Foreigner Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 Hej! Om vi försummar faktum att det uppenbart INTE är ekonomiskt försvarsbart med massanvändning i praktiken och leker lite med tanken att man byter ut skarp- mot pansarbrytande ammunition... Hur påverkar dessa projektiler mekanismen och pipan på AK5, om alls? Och hur stor skada tillfogas fienden om denne ej har kroppsskydd på sig? Är vanlig skarp ammunition effektivare isåfall och varför? Hur tjock plåt kan de penetrera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 Om man köper tillräckligt stora partier så går styckepriset ner på en dylik patron. Det finns ju idag 7.62 pansarbrytande i FM. Nej dessa påverkar varken mekanism eller pipa på ett negativt sätt. Terminalballistik är svårt på lekmannanivå. Men jag kan garantera att det blir hål i målet och att dränering av dito kommer ske tämligen raskt. Hur tjock plåt som kan penetreras beror på fabrikat osv. Men räkna med runt 12-15mm Läs mer här om 5.56 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=11708 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted May 2, 2008 Author Report Share Posted May 2, 2008 Om man köper tillräckligt stora partier så går styckepriset ner på en dylik patron.Det finns ju idag 7.62 pansarbrytande i FM. Nej dessa påverkar varken mekanism eller pipa på ett negativt sätt. Terminalballistik är svårt på lekmannanivå. Men jag kan garantera att det blir hål i målet och att dränering av dito kommer ske tämligen raskt. Hur tjock plåt som kan penetreras beror på fabrikat osv. Men räkna med runt 12-15mm Läs mer här om 5.56 http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=11708 Danke schön! Ska läsa igenom länken du postade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foreigner Posted May 2, 2008 Author Report Share Posted May 2, 2008 Nu har jag läst igenom länken du postade, men hittade inget konkret svar på min fråga. Många har lagt fram olika källor och teorier men inget svar angående de frågor jag ville veta. Jag håller mig till de svaren jag fick från dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 Hej! Om vi försummar faktum att det uppenbart INTE är ekonomiskt försvarsbart med massanvändning i praktiken och leker lite med tanken att man byter ut skarp- mot pansarbrytande ammunition... 1. Hur påverkar dessa projektiler mekanismen och pipan på AK5, om alls? 2. Och hur stor skada tillfogas fienden om denne ej har kroppsskydd på sig? 3.Är vanlig skarp ammunition effektivare isåfall och varför? 4.Hur tjock plåt kan de penetrera? Kastade in några siffor på det jag uppfattade som frågor. (min fetmarkering/numrering) 1. De påverkar inte alls, de som jag läst/sett har en stål (motsv.) penetrator i en mantel av koppar (motsv.) mao verkar inte den pansarbrytande egenskapen mot pipan räfflor och bommar. Det finns säkert undantag etc. men.. 2. Sämre, projektilen är tillverkad för att hålla ihop, penetrera och det kan den inte göra om den deformeras på något sätt. 3. Vanlig ammunition går ev. sönder, bryts av eller deformeras på ett annat sätt än en hård projektil som är designad att ge maximal penetration. Vanlig ammunition som går sönder lämnar mer energi kvar i en kropp och ger därför annan skada än en projektil som "bara" visslar igenom. I den famösa händelsen BlackHawk Down nämns detta problem. 4. Varierar beroende på kaliber och hur penetratorn är konstruerad. Mina tankar, min kunskap, behöver inte vara rätt... Ovanstånde avser mindre kalibrar som inte har någon ninja-konstruktion, övre gräns 12.7/.50 BMG där man ex: kan ha en projektil som har pansarbrytande, brand och spårljus funktion. Raufoss Mk 211 är ett bra exempel. Raufoss: http://en.wikipedia.org/wiki/Raufoss_Mk211 (med reservation för ev. Wiki felaktigheter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted September 3, 2008 Report Share Posted September 3, 2008 Hej! Om vi försummar faktum att det uppenbart INTE är ekonomiskt försvarsbart med massanvändning i praktiken och leker lite med tanken att man byter ut skarp- mot pansarbrytande ammunition... 1. Hur påverkar dessa projektiler mekanismen och pipan på AK5, om alls? 2. Och hur stor skada tillfogas fienden om denne ej har kroppsskydd på sig? 3.Är vanlig skarp ammunition effektivare isåfall och varför? 4.Hur tjock plåt kan de penetrera? Kastade in några siffor på det jag uppfattade som frågor. (min fetmarkering/numrering) 1. De påverkar inte alls, de som jag läst/sett har en stål (motsv.) penetrator i en mantel av koppar (motsv.) mao verkar inte den pansarbrytande egenskapen mot pipan räfflor och bommar. Det finns säkert undantag etc. men.. 2. Sämre, projektilen är tillverkad för att hålla ihop, penetrera och det kan den inte göra om den deformeras på något sätt. 3. Vanlig ammunition går ev. sönder, bryts av eller deformeras på ett annat sätt än en hård projektil som är designad att ge maximal penetration. Vanlig ammunition som går sönder lämnar mer energi kvar i en kropp och ger därför annan skada än en projektil som "bara" visslar igenom. I den famösa händelsen BlackHawk Down nämns detta problem. 4. Varierar beroende på kaliber och hur penetratorn är konstruerad. Mina tankar, min kunskap, behöver inte vara rätt... Ovanstånde avser mindre kalibrar som inte har någon ninja-konstruktion, övre gräns 12.7/.50 BMG där man ex: kan ha en projektil som har pansarbrytande, brand och spårljus funktion. Raufoss Mk 211 är ett bra exempel. Raufoss: http://en.wikipedia.org/wiki/Raufoss_Mk211 (med reservation för ev. Wiki felaktigheter) Är Raufoss Mk 211 = Spårljusbrandsprängprojektil SLBRSPRJ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts