och klarade precis 8.8 första gången jag testade beeptestet och två veckor senare klarade jag 9.6. Det är lite teknik man kan fila på i testet och att springa det några gånger ger den ökningen.

Men återigen 8.8 är lågt även som absolut lägstanivå.

Spänstträning, surfa eller googla lite på friidrottsträning ex hur trestegshoppare tränar, eller höjdhoppare.

Men tyvärr tror jag generellt att vill då få bättre spänst så är det att göra hoppövningar som gäller, att du kommer se ut som en idiot får du stå ut med. Sen kanske inte det innebär att stå på samma plats och studsa upp och ned som en sinnessjuk kanin men hoppa får du göra.

Jag har kört några spänstövningar som jag såg Carolina Klyft och Christina Olsson köra på tv. Stå på en pall hoppa ned och sedan skjuta upp så högt som möjligt i olika variationer.

De flesta gym brukar ha maskiner där lyftet sker med lår och vadmuskler, dessa använda på rätt sätt är en möjlighet att träna explosivitet(spänst) om man tröttnat på att hoppa runt. Ett annat sätt är att öva sprinterstart med många repetitioner.

Att hålla nere kroppsvikten är en framgångsmetod, hopprep och höjdhoppsträning är också fungerande alternativ.

8.8 på beep klarar en något så när tränad person på första försöket och det är just det man är ute efter, en lägsta nivå.

Det går sannolikt att utveckla beeptestet till en OS-gren, men varför?

Syftet med testerna är att påvisa något, inte att vara tekniskt överlägset uberbäst på att statiskt springa fram och tillbaka skitfort eller genomföra jämfotahopp på över 2m höjd?

Både beeptest och höga hopp är i sig helt meningslösa företeelser sett till vad en soldat, oavsett befattning, ska prestera fysiskt.

Syftet med testerna är att påvisa något, inte att vara tekniskt överlägset uberbäst på att statiskt springa fram och tillbaka skitfort eller genomföra jämfotahopp på över 2m höjd?

Både beeptest och höga hopp är i sig helt meningslösa företeelser sett till vad en soldat, oavsett befattning, ska prestera fysiskt.

En tanke med beepstestet är kanske att säkerställa att alla håller en viss fys nivå. Visst kan själva testet vara dumt, ingen soldat springer fram och tillbaka mellan två streck i marken men tanken är väl att har man ett bra värde på beepestet är man vältränad och är man vältränad orkar man mer i andra fysiska aktiviteter. Helt enkelt ett hyfsat snabbt och enkelt sätt att mäta en persons fysiska status. Den som ex uppnår nivå 14.6 i beep lär klara en långmarsch med ryggsäck bättre än den som endast uppnår nivå 5.7.

OT

Den som ex uppnår nivå 14.6 i beep lär klara en långmarsch med ryggsäck bättre än den som endast uppnår nivå 5.7.

Förutsatt att person A och B är ungefär lika långa, har ungefär samma densitet, samma antal kroppsdelar o s v så kanske det påvisar detta. Beep testar syreupptagningsförmåga och förmågan att jobba intensivt, vilket har lite med långmarsch att göra.

För att illustrera:

Den generelle 12-åringen springer antagligen beep väldigt bra, men får vissa problem med stridsutrustning och packning under marsch då kroppslängd, kroppsvikt och muskelmassa jobbar emot 12-åringen.

Men visst rent generellt är ditt påstående korrekt, dock är mätmetoden lite tveksam om det var marschförmågan du ville ha reda på?

/OT

• 3 weeks later...
  • 6 months later...

Jag efterlyser någon som har ljudfilen (pipandet i 4-takt) som används när man genomför armböj och situps under FMs multitest: http://www.mil.se/upload/Rekrytering/officer_Multitest.pdf

Jag förstår ju att man kan använda en vanlig metronom hemma men det vore fint att få tag i det där "pipandet i takt" på mp3 så att man kan träna multitest med lurarna i öronen efter löprundan t.ex.

http://www.defence.gov.au/army/hq8bde/jobs/fitness.htm

på engelska

1) The Beep Test

The first test is the 'Multistage fitness test' or 'beep test'. In this test, you run to and fro along a 20 metre track (usually in a Gym), keeping up with a series of beeps on a cassette. The timing of the beeps gradually increases until you can no longer keep up and this defines the level achieved. The minimum requirement for both males and females is Level 7.5 or 56 shuttles for a total of 1,120 metres in 6 minutes 30 seconds.

