Jump to content
Sign in to follow this  
Uttern

Soldatprov

Recommended Posts

Är det någon som vet vilka krav som ställs för att en övning skall godkännas som soldatprov?

Ola

Är det någon som vet vilka krav som ställs för att en övning skall godkännas som soldatprov?

Ola

30 km

8 kg packning!? (gå med stridspackning och stridsutrustning istället)

7 timmar

För veteraner 47 år och över gäller 2 mil.

Tyvärr har någon mjäkat dit ett alternativ med 8 timmars fysisk ansträngning som alternativ. Typ tipspromenad och brännboll.

Casca

När vi gjorde soldatprovet var det två dagar gick 1,5 mil/dag. Vårt soldatprov kändes väldigt mesigt och det kändes konstigt att få en utmärkelse för det när vi gjorde jobbigare saker under GBS:en som det hade känts mer rätt att få en belöning för.

Tyvärr har någon mjäkat dit ett alternativ med 8 timmars fysisk ansträngning som alternativ. Typ tipspromenad och brännboll.

Brännboll med packning? :D

Det där med soldatprov med märke känns lite konstigt, vilken övning som helst är lika påfrestande. :)

Guest Fågel Fenix

För oss (ungdomar) i Uddevalla så brukar det vara riktigt soft.

Komma till kursgården (*snyft, i år blir det inte Källviken) äta god mat, sova. Upp och gå lite (3 mil), sedan komma hem, äta, basta. Se på lite tv, sova. och äta igen, sedan åka hem.

Rena semestern. Känns lite konstigt att ha märke för det faktiskt. Speciellt eftersom många äldre, mkt äldre! gör samma sak, fast då lättare och får samma märke.

Soldatprov kanske inte är så passande namn när man som vi hade senast. En gubbe som gått varenda år sedan 1929 (vet att jag överdriver, men jag kommer inte ihåg exakt år)

Hur som helst så var han riktigt snusgammal och jag skulle så inte kalla han en soldat..

Men märke fick han!, fast det kunde han ju få. Så många gånger som han har gått :wub:

När jag gjorde soldatprovet så var det indelat i två delar.

- Den första delen var att gå fyra olika slingor med olika uppgifter att lösa på varje slinga. Total längd på dessa slingor var 1,5 mil och skulle genomföras med Stridsutrustning, vapen och packning.

- Andra delen var en nattorientering med jaktstart. Startordningen bestämdes av villken tid man fått på den första delen och dom som inte kommit under en viss tid fick starta kl. 2300. Längden på nattorienteringen var 1,5 mil och utrustningen var densamma som under dagen.

När jag gick mitt soldatprov (på Hedenhös tid) så fick vi en packlista på vad vi skulle ha med oss.

Kändes lite konstigt att plocka UR mtrl ur BATO:n.

Sen blev vi utkörda ut i skogen och sedan var det marsch och transport tillbaks till kasernen.

Det ska tilläggas att jag genomförde soldatprovet med ett helt nytt par Lundhags Militär.

Skavsår?? Det är bara att "kötta" på. :)

Skämt åsido så fick jag en blåsa på trampdynan och den kändes inte alls!

Edit: Thomas/ som är redo att springa snabbmarsch med full stridsutrustning när som helst. ,O

Edited by Adam Wilhelm

Alla dessa prov... M90 prov, Basker prov, soldatprov, korpralsprov, furir prov, serg prov osv... allt för att hitta på någon form ab prov. Oftast när jag har gjort soldatprov har det varit 3 mil promenad med packning samt skjutprov vid framkomst där poäng miss räknats som minut påslag på tiden.

Jag antar att man får M90 direkt nuförtiden utan att behöva göra något prov.

Var man tvungen att göra ett "prov" för att få m/90 förut?

På P4 måste du visa dig "värdig" M90... Så dom springer runt i grönställ ett par veckor i början...

Larv!

Soldatprov ok! But thats it...

När jag gjorde gu var M90 helt ny så i början fick man ha M59 och efter avslutat och godkänt M90 prov fick man bära denna dyrgrip.

:)

Alla dessa prov... M90 prov, Basker prov, soldatprov, korpralsprov, furir prov, serg prov osv... allt för att hitta på någon form ab prov.

Jag antar att man får M90 direkt nuförtiden utan att behöva göra något prov.

Nu blev det roligt - En beklagan på "alla dessa prov" - sedan lovsjunges "prov" för att få M/90?!!! :)

PROV kan vara nyttigt för att uppvisa en kompetens för en kravprofil.

Edited by Razvedka

Kan bli lite väl många prov ibland så att det känns krystat annars tycker jag att det i princip är bra med prov. Blir roligare att bära ett utbildningstecken eller grad eller vad det nu må vara om man har förtjänat den. Speciellt när det gäller alla på ett regemente så att det syns vilka som klarat och vilka som inte klarat.

Prov test för Utbildningsteckan JA!! Något måste det vara värt... Men uniform och basker tycker jag är lite krystat, speciallt nu när ALLA skall ha basker...

Prov test för Utbildningsteckan JA!! Något måste det vara värt... Men uniform och basker tycker jag är lite krystat, speciallt nu när ALLA skall ha basker...

Exvis FBJ basker har åtminstone (före Unireg2003) varit ett utbildningstecken som man erövrar efter fastställd UBK. Känner ej till om detta nu kommer ändras.

