Jump to content

HALVAR-Realtidssystemet som skiljer SKYDDSVAKTERNA från vetet.


Recommended Posts

Scenariot är egentligen tvådelat, en del nödvärn, en del skyddsvakt.

 

Det går tyvärr inte att beskriva det mer än så.

Då man även använder det för andra utbildningar än HALVAR.

 

Det är är ett rätt klassiskt dilemma, och ett hyfsat trovärdigt fall.

Betänk att många av scenariona är saker som skett i verkligheten.

Ett kände jag tom igen från min egen värnplikt, och hade med IKFN att göra.

 

Det är svårt att beskriva för någon som inte sett HALVAR "in action".

Men som påpekas i hela tråden, det är skyddsvakten beslutsförmåga under press, som skall övas.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den finns tydligen ett fungerande träffindikatorsystem till anläggningen. Har dock inte sett det själv, utan fick detta berättat för mig av en kille som gått instruktörskurs nyligen.

/07

Då är det väldigt nytt. Jag gick Halvar för ett par månader sedan, och då var träffindikering inte ännu anskaffad.

Link to comment
Share on other sites

Den finns tydligen ett fungerande träffindikatorsystem till anläggningen. Har dock ointe sett det själv, utan fick detta berättat för mig av en kille som gått instruktörskurs nyligen.

/07

Då är det väldigt nytt. Jag gick Halvar för ett par månader sedan, och då var träffindikering inte ännu anskaffad.

 

Den finns.

Det sas ju inget om att den skulle vara avskaffad.

Är fortfarande skeptisk till att det skulle funka, för just skyddsvakt-träningen,

Men vill gärna prova.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De 200 HALVARS till USA är/var beställda till US Air force.

Men tydligen skall de kunna brukas av de flesta vapenbärande i närområdet.

 

Vet ej hur upplägget ser ut med vad som motsvararsskyddsvakt i USA, men det är inköpt till vakter på flygbaser.

Men iom att tom parkvakter där borta bär vapen, skall man även bruka det centralt och utbilda fler myndigheter än militär.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

har testat det. Tycker det är lite för lång fördröjning mellan skott och träffindikering. Men det är ju bara jag och jag är allmänt skeptisk till Halvar :p

 

Medvetet eller omedvetet? Tänkte bara att om soldaten måste dra iväg flera skott i snabbföljd så ska man ju inte kunna "målreglera" enligt mig. Då kanske tanken är att träffindikeringen dyker upp efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde det som att det "hackade till" i nån sekund när man sköt. Sen ska figen se vart man träffade och agera utefter det så det blir inte riktigt bra. Har iofs inte använt halvar utan systemet så jag vet inte vad som är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Varför är det förresten sådan fixering på att använda riktiga vapen? Hade inte detta gjorts mycket billigare med fx ammo/paintball. Jag vet att argumentet ofta är att träna rätt handgrepp, men nu med allt proffsigare soldater med mycket mer tid med sina vapen så skall väl inte det begränsa så pass att man inte kan träna uppträdandet mer, blligare och bättre bara för att man måste använda sin normala vapen hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Den fördröjning som blir är väl för att figuranten skall se träffen(bilden vänds). Att figuranten kan se vart träffen tar och agera därefter är väl bra??

Att använda skarp ammunition är ett snäpp upp från FX, för att inte tala om paintball. Om jag inte är helt felinformerad finns det ett antal som ej klarat av att skjuta skarpt mot figuranterna trots att dom " bara " syns på en filmduk.

Link to comment
Share on other sites

@ Pal:

 

FX-ammunition används i riktiga vapen.

 

Paintball går fetbort då det inte finns ett rätt i jämförelse med riktiga vapen (handgrepp, tyngd, ergonomi, känsla vid eld, ballistik, mm).

