alfie Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Jag har sedan barnsben varirt blåvit i själ och hjärta, jag har genom åren sett en hel del matcher, både med och utan blåvitt. Det jag uppskattar mest med att gå fotboll är den magiska stämning som våra klackar runt om i landet ger matcherna, därför tycker jag det är tråkigt med den bojkott en del av landets supportrar kör just nu mot de böter en del av de allsvenska klubbarna fått på grund av just vissa sk. supportrar. Skulle gärna se att andra på forumet som hänger på en hel del olika arenor bidrar med roliga, fina eller bara vanliga ramsor, helst i bild och ljud. Gärna inte för insnöat på just "sitt lag". Jag har några ramsor jag gillar väldigt mycket: Fantasi, ja ni har ingen fantasi, snor från hammarby, för ni vill va som oss! För ni är pinsamma gnaget Naturligtvis här är änglarna Öisarnas en enda kärlek En enda känsla fyller Östra Stå och elden brinner i hjärtats varje vrå Ett enda lir Ett enda lag En enda kärlek, Röd och Blå! Allez allez Allez allez Allez allez Rödblått allez! Hoppas det finns nån som vill fylla på listan! //Affe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Jag har sedan barnsben varirt blåvit i själ och hjärta, jag har genom åren sett en hel del matcher, både med och utan blåvitt. Det jag uppskattar mest med att gå fotboll är den magiska stämning som våra klackar runt om i landet ger matcherna, därför tycker jag det är tråkigt med den bojkott en del av landets supportrar kör just nu mot de böter en del av de allsvenska klubbarna fått på grund av just vissa sk. supportrar. Ang. bojkotten: Bojkotten handlar om att bortaklubbarna ska betala säkerheten på bortasektionen utan att få ta del av intäkterna från biljetterna. Stockholmslagen är en stor kassako för småklubbarna (upp mot 3-4000 pers per Stockholmslag på vissa matcher = en del pengar) runt om i landet och nu vill de att sthlm-lagen ska betala vakter och sånt också, då blir det bojkott. Fanan vår är grön och vit/PAO-sången Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Blåvitt Visst är det något magiskt med läktarkulturen (och nej, ni som aldrig varit på en klackläktare utan bara sett medias bild kan glömma den nu) När ibland flera tusen personers engagemang kanaliseras till en kraft genom en sång är det svårt att inte få gåshud. Lika avslagen som en match utan supportrar kan vara, lika passionerat eldande kan samma match vara näta vecka med supportrar. För alla oss älskare av den engelsk fotboll har det på kort tid dykt upp en ny favoritlåt. http://www.canalplus.se/misc/RuleBrit.mp3 I detta utförandet är det en studioversion men Rule Britannia är en av de mest "framförda" låtarna på engelska läktare. Engelska Premier League är för mig världens överlägset bästa liga och denna låt sammanfattar precis allt den står för. Finess, känsla, engagemang och kraftfullhet. De täta engelska arenorna skapar en scen för riktig stämning även på läktaren. Finns inget, absolut inget, i TV/film väg som går upp mot en lördageftermiddag med ett par kalla pilsner, hemmabion på högsta volym och en engelsk Premier League match. Det går bara inte att slå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Britter dom kan det där med supporterkultur, det är bara instämma med Vc_90. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted April 27, 2008 Author Report Share Posted April 27, 2008 quote] Ang. bojkotten: Bojkotten handlar om att bortaklubbarna ska betala säkerheten på bortasektionen utan att få ta del av intäkterna från biljetterna. Stockholmslagen är en stor kassako för småklubbarna (upp mot 3-4000 pers per Stockholmslag på vissa matcher = en del pengar) runt om i landet och nu vill de att sthlm-lagen ska betala vakter och sånt också, då blir det bojkott. Fanan vår är grön och vit/PAO-sången Taget Blåvitt Visst är det något magiskt med läktarkulturen (och nej, ni som aldrig varit på en klackläktare utan bara sett medias bild kan glömma den nu) När ibland flera tusen personers engagemang kanaliseras till en kraft genom en sång är det svårt att inte få gåshud. Lika avslagen som en match utan supportrar kan vara, lika passionerat eldande kan samma match vara näta vecka med supportrar. För alla oss älskare av den engelsk fotboll har det på kort tid dykt upp en ny favoritlåt. http://www.canalplus.se/misc/RuleBrit.mp3 I detta utförandet är det en studioversion men Rule Britannia är en av de mest "framförda" låtarna på engelska läktare. Engelska Premier League är för mig världens överlägset bästa liga och denna låt sammanfattar precis allt den står för. Finess, känsla, engagemang och kraftfullhet. De täta engelska arenorna skapar en scen för riktig stämning även på läktaren. Finns inget, absolut inget, i TV/film väg som går upp mot en lördageftermiddag med ett par kalla pilsner, hemmabion på högsta volym och en engelsk Premier League match. Det går bara inte att slå. Mäktig! I övrigt kan jag inte mer än hålla med! Britter dom kan det där med supporterkultur, det är bara instämma med Vc_90. Det blir ännu värre (bättre) när Celtic fansen gör det tillsammans med Pool fansen i Uefa cup matchen för ett par år sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Det är glädjande just med svensk supporterkultur att den håller på att utvecklas från dåtidens "Heja Eslöv frisk humör!" dvs korta ramsor på några sekunder till långa sånger som ibland kan hålla på hela halvlekar. Personligen ser jag mycke större gläde runt dessa långa sånger än de korta ramsorna. I långa stycken hinner folk fatta vad som startas och de som aldrig hört texten hinner lära in den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Det är glädjande just med svensk supporterkultur att den håller på att utvecklas från dåtidens "Heja Eslöv frisk humör!" dvs korta ramsor på några sekunder till långa sånger som ibland kan hålla på hela halvlekar. Personligen ser jag mycke större gläde runt dessa långa sånger än de korta ramsorna. I långa stycken hinner folk fatta vad som startas och de som aldrig hört texten hinner lära in den. Det roliga i Sverige är även blandningen mellan britt-mentalitet och sydeuropeiskt läktarliv, och det är nog ganska unikt. Hoppas utvecklingen får fortsätta i några år till, då kommer vi nog verkligen bli och räkna med. Anglofil? Svar: JA! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Helt OT: Den inspelningen är från kvällen efter bomberna i Madrid. Det man inte hör i början är speakern som förklarar att kvällens sång sjungs för att hedra offren. Jag har aldrig hört en mäktigare version. Respekt! Apropå den svenska blandningen så finns det som Fästningstrollet sa 2 skolor, tyvärr verkar de ha lite svårt att blandas med varandra. Som olja och vatten ungefär, man kan blanda dem men de löses inte upp i varandra och blir 1 ämne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 2, 2008 Author Report Share Posted May 2, 2008 Supporter kastar in krycka mot hammarby spelare http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle2385261.ab Naturligtvis ska jag inte försvara någon som kastar in någonting på en svensk idrottsarena men faktiskt måste spelarna också ha ett ansvar på planen, vad ska han springa och trigga publiken för? Vad finns det att tjäna på det? Personligen tycker jag det är otroligt korkat uppförande av spelare, för att inte säga när han senare blir utvisad, visst ska man få fira sitt mål men det bör det finnas omkring 1000 andra sätt att göra det på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 2, 2008 Report Share Posted May 2, 2008 Supporter kastar in krycka mot hammarby spelare http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle2385261.ab Naturligtvis ska jag inte försvara någon som kastar in någonting på en svensk idrottsarena men faktiskt måste spelarna också ha ett ansvar på planen, vad ska han springa och trigga publiken för? Vad finns det att tjäna på det? Personligen tycker jag det är otroligt korkat uppförande av spelare, för att inte säga när han senare blir utvisad, visst ska man få fira sitt mål men det bör det finnas omkring 1000 andra sätt att göra det på... Om Bajaren hade gjort så på Råsunda för att sedan kasta en vattenflaska mot en AIK:are hade AIK aldrig mer fått spela en match över division 5! Kontentan är att SvFF inte kan hålla på o gnälla över supportrar när allsvenska spelare uppviglar motståndarsupportrar. Undrar vad bajen döms till för straff för det här? Eller kanske är det synd om söderkisarna...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 2, 2008 Author Report Share Posted May 2, 2008 Supporter kastar in krycka mot hammarby spelare http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle2385261.ab Naturligtvis ska jag inte försvara någon som kastar in någonting på en svensk idrottsarena men faktiskt måste spelarna också ha ett ansvar på planen, vad ska han springa och trigga publiken för? Vad finns det att tjäna på det? Personligen tycker jag det är otroligt korkat uppförande av spelare, för att inte säga när han senare blir utvisad, visst ska man få fira sitt mål men det bör det finnas omkring 1000 andra sätt att göra det på... Om Bajaren hade gjort så på Råsunda för att sedan kasta en vattenflaska mot en AIK:are hade AIK aldrig mer fått spela en match över division 5! Kontentan är att SvFF inte kan hålla på o gnälla över supportrar när allsvenska spelare uppviglar motståndarsupportrar. Undrar vad bajen döms till för straff för det här? Eller kanske är det synd om söderkisarna...... Är det jag menar, det blir ännu mer pajasfasoner över det hela när han försöker snacka bort det med "det var en gest mot min familj..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 3, 2008 Report Share Posted May 3, 2008 Mitt svarta hjärta delar sig av lite kärlek från Råsunda så ni som inte åker dit får veta hur det kan se ut även i Sverige! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted May 5, 2008 Report Share Posted May 5, 2008 Bäst att någon visar något med det andra stockholms laget Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 12, 2008 Author Report Share Posted May 12, 2008 Idag på det västsvenska derby i ellos land kör Änglarna och Guliganerna en gemensam manifestation mot DS 2008:20. Fler och fler supporterklubbar kör olika former av protester och det är kul att se ett sammarbete "över gränserna"! www.anglarna.seTyst manifestation i 20 minuter "DS 2008:20 för en positiv läktarmiljö", säger vissa. Vi hävdar att det finns effektivare och mera rättvisa vägar. Vi ber därför både blåvita och gulsvarta supportrar delta i en tyst manifestation på måndag, för att uppmärksamma detta. Måndagens kampanj på Borås Arena syftar till att sätta fokus på det ytterst tveksamma lagförslaget DS 2008:20, samt vår syn på hur svensk fotboll bör arbeta för att värna en fortsatt aktiv läktarkultur och en mera positiv läktarmiljö. Kampanjens paroller är: - Dialog - delaktighet för alla parter är nödvändigt för en positiv läktarmiljö. - Rättsäkerhet - detta ska vara en självklarhet, men delar av DS 2008:20 tillgodoser den inte. Dessa delar bör revideras! - Frihet under ansvar - vill vi åstadkomma en positiv och levande läktarkultur och samtidigt slippa allt hårdare regler, så måste även vi på läktarna ta vårt ansvar! Vi ber alla delta i en tyst manifestation under matchens första 20 minuter, för att uppmärksamma detta. Därutöver kommer även läktararrangemang uppföras på båda kortsidorna. Ytterligare information om kampanjen kommer att spridas via flygblad. Arrangörer är Supporterklubben Änglarna, Guliganerna samt Ultras Göteborg. Edit: Kan ju slänga med två goa när jag ändå är igång och ------------------------------------------------------------------------ Edit TNR120015: Var en ganska intressant manifestation där det blev tydligt vad supportrarna betyder för stämningen på våra arenor. Blev väl dock lite överdrivet där klackledarna stod och försökte få tyst på folk som reagerade i närkamper etc. Okej att man skippar ramsorna men att stå och hysch hyscha (nej möpar inte sånt hysch hysch) så fort någon ropar var lite väl mycket... Sen att blåvitt torskade och saknade spel är en helt annan grej... //Affe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 Själv får jag alltid gåshud när Bajen spelar och publiken kör igång Kentas "Just idag" Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 jag tycker denna är fin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 13, 2008 Report Share Posted May 13, 2008 Blev lite tokigt i Canal+ där jag fick intrycket av att kommentatorerna trodde att supporterklubbarna manifesterade för huliganismen eller liknande. När själva protesten är för rättssäkerhet men MOT huliganism. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 21, 2008 Author Report Share Posted May 21, 2008 På samma sätt som det är jäkligt kul med ramsor tycker jag det är lite tråkigt med klackarnas kopiering av varandra, någon klack får till en fyndig och bra ramsa och sen dröjer det inte länge innan flera klackar har ramsor på samma sång... Åh, vi är gnaget, vi är gnaget, AIK. Alltid e vi me er och e där med vårt stöd. För dig vill jag leva och för dig vill jag dö. Åhh, vi är blåvitt Blåa o Vita - Från Göteboorg Här é bästa laget ifrån kustens vackra stad Vi kallas änglarna o vi ska sjunga för vårt lag Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 snart fotbolls-em..undrar om vi kan få ett par nya sådana här minnen då..får gåshud när jag lyssnar på de.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 21, 2008 Author Report Share Posted May 21, 2008 Det är kul att det har börjat rulla på även för vårt landslag, det känns som svenska fotbolssförbundet har motarbetat den stämningen på våra läktare alldeles för länge! Dock har vi en bit kvar till mästarna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 Svenska Fotbollsförbundet är något av det mest inskränkta jag träffat på. De radar upp beslut efter beslut som överhuvudtaget inte fungerar i verksamheten men ser bra ut i styrelserummet. De är som små barn som aldrig erkänner när de misslyckats med något Det blev nästan löjligt tydligt nu i helgen när deras idé om cuphelg i Gävle blev totalfiasko. 69 betalande åskådare och ett 20-tal vakter på matcherna. Och fotbollsförbundet sa i en kommentar efter att "de får utvärdera helgen men första reaktionen var positiv" Var fick man den idiotidén ifrån? Svenska cupen är ju inte ens populär när lagen spelar på hemmaplan! Och då flyttar man matcherna till en stad som inte direkt är känt för sitt fotbollsintresse och dessutom ligger på tokigt långt avstånd för de fåtal som kanske skulle vara intresserade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 Det är kul att det har börjat rulla på även för vårt landslag, det känns som svenska fotbolssförbundet har motarbetat den stämningen på våra läktare alldeles för länge! Dock har vi en bit kvar till mästarna... visslerligen så är Engelsmännen bättre på läktaren än oss..men vi är oandra sidan med i Em..det är inte dom.