Jump to content

HJÄLP EFTERLYSES

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Som Ni vet saknas många fordon och utrustning på SoldF.com

Vissa mailar och klagar "Varför finns ingen sida om Strv 121!!!", "Du har missat Haubits 77?".

Tyvärr räcker inte min tid och min kunskap till att allena skriva om allt i HELA Försvarsmakten.

Dessutom tror jag att både jag och besökarna tycker det blir roligare om fler är med att skapa innehållet.

Man ser att det finns de som besitter betydligt större kunskap än mig bland dem som huserar här på forumet och det vore trevligt om även den sidan kunde visas upp direkt till besökarna på den vanliga delen av SoldF.com.

Det finns idag ett flertal sidor som är skrivna av andra, oftast med betydligt mer insikt i det de skriver om än jag och det höjer kvaliteten på SoldF.com.

Det saknas och efterfrågas idag bla

Strv 121

Hkp 11

Grk m41

Fpl 37 VIggen

Fpl 39 JAS

Fpl SK 60

Haubits 77 A/B

Hela flottans fartyg.

Ryggsäckar ( Har bilder på LK 70, K35, Stridssäck 2000)

Förläggningsmtrl (Tält 12, 20, Keiron; patrulltält, knäppetält)

PBV 302 En hel del info om de olika PBV 302. Har bilder och info på nästan samtliga modeller.

PBV 501

Vill DU hjälpa till att komplettera så det blir komplett?

Det finns idag mallar så man enkelt kan skapa en egen HTML sida, någon enkel lösning för att använda de bilder jag har finns i dag ännu inte, men är du intresserad att göra en specifik sida så kan jag givetvis maila över.

Givetvis funkar det lika bra att maila över ett Worddokument eller all text i ett vanligt mail.

Tack på förhand.

/Henrik Svensk

:wub:

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har en sida om 501 klar. Men efter som jag inte har någon erfarenhet av fordonet så kan jag ej skriva några "comments", typ hur bra eller dålig den är ect, ect. Sen saknas bilder.

Jag har även fixat ihop sidor om SPAN/KÖRN och Bildf. HV. men där saknas det oxå comments.

//Fjellman

• Forumsledning

Jag har medvetet gjort begränsnigen vid att enbart beskriva materiel, vapen och fordon som finns eller nyligen funnits i den svenska Försvarsmakten.

Andra angränsande ämnen får andra sidor behandla.

Bra sidor länkas via de ganska omfattande länksamlingarna.

Förband ändras ofta och det finns ofta ingen absolut sanning då de hela tiden utvekcklas.

Jag överlåter det till de många sk "Lumpen-sidorna" och "FN-sidorna".

Information i angränsande ämnen förmedlas enklast via SoldF:coms interaktiva tjänster Forumet/Chatten.

Styrkan med SoldF.com är att de saker som beskrivs ofta är beskrivna av folk med personlig erfarenhet av materielen, på sätt skiljer sig SoldF.com från div samlingsböcker eller tillverkarens glättiga och ofta förfinade bild i dess broschyrer.

FRAMTID

SoldF.com är idag ganska omfattande och för att bygga ut utbudet så måste på något sätt någon form av infomrationshanteringssystem implementeras. Tex så att bidragsgivare enkelt direkt via webben kan skapa sidor med egen text i färdiga mallar och använda mitt omfattande bildarkiv eller ladda upp egna bilder.

Först när/om ett sånt system är implemterat och i drift kan diskussionen kring breddning av innehållet tas upp.

MVH Henrik Svensk

låter bra. Fram med fler tråkiga grejer. Tycker personligen att allt ska finnas, alltså varför har en målsättning med begränsa? Nähh allt ska finnas. Sen vill jag gärna ha historiska grejer också. Blir jobbigt i menyer och sånt kanske, Men t ex en www.SoldF.com/history/ som ser ut som vanliga soldf fast med inriktning på dom äldre grejerna. Specielt nu när det har kommit igång med folk som skriver egna sidor så är det rätt lite jobb (relativit) för henke att låta soldf växa. Förband och sånt är som sagt sånt som behöver uppdateras så håller med om att skippa den punkten.

Henke: du har aldrig funderat kring att ta in annonsörer på SoldF? Sidan frekventeras ju av en stor och tydlig målgrupp som borde vara intressant för försäljare, FM och varför inte Främlingslegionen ( :ak: på legionen...).

Detta skulle kanske möjliggöra utbetalning av viss ersättning till bidragsgivare, blågul och framförallt dig själv. Vem vet - det kanske går att göra ett levebröd av den här sidan??? B) :) :P

• Forumsledning

Grejen är att det inte skall bli för komersiellt.

Det blir ett helt annat problem administrativt om man börjar betala ersättningar med följd av arbetsgivaravgifter, etc. Alla bilder som jag tidiagre kunnnat använda med hänvisning till att de får användas enbart på ICKE komersiella sidor måste bytas ut, tidigare skrivna sidor som är gjorda i tron att bidraga till en icke komersiell sida, etc.

Alla känner säkert till fallen med andra sidor/tjänster vars ägare blivit giriga och börjat ta betalt till följd att tjänsten anses värdelös och alla skiter i den.

En bra gratistjänst är inte alltid en bra betaltjänst. Tex firmorna som tar betalt för e-vykort, web-mail som förr var gratis började ta betalt, etc.

Den svenska försvarsindustrin är heller inte så vidare förtjust i denna typ av sidor. Annat är det bland de utländska firmorna. Attityden är helt olika. De svenska firmorna hör knappt av sig om man mailar dem, de utländska ställer gärna upp med hjälp och skickar ofta extra materiel i form av pappersfoton, cd-skivor etc via vanlig post/bud. Detta trots att sidan enbart finns på svenska.

Dessutom ställer försvarsmakten inte ens upp med gratis bilder tillskillnad mot de flesta utländska försvarsmakterna som anser sina bilder vara public property. Försvaretsbildbyrå (FBB) vill ha betalt, även av gratissidor som SoldF.com.

Mitt mål är dock att i stort helt avveckla mig själv och bygga något automatiskt webbaserast administrationsgränsnitt. Att man sen som bidragsgivare kan få nån form av SoldF.com reklamsak som plåster på såren samt sin att äran att visa sitt namn och förknippas med något bra är tillräckligt.

Det är också vad jag tror är realistiskt genomförbart.

Har en sida om 501 klar. Men efter som jag inte har någon erfarenhet av fordonet så kan jag ej skriva några "comments", typ hur bra eller dålig den är ect, ect. Sen saknas bilder.

Jag har även fixat ihop sidor om SPAN/KÖRN och Bildf. HV. men där saknas det oxå comments.

//Fjellman

Jag kan hjälp dig med lite comments på 501:an, gjorde tie mån som skytte gruppchef i en sådan

RBS 70,90 och 97 är ju på ingång. RBS 23 vet jag inte om jag berde skriva om, efterssom det endast verkar bli en demonstrator.

Men SK 60 har jag flygit och och har god kunskap över. Kirrat, SK 60 sidan är på G:e!!!

Se och njut:

sk60-4.jpg

650 knyck på <400 meters höjd över centrala Göteborg. Hoya!

Läs en storry om turen också - http://www.g-kraft.com/artiklar.asp?mors=open&id=1

Edited by Fu Bodin

Henke, hoppas att du ser detta.

Är hemma hos föräldrarna i helgen och hade lite tråkigt.

Satt nåra timmar i anteckningar och fixade en SK 60 sida.

Har inte tillgång till mail så du kan väll tanka den härifrån.

Du får även ta bort alla "http://www.SoldF.com/" i koden som jag lagt till för att underlätta framtagningen.

Alla andra kan väll kolla och lämna synpunkter.

http://hem.passagen.se/viktorbodin/sk60.html

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/s_sk60a.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/s_sk60e.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/..._sk60_105-2.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/...eplansskiss.gif

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/t_sk60a.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/t_sk60c.jpg

http://hem.passagen.se/viktorbodin/images/t_sk60e.jpg

F13M upphörde i och med nedläggningen av F13 1994 och blev då F16M. Numer heter Malmen F17M och Visby F17G.

Anväds diesel till rökaggregaten fortfarande? Man har ju bytt till samma kapslar som på fpl39. Tidigare fick man rök genom att spruta in diesel i motorutloppet på RM9 men RM15 är för kall.

Att kalla SK60C för en JAS är väl att ta i?

Tillägg: Det är inte längre tillåtet att använda baksätet i SK60D/E. Anledningen är att den öppningsbara delen av huven är för klen, vilket visade sig vid en fågelkollision med en SK60 från F16.

Flygplanet på bilden har en militär flygradio men civil RNAV.

Edited by 106

Det finns säkert någon gammal flygmek som sitter på massor med info om planet. På tal om man kan kalla den JAS så använde Österrike sina 105OE till att patrullera luftrummet från det att Tunnan avskaffades till man anskaffade 35OE på 80-talet. Sverige använde dem enbart för lätt attack (0,5 div på F16) och viss spaning. Deras 105or är ju rätt häftiga annars, bättre stigprestanda än Tunnan t ex.

Någon som vet säkert om F20 har kvar några flygplan? Själv är jag tveksam men FBS tillhör ju F20 så man vet ju aldrig.

• Forumsledning

Jag har medvetet gjort valet att inte presentera permissionsuniformer, högtidsdräkter, cermoniuniformer och dylik materiel. Det är en enorm flora som i sin helhet finns i UniR FM 2003.

Permisuniformer fyller igen direkt stridande funktion och är i stor endast till som beklädnad för att det skall se bra ut.

Därför är erfarenheter kring dem inte så användbara.

Det finns liksom inget mer att berätta om dem än att de ser ut si och så och skall bäras så här, punkt slut.

Detta beskrivs bra av UniR FM och som den boken länkas via SoldF.com.

Jag har valt att enbart ta upp saker som är praktiska ur soldatsynpunkt och vapenmateriel och fordon. Ej heller annan typ av fredsmässig materiel såsom skrivmaskiner, kopiatorer , PC-datorer, kulspetspennor, blanketter, volvo-personbilar, etc kommer att beskrivas på SoldF.com.

Man måste välja ut och avgränsa det område som man anser vara sin kärnverksamhet och intresant för den målgrupp man riktar sig till. Annars flyter allt ut i ett virrvarv och inget blir bra av det.

/.../

Jag har valt att enbart ta upp saker som är praktiska ur soldatsynpunkt och vapenmateriel och fordon.  Ej heller annan typ av fredsmässig materiel såsom skrivmaskiner, kopiatorer , PC-datorer, kulspetspennor, blanketter, volvo-personbilar, etc kommer att beskrivas på SoldF.com.

/.../

Men schyrra då Svensk, jag vill jätte gärna ha en sida om FM's pennor! :huh: