Jump to content

Anti-radar färg


tinhead

Recommended Posts

Spännande som tusan :)

Det blir intressant vem som lyckas köpa färgen och måla sina objekt först..

 

http://www.spiegel.de/international/busine...,551152,00.html

A German inventor has created a radar-evading camouflage paint in the deserts of the United Arab Emirates. An institute back in Germany tested the paint and discovered -- to everyone's surprise -- that it actually works. The German defense industry is starting to take an interest......
Link to comment
Share on other sites

Det roliga med artikeln (jag läste den tyska...) är ju att först efter det att Saddam Hussein och kineserna hade kontaktat den tyske uppfinnaren och ville köpa färgen samt först efter det att uppfinnaren skrivit till tyska försvarsmakten att flera andra försvarmakter visat interesse medan ty. FM inte att sagt ett knyst, så insåg de att det vore kanske oklokt om de själva inte hade tillgång till färgen...

Link to comment
Share on other sites

Det roliga med artikeln (jag läste den tyska...) är ju att först efter det att Saddam Hussein och kineserna hade kontaktat den tyske uppfinnaren och ville köpa färgen samt först efter det att uppfinnaren skrivit till tyska försvarsmakten att flera andra försvarmakter visat interesse medan ty. FM inte att sagt ett knyst, så insåg de att det vore kanske oklokt om de själva inte hade tillgång till färgen...

I artikeln nämns Jaumann Absorber, det visar sig vara en gammal tysk uppfinning från WW2. Han kanske har dammat av någon gammal släktings anteckningar. Det luktar lite tidningsanka över artikeln dessutpm kinserna måste väl ha resurser att skaffa detta själva.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Radar_absorbent_material

Link to comment
Share on other sites

RAM (Radar Absorbent Material) färg har väl funnits i evigheter, eller i alla fall sedan 60-talet? Målade man inte rent av SR-71an i en slags RAM-färg innehållandes järnkulor? Men man kan ju tänka sig att tysken uppfunnit något som fungerar ännu bättre, eller är billigare, eller lättare att applicera, eller...

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Målade man inte rent av SR-71an i en slags RAM-färg innehållandes järnkulor?

 

Yup.

 

Från http://www.aerospaceweb.org/aircraft/recon/sr71/

 

"Some of the stealth-enhancing methods employed on the SR-71 included a sharply-chined nose, canted vertical tails, and paint designed to scatter radar waves. "

 

Men samtidigt så påstås SR-71 vara ett av de största ekona man kan se på en radar!

 

Från http://www.fas.org/irp/program/collect/sr-71.htm

 

"Although most news reports characterize the SR-71 aircraft as `radar evading', in point of fact, however, the SR-71 was one of the largest radar targets ever detected on the FAA's long-range radars. The FAA was able to track it at ranges of several hundred miles. The explanation offered was that the radars were detecting the exhaust plume. "

Link to comment
Share on other sites

"Although most news reports characterize the SR-71 aircraft as `radar evading', in point of fact, however, the SR-71 was one of the largest radar targets ever detected on the FAA's long-range radars. The FAA was able to track it at ranges of several hundred miles. The explanation offered was that the radars were detecting the exhaust plume. "

 

Dumt, kan tyckas, att man ändå kunde se avgasplymen på radar.. men å andra sidan, skjuter man ett lass robotar på målet man ser med radarn så träffar man ju bara varmluft, så helt bortkastat kan det ju i så fall inte ha varit med RCS-management på SR-71.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Vad händer med energin i radarstrålningen när den träffar sådan färg? Den måste väl omvandlas på något sätt? Blir det värme? Hur varmt isåfall?

 

Nja, den kan lika gärna "dirigeras" om så returstrålen som träffade planet inte går tillbaka till radarstationen som sände ut.

 

Sen finns det ett annat sätt som gör signalen studsar ett stort antal gånger ("i färgen") och som då gör att signalen blir väldigt svag och stationen sorterar bort den. Ett svagt eko kan lika gärna vara en fågel.

Detta borde faktiskt generera värme, dock så borde det bli så löjligt lite att man kan bortse ifrån det.

 

+edit+

Fippelfingrar

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta mig om jag har fel, men var det inte en nyhet på Gripen C att man hade radarabsorberande färg?

Nej, samma färg som tidigare. ;-)

 

Däremot ett fifigare användande av andra RCS-minskande åtgärder jämfört med A maskinerna.

 

J.K Nilsson

 

Framifrån så är de stora ytorna som ger ett eko kompressorbladen/kompressordiscen och radarantennen som sitter innanför noskonen. På Gripen NG tillskillnad från de tidigare Gripen versionerna så kan man vinkla bort radarantennen och istället fasrikta upp strålen. Det ger då mer stealth. Man vinklar då antennen så ekon mot den studsar bort, men med fasstyrd radar så kan man ändå vinkla sin egen radarstråle framåt. Detta skall tydligen göra ganska mycket för att minska RCS.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Framifrån så är de stora ytorna som ger ett eko kompressorbladen/kompressordiscen och radarantennen som sitter innanför noskonen. På Gripen NG tillskillnad från de tidigare Gripen versionerna så kan man vinkla bort radarantennen och istället fasrikta upp strålen. Det ger då mer stealth. Man vinklar då antennen så ekon mot den studsar bort, men med fasstyrd radar så kan man ändå vinkla sin egen radarstråle framåt. Detta skall tydligen göra ganska mycket för att minska RCS.