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 För att fylla på med dumheter SVFF hittat på: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=422000 Alla spelare i Div 1 o högre måste vara registrerade som proffs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 För att fylla på med dumheter SVFF hittat på: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=422000Alla spelare i Div 1 o högre måste vara registrerade som proffs... Jag skäms inte för att ha sjungit fotbollsmördare på Råsunda... Hade man bara hållt herrarna Sillstryp och folk som Bosse Ringholm i korta tyglar så skulle man inte behöva tjafsa om licenser och skit. Låt det vara som förut! Hemmalaget sköter arrangemangen. Vad gäller lag i lägre divisioner så är jag inte främmande för förenklade skatte och ersättninsregler för funktionärer, det är ju få områden som är så viktiga som idrotten så se till att det går att sköta detta på en rimlig nivå för alla som vill ställa upp. Folk tjatar om att hemvärnet måste finnas i varenda socken men faktum är att jag hellre skulle se ett elvamannalag i varje byhåla! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fästningstrollet Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 Svenska Fotbollsförbundet är något av det mest inskränkta jag träffat på. De radar upp beslut efter beslut som överhuvudtaget inte fungerar i verksamheten men ser bra ut i styrelserummet. De är som små barn som aldrig erkänner när de misslyckats med något Det blev nästan löjligt tydligt nu i helgen när deras idé om cuphelg i Gävle blev totalfiasko. 69 betalande åskådare och ett 20-tal vakter på matcherna. Och fotbollsförbundet sa i en kommentar efter att "de får utvärdera helgen men första reaktionen var positiv" Var fick man den idiotidén ifrån? Svenska cupen är ju inte ens populär när lagen spelar på hemmaplan! Och då flyttar man matcherna till en stad som inte direkt är känt för sitt fotbollsintresse och dessutom ligger på tokigt långt avstånd för de fåtal som kanske skulle vara intresserade. Hur länge har man inte försökt göra något av den där jävla cupen, och få den populär. För varje år som går så blir förslagen och idéerna bara dummare och dummare. Gävle 2008. 2009...eh...Burträsk?! (SvFF den idén är inte gratis, jag fakturerar er om ni använder den!) Nä, det måste verkligen betyda något att vinna Svenska cupen. Idag är det ingen som bryr sig, åtminstone inte bland lagen i allsvenskan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 21, 2008 Author Report Share Posted May 21, 2008 Kan inte mer än hålla med vad det gäller Svenska cupen. Kanske kunde kombinera de 2 senaste årens stora succér till nästa år. Vad sägs om så fort det blir mål intervjuvar kommentatorerna någon av de 69 åskådarna i Gävle direkt efter målet medan spelet väntar? För övrigt tyckte jag Siggi Jónsson sa det bäst: Jag är glad att vi åkte ut http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotb...ticle2492765.ab Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 21, 2008 Report Share Posted May 21, 2008 SvFF och TV4 är verkligen en lyckad kombination! Har de överhuvudtaget lyckats med något alls någonsin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 21, 2008 Author Report Share Posted May 21, 2008 SvFF och TV4 är verkligen en lyckad kombination! Har de överhuvudtaget lyckats med något alls någonsin? Å jo, dom har lyckats med en grej, de avgjorde med största sannolikhet Serie A i år... Tror ni mig inte? Kolla då... L-Å Lagrell... vilken kille!! CL final dags! Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted May 23, 2008 Author Report Share Posted May 23, 2008 Idag på det västsvenska derby i ellos land kör Änglarna och Guliganerna en gemensam manifestation mot DS 2008:20. Fler och fler supporterklubbar kör olika former av protester och det är kul att se ett sammarbete "över gränserna"! ------------------------------------------------------------------------ Edit TNR120015: Var en ganska intressant manifestation där det blev tydligt vad supportrarna betyder för stämningen på våra arenor. Blev väl dock lite överdrivet där klackledarna stod och försökte få tyst på folk som reagerade i närkamper etc. Okej att man skippar ramsorna men att stå och hysch hyscha (nej möpar inte sånt hysch hysch) så fort någon ropar var lite väl mycket... Sen att blåvitt torskade och saknade spel är en helt annan grej... //Affe De första 50 sekundrarna är hur SvFF vill ha det på våra arenor, resten av filmen är hur det borde låta på våra arenor. En hint till de som tycker det bara är massa slödder i klackarna mm. //A Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted May 23, 2008 Report Share Posted May 23, 2008 Den här artikeln säger tyvärr väldigt mycket om fotbollsförbundet. http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=238794 Basker av för svensk fotboll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.