Jump to content
Sign in to follow this  
henke

HJÄLP EFTERLYSES

Recommended Posts

sida om Minrojningsfartyg typ Landsort är på G

Äntligen!!!

Glädjer mig att det kommer upp lite mer fartyg på SoldF.com nu :huh:

vänta bara

när jag väl fått upp farten så kommer det bara rassla till och sen är hela flottans fartyg här

Guest Sudden

Jag saknar en sida om Pansarvärnrobot 55 TOW. Skulle va kul att se, och gärna med tillhörande PvBv 2062. ;)

Guest Sudden
Jag saknar en sida om Pansarvärnrobot 55 TOW. Skulle va kul att se, och gärna med tillhörande PvBv 2062.  ;)

kan inte du göra en då?

Nja. Kanske om ett år eller så, när jag lumpat med den. :P

Henke, hoppas att du ser detta.

Är hemma hos föräldrarna i helgen och hade lite tråkigt.

Satt nåra timmar i anteckningar och fixade en SK 60 sida.

Har inte tillgång till mail så du kan väll tanka den härifrån.

Du får även ta bort alla "http://www.SoldF.com/" i koden som jag lagt till för att underlätta framtagningen.

Alla andra kan väll kolla och lämna synpunkter.

http://hem.passagen.se/viktorbodin/sk60.html

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/s_sk60a.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/s_sk60e.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/..._sk60_105-2.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/...eplansskiss.gif

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/t_sk60a.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/t_sk60c.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/t_sk60e.jpg

Jag gjorde lumpen på 5:e StnKomp vid F16, omg 953. Och ingick då i den sista krigsplacerade LA omgången innan systemet lades ner till fördel för inköp av attackhelikoptrar som aldrig blev av. :)

Men ändå. Jag har endel synpunkter på beväpningssidan eftersom det var mest det jag höll på med och jag har inte resten i huvudet för att gämnföra din text med heller. Men beväpningen kan jag utantill fortfarande.

Beväpning alternativ:

2x Akankapsel m/55 (30x111mm Aden, samma kapsel som AJ/S-37 använder)

2x Akankapsel m/39 (12,7mm BMG för övning)

12x 135mm Sprängracket m/56D

6x 145mm Pansarsprängraket m/49/56

4x 135mm SRak + 4x 145mm PSRak

6x 63mm Övningsraket m/70

Idag används endast 2x 63mm ÖRak vid GTU:2, resten av vapnen som inte kan användas av 37 systemet, dvs allt utom Akankapsel m/55, has skrotats.

Man kan inte använda racketer i kombination med akan i någon form eftersom vapeninställningspanelen inte stöder detta. Arak finns inte till SK60, dock gjordes fotomontage med Arak kapslar tidigt men alternativet utvecklades ej utan stöd för lösa racketer valdes istället.

Kapsel m/70 är således Arakkapseln för 37 systemet och kan inte användas av SK60.

Tester gjordes med Robot 05 på Sk60B, därför har vissa individer spår efter test moddifikationer som gjordes för att motverka vridning i flygplaner vid skjutögonblicket. Dock blev detta ingen bra vapenlösning så det lades ner men valet finns kvar på vapenpanelen.

Kameran i SK60C heter SKA29 och är en 105 graders panorama kamera. 32 SK60 moddifierades till c-version och numrerades då också om från 01 till 32.

För utom att B/C modellen modifierades med vapenbalkar bör påpekas att dessa fick förstärkta vingbalkar och att det är anledningen till att man kan vapenbalkar.

SK60 har ingen jaktkapacitet. Akankapslarna är endast för användning mot markmål. Österike har Sidewinder på sina SAAB 105OE dock, så de har jaktkapacitet. Men de har också vanliga fällbomber vilket vi inte häller har.

I övrigt så har jag massor med mer info om 60 systemet någonstans i förrådet som jag inte kan gräva upp just nu. Har lika mycket på 37 systemet också, mest på JA version C/D/Di som jag var tekniker på dock.

Edited by Wolfsong

I övrigt så har jag massor med mer info om 60 systemet någonstans i förrådet som jag inte kan gräva upp just nu. Har lika mycket på 37 systemet också, mest på JA version C/D/Di som jag var tekniker på dock.

Hör kanske inte hemma här men kan du kort förklara skillnaden mellan JA37D och JA37Di?

D var updatering som gjordes för några år sedan som böt ut stora delar av elektoniken och tog bort magnetbandspelare som ersattes med PCCard och gav stöd till robot 99, U95, remsfällare, uppdatering av radar m.m.

Di var en moddifiering av D som gav den bättre kompatiblitet med internationella system, därav i som står dör IntOps. Det mesta i Di är program baserat men även vissa nya boxar tillkom och andra byttes. Här skulle Taras ha ingått som har utgått ur planen från både 37 och 39 systemet.

Färgskärmarna var planerade för Di med sköts upp till ett senare uppgraderingpaket. Vet inte vad de kallar det packetet för men de höll på med det när jag slutade vi FU Enheten under tidigt 2002.

Har inte tillgång till den informationen just nu heller eftersom de ochså är i förrådet, och delar av det är klassat som hemligt eftersom det är försöksutrustning och tester inför 39 systemets uppdateringar. JA37Di är inom många områden starkare än JAS39A/B eftersom den har teknologi som ännu inte implementerats i 39 systemet. Men JAS39C/D kommer troligen att få de delar som har visat sig så bra som väntat.

