Jump to content

HALVAR-Realtidssystemet som skiljer SKYDDSVAKTERNA från vetet.


Recommended Posts

Du kan avvisa, avlägsna, omhänderta, gripa, skjuta i Halvar. Det funkar alldeles utmärkt. Det handlar om att fatta rätt beslut i Halvar. Inte träna närkamp. Det finns det bättre arenor för än Halvar. Vill man träna greppteknik gör man det givetvis inte i Halvar.

 

Det är en härligt svart/vit diskussion det här. Fortfarande kommer argumenten i samma anda. Det låter på vissa som att man måste bedriva ALL skyddsvaktsträning i Halvar bara för man införskaffar systemet. Ska vi ha teoribiten i tältet också?

 

Jag har inte dissat idén med att prata med någon person som använder mask. Jag använder bara samma enkelspåriga argumentation som Halvartyckarna. De förde fram argumentet att det är svårt att skjuta på någon man etablerat en psykologisk kontakt med. Och på något för mig outgrundligt sätt så var tydligen FX bättre på den biten tyckte dessa. Det tyckte väl inte realismen var något vidare på en filmduk. Därför framförde jag argumentet att det är betydligt svårare att få kontakt med någon i Darth Vader mask än någon som ser, känns och hörs precis som på riktigt.

 

Halvar är inte lösningen på alla skyddsvaktsträning. Det är fortfarande ingen som framfört det argumentet heller vad jag sett. Men Halvar är det mest realistiska som jag provat. Men nu är jag bara en sketen flottist utan ett uns vett, sans och moral så vad vet jag.

 

 

Det finns som sagt användningsområden med HALVAR, men så som det används nu så förstör det mer än vad det tillför.

 

Nu måste man inte kunna träna allt i alla träningssystem, men hur menar du att man kan träna att avlägsna, omhänderta och gripa i HALVAR?

 

Du verkar ha missuppfattat vad det är som är realistiskt respektive inte realistiskt med HALVAR.

Det ÄR realistiskt att öva mot en projicerad bild av en människa och att skjuta skarp ammunition mot en sådan. Den tekniken används med fördel för att konditionera soldater att döda enklare (läs gärna D. Grossmans utmärkta bok "On Killing" för referenser). Det är just att det är så realistiskt som gör det till ett problem. Skall man bara skjuta folk (konditionera att döda) så funkar HALVAR utmärkt (om man kan få till en vettig träffindikation). När man däremot övar skyddsvaktens roll i HALVAR så blir det ett stort problem eftersom man INTE kan använda sig av hela våldstrappan/cirkeln. Man är hänvisad till att antingen prata eller skjuta. Skyddsvakten kan inte använda hela sin verktygslåda och eftersom man kommer upp i så höga pulsintervall som man gör så ökar inlärningseffekten radikalt. Det gör att skyddsvakten lär in ett felaktigt beteende vilket kan vara livsfarligt både för skyddsvakten och för de han har att hantera i tjänsten.

Lägg till det vi precis har avhandlat, att han inte kan hantera exempelvis knivangrepp på ett stridstekniskt korrekt sätt så gör det att HALVAR skadar mer än det tillför just nu.

 

Problemet du själv tar upp i slutet är ett stort problem faktiskt. Många med dig i hemvärnet har inte en jättebred erfarenhet i markstridsutbildningsfacket. När man då får se ett så modernt och fräckt system som HALVAR faktiskt är så är det svårt att förstå att det förstör mer än det tillför, just för att man inte har en jättebred erfarenhets- och kunskapsbas inom UTBILDNINGSfacket att stå på.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i veckan och körde ett antal moment med värnpliktiga under ett dygn.

Berörde enbart skyddsvaktstjänst. Antal skott som avfyrades var minimala. Det muntliga var det absolut mest påtagliga i vilka man i avvisade folk motsv, och avlägsnanden och omhändertaganden var väldigt vanliga, vissa var våldsamma och ledde till brottningsmatcher där fler än en person behövdes för just det...

Hur avlägsnar och omhändertar man någon i HALVAR, folk påstår ju att det går, men jag förstår inte?

 

 

Jag har gjort ett antal hundra avvisningar, avlägsnanden och omhändertaganden i VERKLIGHETEN. Jag anser att man ska träna sånt här i minst stridsparsvis. Lessons learned från verkligheten som jag har tagit med mig är att det i många fall är mycket svårt att avlägsna någon själv, omöjligt att belägga någon med handfängsel mm. Om jag bortser från det jag skrev tidigare med att man inte kan använda något annat på våldstrappan än röst och vapen så ser jag ett problem med att man bara kan stå på ett och samma ställe. Jag tror aldrig jag stått stilla under ett ingripande på en liten ruta. Ett annat problem jag kan tänka mig är att man inte kan backa undan, ta skydd motsv.

 

 

Nu har jag inte testat HALVAR, men ser fram mot att göra det nästa månad och återkommer då. Jag tror dock att med riktiga skådeseplartalanger på den som står på andra sidan kan det vara ett bra komplement till annan övning.

 

Förövrigt håller jag med många andra att FX vore en bra lösning, att påstå att det inte funkar för att man inte ser personens ansikte förstår jag inte heller. Då kan man alltså inte agera som skyddsvakt nattetid eller?

 

:-(

Link to comment
Share on other sites

Vad händer den dagen man står ensam post då? Om man alltid övat att det finns en posttvåa, men det inte finns någon när man väl står och vaktar, så kanske inte soldaten har den självsäkerhet som skyddsvaktstjänsten behöver när det uppkommer en situation.

 

Nu må det så vara att dubbelpost och patruller är det optimala, men det är kanske inte alltid möjligt med en extra post. Så vad gör skyddsvakten fram tills förstärkning anländer om någon kommer springandes med en kniv? Jag tror att Halvar kan bidra till soldatens flexibilitet och självsäkerhet, men kanske inte bör vara någon grund som man står på.

Link to comment
Share on other sites

Om busen kommer gående med en kniv synlig långt bort från mitt postställe har jag gått om tid att agera och vinna plats & tid för att undvika ett användande av våld, om busen hastigt och lustigt drar kniv på nära håll kommer jag troligtvis agera utan att avlossa mitt vapen... det kommer sannolikt bli ett bättre utfall om jag drar pipan rätt i ansiktet på busen än om jag ska börja fibbla med blecket...

 

HALVAR ger oss möjlighet att skjuta med skarp am mot människor, men det ger oss inte det fulla utbudet av lösningar... Övningar som begränsar soldaten är felaktiga övningar, det är därför man har ändrat uppfattning hur man övar med säkrande av vapen i den nya peken...

Link to comment
Share on other sites

@Lt Malmström:

Nu har du varit tyst i tråden i mer än en vecka. Har du lämnat diskussionen? Det har ju framkommit en del sen ditt förra inlägg, hade varit kul att se vad du har att säga om det.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i veckan och körde ett antal moment med värnpliktiga under ett dygn.

Berörde enbart skyddsvaktstjänst. Antal skott som avfyrades var minimala. Det muntliga var det absolut mest påtagliga i vilka man i avvisade folk motsv, och avlägsnanden och omhändertaganden var väldigt vanliga, vissa var våldsamma och ledde till brottningsmatcher där fler än en person behövdes för just det...

Hur avlägsnar och omhändertar man någon i HALVAR, folk påstår ju att det går, men jag förstår inte?

 

 

Jag har gjort ett antal hundra avvisningar, avlägsnanden och omhändertaganden i VERKLIGHETEN. Jag anser att man ska träna sånt här i minst stridsparsvis. Lessons learned från verkligheten som jag har tagit med mig är att det i många fall är mycket svårt att avlägsna någon själv, omöjligt att belägga någon med handfängsel mm. Om jag bortser från det jag skrev tidigare med att man inte kan använda något annat på våldstrappan än röst och vapen så ser jag ett problem med att man bara kan stå på ett och samma ställe. Jag tror aldrig jag stått stilla under ett ingripande på en liten ruta. Ett annat problem jag kan tänka mig är att man inte kan backa undan, ta skydd motsv.

 

 

Nu har jag inte testat HALVAR, men ser fram mot att göra det nästa månad och återkommer då. Jag tror dock att med riktiga skådeseplartalanger på den som står på andra sidan kan det vara ett bra komplement till annan övning.

 

Förövrigt håller jag med många andra att FX vore en bra lösning, att påstå att det inte funkar för att man inte ser personens ansikte förstår jag inte heller. Då kan man alltså inte agera som skyddsvakt nattetid eller?

