PB-Grundlurad Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 Vet att det skrivits en del om detta tidigare, men jag har inte fått ut något konkret av mina sökningar, och så har mycket ändrats på sistonde... Så jag ställer frågan igen. Vad händer efter avslutad grundutbildning? Finns det kurser man kan gå, i Överlevnad, skytte etc? För att bibehålla och utöka sin kunskap. Man vet ju alldrig om man skulle vilja åka på utlandstjänst ett par år efter avslutad GU eller liknande. Det finns ju Hemvärn, men det jag syftar på är mer i FM regi (Förstå mig rätt)... Har läst i andra trådar att man skall kunna gå enstaka kurser i FHS regi(Överlevnad 0293), men jag återfinner inga sådana i deras kurskatalog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 http://www.forsvarsutbildarna.se/ /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 Nu är det väl (tyvärr på vissa sätt) att FM inte ser något stort behov av att kompletteringsutbilda folk längre, utan det är antagligen något som hörde invasionsförsvarets dagar till. Min uppfattning är att man nu räknar med att själva utbilda folk i soldatfärdigheterna innan man åker iväg till främmande land - andra färdigheter räknar man att man får ut genom grundutbildningen. Och man behöver ju faktiskt mycket färre människor nu än när man skulle fylla upp 30-någonting brigader... Konsekvenserna av detta är ju t.ex. Försvarsutbildarna får kraftigt indragna pengar för kurser, och det är FM som godkänner kurs för kurs. För att se om kompetensen kommer att passa in i insatsförsvaret (inkl. Hemvärnet). Detta resulterar i att kurser som prickskytte och överlevnad får stryka på foten. Om detta kan man tycka vad som helst, men det är HKV som bestämmer. Själv har jag väl gått i princip alla roliga (och konstiga) kurser som Försvarsutbildarna erbjudit det senaste tio åren. Och ska man titta på det rent krasst så är det faktiskt inte så väl investerade pengar nu mera - när jag var krigsplacerad i norrlandsbrigaden så gav det mig värdefulla färdigheter i min befattning. Men nu så är det aningen bortkastat eftersom jag inte avser att söka utlandstjänst (iaf inte i det som jag är utbildad för). EDIT: Poängen här är att det är effektivast att använda missionsutbildningstiden för att utbilda folk som faktiskt ska åka iväg och inte underhålla folk för deras eget nöjes skull - i hopp om att de kanske ska skriva på för US. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts