johanp Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 (edited) http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Pers...av-lokal-polis/ Nån som kan förklara hur detta gått till? Är det normalt i Utlandsstyrkan att sånt här accepteras? Hur brukar man agera när lokal polis kommer och gnäller? Är det verkligen standard att ge upp och ge ifrån sig vapen och fordon (Patgb? = Ra180 m.m.). Förstår att man inte försöker med att skjuta sig ur situationen (om inte poliser börjar skjuta), men att låta sig gripas?! Vad säger ROE om sånt här? Varierar det mellan olika missioner? Känns ju inte så förtroendeingivande att riskera att bli gripen om man åker ut... Kan ju i princip vara ett "banditgäng" som är polis i de områdena också. Kan inte EUFOR agera på ett mer aggressivt sätt än att förhandla lite gulligt (som det låter på artikeln verkar det inte vara nån direkt påtryckning från EUFORs sida) Edited May 9, 2008 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 det här vor nog de konstigaste jag läst på väldigt lääänge. tänkte på hur jag skulle ha agerat i deras situation direkt, och det första jag kommer på är att åka tillbaks till campen och ta det med chefen, inte skulle man väll lämna ifrån sig vapen och följa med polisen? men det vet man väll inte förräns man varit i den sitsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 Tror inte att det fanns som alternativ när jag var på Balkan . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 Det låter mycket märkligt. Som jag ser det kan det bara handla om en regelrätt kidnappning. Dvs, polisen, eller banditgänget, har antagligen gjort mer än att bara "gnällt". Att EUFOR och lokalpolis inte är överens om mandatet låter också skumt. Skickar man ut soldater på oklart mandat? Och har inte EUFOR isf tolkningsföreträde? Som sagt, det låter mer som en krigshandling än ett polisingripande. Jag hoppas att soldaterna snart är tillbaka och att EUFOR vidtar de åtgärder som krävs för att kunna lösa sitt uppdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 (edited) Nu kan det ju vara så enkelt som att de blev övermannade. Ungefär som de där britterna som Iran haffade ute i Gulfen. EDIT: Nu är de släppta. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1230385.svd Edited May 9, 2008 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 En Show of Force utanför polisstationen så är saken löst. På något sätt känns det lite märkligt, de fick kvitto på prylarna. Antingen så är det någon mellanchef som inte fått direktiv uppifrån eller så är det någon som vill protestera, men bara lite försiktigt. Nu tror jag att detta kommer att lösa sig lugnt och fredligt, med hjälp av Löfbergs lila och en paket Mariekex, och att man kommer till konsensus enligt rådande svensk norm. Ingen blir ledsen och alla har vunnit efteråt. Denna "incident" kan kanske rent av höja förtroendet för svenskarna i området. Soldaterna följde på något sätt minsta motståndet lag, poliserna kanske gjorde fel, men de lever fortfarande och kan gå hem till sina familjer och berätta att svenskarna är trevliga, även när vi tycker att de gör fel. Den lösning fransmännen och framför allt amrisarna hade tagit till i det här läget hade inneburit söndersprängda polisstationer, tjogtals döda poliser och högvis med skadade, men gisslan hade blivit räddad. Som början på Team America. Vi löste uppgiften, collateral damage är "ett annat konto". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted May 9, 2008 Report Share Posted May 9, 2008 Jag hoppas att det kommer nån form av redogörelse eller liknande som beskriver hur detta gripande av Svenskar och Finnar gick till. Om nu denna "utklarning av tolkningen" av avtalet som styr hur styrkans soldater får röra sig i området berättigar att Eufor gör som de gjorde och kommer att fortsätta med det. Hur agerar man isåfall detta upprepas? "Attans! Nu tog de ju vägen förbi Moundou igen, jaha då får vi vänta i några dagar på dem då..." http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Omha...sen-i-NDjamena/ http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Notiser/Omha...-TD-01-slappta/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Nytt under solen: DN MIL - Intervju med soldaterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts