Jump to content

Nu får det vara nog?


Recommended Posts

Tar och visar projektet med en länk.

 

Projektet

 

Det är alltså en hemsida. Jag behöver hjälp med att fylla ut den med våra åsikter samt idéer om vad som skall stå var och om det fattas några länkar samt övriga förslag.

 

Wiseman har lovat att kolla på det med texter, men det hindrar inte er från at göra det samma så väljer vi ut de bästa.

 

Så respons!

 

en .se-domän planerar jag att köpa i veckan.

 

Vad tycker ni?

 

OBS! Sprid inte detta innan projektet är klart! dels för att slippa problem med uppdateringar men även för att det ger bättre slagkraft om sidan är färdig, speciellt om den har en .se-domän och inte en blablabla.se/nufardetvaranog-domän!

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett initiativ i bra riktning!

 

 

Intressant att det är min gamla tank som figurerar på bannern.... :unsure:

 

Jo jag har länge viljat göra något sådant här, men det är inte förän nu som jag har ansett mig ha kunskapen till att verkligen genomföra det.

 

Skulle väldigt gärna vilja ha era åsikter om vad som fattas och vad som bör ändras.

/MikaelD

Link to comment
Share on other sites

Projektet är i det närmsta klart. Det återstår dock lite flygblad och namninsamlingspapper...

Någon som kan ta på sig att göra ett flygblad eller två?

 

Har fått lite lite respons tycker jag, men jag hat två personer som aktivt hjälper till.

Under morgondagen kommer .SE-adressen att fungera.

 

Vad tror ni om att göra ett massutskick i mailen och utdelning av flygblad den 1-maj?

 

/MikaelD

 

EDIT: Adressen är nu http://www.nufardetvaranog.se

Edited by MikaelD
Link to comment
Share on other sites

Det var värst vad det bara är jag som skriver i denna tråd :rolleyes:

 

Jag vill ha hjälp med en ny "slogan" som skall stå där det idag står "ett försvar skall kunna försvara sig även på egen planhalva"

 

Kom med förslag :rolleyes:

 

Finns det någon som är bra på att jobba i photoshop eller liknande får den personen väldigt gärna göra en ny "header"/"banner" istället för den som är där idag.

 

Blir jättetacksam om ni kan göra detta :worthy:

 

/MikaelD

Link to comment
Share on other sites

Vilken lysande idé. Att inte längre bara knyta händerna i fickorna utan visa att vi som vet lite mer och orkar lite mer också kan engarera oss. För ingen tror väl att det tusenåra fredens tid är inne. Lappri!

Om vi sedan kan göra det med vajande flaggor eller digotalt vet jag inte. Men proterstera måste vi!

Jag skulle ställa upp på alla sät jag kan!!!

 

:rolleyes::rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Du ska ha beröm för ett mycket bra initiativ..

 

Nu hoppas vi att fler upptäcker sidan!

 

:rolleyes:

 

Tack :worthy:

 

Ja vi kan väl alla hjälpas åt att sprida sidan? Kanske ge någon liten tidning ett anonymt tips eller liknande..

Schmutte har lovat att hjälpa mig att fixa fram en "snällare" Header/banner.

 

Men som sagt, en slogan vore inte helt fel, någon som har ett eller ett par förslag?

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

En möjlig slogan som jag kom på idag skulle kunna vara att fortsätta temat med planhalva och grejer och ta enligt följande: "Ett försvar ska kunna försvara sig även på egen planhalva. Bara för att bollen är på andra sidan behöver man inte ta ut målvakten"

 

Vet inte om den är för lång. I sådana fall kanske bara den andra meningen går att använda.

 

Vet inte om det är till någon nytta men jag fick en impuls och tänkte att det kanske i alla fall får igång tänkandet...

Link to comment
Share on other sites

Sidan är i behov av en ny header, mer information finns på sidan.

 

www.nufardetvaranog.se

 

Anledningen till detta är att jag slarvade med upphovsrätten och hade personligen inte kontrollerat att jag hade tillstånt till bilderna i headern.

Link to comment
Share on other sites

Har trykfels nisse varit frame: "Vi vill uppmuntra till en översyn av försvarsbudgeten för att komma åt den misshushållning som sker med resurser där Försvaret t ex tvingas för byggnader och materiel som på några år motsvarar inköpskostnaden, och som därigenom utarmar Försvarsmakten."

