sidewind Posted April 26, 2008 Report Share Posted April 26, 2008 Vi kan se till tidigare scenario som "Unicorn" lagt upp, där Ryssland invaderar Sverige, bland "viktiga trådar". Det essentiella i detta är inte hur kriget startade, utan hur Sverige ser ut när det kommer. Förutsättning: Armén är extremt bantad, krigsberedskap saknas. HV är nedlagt. Med andra ord så kommer det Svenska försvaret mer eller mindre sakna möjlighet att stå emot en invasion och/eller kunna slå ut fienden ur landet och troligen ha extremt svårt att mobilisera styrkor. Din roll: Vad skulle du göra om du hade möjlighet att välja mellan att; Alt. 1) Försvara Sverige i rollen som soldat i FM även om möjligheterna till någon sorts seger knappt existerar. Förutsätt att FM trots gigantiskt numerärt underläge kommer svara med väpnat försvar vid invasionen och att det är frivilligt att avstå som enskild soldat. Alt. 2) Låta bli att strida och istället koncentrera dig på att understödja samhället. I form av saneringar, matdistrubering, vattenrening mm. Alt. 3) Inleda PARA-militär verksamhet om evt. motståndsrörelse fanns att tillgå*. Strida i mindre grupper, dålig beväpning, småskaliga terrordåd/kriminell verksamhet**. Alt. 4) Inte agera eller Lämna Sverige i väntan på att läget löser sig. Att inte välja 3 ovanstående alternativ och fortsätta som civil i landet eller att fly det. *Förutsatt att FM t ex besegrats/upplösts eller att FM's soldater saknas i den del av Sverige där du befinner dig. **Kriminell verksamhet i motståndarens ögon samt evt. omvärldens. Även om ett invasionskrig mot Sverige kan vara svårt att föreställa sig så försök att sätta dig in i situationen. Tänk igenom och föreställ dig vad du på riktigt skulle göra och inte vad din romantiska hjältekaraktär skulle syssla med, även om det är svårt. Såhär svarar du på tråden; Välj vilket alternativ du skulle föredra, och skriv en motivering till varför. Det kan se ut såhär t ex: "Jag väljer Alt. 1, eftersom jag buttanblä buttanblä buttanblä buttanblä osv med mera" (Om den här tråden är onödig, överflödig eller ointressand så kan BlåGul ta bort den, jag skulle bara vilja se hur folk har tänkt att reagera vid krigstillfälle, eftersom vissa inom min pluton i lumpen säger att de aldrig skulle ställa upp och slåss utan fly eller t ex motverka fienden på andra sätt. Vidareutveckla gärna frågeställningen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted April 26, 2008 Report Share Posted April 26, 2008 Alt.1......eftersom jag har ett kontrakt som säger att jag är skyldig att göra det om vi hamnar i krig. Jag har på frivillig basis lämnat över mitt öde till staten. FM gör bedömningen och jag tjänstgör om så beslutas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted April 26, 2008 Report Share Posted April 26, 2008 1/ Är inledningsvis det enda rätta men då drivmedel, robotar, kulor och krut är slut och man sätter läckseglet i radarmasten(såvida man inte gjort en HMS Glowworm) och styr mot?? Beror på, om det finns en snäll granne i närheten där man kan bunkra. Annars borra i sank, gå i flottarna och hoppas man flyter iland och inte blir krigsfånge och där fortsätter kampen som nån form av motståndsrörelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted April 26, 2008 Report Share Posted April 26, 2008 Alt3. För att jag kan den saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Först tillse att familjen är i hyfsad säkerhet, sedan alt 1, (om staten tillåter och släpper mig från jobbet, vilket jag betvivlar) och sedan när förråden tagit slut: någon form av alt 3... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Alt. 3, Nu skall jag ha skoj, Red Dawn i verkligheten, gå på march. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Eftersom att HV var nerlagt så får det bli alt 3 med lite insalag av alt2 när det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Eftersom att HV var nerlagt så är det bara ett alternativ som finns o det är nummer 3 lite klyschigt kanske men det enda rätta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lovikavantar Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Alt 4. Jag skulle stanna vid min flickvän och försöka skydda henne från att bli gruppvåldtagen av fiendens soldater och liknande. Motstånd vore meningslöst i ett inledande skede. Det skulle bara leda till repressalier mot civilbefolkningen. Kanske efter 1-10 år av ockupation att jag går med i någon motståndsrörelse när en sådan är organiserad och läget stabiliserat sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Skulle sticka och låta de som slaktat försvaret leva med sitt beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Armyk9handler Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 det skulle vara väääldigt lockande att låta de som sabbat försvaret få leva med sina beslut men jag är nog mer patriotisk än så så jag väljer alt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terminator Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Jag skulle nog välja Alt 1 för att sedan gå över till Alt 3 när man börjar märka att det ser mörkt ut. Om det är någon tröst så ingår ju faktiskt 20 000 poliser i total försvaret samt 1500 beredskapspoliser. Annars ser läget rätt tungt ut för försvarsmakten idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Alt.1 eftersom jag tillhör ett krigsplacerat förband som jag skulle vilja vara en del av om det skulle smälla. Överlever man det så är det väl Alt.3, 2 eller 4, beroende på läge och situation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 (edited) #1 - Eftersom staten tydligen anser att jag fortfarande har något att tillföra. #3 - WOLVERINES!!! Edited April 27, 2008 by Apone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Alt.3. Gerillakrigföring utan de krimminella delarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 efter mycket övervägande så skulle jag nog säga alt 1 under förutsättning att jag blir inkallad, annars alt 3 (förutom de kriminella delarna då) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O-son Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Alternativ 1. Även om chanserna är små så finns dom. "Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lovikavantar Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Skulle sticka och låta de som slaktat försvaret leva med sitt beslut. det skulle vara väääldigt lockande att låta de som sabbat försvaret få leva med sina beslut men jag är nog mer patriotisk än så så jag väljer alt 3 Självklart är det så man skall göra. Pacifisterna får skylla sig själva liksom. Dock är jag tveksam till att jag bara kan sitta i min lägenhet och vänta. Förmodligen skulle jag göra något dumdristigt. Fast det är ju svårt att säga hur man agerar så här hypotetiskt. Jag är ju ung och dum och att röja med AK5an är sådant som unga duma vill göra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Får väl göra som min mormors släkt gjorde under vk2, frakta folk och mtrl över gränsen till Norge, eller som frugans morfar som var med i milorg (norska motståndsrörelsen), gömma undan saker, rapportera vidare och annat han inte ville snacka så mkt om. JS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Jag hoppas att FM inser att jag fortfarande behövs inom Alt 1 - och gör mitt bästa där, med förhoppningen att alt 3 inte ska behövas. Och eftersom alla meddelanden om att motståndet ska upphöra är falska får jag väl se till att ta med rikligt med förråd ut i skogen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vamtiin Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Hehe, jag personligen skulle köra på alt. 1 (om jag fått göra lumpen vid det laget och vara kvar inom FM ) Annars skulle jag köra på alt. 2 (bortsett från kriminella delarna ofc.) Jag vill inte se ett ockuperat Sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Börjar med Alt 1, men kommer säkert att snart ansluta sig till Alt 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Jag skulle försöka börja med alternativ 1, sätta mig på tåget ner till Stockholm och inte komma ända fram på grund av kaoset. När jag väl lyckas ta mig till LG (om det inte redan är i fientlig hand) så kommer jag inte att få rycka in på grund av att jag glömt lämna in lappen till Försäkringskassan, eller så har de bytt till en ny sort som jag inte har fått eller nåt. Medan byråkratin maler på blir jag tagen som någon typ av "illegal combatant", ej uniformerad, men uppenbarligen insyltad på ett svenskt regemente och tillbringar resten av kriget i orange overall på en bas någonstans. Ibland får jag besök av Amnesty. När kriget väl är över så transporteras jag till ett trevligare fängelse där jag har litet mera rörelsefrihet, och beroende på vem som vann så kommer det dröja olika länge innan jag släpps ut. Vann den svenska sidan är jag utfattig och kan inte få några pengar alls för min fångeskap pga. att jag aldrig lyckades få in en korrekt lapp till Försäkringskassan utan måste betala all terapi själv, vann den andra sidan så vete fan vad som händer med mig när (eller om) jag släpps ut. Men jag kommer likt förbannat att sätta mig på det där tåget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