Click here to download or hear the Beep Test

(Wave file .wav 10.2MB or Windows Media Audio .wma 2.1MB)

någon som gjort FM kan ju jämföra, annars finns den ev på en fildelningssite med ;)

/b

1) The Beep Test

The first test is the 'Multistage fitness test' or 'beep test'. In this test, you run to and fro along a 20 metre track (usually in a Gym), keeping up with a series of beeps on a cassette. The timing of the beeps gradually increases until you can no longer keep up and this defines the level achieved. The minimum requirement for both males and females is Level 7.5 or 56 shuttles for a total of 1,120 metres in 6 minutes 30 seconds.

någon som gjort FM kan ju jämföra, annars finns den ev på en fildelningssite med ;)

/b

Tack för snabbt svar!!!

Vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta ljudet :D

Ljudklippen på den sidan fungerade inte att spela upp för min det, sen var det då inte det klassiska beeptest-ljudet jag var ute efter utan det utmärkande "4-takt-metronom"-soundet som jag söker. Om någon förstår vad jag menar så är jag tacksam för ytterligare tips.

EDIT: Fick nu klippet att fungera (tack Firefox). Men det var som sagt inte det jag var ute efter. Tack ändå Blackadder! Bara på soldf forum kan man få service så snabbt!

1) The Beep Test

/b

Tack för snabbt svar!!!

Vet inte riktigt vad jag ska söka efter för att hitta ljudet :D

Ljudklippen på den sidan fungerade inte att spela upp för min det, sen var det då inte det klassiska beeptest-ljudet jag var ute efter utan det utmärkande "4-takt-metronom"-soundet som jag söker. Om någon förstår vad jag menar så är jag tacksam för ytterligare tips.

EDIT: Fick nu klippet att fungera (tack Firefox). Men det var som sagt inte det jag var ute efter. Tack ändå Blackadder! Bara på soldf forum kan man få service så snabbt!

om du kollar mitt inlägg ser du att jag även pekar dig åt ett annat håll med, googla beep test

/b

om du kollar mitt inlägg ser du att jag även pekar dig åt ett annat håll med, googla beep test

Jag repeterar ännu en gång, det är alltså inte beep-test jag är ute efter utan ljudet som spelas upp till dessa tester: http://www.mil.se/upload/Rekrytering/officer_Multitest.pdf

Nåväl jag hittade iaf i vilken takt övningarna ska göras som berörs av metronom-ljudet (50 taktslag i minuten).

Jag repeterar ännu en gång, det är alltså inte beep-test jag är ute efter utan ljudet som spelas upp till dessa tester: http://www.mil.se/upload/Rekrytering/officer_Multitest.pdf

Nåväl jag hittade iaf i vilken takt övningarna ska göras som berörs av metronom-ljudet (50 taktslag i minuten).

Otippat tips - kolla upp gratis varianter av musikprogram (dvs där man komponerar), på en del skall det nog gå ypperligt att ställa in bpm (beats per minute) till 50, lägga en trumma eller en pianoton på varje fjärdedel (eller vad det nu var, börjar bli några år sedan jag pysslade med slikt)

• 1 month later...

Återupptar aktiviteten i den här tråden.

Det står på mil.se att "Kravnivån på beep-testet är 8.8 vilket motsvarar 3 km löpning på 15 minuter" Jag har försökt läsa om själva testen men hittar ingen information som gör mig mer klok. Innebär detta att man alltså tillryggalägger 3 kilometer på 15 minuter?

Att titta på tabellen på http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-stage_fitness_test gör mig inte klokare.

Det står på mil.se att "Kravnivån på beep-testet är 8.8 vilket motsvarar 3 km löpning på 15 minuter" Jag har försökt läsa om själva testen men hittar ingen information som gör mig mer klok. Innebär detta att man alltså tillryggalägger 3 kilometer på 15 minuter?

Att titta på tabellen på http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-stage_fitness_test gör mig inte klokare.

