Jump to content

Svenskar i utlandsk tjanst hur hittar man dom?

Recommended Posts

For nogra or sen so gifte jag mig med en Amerikansk dam och flyttade over dammen till staterna.Blev trott po att vara en acklig civilist och gick med i United States Marine Corps. Ganska bra beslut som jag ar ganska nojd med. For nogra veckor sen traffade jag en djavuls hund som hade spenderat 8 ar i den Tyska armen och det fick mig att tanka att jag ar nog inte den enda Svensken i utlandsk tjanst. Undrar om non vet nogot bra sett att fo tag i svenskar i Amerikansk tjanst eller andra nationer.Kunde vara kul att vaxla tankar och osikter.Skilnader och so vidare mot den Svenska forsvarsmakten.

Ps ber om ursakt for kass stavning. For long tid i staterna Ds

Kolla med folket på www.utrustning.se Moderatorerna gillar inte att man skriver om militära saker utan hänvisar i så fall hit, men just för en sån här kommunikativ sak borde det vara ok, i off topic tråden. Där finns iaf en som stämmer på din beskrivning. Kanske kan han/hon upplysa dig om hur du kommer i kontakt med fler.

Hej Flo

Jag har en liknande story, varit gift och bott i USA mellan 94 och 2002, nästan nio år. varav de sista 4 tillbringade jag i US Army som Mec inf MOS 11 M.

2002 flyttade jag tillbaka till Sverige, tröttnade lite på att bo utomlands, det finns en vardag oavsätt var man bor.

Min US Army tid var en jäkligt rolig, spännande och stimmulerande tid. Jag var stationerad i Tyskland Staden Frieberg på 1-36 Inf. Mitt namn jag använder här på forumet kommer i från min sista enhet. Charlie Company och Bataljonens smeknamn är Spartans, varav det blev Charlie Spartan

Det finns ett antal medlemar här på forumet som är utlandssvenskar eller fd utlandsvenskar, man blir kontaktad varefter tiden lider och om man är aktiv så syns man mer helt enkelt.

Kanske det skulle vara kul att väcka till liv någon gammal tråd för att diskutera gemensamma erfarenheter.

I dagsläget håller jag mitt militära intresse vid liv genom att jag är aktiv i Hemvärnet insats. i och för sig en jäkla skillnad i ambitionsnivå, Hemvärnet är närmast att jämföra med ett milis förband men det är vad som finns här i Sverige.

Charlie Spartan

Jo jag var sjalv i hemvarnet ...Man har forbannat mycket roligare i hemvarnet en i Marine koren i min osikt.Men hur efektivt det ar kan man ju diskutera.Tack for svaren.Kul att se att man inte ar ensam.

Kommer nog med flytta hem till Sverige so smoningom