Edited by Wolfsong

jag har överlag dåligt med bilder på flottans fartyg (saknade kamera under lumpen) så jag är tacksam om det finns de som har bilder och är villiga att dela med sig av dessa.

För de som var intresserade så har jag editerat in de versions nummer jag inte kom ihåg på SK60 beväpningen. Hittade en "gammal" AmmKat Del 4 i ett skåp. Håll till godo.

D var updatering som gjordes för några år sedan som böt ut stora delar av elektoniken och tog bort magnetbandspelare som ersattes med PCCard och gav stöd till robot 99, U95, remsfällare, uppdatering av radar m.m.

...

Här skulle Taras ha ingått som har utgått ur planen från både 37 och 39 systemet.

PCCard ersatte det bara RUF-banden eller även UTB? Har JA37D fått datastaven till PLA?

Varför ingick inte Taras? Finns det alltså inte i JAS39 heller?

Det har man lurats att tro i ett par år. Är det försenat eller kommer man använda något utrikiskt krafs?

Hur är det med siktet på SK60B/C, kommer det från något annat svenskt flygplan eller har man köpt in det särskilt till SK60?

Är det FR90 den nya radion i många av FVs flygplan heter?

Jag minns inte riktigt nur det var med datastaven, om den kom i D eller Di. Fick utbildning på båda men såg nästen bara C versioner när jag tjänstgjorde så jag kommer faktiskt inte ihåg om förarna hade PCCard eller stav på D versionen.

TARAS lades ner av ekonomiska skäl 2000 tror jag det var. Fanns plats klar för det i D modden och antennerna var klara men den kom aldrig någon svar låda till elektonikrummet.

Vet inte riktigt vart siktet kommer ifrån, men det kan vara något gammalt skräp de hittat någonstans. Det är ju ett extremt enkelt sikte utan några speciella funktioner.

FR90 är den nya radion för JAS39. FR33 sitter i SK60 och är reserv radio i JAS39. Mins inte vad den i JA37 heter men tror de fick FR90 i D modden.

Hade jag en bättre lägenhet så jag kunde ha mina pärmer framme kunde du fått examkta svar på allt, men ny är de längst in och längst ner i förrådet så jag kan inte ge bättre svar en så här tyvärr. :(

Kollade på sidan om 37-systemet och den är ganska ok, lite dåligt uppdaterad på vissa ställen dock.

Vääääldigt mycket tjat om flygplan i just den här tråden nu.

Det var väl inte meningen.

Sorry. Tror det började när jag gav info till SK60 sidan. Trode inte jag skulle få följsfrågor på det, nästa gång så länkar jag till en ny diskution.

Vääääldigt mycket tjat om flygplan i just den här tråden nu.

Det var väl inte meningen.

Jag tycker att det är på tiden att det blir lite flyg på det här forumet, det har länge varit för mycket markstird och andra plöjboys som röjer runt på forumet ;) Fram för gossarna i blått!! B) :D

Kom igen wolfsong nu kör vi! :P

Angående Hkp 15 sidan. Det finns bilder på HKp 15 i våra färger på flygvapen sidorna.

http://www.flygvapennytt.mil.se/index.php?...c=news&id=12371

Tänkte bara eftersom alla på bilderna här på siten är på utländska målningar.

EDIT: Eller, nja..... I alla fall den målning som vi har på våra två övergångs helikoptrar.

Edited by Wolfsong

Lite historisk matrial går väl? Har matrial till en J35 Draken sida om det är önskat.

Angående Hkp 15 sidan. Det finns bilder på HKp 15 i våra färger på flygvapen sidorna.

http://www.flygvapennytt.mil.se/index.php?...c=news&id=12371

Tänkte bara eftersom alla på bilderna här på siten är på utländska målningar.

EDIT: Eller, nja..... I alla fall den målning som vi har på våra två övergångs helikoptrar.

nej... På sidan du länkar till finns bara en svart HKP 15, nämligen K 92.

De två interimshelikoptrarna, K 91 och K 92 är i olika färger.

K 92 är svart och K 91 är grå.

K91 och K92:

k91_92.jpg

foto: Per Smith, 2.hkpbat Ronneby

//Yman, som passar på att vara lite messerschmitt :P

SoldF.com är idag ganska omfattande och för att bygga ut utbudet så måste på något sätt någon form av infomrationshanteringssystem implementeras. Tex så att bidragsgivare enkelt direkt via webben kan skapa sidor med egen text i färdiga mallar och använda mitt omfattande bildarkiv eller ladda upp egna bilder.

Skulle eventuellt kunna hjälpa till att bygga ett sådant system.

Ni får ursäkta att jag väcker denna gamla tråd till liv igen men....vad hände med alla sidor som var på G? Sk 60 sidan? Alla fartygen? :huh:

/JAS

Vakna lilla tråd...

Jag skulle vilja ha lite mer info om sambandsmateriel.

edit:

lite OT men iaf,

Sidan om grader vet man inte riktigt vad man ska tro om,

länken till olika grader är död och jag fattade inte riktigt det där med

omändringen, är det det "gamla" eller nya gradsystemet som står på sidan?

Edited by Ignis nitidus

Stridsbälte 304K. Många använder det, men det står inget om det på sidan. Det är ju trots allt inte bara SV2K som används i FM idag. Bilder och info är busenkelt att få tag i. Samt tips om hur det kan förbättras av bäraren själv.