 

,O

 

Halvar handlar om beslutsträning. Inte att omhänderta, nedlägga, göra karatemoves eller avlägsna på ett optimalt sätt. Det gör man precis som ni säger i 'verkligheten'.

 

Allting handlar om att fatta rätt beslut, i rätt tid! Det spelar ingen roll om du är världsmästare i ultimate fighting och kan plocka ner vilket bus som helst. Om du inte fattar beslutet kommer du i efterhand (kanske dör). Först måste man lära sig fatta korrekta och snabba beslut. Sen lära sig utföra sitt beslut. Det spelar ingen som helst roll ifall du är världsmästare på att utföra beslutet ifall du inte kan fatta det...

 

Hur man praktisk t.ex. avlägsnar någon i Halvar är så enkelt som att säga till stridsparskamraten (som står vid figuranten, precis utanför skärm) att avlägsna personen. Då knallar kamraten fram i bild och avlägsnar personen. Hur lätt som helst. Och som jag sagt med en dåres envishet. Det är beslutet som är det viktiga!

Link to comment
Share on other sites

Hajjper, hur mycket har du använt Halvar och vilken utbildning har du i att nyttja systemet?

 

Kört en fm med norrmännen på IÖ'09. Så jag är knappast instruktör om det var dit du ville komma.

 

Bara undrade vilken utbildningsståndpunkt du hade på systemet utifrån dina uttalanden om systemet.

Link to comment
Share on other sites

Halvar handlar om beslutsträning. Inte att omhänderta, nedlägga, göra karatemoves eller avlägsna på ett optimalt sätt. Det gör man precis som ni säger i 'verkligheten'.

 

Allting handlar om att fatta rätt beslut, i rätt tid! Det spelar ingen roll om du är världsmästare i ultimate fighting och kan plocka ner vilket bus som helst. Om du inte fattar beslutet kommer du i efterhand (kanske dör). Först måste man lära sig fatta korrekta och snabba beslut. Sen lära sig utföra sitt beslut. Det spelar ingen som helst roll ifall du är världsmästare på att utföra beslutet ifall du inte kan fatta det...

Är det inte ett problem att det enda beslut som du själv på ett något så när realistiskt vis verkar kunna exekvera i Halvar är att skjuta eller inte skjuta, vilket varken eller definitivt inte behöver vara ett korrekt beslut?

 

Hur man praktisk t.ex. avlägsnar någon i Halvar är så enkelt som att säga till stridsparskamraten (som står vid figuranten, precis utanför skärm) att avlägsna personen. Då knallar kamraten fram i bild och avlägsnar personen. Hur lätt som helst. Och som jag sagt med en dåres envishet. Det är beslutet som är det viktiga!

Nu beskriver ju du något som är ännu mindre realistiskt än vad som framgått tidigare.

 

Om det enbart är beslutsträningen som är viktig så kan vi väl lika gärna förlägga det här momentet till ett målspel i en lektionssal? Behöver vi alls skjutandet, om det går lika bra att ropa "GRIP!", "OMHÄNDERTA!" eller "AVLÄGSNA!" som verkställande av sitt beslut? Då kan man väl lika gärna ropa "VARNINGSSKOTT!" eller "VERKANSELD!" istället för att verkligen skjuta, speciellt med hänsyn till att systemet ändå inte verkar ha någon träffindikering. Det har ju höjts en del röster om att poängen med Halvar är att soldaten "skjuter skarpt mot en verklig människa"* men nu verkar ju du släppa den biten?

 

För ren beslutsträning finns det redan interaktiva datorstödda hjälpmedel av rätt hög klass och till en jämförelsevis mycket låg kostnad, där såväl stress som tidsaspekt hanteras. Dylika system används sedan länge med framgång vid allt ifrån anlagstester för lokförare, till utbildning i olika former av krishantering m.m. Varför inte välja ett sånt som komplement till praktiska övningar och lägga resurserna på FX (och Ak5C till HV!) istället.

 

* Vilket är fel eftersom soldaten skjuter mot en filmduk och aldrig kommer i kontakt med en "verklig människa". Det hade förmodligen rent pedagogiskt funkat minst lika bra med en datoranimering av en fiende istället för en levande figurant. Med datorisering hade man dessutom fått en större exakthet och systemmässig förutsägbarhet i figurantens agerande och då lättare kunnat utvärdera den övade soldatens agerande. Några tredagarsutbildningar för figuranter hade inte heller behövts.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nu är jag långt ifrån lika insatt i vare sig det här systemet eller skyddsvaktutbildning som övriga debattörer i tråden, men jag har en fundering.

 

Vad jag förstår så är de olika scenariorna i Halvar ordentligt förberedda och figuranterna har fått ordentliga instruktioner. Däremot vid vanlig skyddsvaktsutbildning är i min erfarenhet figuranterna oftast nybakta fänrikar som först låtsas vara polska bärplockare, för att sedan ninjarulla fram en pistol och börja skjuta vilt omkring sig.

 

Kan det inte vara så att fördelen med Halvar i själva verket är figurantarbetet, och inte systemet med filmduk osv? Har någon testat att köra ett Halvar-scenario med lösplugg istället för filmduk?

 

Jag har personligen svårt att se nyttan med att skjuta på en duk, däremot kan jag se stora fördelar med ett ordentligt figurantarbete. Antalet ninjarullningar en skyddsvakt råkar ut för under en livstid är förmodligen väldigt få.

Jag övade i Halvar vid KFÖ för ett år sedan och tyckte att det var mycket nyttigt. Jag tror dock inte att det bara handlar om just detta system utan att man kan plocka ut delar av detta i annan utbildning.

 

Det första, och viktigaste, är som du säger figurantarbetet. Under GU hade vi under några moment egna instruktörer som figuranter men det kändes inte särskilt realistiskt. Vid senare skyddsvaktsutbildnignar har det inte varit några motsvarande moment alls. Med lika bra figuranter som med Halvar så tror jag att man kommer mycket långt med lös am.

 

Den andra delen som går att öva utanför Halvar är skjutning med skarp am på annan plats än skjutvallen. Detta gjorde vi inte alls under GU (:mellow:) och inte under mina första tio år i hemvärnet men det är något som kommit mer under de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog utan överdrift påstå att jag har mycket god erfarenhet av bra figurantarbete. Görs det på rätt sätt (väl förberett, tydliga målsättningar...) så är det förbannat effektivt, trots, eller snarare tack vare, lösplugg.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Så då hittade man en intressant tråd (igen) här på SoldF. Vid det här laget bör väl rätt så många av er ha harvat igenom HALVAR. Nå hur var det nu, är det kostnadseffektiv eller når man samma eller bättre utbildningseffekt med andra metoder?

 

Intressant det här med FX, jag minns en hemvärnskille som blev uppsagd hur Hv för att han tyckte det var kul med painball (visst det är många år sedan - men undrar vad han tycker nu och vilken syn han har på Hv och dess ledning)!

 

Jag minns även när jag ställde det gamla skyddsvaktprovet på sin spets, ni minns kanske

"En man kommer emot dig med ett aggressivt utseende..."

"Han tar upp en kniv"

"Han är nu bara några meter ifrån dig..."

 

Ungefär då avbröt prövaren provet

-Du är underkänd

-Varför?

-Du agerade inte rätt, du skulle skjutit

-Men jag hade för avsikt att oskadligöra mannen, med hjälp av endast den mängd våld som situationen krävde. Jag kan göra det utan att skjuta.

-Ja jag vet (han kände till mina färdigheter;-), men det står i instruktionen att du skall.....

 

Min uppfattning är (utifrån vad jag läst - aldrig provat själv) att vi fortfarande är där med eller utan HALVAR (eller kanske tack vare???).

 

Får se om jag får chansen att prova någon gång... skall väl omförordnas om nått år.

Edited by zip
Link to comment
Share on other sites

Det är ingen idé att diskutera innan merparten i tråden har provat Halvar. För de framför åsikter baserade på tro och diffusa fakta de har 'hört'.

 

Jag tyckte också det var corny och väldigt suspekt att skjuta på en filmbana innan jag provade det. Hela den här tråden är VM i att tycka till om något man inte varit i närheten av att provat.

Link to comment
Share on other sites

Jag provade det i somras och tyckte där/då att det var rätt tufft. Skjuta skarpt liksom. På en 'människa'. Coolt.

 

Nu är jag inte riktigt lika säker.

 

- Som sagt är de enda sakerna jag som individ kan göra skjuta eller inte skjuta. Visst kan jag beordra min tvåa att gå fram och kolla leg/motsvarande, men det är ju sådant jag som etta ska göra. Är inte det här ett felbeteende?

- Jag upplevde att ljudöverföringen fungerade dåligt (för att inte säga mycket dåligt). När man behöver skrika för att den fredliga demonstranten/Agda/pizzabudet ska behöva höra en så skapar det en minst sagt konstig atmosfär.

- Momenten som innefattade skjutning/motsvarande fick verkligen aldrig spelas ut. Efter "pangpang" avbröts momentet. Det är ju nu jag behöver riktigt med träning! Se till att jag kollar läget runt, ser till att QRF är på väg, ge första hjälpen osv.

- Avstånden blir konstiga. Jag står ju x meter från duken men kameran är ju min "position" och om skurk med kniv kommer så långt är de ju på mig i spelet men fem meter ifrån i mitt huvud. Konstigt.

 

 

Jag är faktiskt inte på något sätt övertygad efter att ha prövat systemet (trots extremt bra figuranter och övningsledare!). Kanske skulle längre exponering hjälpa men fan...det tog ju en hel eftermiddag för att slussa igenom en pluton. När ska man få tid att mängdträna?

 

 

Om man skulle kunna lyckas få fram någon slags träffindikering skulle jag kunna de HALVAR som ett lysande sätt att examinera skyddsvakter, innan dess är jag faktiskt mer negativt inställd än jag var innan jag fick pröva på det.

 

 

PS: Visst gick pulsen upp när man stod där framför duken men frågan var hur mycket av det som var pga att mina kamrater satt bakom och skulle döma min prestation? Hur mycket var det pga det skarpladdade vapnet? Jag kände inte att jag på något sätt slukades in i HALVAR-verkligheten (det knepiga avståndet, 2D och den kassa ljudöverföringen såg till att det kändes mer som ett arkadspel) så något slags rollspelande blev det inte.

Link to comment
Share on other sites

Ljudet skall vara väldigt bra. Att prata i normal samtalston gick hur bra som helst när vi körde. Och ljudet från figurantsidan var väldigt distinkt och klart.

 

Angående avståndet så upplevde de flesta ur vårt kompani att det var väldigt naturligt. Och ifall figuranten 'sprang igenom' duken så kändes det som att han sprang över alla som tittade på.

 

Jag missade att köra i somras när Svenskar skulle sätta upp systemet, och har bara kört när Norrmän har riggat upp det. Det ska vara väldigt viktigt att ställa upp kameror och mikrofoner på rätt positioner, och kräver en del utbildning. Låter som att vi har ett utbildningsbehov på våra Svenska instruktörer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara upplevt negativa sidor av Halvar.

* Dålig bild - Det går t.ex. inte att se om figuranten har ett vapen instoppat i byxlinningen. Det går inte att avgöra om föremålet som figuranten bär på är ett vapen eller något ofarligt.

* Dåligt ljud - Så länge man står bakom skyddsvakten som åskådare så hörs det ganska bra vad figuranten säger, men skyddsvakten själv får inte ha sina comtacs på sig utan några andra hörlurar där ljudet är helkass.

* Avståndsbedömning - Så länge filmduken är fem meter bort så upplever man aldrig figuranten som närmare än fem meter. Dvs man får ingen känsla för AIH-avståndet.

* Interaktion - Eftersom man inte kan interagera fysiskt med figuranten så fattas steget "avlägsna" i våldstrappan vilket leder till att man lär in ett felaktigt beteende, dvs man går direkt från "avvisa" till "skjut".

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte kan byta hela systemet mot Softairvapen med färgampuler, då kan man köra momenten live utan skaderisk och med alla handlingsalternativen.

 

Allt som figurantenen behöver bära är skyddglasögon.

 

Varför byta till det när vi har FX/Simunition i firman. Fast det är klart, ibland vill man vara del av firman, och ibland vill man inte det...

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte kan byta hela systemet mot Softairvapen med färgampuler, då kan man köra momenten live utan skaderisk och med alla handlingsalternativen.

 

Allt som figurantenen behöver bära är skyddglasögon.

 

Varför byta till det när vi har FX/Simunition i firman. Fast det är klart, ibland vill man vara del av firman, och ibland vill man inte det...

 

GMY

 

För att hemvärnare även leker med airsoft, så de har redan sådana? :Malaj:

 

/ inte helt seriös

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte kan byta hela systemet mot Softairvapen med färgampuler, då kan man köra momenten live utan skaderisk och med alla handlingsalternativen.

