Jump to content

Marschträning


Tompa

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Jag har varit ute 2 gånger nu. Med 10kg vatten. Känns som det kan vara nyttigt. Skulle dock behöva lite bättre vikter. Parasollstenen var ju en mycket intressant idé. Gick en mil senast och imorgon blir det nog en till. Hur mycket hinner man stärka ryggen på fyra månader? Tillräckligt?

Link to comment
Share on other sites

Gick en mil senast och imorgon blir det nog en till. Hur mycket hinner man stärka ryggen på fyra månader? Tillräckligt?

1 mil är för kort. Du bör satsa på minst 2 mil per pass gärna betydligt mer.

Link to comment
Share on other sites

Ett ytterligare ett litet tips är att gå långt i kängor det är oftast fötterna på de värnpliktiga som pajar först och inte ryggen. Så på med ryggan och lasta i en 30 kg iaf det är ung vad trossen väger för amf iaf sen är det bara som många verkar göra ut och gå i skogen.

 

:huh:

På vilket sätt pajar man fötterna... Typ ledband och så, eller?

Tryck skador eftersom du helt plötsligt väger 30 kg mer så är inte fötterna beredda på detta och du kan få lättare marsch frakturer och dyl.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har bra tips på kängor man kan använda sig av? M/90 funkar ju men det måste ju

finnas andra kängor, är de kängorna de har på militaryshop bra för skogsmarsch i varierande terräng?

Kolla i närmaste friluftsbutik, de har många olika modeller, de gjorda för att gå i skogsterräng.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har bra tips på kängor man kan använda sig av? M/90 funkar ju men det måste ju

finnas andra kängor, är de kängorna de har på militaryshop bra för skogsmarsch i varierande terräng?

 

För de som tränar för KOMMANDE GU, lämpar det sig att träna i de kängor man senare får ut: M/90.

 

Annars:

Military Shop har ju lite olika modeller - för terränglådan rekommenderas Meindl Performance , vattentät och stabil (bra vid trg och tung packning). Har kört med Meindl sedan 95 och mkt nöjd med rullförmåga, sidstabilitet etc...Blir ju en kostnad men det tycker jag det är värt.

 

Annars har de ju Haix - en billigare och inte lika polstrad gore-tex känga...

Skulle inte rekommendera exvis Magnum för trg...

 

I andra butiker kan man ju hitta andra märken i gore-tex samt Lundhags som också gör fina skor. Lundhags med skidsula har jag länge haft som vinterkänga. Fin med plats för litet sockor.

 

Bäst är att gå runt i butiken alt köpa öppet och prova ordentligt hemma!

Link to comment
Share on other sites

När det gäller kängor så har jag ett par meindl dovre 3000 ... eller nåt i den stilen ... dom är riktigt bra men rätt dyra ... gjorde ett enormt hål i plånboken.

 

Sen när det gäller vikter ... så tog jag en säck och gick till närmaste grustag för väggrusning (gröna stora lådor) och hällde upp en 20-25 kg väggrus.

 

Sen gick jag till skolan med den där i ryggsäcken ... blev en ca 28 kg och jag har 8 km till skolan så det blir rätt jobbigt ... särskilt om man aldrig har gått med stor ryggsäck och har bråttom ...

 

en kompis cyklade förbi mig på vägen, stannade en bit framför mig och kollade på mig ett tag ... "kände inte igen dig, du går inte som du brukar" tyckte hon .. =) ..."nej" stönade jag ... det gör jag inte ...

 

Sen blev man stämplad av resten av skolan ett tag som dum i huvet ... tjejerna i klassen skickade mig till skolsystern för att prata lite allvar om träning, kost och vikt =D ... på nyårsfesten så pratade jag med en obekant flicka som efter ett tag kom på att "du är den där killen som har grus i ryggsäcken va?" =)

 

... sen har jag inte gått med nå mer grus ...

Link to comment
Share on other sites

en kompis cyklade förbi mig på vägen, stannade en bit framför mig och kollade på mig ett tag ... "kände inte igen dig, du går inte som du brukar" tyckte hon .. =) ..."nej" stönade jag ... det gör jag inte ...

 

Sen blev man stämplad av resten av skolan ett tag som dum i huvet ... tjejerna i klassen skickade mig till skolsystern för att prata lite allvar om träning, kost och vikt =D ... på nyårsfesten så pratade jag med en obekant flicka som efter ett tag kom på att "du är den där killen som har grus i ryggsäcken va?" =)

 

... sen har jag inte gått med nå mer grus ...