Här står mycket om beep-testet

http://www.mil.se/upload/Rekrytering/officer_Beeptest.pdf

Det motsvarar 3km på 15min, bedömt så springer man dock inte 3km.

Edit: Kan väll skicka med denna länk också, http://www.mil.se/sv/Arbete-och-utbildning...fficer/Fyskrav/

Hoppet, mäter som Munin säger explosiviteten i benmusklerna. Olika former av benpress, marklyft och utfall gav bra utdelning för undertecknad.

Ja. 8.8 är lågt. Jag har inte särdeles bra kondition i dagsläget, men har sprungit en bit över nio med en saftig förkylning i kroppen (korkat, kan så vara, när pulsen ville ge sig upp på allvar bröt jag).

Det man ska komma ihåg är, på fystesterna för framtida kadetter måste en godkäntnivå uppnås i ALLA tester, bommar man godkänt på någon del är det bara att packa och åka. Alla kan ha en dålig dag. Därför kan det eventuellt vara så att även en "lagom" vältränad person som söker en tjänst med lite lägre fyskrav, ska kunna klara sig även på en dålig dag. Medan en helt otränad individ med en dålig dag kan få det knackigt redan vid nivå 8.

Eventuella felaktigheter pga spekulation eller gammal info rättas gärna. Undertecknad är över 180cm och väger under 75 kilo, vilket jag tror kan underlätta båda ovan nämnda tester.

Det skall vara en cd med beep, hur lång tid är det mellan beepen? ÄR det samma tidsperiod eller minskar tiden vartefter? Om, var kan man få tag på CDn?

Läs tråden "Fm's Multitest" som finns längre ner här på "Hinderbanan". Där efterfrågas samma sak, och hittills har ett ljudklipp begränsat till 60 sekunder uppbringats.

• 2 weeks later...
Är lite nyfiken på hur många vändor (fram och tillbaka) 8.8 motsvarar, finns det kanske någon tabell?

Och då antar jag att du menar i antalet meter?

Banan ska iaf vara 20 meter lång, sen är det bara att räkna.

Är lite nyfiken på hur många vändor (fram och tillbaka) 8.8 motsvarar, finns det kanske någon tabell?

Och då antar jag att du menar i antalet meter?

Banan ska iaf vara 20 meter lång, sen är det bara att räkna.

Nä, bara hur många gånger man skall springa fram och tillbaka :P

0,1 gång är väl 1 vända, 0,2 är väl 2 vändor

2,0 är väl då 20 vändor om man börjar på 0,0

vill jag tro iaf:

Jag föreslår att ni läser hela tråden innan ni frågar/gissar. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-stage_fitness_test

Om du klarat 8.8 har du sprungit 7+8+8+8+9+9+10+8=67 vändor x 20 meter = 1340 meter.

/D

0,1 gång är väl 1 vända, 0,2 är väl 2 vändor

2,0 är väl då 20 vändor om man börjar på 0,0

vill jag tro iaf:

Jag föreslår att ni läser hela tråden innan ni frågar/gissar. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-stage_fitness_test

Om du klarat 8.8 har du sprungit 7+8+8+8+9+9+10+8=67 vändor x 20 meter = 1340 meter.

/D

Jepp hittade den idag på jobbet! tack för svaret. :)

testade att löpa med australiensiska krigsmaktens beeptest (antar att det är samma) idag och hann upp till 11.1 innan idrottshallen skulle användas för bollsport, så det ser ljust ut :)

• 2 months later...

Kanska nåt att snacka om i min tråd om syreupptagningsförmåga.

• 2 weeks later...

De australiensiska soldaterna skall klara 7.5.Men det är ju ingenting jag springer inte ofta men tar ändå 12 och då är jag ändå inte helt slut när alla i 9an sprang den la de första av vid 6 och den sissta av vid 16 så jag tror att 8.8 är väldigt lågt men det kan ju vara så mot all förmodan.

Gjorde testet i februari och klarade bara 5:5 vilket motsvarar testvärde på 32. Men ca 3 veckor senare klarade jag brandkårens rökdykartest på 5,6 km/h vilket motsvarar testvärde på 49! Ändå hade jag ungefär samma slutpuls, ca 190 slag/min.

Det kan vara sådär med konditionstest ibland.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...