Hemvärnet eller GSS/T har inte fler timmar vapenövning bara för att vi har heltidsanställda soldater idag.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att man skulle bryta ihop av att skjuta mot en filmduk vet jag inte om jag köper...Då måste man vara väldigt känslig eller ha bra fantasi för stor är ju inte filmduken. Det jag kände är väl att det är lite nervöst för man inte vill göra bort sig inför kamraterna som sitter bakom en och tittar på. :)

Link to comment
Share on other sites

Den fördröjning som blir är väl för att figuranten skall se träffen(bilden vänds). Att figuranten kan se vart träffen tar och agera därefter är väl bra??

Att använda skarp ammunition är ett snäpp upp från FX, för att inte tala om paintball. Om jag inte är helt felinformerad finns det ett antal som ej klarat av att skjuta skarpt mot figuranterna trots att dom " bara " syns på en filmduk.

Det där med att inte klara av att skjuta mot filmduken har jag också hört men aldrig från någon som sett det eller ens varit med vid tillfälle då det skett.

 

Jag funderar lite över vad det kan vara i Halvar som gör att man inte kan trycka av mot en filmduk när man rimligtvis borde dragit iväg ett och annat löst skott mot kamrater genom åren?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att det kan uppstå motsträviga känslor mot att öppna eld när man vet att vapnet är laddat med skarp ammunition och personen på duken egentligen är en kamrat, det går emot allt man fått fått inpräntat i sig.

Man måste nog försöka intala sig själv att personerna som dyker upp på duken verkligen är den roll den spelar och jag kan tänka mig att vissa inte fixar det.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju psykologi vi pratar om här så jag kan ju vara ute på tunn is, men jag undrar om det inte ligger annat bakom.

Antingen har de som backat ur övningen från början varit dåliga soldatämnen på flera plan, dvs inte förstått bakgrunden och förutsättningen för HALVAR, och andra övningar med lös eller skarp am för den delen. Det finns också en gnagande tanke i mitt huvud om att de här historierna är kryddade för att he tyngd åt argumentet om att HALVAR är "the shit" i simulerad strid.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att det kan uppstå motsträviga känslor mot att öppna eld när man vet att vapnet är laddat med skarp ammunition och personen på duken egentligen är en kamrat, det går emot allt man fått fått inpräntat i sig.

Man måste nog försöka intala sig själv att personerna som dyker upp på duken verkligen är den roll den spelar och jag kan tänka mig att vissa inte fixar det.

Jag vet inte, men en tanke jag tänker är att jag skulle haft en del mentala spärrar att skjuta skarpt utan att se vad som är bakom duken. Det om något går mot allt man lärt sig. Även om jag visste att någon annan hade som uppgift att bevaka vad som händer bakom duken så är det rätt svårt att avhända sig det personliga ansvaret. Och jag jag vet man är på en skjutbana, och jag har så klart aldrig provat Halvar. Men att skjuta genom en papperstunn duk utan att ha uppfattning om vad som finns bakom skulle kräva att man bortser från inlärda spärrar som jag har.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju psykologi vi pratar om här så jag kan ju vara ute på tunn is, men jag undrar om det inte ligger annat bakom.

Antingen har de som backat ur övningen från början varit dåliga soldatämnen på flera plan, dvs inte förstått bakgrunden och förutsättningen för HALVAR, och andra övningar med lös eller skarp am för den delen. Det finns också en gnagande tanke i mitt huvud om att de här historierna är kryddade för att he tyngd åt argumentet om att HALVAR är "the shit" i simulerad strid.

Jag har jobbat flera gånger i Halvar, både som instruktör och figurant, och både med Hv-soldater och anställda soldater (vakt/insats) i tältet. Vid ett flertal tillfällen har posten (övande soldaten) avbrutit övningen, både Hv och anställda. Dock gäller det både med skarp och lös am. Min uppfattning vid de tillfällena är att soldaten avbrutit pga att han/hon upplevt mycket hög stress och därmed låst sig, snarare än ett obehag att skjuta mot en människa på en filmduk. Stressen tror jag kommit från att väldigt många människor observerar och analyserar soldatens agerande i detalj. Eventuellt kan ett obehag i att skjuta mot människor på filmduk vara en del av stressen, men jag tror inte att det är huvudorsaken.

 

Jag tycker att Halvar är ett mycket effektivt system ur soldatens synvinkel för att utvecklas i rollen som skyddsvakt. För organisationen är det däremot inte särskilt effektivt då Halvar är väldigt personalkrävande och tar lång tid per soldat. Detta, kombinerat med att skyddsvakten inte kan agera fullt ut då han agerar mot en filmduk och inte kan ta tag i figuranten, gör att jag ändå förordar FX.

Link to comment
Share on other sites

Det var precis det jag tänkte Raffe, jag håller med dig. Alldeles för omständigt och för mycket tid går åt för genererat övningsutbyte i många moment i försvaret idag. Försvaret måste hitta sätt att öva inte bara skytte på skjutbana utan själva uppträdandet vid strid på ett sätt som kräver mindre förberedelse och går snabbare att organisera så att man får fler timmar övat på uppträdandet än idag.

 

Jag är inte emot Halvar, det är säkert bra som examen, men man måste jobba på att kunna öva snabbare och enklare för att få fler övade timmar. Med fx-ammo så behövs ju inte ens vapen och ett HV-kompani skulle kunna öva i skogen närmast sin hv-gård med 20 minuter påställ och 20 minuter avställ. Jag tänker då att man med fx-ammo helt enkelt använder icke-riktiga vapen juridiskt sett vilket innebär att de kan förvaras i kompaniets egna lokaler och kan skjutas med vart som helst. Jag tror försvaret måste arbeta mycket mer mot ett sådant tänk nu när riktiga vapen är så oerhört reglerat och skjutfält väldigt få.

 

Om man övade på detta sätt utan att för den skull skjuta mindre på skjutbana så ser jag inget annat än positiva effekter även om vapenhandgrepp inte är som med sitt riktiga vapen. Tänk på att riktigt elit-tränade soldater förväntas kunna utföra sin strid med vilket upphittat vapen som helst faktiskt. Träningen för agerandet i strid sitter inte i det vapen man för tillfället har i händerna om inte tränings-nivån är så låg att man helt enkelt inte kommit långt överhuvudtaget i sin individuella skicklighet. Jag tycker paintball/fx träning med juridiskt sett icke-vapen är en förutsättning om man verkligen menar allvar med att ambitionsnivån för strid skall vara en helt annan numera än för det gamla försvaret. Det skulle ge helt andra möjligheter om ett kompani haft 6-7 icke-vapen hemma i sina lokaler och kunde sätta upp moment-övningar istort sett var som helst på eget initiativ. Kanske nån sorts BT-vapen som inte är vapen på riktigt skulle kunna fungera. Men varför inte utvärdera även fx och paintball för ändamålet. Bara man kommer undan från behovet av skjutbanor och juridiskt riktiga vapen.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

@ Pal:

 

Om man ska göra som du föreslår är ju FX helt uteslutet, då man använder sitt vanliga vapen men man byter bara ut vissa delar (tex mantel på pistol eller pistong på AK).

http://simunition.com/en/ tillverkaren utav FX

 

Jag har haft turen att få öva med FX till AK5C och kan säga att jag har svårt att se något bättre alternativ till just skyddsvaktsmoment och SIB.

Man får fördelarna av att skjuta med sitt vanliga vapen (handgrepp, samma väst, samma vapenhantering som vanligt och framförallt så behöver man inte utbilda på fler vapensystem) och figuranten känner vart han blir träffad så det blir ett naturligt skådespel (det gör ont att bli träffad, är ju trots allt en tvålkopp som kommer flygande i några hundra m/s). Dock har såklart även detta system vissa begränsningar och då främst kopplat till avstånd. Det är inte så himla funkis på lite längre håll då projektilen är lätt och inte så aerodynamisk, man måste bära skydd för ögon och öron (men detsamma gäller ju vid lös ammunition också). Men FX kräver även ett välvårdat vapen, pipan måste vara absolut ren från skiten annars får man räkna med mycket eldavbrott.

 

Edit: la till länk.

Edited by Claaren
Link to comment
Share on other sites

@ Pal:

 

Om man ska göra som du föreslår är ju FX helt uteslutet, då man använder sitt vanliga vapen men man byter bara ut vissa delar (tex mantel på pistol eller pistong på AK).

http://simunition.com/en/ tillverkaren utav FX

 

Jag har haft turen att få öva med FX till AK5C och kan säga att jag har svårt att se något bättre alternativ till just skyddsvaktsmoment och SIB.

Man får fördelarna av att skjuta med sitt vanliga vapen (handgrepp, samma väst, samma vapenhantering som vanligt och framförallt så behöver man inte utbilda på fler vapensystem) och figuranten känner vart han blir träffad så det blir ett naturligt skådespel (det gör ont att bli träffad, är ju trots allt en tvålkopp som kommer flygande i några hundra m/s). Dock har såklart även detta system vissa begränsningar och då främst kopplat till avstånd. Det är inte så himla funkis på lite längre håll då projektilen är lätt och inte så aerodynamisk, man måste bära skydd för ögon och öron (men detsamma gäller ju vid lös ammunition också). Men FX kräver även ett välvårdat vapen, pipan måste vara absolut ren från skiten annars får man räkna med mycket eldavbrott.

 

Edit: la till länk.

Har skjutit en hel del med FX och vad det avser elavbrott kan det bli en hel del. Väljer man då att avbryta momentet så kan man i mina ögon skita i att öva med det från första början. Väljer man att istället aldrig avbryta övningen för ett elavbrott får man en helt annan uppfattning om ens överlevnadsförmåga samt hur byxad man är på ALLA verktygen man har i lådan. Bryt aldrig aldrig ett moment pga av eldkeck eller "oj nu blev det fel" så länge inte säkerheten sätts ur spel.

 

Gmy

Link to comment
Share on other sites

Jag vill dock påpeka att min fasta övertygelse är att vi ska öva med de medel vi har till buds. Visst kan man drömma om FX i Hv, och tom önska att MSS fått rätt som förordade FX till Hv istället för att köpa in Halvar. Men nu har vi Halvar i Hv och får göra det bästa av situationen. Hv i allmänhet och soldf-medlemmar i synnerhet är duktiga på att drömma och hitta fel men är desto sämre på att se de möjligheterna som trots allt finns.

 

Halvar-systemet fungerar väl, trots bristande tids-/personal-effektivitet. Min uppfattning är att figurantutbildningarna är mycket bra. Scenariona som används är väl utvecklade. På min utbildningsgrupp har Halvar framförallt lärt oss vikten av duktiga figuranter, även när man övar utan tältet. För mängdträning kan duktiga figuranter och soldater med lös am användas utan tält. När skyddsvakten är fäig nog kan han stiga in i tältet med den ökade stressen (som lär infinna sig i verkligheten av andra anledningar än publik) och öva på att fatta korrekta beslut trots hög puls. Det är en mycket nyttig erfarenhet när det väl gäller.

Link to comment
Share on other sites

Mitt största problem med Halvar är att den bara ger mig två alternativ. Avvisa eller öppna eld. Jag saknar mellanläget, att fysiskt avlägsna/omhänderta person.

För mig låter det inte som ett lämpligt sätt att öva skyddsvakt, det låter mer som post i skogen under det stora fosterländska kriget...

Link to comment
Share on other sites

Till HALVARs försvar så får väl systemet ses ur vad den ska fylla för behov. Systemet avser öva skyddsvakten i just det systemet klarar och är lämpat för, allt annat övas på andra sätt. Det finns ingenting som säger att HALVAR ska fungera för alla lägen, då har man missat poängen. HALVAR fyller en funktion som inga andra sätt att öva har fyllt tidigare.

 

Man kan alltså få en komplett utbildning med kombination av övning i handgripliga åtgärder, verkan med skarp ammunition i HALVAR och även övningar där FX-ammunition används. Inget av dessa utesluter helt varandra, faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Vad kom först, hönan eller ägget. Kan någon informera mig om kravspecifikation som sattes upp innan man gick ut och letade system, vilka valde man i mellan, och kanske framförallt vem stod för behovsanalysen innan man specade och tog in offerter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...