 

Allt som figurantenen behöver bära är skyddglasögon.

 

Varför byta till det när vi har FX/Simunition i firman. Fast det är klart, ibland vill man vara del av firman, och ibland vill man inte det...

 

GMY

 

Nåja herr bitter, finns det FX/Simunition-utrustning till våra kära påkar?

Link to comment
Share on other sites

...

* Dåligt ljud - Så länge man står bakom skyddsvakten som åskådare så hörs det ganska bra vad figuranten säger, men skyddsvakten själv får inte ha sina comtacs på sig utan några andra hörlurar där ljudet är helkass.

...

Det där förstår jag inte (bortsett från att det SKA följa med ett par hörlurar i systemet som köpts och så är det, punkt...) Vi har ju prima ljudingång i COmtacen, så ring till Peltor och köp en hög med sladdar...

 

 

Jag har inte använt Halvar.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte kan byta hela systemet mot Softairvapen med färgampuler, då kan man köra momenten live utan skaderisk och med alla handlingsalternativen.

 

Allt som figurantenen behöver bära är skyddglasögon.

 

Varför byta till det när vi har FX/Simunition i firman. Fast det är klart, ibland vill man vara del av firman, och ibland vill man inte det...

 

GMY

 

Nåja herr bitter, finns det FX/Simunition-utrustning till våra kära påkar?

 

MEN HANDLA!!! :lala:

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om man inte kan byta hela systemet mot Softairvapen med färgampuler, då kan man köra momenten live utan skaderisk och med alla handlingsalternativen.

 

Allt som figurantenen behöver bära är skyddglasögon.

 

Varför byta till det när vi har FX/Simunition i firman. Fast det är klart, ibland vill man vara del av firman, och ibland vill man inte det...

 

GMY

 

Nåja herr bitter, finns det FX/Simunition-utrustning till våra kära påkar?

 

MEN HANDLA!!! :lala:

 

Lite svårt att handla när det inte finns FX i 7,62 0:)

finns för tillfället bara till 9mm, .38 och 5,56 har jag för mig...

Ytterligare en anledning att ge HV AK5. Någon som har koll på vad HALVAR har kostat gemfört med att ge HV AK5?

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen idé att diskutera innan merparten i tråden har provat Halvar. För de framför åsikter baserade på tro och diffusa fakta de har 'hört'.

 

Jag tyckte också det var corny och väldigt suspekt att skjuta på en filmbana innan jag provade det. Hela den här tråden är VM i att tycka till om något man inte varit i närheten av att provat.

 

Nu verkar det ju vara en del som HAR provat HALVAR som har en del frågetecken kring systemet.

Kan dom ha rätt? Dom har ju trots allt provat och borde då få lov att uttala sig?

 

 

För övrigt är det intressant att Johan Ströms senaste inlägg FORTFARANDE efter snart ett år står obesvarat och oemotsagt av Löjtnanten...

Link to comment
Share on other sites

Under våran KFÖ i Maj skall vi åka till Norge och köra igenom HALVAR, återkommer senare med en utvärdering. Man får försöka gå in i övningen med ett öppet sinne, tror det spelar en väldigt stor roll hur man uppfattar saker och ting utifrån förväntningarna innan!

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen idé att diskutera innan merparten i tråden har provat Halvar. För de framför åsikter baserade på tro och diffusa fakta de har 'hört'.

 

Jag tyckte också det var corny och väldigt suspekt att skjuta på en filmbana innan jag provade det. Hela den här tråden är VM i att tycka till om något man inte varit i närheten av att provat.

 

Nu verkar det ju vara en del som HAR provat HALVAR som har en del frågetecken kring systemet.

Kan dom ha rätt? Dom har ju trots allt provat och borde då få lov att uttala sig?

 

 

För övrigt är det intressant att Johan Ströms senaste inlägg FORTFARANDE efter snart ett år står obesvarat och oemotsagt av Löjtnanten...

 

 

Absolut, ingen kan de ifrån dem sin upplevelse. Jag delar dock inte deras upplevelse. Jag är lite fundersam på om deras Halvar-instruktörer riggat systemet exakt som det skall. Eller om det Svenska systemet har sämre komponenter än det Norska.

 

Att Johans inlägg inte är besvarat är inte liktydigt med att alla delar hans åsikter..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...