Flertalet baskrar är annars en uniformspersedel som man teoretiskt kan 'kräva' att få ut med övrig uniform.

Edited by Razvedka

Existerar soldatprovet fortfarande som en fastställd FM-gemensam utbildningskontroll eller är det ersatt av något som varje förband självt bestämmer? Tidigare fanns ju varianten med fotmarsch 30 km samt avslutande skjutprov, men det var ju några år sedan. Följdaktligen, finns "soldatprovsknapparna" kvar som tecken eller vad kan personal (läs frivpers, typ hv, avtal, FBU) som genomfört detta belönas med?

/Koskela - nyfiken...

Kan bekräfta att man i FBU får FM´s soldatprovsmärke efter genomfört prov. I Sthlm iaf kanske ska tilläggas... :D

:D

Jag gjorde soldatprov 2 ggr under Värnplikten.

Har både 2000 och 2001 märket.

Det roliga var att dem proven var att jämnföra med ett mindre baskerprov. Har däremot hört andra berätta att deras soldatprov var över på någon dag medan mitt pågick i nästan en vecka. Jag tycker att soldatprovet skall vara i princip lika för alla förband vad avser hur långt man skall gå , vilka moment som ingår och hur mycket mat du får, och därefter ökas svårighetsgraden om Befälen vill det!

Inom HV existerar knapparna fortfarande (iaf i min bat). Texten "Soldatprov", årtal och MD-gruppen. Vet inte om det är standard längre men vi kör på med 3 mil fotmarsch (stridsutrustning & packning) + någon form av skjutning på slutet.

Under KS06 gick vi uppför rätt så högt berg i tyskarnas aor (gömt vad det heter) och belönades med en knapp, "Soldatprov Utlandsstyrkan".

/Boris

Min pluton hade soldatprov*, dock kunde jag inte vara med eftersom jag hade sjukvårdsutbildning.

Vid utdelning av knappar fastställde dock min plutonchef att sjukvårdarnas strapats räckte för att få soldatprovsknappen :)

*) Inte helt säker, men jag tror det var detta evenemang som fungerade som soldatprov hösten -02 på Ing2

Existerar soldatprovet fortfarande som en fastställd FM-gemensam utbildningskontroll eller är det ersatt av något som varje förband självt bestämmer? Tidigare fanns ju varianten med fotmarsch 30 km samt avslutande skjutprov, men det var ju några år sedan.  Följdaktligen, finns "soldatprovsknapparna" kvar som tecken eller vad kan personal (läs frivpers, typ hv, avtal, FBU) som genomfört detta belönas med?

/Koskela - nyfiken...

I som söker skola finna: http://forum.SoldF.com/in...t=0entry60813

Bara som ett exempel - fler sidor finns det!

Hundförarn: Nu är du väl ute litet och flaxar med jämförelserna? Jag förstår din poäng men inte valet av jämförelse.

Edited by Kimster

@Marzocchi

Det stämmer nog att det var gruppfälttävlan som var soldatprovet, så skedde även 99/00 då jag låg på Eksjö Garnison, förvisso IB12 men det är ju samma garnisonschef och samma traditioner.

Soldatprovet och knapparna finns fortfarande kvar. Kravet är att man ska klara 8 timmar kontinuerligt arbete (läs marchera), sen brukar det vara lite utbildningskontroller på vägen, typ skjutning, handgranatskastning (läs apelsinkastning) osv.

Kuriosa: Efter man har gjort det 5 ggr får en stor soldatprovsknapp...

Nja, knappen är lika stor. Däremot så får man en krans att fästa bakom :)

När jag gjorde soldatprovet så var det indelat i två delar.

- Den första delen var att gå fyra olika slingor med olika uppgifter att lösa på varje slinga. Total längd på dessa slingor var 1,5 mil och skulle genomföras med Stridsutrustning, vapen och packning.

- Andra delen var en nattorientering med jaktstart. Startordningen bestämdes av villken tid man fått på den första delen och dom som inte kommit under en viss tid fick starta kl. 2300. Längden på nattorienteringen var 1,5 mil och utrustningen var densamma som under dagen.

same shit here :P

Nja, knappen är lika stor. Däremot så får man en krans att fästa bakom :baskerFN:

En krans jag väntar på att erövra. Gäller bara att jag hittar ett femte (eller egentligen sjätte) soldatprov att gå. För att få femårsmärket måste man nämligen ha gått soldatprov under 5 år, det räcker alltså inte med att gå fem under 1 år.

Soldatprov ska vara 3 mil med packning, helst under en längre övning - allt annat är trams i min värld.

För att få femårsmärket måste man nämligen ha gått soldatprov under 5 år, det räcker alltså inte med att gå fem under 1 år.

Däremot så behöver de 5 åren inte vara sammanhängande. Du kan hoppa över ett år och ändå få Silverkrans..

Det verkar vara svårt att få tag på (beställa) några femårsmärken i gbg. Är det någon som vet var man kan beställa femårsmärken och få dem innom en överskådlig framtid? Märken beställdes av mitt komp för snart ett år sedan.

Den IP jag tillhör brukade innan göra soldatprov enligt principen 8 timmars fysisk ansträngning. Eftersom vi tyckte att vi hade för få övningstillfällen gjorde vi detta som en strapatsövning med olika moment inbakade. Ansvaret för övningen växlade mellan grupperna från år till år.