Jump to content

"Livsfarlig pansarbil används av försvaret"

Recommended Posts

Livsfarlig pansarbil används av försvaret

Försvarsmaktens pansarterrängbil Patgb 202 används fortfarande - trots att den är farlig för personalen.

Hittills i år har startbatterierna i tre terrängbilar exploderat - en anställd har fått hörselskador.

- Det gäller att man håller undan nosen när det smäller, säger en reparatör till Expressen.se.

För fyra år sedan köpte Försvarets materielverk (FMV) in 20 pansarbilar modell Patgb 202 till försvarsmakten. Terrängbilen används för transport av soldater och material.

Men fordonet är en stor arbetsmiljörisk. I februari i år exploderade startbatterierna på en terrängbil i Enköping – och en reparatör fick allvarliga bullerskador.

– Det är otäckt när det smäller, säger en reparatör på Markverkstad i Enköping.

Hittills i år har startbatterierna i tre terrängbilar exploderat vid reparation.

– Jag har varit med om en smäll. Det luktar illa av batterisyra och är inte alls trevligt. Totalt skulle jag uppskatta att det exploderat fem gånger under alla år, säger en reparatör.

"Har gjort nya riktlinjer"

Jonas Westlöf är chef vid Markverkstad i Enköping. Han säger att explosionerna inte beror på hur personalen agerat utan på fel i konstruktionen.

– Vi har gjort nya riktlinjer för hur vi ska arbeta med dessa terrängbilar. Det gäller skyddsutrustning och annat.

Försvarsmaktens logistik har nu gjort en anmälan till Försvarshögkvarteret, som nu utreder vad expositionerna beror på. Någon anmälan till arbetsmiljöverket har dock Försvarsmakten inte gjort.

– Man är skyldig enligt lag att anmäla vid allvarliga arbetsplatsolyckor, säger Christer Rappe, jurist på verket.

– Vi kan åtalsanmäla om arbetsgivaren inte gör en anmälan. Straffet är i regel bötesstraff.

Av Adam Öhman

[email protected]

Det är väl den som även har beteckningen XA-180? Här är en bild från en incident med en ptgb 202 vid Järva Krog:

militrfordonitrafikolycte1.jpg

/Per

"Det är otäckt när det smäller" Ja, det rimmar ju verkligen väl med rubriken "Livsfarlig pansarbil används av försvaret".. Suck.. Återanknyter ständigt till varför jag aldrig läser Expressen.

• BlåGul -1

XA-180 är föregångaren till PATGB 202 och 203.

Att batterier smäller känns som ett enkelt fel att komma till rätta med.

Att batterier smäller känns som ett enkelt fel att komma till rätta med.

Håller med. Dessutom kan batterier smälla i andra fordon också, vilket jag själv fått vara med om ett antal gånger, liksom i andra sammanhang där batterier av olika slag används.

Det man då kan ju fråga sig är om det är samma serie/typ av batterier som är undermåliga, vilket en enkel utredning kan visa och ett åtgärdsprogram då införas för att komma tillrätta med ev. tillverknings/handhavandefel.

Edited by MadLuna

Om det bara är batteriet som smäller när man åker stridsfordon får man väl liksom Alvar F Dysterkvist i "Fröken Fleggmans Mustasch" vara "relativt glad".

Annars känns det som att "skandalen" närmast är ett fall för Biltema eller Micro Bildelar...

Typiskt kvällspressen att göra en höns sv en fjäder.. mu påstår jag inte att det inte skall åtgärdas.

Sen drar jag automatiskt paralleller till alla bil fabrikanter som återkallar sina fordon i antal om 10 tusentals

Här är en bild från en incident med en ptgb 202 vid Järva Krog:

Bild

Det där är en Patgb 203 (XA-203) i sjukvårdsversion eftersom den saknar både vapenhuv och observationshuv (som NBC-varianten har på vapenhuvens plats). Ett annat enkelt sätt att se det på är de tre första siffrorna i registreringsnumret (203xxx).

Hittade följande bilder på olika varianter av XA-202 (Patgb 202).

Rlpatgb 2024

Finsk XA-202 i ledningsversion

Det enklaste sättet att skilja dem åt (om man inte ser regnumret) är att XA-202 är bredare och högre vid bollhavet (övergången är rätt tydlig), sidorna är nästan lodräta och saknar skottgluggar.

Batteriproblemet låter som att det bildas knallgas (vätgas + syre/luft) i utrymmet.

Det är inte helt ovanligt med bly-syra batterier.

Det har och kan inträffa på vanliga bilar också

Nu kan jag inte alls konstruktionen men ventilering av utrymmet borde minimera risken för antändning av knallgas.

Ifall det nu är bly-syra batterier?

Batteriproblemet låter som att det bildas knallgas (vätgas + syre/luft) i utrymmet.

Det är inte helt ovanligt med bly-syra batterier.

Det har och kan inträffa på vanliga bilar också

Nu kan jag inte alls konstruktionen men ventilering av utrymmet borde minimera risken för antändning av knallgas.

Ifall det nu är bly-syra batterier?

Det lär vara blybatterier, andra varianter är ju fruktansvärt dyra i förhållande till effekt.

Problemet med knallgas är ju inte något nytt fenomen, som i alla andra användningsområden löses med ventilation.

Nu vet jag inte hur den här vagnen är tätad men det enklaste vore väl att täta in mot stridsutrymmet helt och sen på enklaste sätt göra gasgenomsläpp i ovankant på batterifacket?

Batterierna på en Patgb 203 sitter i gruvgången mellan vc och bollhav, misstänker att det är ungefär samma på 202, även om det inte finns någon förbindelse bak till arbetsutrymmet.

Vi hade en incident på Ing 2 där en beväring lyckades kortsluta ett verktyg mellan pol och chassie med batteriexplosion som följd, kan det vara något liknande som hänt här?

Det indikerar isåfall ett behov av att isolera batterilådan med gummi motsv.

The Swede :rolleyes:

Batterierna på en Patgb 203 sitter i gruvgången mellan vc och bollhav, misstänker att det är ungefär samma på 202, även om det inte finns någon förbindelse bak till arbetsutrymmet.

Vi hade en incident på Ing 2 där en beväring lyckades kortsluta ett verktyg mellan pol och chassie med batteriexplosion som följd, kan det vara något liknande som hänt här?

The Swede :)

Det där har jag varit med om på 180:an också. Vi hade dock tur så explosionen uteblev. Däremot flög det en hel del svetsloppor i gruvgången och jag som satt på vc plats, bakom signalistsätet där grabben med skiftnyckeln satt, förflyttade mig på en millisekund över till förarplats. :lala:

Batterier är aldrig kul - så oberäkneliga på nått sätt :-(

Finns ju dock gelbatterier som inte är lika benägna att bråka.

Dessutom bör ju batterilådan vara väl ventilerad för att

eventuell vätgas ska vädras ut. Det sistnämnda är dock kanske

ett problem tillsammans med min- och balistiskt skydd. Det har

jag ingen aning om.

/martinator

edit: ändrade från torr till gel.

Edited by martinator

The Swede :)

Jag tycker nog att det indikerar att vi ska lära beväringen (och oss själva) att ALLTID lossa minuspolen innan man gör något arbete med batterier!

Du kommer nog i princip aldrig kunna bygga bort risken för kortis mellan pluspol och chassie på alla fordon med rimliga insatser. Sen finns ju alltid risken att kortsluta mellan polerna på batteriet, där kan man bara hoppas på att man väljer batterityper med skydd över polerna (finns varianter av plastskydd som kan vikas upp för att ansluta polskor men sen viks de ner igen och skyddar hjälpligt).

Nej, grundläggande förståelse för hur elsystemet funkar och rätt utbildning tycker jag är bättre.

Jag tycker nog att det indikerar att vi ska lära beväringen (och oss själva) att ALLTID lossa minuspolen innan man gör något arbete med batterier!

Du kommer nog i princip aldrig kunna bygga bort risken för kortis mellan pluspol och chassie på alla fordon med rimliga insatser. Sen finns ju alltid risken att kortsluta mellan polerna på batteriet, där kan man bara hoppas på att man väljer batterityper med skydd över polerna (finns varianter av plastskydd som kan vikas upp för att ansluta polskor men sen viks de ner igen och skyddar hjälpligt).

Nej, grundläggande förståelse för hur elsystemet funkar och rätt utbildning tycker jag är bättre.

Tjaa nu var det ju inte "beväringar" som mekade utan proffsen...

Så jag tvivlar att dom kan lära "beväringar" att meka bättre än vad proffsen på Markverkstad kan..