258:a Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Klockrent Skalman, lyckades verkligen fånga Sverige i ett nötskal där!!!! Alt 1 blir väl det första, men där uppstår ett problem i mitt fall. Har dubbla krigsplaceringar, första är i flygbassäk nånstans där det är väligt kallt på vintrarna och den andra är min arbetsplats (jobbar som maskinist på en färja). Vilken som gäller i ett skarpt läge har jag aldrig fått ett klart svar på, är jag ombord gäller väl den och är jag hemma så har ingen nån aning (förmodligen tebax till flyget då). Som försvaret ser ut idag har jag inga illusioner om att vi har en suck att vinna så då blir det väl att sätta fru och barn i säkerhet efter vi förlorat, förutsatt att man överlevt, och sen gå på alt 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidewind Posted April 27, 2008 Author Report Share Posted April 27, 2008 Alternativ 1, Personligen så skulle jag nog överväga mina möjligheter att överleva ett krig, och mitt lands möjligheter till att segra. Oavsett vad jag skulle komma fram till skulle jag av pliktskäl och patriotism göra vad som krävdes av mig. Jag skulle inte vilja överge vår demokrati, samhällsbild, suveränitet och friheten att leva som vi önskar. Alternativ 1 helt solklart alltså. Skulle vi då få pisk, vilket jag förutsätter enligt scenariot, så skulle alt. 3 kanske bli aktuellt. Alternativ 3, Mycket saker spelar in där, vilket man måste ha i åtanke. Är min familj i säkerhet? Kommer motståndsverksamheten ha en negativ effekt på civilbefolkningen? Är förandet av en kamp möjlig och kan den ge något långsiktligt resultat? Kommer vapen och förnödenheter finnas i tillräcklig mängd för att allt inte bara ska sluta som ett patetiskt dödsryck? Skulle det visa sig att allt stod mig bi i dessa föreställningar så hade jag valt alternativ 3 då alt. 1 ballat ur. Alternativ 4, Hade jag däremot varit en uppsat person som folk lade märke till i den vida världen, låt säga politiker eller internationell kändis, så hade jag nog valt alternativ 4 för att parlamentariskt arbeta för att Sverige ska understödjas av tredje part, FN eller vad som helst. Kanske tillochmed välkomnat amerikanska styrkor för att "befria" oss =P Alternativ 2, Om jag totalt saknade möjlighet att bära vapen och föra kampen på det sätt jag kan bäst pga utbildning inom det, så skulle jag utan tvekan göra mitt bästa för att försörja samhället. Alla kan göra något... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Skulle sticka och låta de som slaktat försvaret leva med sitt beslut. Själv skulle jag sitta på läktaren med en stor popcorn och spela "Hate to say I told you so" Eller göra en De Gaulle och bilda en exilregering nånstans :p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 Många av oss skulle nog dra ner till Rosenbad och skrika "VAD VAR DET VI SA!!" Annars så blir det alternativ 1 för min del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 Många av oss skulle nog dra ner till Rosenbad och skrika "VAD VAR DET VI SA!!" Annars så blir det alternativ 1 för min del. Jo, men det är ju på vägen till eventuell mobiliseringsplats man får göra så ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 Troligt är att jag medelst mauser och vadmal desperat kommer att bita mig fast på Skvimparskär eller Yttre Karvasen to the bitter end. Sen om det innebär att man per omgående blir jordgubbe eller om man kommer spendera sin ålderdom likt en japansk soldat från VK2 låter jag vara osagt än så länge. Så en kombination av 1 och 3 är väl det som är aktuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 Jag skulle välja alt 3 då just för att om/när jag lyckas ta mig tillbaka till Sverige så är det antagligen det enda kvarvarande alternativet. Sedan att fria kriget råkade vara en av de saker som FM utbildade en på rätt så grundligt får ju det hela att kännas rätt så logiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts