Jump to content

Semesterersättning under värnplikt?

Recommended Posts

Jag citerar wikipedia: "Semesterlönen utgör enligt lag 12% (13% enligt de flesta kollektivavtal) av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldrarledighet, värnplikt etc.). " Borde man inte få semesterersättning?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

Jag citerar wikipedia: "Semesterlönen utgör enligt lag 12% (13% enligt de flesta kollektivavtal) av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldrarledighet, värnplikt etc.). " Borde man inte få semesterersättning?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

Nej, eftersom du inte får lön för att göra grundutbildning. Du får en skattefri dagersättning. Det som wikipedia syftar på är att frånvaro från ett arbete på grund av värnplikt kan vara semesterlönegrundande.

edit:

17 § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande, när fråga är om

...

5. ledighet på grund av grundutbildning om högst 60 dagar eller repetitionsutbildning enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt, om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 60 dagar,

Edited by dieseltrollet

Svaret är fortfarande nej.

Den "lön" du får från försvarsmakten är ett bidrag och således ingenting som är grund för semesterlön.

Wikipedia är mitt hatobjekt till källa eftersom vem som helst kan kladda in godtycklig information där. Men om jag gör ett försökt till att tolka det som står om värnplikt; Om du är tjänstledig från din arbetsgivare för att göra plikttjänstgöring kan de dagarna du tjänstgör ändå räknas som semesterlönegrundande i vissa fall, och då är det arbetsgivaren du är tjänstledig från som står för den semesterersättningen. Det är min tolkning av det som står på wikipedia, för du kommer inte få något extra från försvaret.

Edit: Pucktvåa

Edited by Mattan

Nej någon semesterersättning betalas inte ut, men om jag inte missminner mig får man en extra "helgersättning" á 65(?) kronor per dag man är hemma.

Denna ersättning betalas ut även under de veckor man eventuellt är ledig från tjänsten.

Så på ett sätt får man mer pengar om man är hemma på "semester"

Hittar tyvärr inte någon källa på det, men någon som ligger inne kan ju bara kolla på lönespecen.

Edited by Jomini