Så jag tvivlar att dom kan lära "beväringar" att meka bättre än vad proffsen på Markverkstad kan..

Hur ofta använder ett proffs de rätta isolerade verktygen? ;-)

J.K Nilsson

Hur ofta använder ett proffs de rätta isolerade verktygen? :D

J.K Nilsson

Som elektriker kan jag säga att det är otroligt ofta man använder Isolerade verktyg. Annars kan det gå illa.

Men att man använder dom till rätt saker är en heeeelt annan femma :)0:)

"Proffsen" har ju alltid full koll på vad som kan hända om gör fel - men de gör ju aldrig fel, de är ju "proffs"... :)

Om problemen bestod i knallgasexplosioner är det en sak, det kan man förhindra rimligt väl med avluftning. Om problemen bestod i kortis mellan plus och chassie så bygger man bort det med kunskap (att använda isolerade verktyg och att bryta strömmen innan arbete).

Hur ofta använder ett proffs de rätta isolerade verktygen? :)

J.K Nilsson

Och hur ofta har man sett isolerade U-ringnycklar eller lednycklar (eller skiftnycklar för den delen) vilket ju oftast är det verktyg man använder för att skruva bort polskor?? :D

Edited by MiniHD

Hur ofta använder ett proffs de rätta isolerade verktygen? B-)

J.K Nilsson

Och hur ofta har man sett isolerade U-ringnycklar eller lednycklar (eller skiftnycklar för den delen) vilket ju oftast är det verktyg man använder för att skruva bort polskor?? ;-)

Titta i min verktygslåda för all del... :-P

PAppsen

Hm... gällande batterier och knallgas, minns bestämt att jag meckade med en gammal bil(civil, volvo tror jag). Upptäckte en slang, ca. 15cm in diam. varpå jag frågade en kamrat om dess funktion. Han svarade att denna leder eventuell knallgas in i motorn för förbränning. Efter att själv ha undersökt hur och var alla slangar var kopplade verkade påståendet rimligt. En lösning för Patgb 203 kanske? Ok, det går ju inte att i all hast att modifiera alla FM fordon med dylika problem men för dem som utveklar bilar/fordon, alt. ansvarig för nyinköp...

Hm... gällande batterier och knallgas, minns bestämt att jag meckade med en gammal bil(civil, volvo tror jag). Upptäckte en slang, ca. 15cm in diam. varpå jag frågade en kamrat om dess funktion. Han svarade att denna leder eventuell knallgas in i motorn för förbränning. Efter att själv ha undersökt hur och var alla slangar var kopplade verkade påståendet rimligt. En lösning för Patgb 203 kanske? Ok, det går ju inte att i all hast att modifiera alla FM fordon med dylika problem men för dem som utveklar bilar/fordon, alt. ansvarig för nyinköp...

Låter som en rejäl pipline du har liggande under huven :rolleyes:

Inte förvärmningsslangen som lossnat i från grenröret då?

J.K Nilsson

Sorry, såg att jag angett helt fel enhet :) 15 mm ska det vara i yttre mått, tjockt gods så att säga. Och det var inte vacuumslangen till bromsservon..Slangen stack in i anslutning till filtret där det sades mig att ett vacuum bildades ock sög med sig ev. knallgas in i förbränningen...men reserverar mig för att min kamrat ändå drev med mig för att få tyst på mina dumma frågor. Men ändå, skulle de vara möjligt att göra något dylikt för att bli av med gasen? Hur skulle en sådan grej/manick/konstruktion påverka motorns drift?

Edited by Zduna
  • 3 weeks later...

Jag har faktiskt varit med om en batterismäll på en 202:a.

Det som gör det hela till ett ganska stort problem är inte att de smällt vid batteribyten och dylikt, utan att de smällt i samband med start av fordonen. Att det målas upp som livsfarligt är givetvis bara en tidningsanka, men helt trevligt är det inte då batteriluckan är belägen precis bakom vagnschefsplatsen. Skulle han råka sitta/stå där när det smäller (vilket risken är ganska överhängande för) så kan han räkna med en ganska fin dusch av batterisyra i rumptrakten.

Jag satt på förarplats när det smällde, och fick hela högersidan av min jacka nerstänkt med batterisyra. En del av problemet är att batteriluckan är fantastiskt dåligt konstruerad då den är smått omöjlig att få på plats, och sen därtill sitter väldigt dåligt.