Jump to content

Färg på ak5

aicaramba

Recommended Posts

Jag har en mycket ljusare grön färg på min AK5:a än mina kamrater. Det kan ha att göra med att min är från -86 och deras är minst 10 år nyare. :)

OT: Jag älskar gamla vapen. :) Det är så skönt när (nästan) allt löper utan friktion.

/Krook

Jo min och mina kamraters ak5or hade också lite varierande färg, gamla vs nya. Jo jag vet också att den är... grön! :P Men jag tror inte bofors går till färghandeln och säger: "hej jag behöver 500 liter grön färg tack" :)

Alltså finns det någon som känner till någon speciell färgkod/benämning för den färg som de doppar ak5orna i på fabrik?

Saker som har använt mycket, och varit ute i solen brukar blekna i färgen.

Det är därför min är så otroligt ljus.

Hur fasen har det gått till i Signaltrupperna?

Måste ha varit killen innan mig som ställt den utanför hytten varje övning. :dong:

/Krook

Senaste AK5:an jag höll i vad grön med svart sikte.

Min AK5B jag hade i GU 94-95 var svart med grönt kindstöd och handskydd samt pistolgrepp.

Riktigt snyggt faktiskt.

Den hade också en lite tyngre/tjockare pipa än dom andra. Vi var 4 st som fick ut den varianten medan övriga AK5B på K3 det året var helt gröna med standardpipa.

Förmodligen var det någon som ville utvärdera någonting.

Dessutom var vi förbjudna att vårda magasinen vilket betydde ett antal tusen skott utan magasinsvård annat än läpparna och "patronmataren".

Det fungerade helt utmärkt och orsakade inte fler eldavbrott än årskullen innan som vårdade sina magasin till förbannelse.

Saker som har använt mycket, och varit ute i solen brukar blekna i färgen.

Det är därför min är så otroligt ljus.

Hur fasen har det gått till i Signaltrupperna?

Måste ha varit killen innan mig som ställt den utanför hytten varje övning. :dong:

/Krook

En god soldat tänker på att spara utrymme?

Varför måste folk alltid visa sig på styva linan och vara så förbannat balla ? Färgkoden efterlystes och så får han bara skit till svar när det är NI som inte förstått frågan.

Bedrövligt.

Varför måste folk alltid visa sig på styva linan och vara så förbannat balla ? Färgkoden efterlystes och så får han bara skit till svar när det är NI som inte förstått frågan.

Bedrövligt.

Jag har mycket väl förstått frågan men tog mig friheten att skämta lite.

@aicaramba

Varför vill du ha färgkoden?

Jag tror inte att den går att köpa i en vanlig färgaffär, så är det t.ex med försvarets fordonsfärger.

The Swede :wub:

@The Swede: Man borde väl ändå kunna blanda till (någorlunda) exakt samma kulör?

Naturligtvis, men det kräver att man har ett färgprov att jämföra med.

Tror inte att det är speciellt poppis att släpa med sig en ak5 in i färgaffären och be dom blanda till en liter. :wub:

Bara man har tillgång till färgkod/färgkarta/whatever så kan man blanda rätt kulör i vilken färghandel som hellst B)

*edit*

@the swede

Tror inte att det är speciellt poppis att släpa med sig en ak5 in i färgaffären och be dom blanda till en liter

Om jag hade en ak5 kunde jag kapat ut en bit ur underbeslaget som färgprov :P

Tack till er som inte vandrar iväg till offtopic träsket :D

Edited by aicaramba

Bara man har tillgång till färgkod/färgkarta/whatever så kan man blanda rätt kulör i vilken färghandel som hellst B)

Jo, det är jag fullt införstådd med, jag har jobbat inom färghandeln i sex år.

Problemet är att försvaret inte alltid använder sig av komersiella färgkartor/koder.

Försvarets fordonsfärger har en beteckning som inte har någon civil motsvarighet och dessa är specialtillverkade för försvaret.

Du kan därför inte ta färgnumret som står på en burk och gå ner till din lokala färgaffär och be dom blanda till samma kulör, samma sak är det säkert med färgen på ak5.

The Swede :D

Fordonsfärgen vet jag inget om - men Bättringsfärg på sprayburk!

Den tillverkas av ett företag som heter SprayMaster

Min fråga:

"Är er sprayfärg av samma kulör som den jag hade i lumpen?"

Citat från Jennifer på SprayMaster

"Ja försvarets 7211/325h är samma som Master Olivgrön."

Finns kanske inte i din vanliga färgaffär, men jag har nummret till ett ställe som har den - PM'a om ni vill köpa!?

Tror inte att det är speciellt poppis att släpa med sig en ak5 in i färgaffären och be dom blanda till en liter. :D

Det går säkert utmärkt i Boden. - Så länge det är ok med den människa som har godkänt ditt vapenuttag... Sen är det bara att lackera... :D

• 4 months later...

lyfter igen :lala:

Finns det någon vänlig själ här som har tillgång till en relativt oblekt ak5?

Kan jag skicka en färgkarta som denna vänliga själ jämför med ak5an för att hitta rätt kulör? Den vänliga själen markerar vilken färg på färgkartan som matchar och skickar tillbaka färgkartan till mig!

Please help :)

Nu är det så här Pms är är ett färgsystem för trycksaker o dyl. Ska man ha färg till att måla med finns de ett antal system att använda. Det största är NCS där det finns 1750 kulörer att välja med som är störst i norden (är sis-standard idag)Ncs är kulörtonordnat alltså går det i stort sett att få fram vilken kulör som helst i vilken färg som helst. Billack, pulverlack, lackfärg eller väggfärg. Ral-systemet som fortfarande är störst i tyskland och i europa är ett antal kulörer som är samlade utan ordning, oftast till maskiner och dyl. Ral 6011 mycket vanlig kulör till industrimaskiner Om man nu vill ha kulörer på sin ak eller jacka, bil eller dylikt så gå in till färgaffären och fråga om du får låna ncs-kartan och ta hem den och färgbestäm ak till kanske 4040-g10y (exempel) . Bil kulörerna är lite knepigare att få tag i eftersom den färgen oftas är matt vilken ställer till det med reflektionskurvor, men samma sak där man kan komma till närmaste ncs i alla fall