 

 

Trodde inte den nya antennen var vridbar alls. Att man tack vare AESA kunde plocka bort mekaniken i radarn helt.

 

I de fall radarvågorna absorberas av ytbehandlingen så övergår energin helt riktigt till värme, som leds in i flygplanet. Men energin är ju relativt liten. Riskområdet för radarantenner brukar ju räknas i meter, medan avståndet från antenn till flygplan är kilometer. Men skapar man en riktigt kraftfull anti-stealthradar kan man ju få flygplanet att lysa som en sol i de IR-sökande luftvärnsrobotarnas sensorer :D

Faktum är att man från brittiskt håll faktiskt i radarns barndom hoppades på att få fram en dödsstråle som kunde sätta fientligt flyg i brand. Tydligen så nöjde man sig med att ha uppfunnit en anläggning som i alla fall kunde peka ut var fiendeflyget befann sig-

 

/E

Link to comment
Share on other sites

...

Trodde inte den nya antennen var vridbar alls. Att man tack vare AESA kunde plocka bort mekaniken i radarn helt.

...

 

Som jag har förstått det så är den inte vridbar men borde den inte vara det? Man borde ju få väldigt bra täckning om man har en AESA-radar på en vridbar antenn?

Link to comment
Share on other sites

...

Trodde inte den nya antennen var vridbar alls. Att man tack vare AESA kunde plocka bort mekaniken i radarn helt.

...

 

Som jag har förstått det så är den inte vridbar men borde den inte vara det? Man borde ju få väldigt bra täckning om man har en AESA-radar på en vridbar antenn?

 

Den är inte vridbar som den gamla antennen utan roterbar. Genom att den lutar så ska den, när den roterar, också kunna se bakåt >180 grader. En fast antenn är ju också möjlig men då minskar "synfältet". Fördelen är ju då att man slipper ev. underhåll av mekaniska delar. (Samtidigt kanske det är mindre underhåll av roterbar än vridbar antenn, vad vet jag?)

escanjl3.jpg

Designen kan väl ändras också under resans gång antar jag

 

Syns kompressorbladen på Gripen framifrån? Kanalerna är ju S-formade (och kanske behandlade med något absorberande material för att äta upp radarenergin som studsar runt där?)

 

Edit: Är den kanalen av aluminium eller komposit, det har väl också betydelse för hur mycket radarenergi som reflekteras?

 

BF (Civilist)

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Edit: Är den kanalen av aluminium eller komposit, det har väl också betydelse för hur mycket radarenergi som reflekteras?

 

BF (Civilist)

 

Om materialet inte reflekterar radar så absorberar det eller så släpper det igenom radarstrålning. I fallet med luftkanalerna vill man ju inte att radarstrålningen skall gå igenom dem, för då träffar radarstrålningen de andra strukturerna i flygplanet, och ger ett eko i alla fall. Det är ju därför som t.ex huven är behandlad med guld på vissa flygplan (Bl.a Gripen tror jag), så att inte radarenergin ska studsa omkring i cockpit och ge ett jätteeko. Det är lättare att signaturanpassa flygplanshuven än piloten :rockon:.

I Gripen är så vitt jag vet kanalerna i aluminium. Men huruvida man preppat dessa med RAM har jag ingen aning om.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Om materialet inte reflekterar radar så absorberar det eller så släpper det igenom radarstrålning. I fallet med luftkanalerna vill man ju inte att radarstrålningen skall gå igenom dem, för då träffar radarstrålningen de andra strukturerna i flygplanet, och ger ett eko i alla fall. Det är ju därför som t.ex huven är behandlad med guld på vissa flygplan (Bl.a Gripen tror jag), så att inte radarenergin ska studsa omkring i cockpit och ge ett jätteeko. Det är lättare att signaturanpassa flygplanshuven än piloten :D.

 

/E

Borde skrivit absorberas, en reflekterande (eller transparant) luftkanal stjälper ju mer än hjälper som du säger... Färg (eller andra beläggningar) ska ju kunna absorbera ~20-30% radarenegi så en täckt luftkanal bör ju kunna minska ekot rejält. Kanske är en kostnadsfråga (för svensk del) också med all utprovning etc.?

 

Tillbaka till pensionärstysken och hans färg - det låter ju som en skröna, men vem vet, otroligare saker har ju hänt. FOI får väl försöka komma över en färgklick att testa, de borde ha kontakter lite varstans. :)

 

BF (Civilist)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...