 

Tvingas för byggnader?

 

Gör om gör rätt! Annars bra

 

Edit: Ja, jag förstår vad som menas. Men det drar ner "proffsigheten" med skriv fel.

Edited by Korpral Sundström
Link to comment
Share on other sites

Underbart initiativ, Mikael. Det som dock slår mig när jag kollar på sidan är att det blir lite slogan-inflation:

 

"Ett Försvar skall kunna Försvara sig även på egen planhalva. Bara för att bollen är på andra sidan behöver man inte ta ut målvakten"

 

Det känns lite overkill, tycker jag. Räcker det inte med en slogan (den första)?

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni gillar idén.

 

Angående banden fick jag idag svar från Skatteverket och det var precis det svar jag hoppats på.

 

Det behövs inget särskilt tillstånd för att sälja varor.

Normalt ärvaruförsäljning momspliktig, men om den bedrivs på hobbybasis kan man hävdaatt verksamheten inte är yrkesmässig och då behöver ingen momsregistreringgöras. Ni kommer då inte heller att få göra avdrag för betald ingåendemoms.

 

En ideell förening kan registreras och erhålla ett organisationsnummer, men det finns inget krav på detta.

Om omsättningen (försäljningsintäkten) blir stor, kan en sådan registrering vara att rekommendera.

 

Mer information omideell förening som juridisk form finns att läsa här:http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2003/foreningscivil.4.18e1b10334ebe8bc80002091.html .

 

Med vänliga hälsningar

XXXXX XXXXXXXXX

Skatteverket, Stockholm

 

Allmänna frågor besvaras av Servicejouren när det gäller- skatt- folkbokföring- teknik och innehåll på skatteverket.se.

 

Efter missen med headern som nu är återgärdad beslutade vi att genast lägga av med försäljningen av banden tills vi fått mer information om vad som gäller. Vi har nu fått in förslag ett par förslag till en ny header och valt ut en vinnare. Och iochmed att svaret från Skatteverket blev positivt kommer vi börja sälja band igen under dagarna.

 

Allt känns åter mycket bättre.

/MikaelD

Link to comment
Share on other sites

Man var ju tvungen att handla några band..

Så man sprider budskapet vidare. :rockon:

När beställde du? För just nu går det inte att beställa på sidan. Kommer ordna det under kvällen eller morgondagen.

 

Vill tacka Krigsmakten för de nya "slogans" han skickade in. Skall se om jag byter.

Link to comment
Share on other sites

Vi närmar oss 500 underskrifter! :D

 

Finns det någon som vet en "bra" gratis reklamplats? Jag har mailat expressen och SVD anonymt men dem verkar inte ha nappat på det..

Edited by MikaelD
Link to comment
Share on other sites

Har skrivit under och även beställt band :D

 

Bra intiativ!

 

Edit:

Kan bara inte låta bli att tänka på dem Svenska nedläggningarna av regementen o dyl under 20 o 30 talet, kasnke visar lite var vi e på väg;)

Kriget skulle jue aldrig komma, eller va de var man sa:P

Blev förresten inte även Hitler nominerad till Nobels fredspris 1939?, det delades aldrig ut de året av nån konstig anlednig (Vilket var tur, för tänk om den idioten hade fått de priset :) )

(Och med de vill jag bara visa lite hur jag tycker folk tänker galet ibland och verkligen kan missbedömma situationer och människor, tänk även lite Chamberlaines, fred i vår tid, eller vad det nu hette)

 

(Obekräftat dock, bara något jag fick upp i skallen nu när jag tänkte på framtiden lite, så e gasnka osäker på om de stämme...)

Edited by Bubba
Link to comment
Share on other sites

Vi närmar oss 500 underskrifter! :D

 

Finns det någon som vet en "bra" gratis reklamplats? Jag har mailat expressen och SVD anonymt men dem verkar inte ha nappat på det..

 

Ett väldigt enkelt tips som nog kan locka en hel del underskrifter och kanske några beställningar:

 

Skapa en Facebook-grupp och berätta om er själva. Finns lite grupper med samma tema, exvis "Stoppa nedskärningarna av försvaret" osv. Jag tror ni kan få lite mer exponering via en sida som Facebook.

Link to comment
Share on other sites

Sorry. Jag kommer, trots att jag är ganska starkt försvarsvänlig, inte att skriva på ett sånt här upprop, och jag kan garantera att det här inte kommer att få minsta uppmärksamhet i medierna. Ni har lyckats samla ihop femhundra namn till stöd för en av Sveriges största myndigheter... Kommer det i tidningen det här, så är det nog snarast DET som blir vinkeln: "Inte ens försvarets egen fanclub stödjer försvaret".

 

 

Infallsvinkeln är fel: "Rädda Sveriges försvar" - varför skulle någon vilja engagera sig för att rädda en statlig myndighet? Hur många skulle vilja skriva på en namnlista för att rädda, säg Sida? Det är ju inte myndigheten - försvarsmakten (eller sida) - som är värd att skydda, utan den verksamhet den bedriver. Det här hamnar i precis samma löjliga situation som alltid när förbandsnedläggningar diskuteras: ojojoj, om I35 läggs ner så kommer hela Falubygden att stå oförsvarad.

 

Argumentet om att det är synd om försvaret som måste betala sina egna byggnader håller inte heller: ALLA myndigheter måste betala för sina egna byggnader: skolor, universitet, sjukhus... Varför skulle försvaret slippa? Varför kan inte försvaret börja handskas lite rationellt med sina lokaler?

 

Jag har sagt i massor med andra trådar att det inte finns något som säger att stor försvarsbudget innebär starkt försvar. Den diskussionen ska inte föras här. Det jag vill ha sagt nu, är att Försvara försvaret-kampanjen mest känns fånig. Jag vill försvara Sverige. Inte gråta över att I8 och K2 lagts ner.

Link to comment
Share on other sites

Sorry. Jag kommer, trots att jag är ganska starkt försvarsvänlig, inte att skriva på ett sånt här upprop, och jag kan garantera att det här inte kommer att få minsta uppmärksamhet i medierna. Ni har lyckats samla ihop femhundra namn till stöd för en av Sveriges största myndigheter... Kommer det i tidningen det här, så är det nog snarast DET som blir vinkeln: "Inte ens försvarets egen fanclub stödjer försvaret".

Vet inte, men kan ju bero på att det är nytt, och inte fått uppmärksamhet i media, ännu! Enl. en nyligen gjord statistisk undersökning så vill ju majoriteten av svenska folket att Försvarsmakten skall kunna försvara Sverige på hemmaplan i första hand. Visserligen var den undersökningen publicerad i AB eller Ex......så den är kanske mindre trovärdig? :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, måste nog hålla med 23:e komp. nu iofs. Den kom från Expressen ^^

Men det visar ju att åtminstonde majoriteten av Expressens läsare vill försvara Sverige i första hand :-P

Undrar vad som skulle hända i den om hela den Svenska befolkningen skulle rösta i den :rockon:

Link to comment
Share on other sites

På grund av att vi inte kunnat leverera banden ber vi er som beställt men inte fått bekräftelsemeddelande att beställa igen ifall ni har ångrat er eftersom att det dröjt såpass länge.

Smått konstig formulering tycker jag...

Är iaf en av dem som va ganska så snar på att beställa band (15:de ungefär då det fanns en räknare på försäljningen) och har ännu inte fått något bekräftningsmail, gör ett test med att skicka in en beställning igen.

 

Smått nyfiken också på hur många som har beställt band när det nu snart är 600 som har skrivit under listan :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Halldén.

Databasen havererade den sjätte maj. Alla beställningar försvann, och vi kunde inte på något vis se vilka som hade beställt.

Detta ber jag jättemycket om ursäkt för trots att det inte var mitt fel :)

 

Men jag ser din nya beställning och kommer skicka ett bekräftelsemeddelande under kvällen.

45 personer har beställt och banden är slut. Halldén var den sista som lyckades beställa.

Har för tillfället 633 som skrivigt under ;-)

 

/Mikael

På grund av att vi inte kunnat leverera banden ber vi er som beställt men inte fått bekräftelsemeddelande att beställa igen ifall ni har ångrat er eftersom att det dröjt såpass länge.

Smått konstig formulering tycker jag...

Är iaf en av dem som va ganska så snar på att beställa band (15:de ungefär då det fanns en räknare på försäljningen) och har ännu inte fått något bekräftningsmail, gör ett test med att skicka in en beställning igen.

 

Smått nyfiken också på hur många som har beställt band när det nu snart är 600 som har skrivit under listan :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...