Jump to content

GE800 Granatkastargruppbefäl

Recommended Posts

Hej

Jag har nu mönstrat för 2veckor sedan typ och jag valde granatkastargruppbefäl i första hand.Jag letar som en idiot efter mer fakta om tjänsten.Har någon något mer att komma med än det som står på mil.se och lumpen.nu??

Jag ska rycka in på P4 år 2009/2010 där någonstans.

Det en grkgruppchef gör är

Ta ut US till pjäsen, alltså en grovriktning.

Gräver hål för bottenplattan.

kontrollerar pjäsen.

får värden av rek för paralellställning.

får skjutvärden av b-plats.

Kontrollerar att riktare1 har ställt in rätt värde, och att bubblorna ligger rätt

kontrollerar granaten.

kommenderar fyr.

det är väl vad du gör på pjäsplats

Edited by Glader

Det en grkgruppchef gör är

Ta ut US till pjäsen, alltså en grovriktning.

Gräver hål för bottenplattan.

kontrollerar pjäsen.

får värden av rek för paralellställning.

får skjutvärden av b-plats.

Kontrollerar att riktare1 har ställt in rätt värde, och att bubblorna ligger rätt

kontrollerar granaten.

kommenderar fyr.

det är väl vad du gör på pjäsplats

Och sammankopplar lokaltelefonnätsutrustningen med B-platsen...

Drar i avfyrningssnöret...

GRK är underbart... :baskerKav:

Glader har rätt till viss del, men det finns ju fler grupper inom en granatkastarpluton än just pjäserna.

(saxar mitt eget svar rätt av från lumpen.nu 's forum.

"Du kommer antingen hamna i en rek-, pjäs-, b-plats- eller ammogrupp. Rekgruppens uppgift är att, som sagt, rekognocera i förväg och hitta platser där pjäsgrupperna kan montera sina pjäser. Pjäsgrupperna är själva granatkastargrupperna, det är de som lobbar iväg granaterna. B-platsgruppen står för koordinater till pjäserna och säger åt dem vart och hur de ska skjuta sina granater. Och slutligen ammunitionsgruppen som ser till att granaterna tar sig fram till granatkastarpjäserna, där dessa sedan agerar som närskydd åt pjäsgrupperna. "

Det här är en ganska generaliserad förklaring om vad du kan få göra som granatkastarbefäl. Dessvärre kom jag just hem från just P4, så jag är lite halvsliten och orkar tyvärr inte djuploda mer i svaret just nu. Har du några fler frågor så är det bara att ställa, så ska jag försöka svara bäst jag kan. :baskerPa:

Jahaa okej.Men va fan,om A-gruppen tar ut kordinaterna så vad gör eldledningsgruppen då??Trodde de arbetade med att ta ut riktningen för både granatkastarna och artelleriet.Vad bestämmer vilken grupp man hamnar i??

C-gruppen som står för amunationsleveransen och närskydd låter roligast.

Eldledningsgruppen är väl de som ligger framme i terrängen, hittar mål och rapporterar in koordinaterna till B-plats (som jag har fattat det men jag är ju bara en dum ingenjör, på sin höjd betrodd med att hantera en slägga eller en radio...).

Jo, det var en liten felformulering från min sida, förlåt. :P

För att förtydliga så är b-plats jobb att först få koordinater för eldgivning av eldledarna som sagt, och därefter med hjälp av diverse instrument ta ut inställningar för granatkastarna, för att se till att de skjuter rätt osv.

• 3 weeks later...
Jo, det var en liten felformulering från min sida, förlåt. :P

För att förtydliga så är b-plats jobb att först få koordinater för eldgivning av eldledarna som sagt, och därefter med hjälp av diverse instrument ta ut inställningar för granatkastarna, för att se till att de skjuter rätt osv.

Vill man vara i en köttig pluton som har man kommit rätt, köttig utan att krypa.

Som sagt bra svar där uppe, Am,Rek,B-Plats samt Pjäs. Är olika grupper du kan hamna i.

Grk 2008 köttar vidare

Snacket om eldledning har grk inte mycket att göra med. En spanare/jägare/e-plutonist har mer att göra i den trakten. Dom skickar kordinater till staben som sedan skickar till b-plats, tror ledet staben kan hoppas över. B-plats räknar med hjälp av skeroperatör ut vad som skall ställas in samt korrigeras för att träffa målet.