Du måste träna MERA. Det ska ju inte märkas på gångstilen att du har en stor fet ryggsäck på dig. ;)

 

Har själv stoppat ryggsäcken full med gamla PC-tidningar som äntligen kom till användning. Hur känns det att ha tunga, kantiga och hårda viktskivor eller påsar med grus rakt emot ryggen? Verkar oskönt.

Link to comment
Share on other sites

Jag går 6 kilometer hem varje dag från skolan. I ryggsäcken så försöker jag att lasta så mycket böcker som möjligt. Detta ger rätt bra träning. Förutom det så springer jag med vikter plus lite längre turer. Nåt som är väldigt skönt är sandsäckar. Detta gör man självklart själv.

 

2 sop påsar. Sedan fyller man en med 1/3 sand. Alltså inte småsten. Sedan knyter man noga och trär den andra åvanpå och knyter. Sedan gör man om denna procedure många gånger tills man har tillräckligt mycket vikt. Dessa är mjuka och fomar sig efter ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, då kom man precis hem från ett härligt träningspass....

 

Ett litet vildmarksäventyr, startade 20.30 igår kväll, gick hela natten och kom i mål vid ungefär 08.50 i morse... Det tog i bena det där. Kan tänka mig att det var mellan 1.5 - 2 mil i starkt kuperad terräng.... Mycket bra träning... känns riktigt gott i både ben och rygg nu...

 

Nu ska jag sova en stund med tanke på att man har varit uppe i 32 timmar.... ;-)

Link to comment
Share on other sites

... sen har jag inte gått med nå mer grus ...

Det är klart att du ska fortsätta gå med grus. Om de andra föredrar att vara veka oduglingar och slapptaskar samt allmänt dåliga människor, så är det deras problem och inte ditt. Du kommer till skillnad från dem inte att ha veka Nintendoben som rasar så fort man lägger minsta belastning på dem. Stå på dig!

 

Jag gick själv i Tevasandaler året runt under gymnasiet då jag tyckte det var/är väldigt skönt för fötterna. Jag använde vanliga strumpor och yllestrumpor under vintern och inga strumpor alls under en stor del av året. Visst fick jag en del kommentarer, men varför skulle jag ha brytt mig om dem? Det var mina fötter som hade det luftigt och skönt och de andras fötter som befann sig i svettiga kängor och skor hela dagarna. Mohahahaha!

Link to comment
Share on other sites

Guest mutley

Mitt tips är att fixa cykelbyxor, efter att ha plågats av "tyskt klockspel" tidigare så var de underbart sköna under baskerprovet och andra övningar....

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag vart ute och gått lite och lagt på lite mer vikt på ryggen så kände jag nu senast att jag fick ont som fan( dock inte outhärdligt) i muskeln intill smalbenen, antar att detta är den så kallade benhinnan. Vad ska man göra åt detta, är ju inte kul att gå runt så i lumpen och på längre sträckor kan jag förställa mig att det blir en plåga.

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag vart ute och gått lite och lagt på lite mer vikt  på ryggen så kände jag nu senast att jag fick ont som fan( dock inte outhärdligt) i muskeln intill smalbenen, antar att detta är den så kallade benhinnan. Vad ska man göra åt detta, är ju inte kul att gå runt så i lumpen och på längre sträckor kan jag förställa mig att det blir en plåga.

 

Tacksam för svar!

Även jag känner detta ibland. Vet dock inte heller vad det är? Hoppas inte det är allvarligt...

Link to comment
Share on other sites

Det är vila som gäller! Det rör sig ju om en inflammation och den läker bäst om man tar det lugnt. Har du ökat belastningen mycket på en gång?

Nej jag har inte ökat mycket alls egentligen...... Men nu känns det ju även när jag går i vanliga fall, dock gör det inte så ont utan känns mest bara... Har du känt av något av detta eller??

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har inte ökat mycket alls egentligen...... Men nu känns det ju även när jag går i vanliga fall, dock gör det inte så ont utan känns mest bara... Har du känt av något av detta eller??

Kände av det för 1-2 år sedan...Jag hade bara problem när jag sprang, framförallt på hårt underlag. Jag tog upp det med min idrottslärare och han rekommenderade inget annat än vila!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...