Jump to content

HALVAR-Realtidssystemet som skiljer SKYDDSVAKTERNA från vetet.


Recommended Posts

Precis hemkommen från Häradsskjutfält och Sörmlandsgruppens Insatskompaniövning. Ett av flera moment var att öva i HALVAR (Liveskjutbanan) som HvSS upprättat på plats. Övningsledare var skyddsvaktsinstuktörer A från HvSS, Livgardesgruppen, Sörmlandsgruppen samt Örebro-Värmlandsgruppen.

 

Återkopplingen från de övade/prövade var mycket översvallande, sammanfattande gav systemet en helt ny dimension till att öva skyddsvaktstjänst.

 

Förhoppningsvis kommer planerade inköp av flera system inte att paniksparas bort utan att överlevande utbildningsgrupper får ut hel eller del i eget system. Systemet är mobilt men kapacitetsmässigt bör det finnas så att man kan köra parrallelt.

 

Får du möjlighet - ANTAG HALVARS UTMANING!

Eller vad säger du som var på övad sida?

Link to comment
Share on other sites

Jag var även med på denna övning, provade på HALVAR. Håller med, helt nya dimensioner att öva i.

Men det blev så för nedras varmt inne i tältet, bastutempratur.. Och så har man på sig kroppsskydd 90A och stridsutrustningen. Jo tjenare, svettas man inte av nervositet/högpuls så dör man av värmeslag. En fläkt eller 2 kanske hade vart nåt?

Men om vi sa tillbaka till HALVAR, helt fantastisk pryl! Helt annan känsla att ha skarp patron i vapnet än lösplugg.

Har du chansen att få prova på, tveka inte!

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt syftet, vad kan man öva som man inte kan öva med lösplugg?

Det pratas om att det skulle ge fler dimensioner att öva i, men jag tycker snarare det verkar vara sämre. Med schyssta figuranter kan man vid en övning med lösplugg ställas inför alla möjliga situationer, här verkar den största svårigheten vara att man möter en svampplockare som är lite rapp i käften och vägrar gå. Och man kan inte direkt avlägsna någon, för det går inget vidare att brottas med en videoduk (jag har provat, den vinner varje gång)

 

Så vad tjänar man egentligen på systemet, mer än att man kan köra med skarp ammo? (Som jag inte direkt ser som något självändamål)

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken!

 

@pajohansson

en anledning skulle kunna vara att du ser var på figuraten du träffar, träff i benet är bra, träff i huvudet mindre bra. svårt med lösplugg. Finns iofs BT

skjuta på rörliga mål kanske, pappfigurer har en tendens till att vara ganska stilla.

 

(Obs stor spekulation från min sida då jag inte testat systemet)

 

Du står ju trots allt med skarpladdat vapen som post, varför inte öva att stå post med skarp am?

 

vad sa de som höll i utbildningen att fördelarna skulle vara jämfört med pappfigurer, figuranter och lösplugg?

Link to comment
Share on other sites

En enorm fördel när man har skarpladdat är att man inte håller vapnet fel. Är mer regel än undantag att man på allt från skyddsvaktsövningar till SIB ser soldater som håller vapnet som om det vore 5.56 eller kolsyrepatroner man laddat med.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte kört detta systemet men jag har pratat lite med en löjtnant från livgardesgruppen som håller på med detta.

Det som systemet ger är en mycket starkare livekänsla. Även om det är en filmduk så känns det som att agera mot en levande person med ett skarpladdat vapen vilket förhoppningsvis gör att man faktiskt tänker till lite extra innan man tar till våld. Löjtnanten har själv sett under sin utbildning en yrkessofficer som lade ner vapnet och gick därifrån.

 

En del av meningen med denna bana är att man ska lära sig att agera på ett bättre sätt där man ska undvika våld. Nio gånger av tio så kan en bra skyddsvakt unvika våldsanvändningen. Att ta till våld är nästan alltid ett misslyckande från skyddsvaktens sida Speciellt om det handlar om att skjuta.

 

Under allt för många övningar så har jag sett skyddsvakter som driver en situation till sin spets och avslutar jobbet med våld istället för att använda sunt förnuft och lösa uppgiften på ett bättre sätt.

 

Jag väntar med spänning på att få prova banan och ser fram emot att här kunna läsa vad ni andra som får testa banan tycker om den.

Link to comment
Share on other sites

En del av meningen med denna bana är att man ska lära sig att agera på ett bättre sätt där man ska undvika våld. Nio gånger av tio så kan en bra skyddsvakt unvika våldsanvändningen. Att ta till våld är nästan alltid ett misslyckande från skyddsvaktens sida Speciellt om det handlar om att skjuta.

 

Min fetmarkering.

 

Jag håller inte med om vad du skriver.

Ibland måste man bunta ihop eller skjuta busen, särskilt om han riktar ett vapen mot dig.

Din åsikt liknar den som Roninn (eller någon annan) upplevde att polisaspiranterna fick lära sig och det gick tydligen så långt att aspiranterna inte drog sina tjänstevapen trots att busen riktade en pistol mot dem.

 

Vad gäller systemet så är det något jag väldigt gärna skulle vilja prova.

Link to comment
Share on other sites

Det finns olika plattformar för att nöta in mekaniska betenden tex "nödvärnsdrag" där sekvenser halkar in i rätt ordning. Det som är unikt med HALVAR är att den triggar/övar/prövar den intellektuella sidan istället. Figuranten har en projicering av övad skyddsvakt att spela emot, mao kan stegringar och motdrag göras interaktivt. På en vanlig filmskjutbana ligger redan förloppet programerat och du skjuter mot programmet.

 

De case som används på HALVAR idag har grund i verkliga fall som inträffat i Norge. Det finns därifrån således juridiska och taktiska slutsatser som landar in i övad skyddsvakt.

 

Gör det någon skilllnad med 7,62 PRJ 10 kontra löst? JAA, den som säger annat ljuger!!

 

Bunta ihop och bäriväg övningar har sin plats, kan göras som motstation till HALVAR.

 

När erfarenheter samlats på hur den svenska pedagogiken gör sig bäst i det norska systemet, då kommer det att bli grymt bra.

Link to comment
Share on other sites

Ibland måste man bunta ihop eller skjuta busen, särskilt om han riktar ett vapen mot dig.

 

 

När du säger ibland så känns det inte så långt ifrån att jag säger en gång av tio. Det kommer alltid att finnas fall där våld är den slutgiltiga lösningen. Det svåra är dock att lära soldaterna att agera för dom övriga nio.

 

Man ska inte lära soldaten att han inte får skjuta. Man ska lära honom att det är det sista han gör. Det är två olika ståndpunkter.

Jag tror att det är det Halvar är till för. Med Halvar så kan man på ett bra sätt få fram hur han eller hon ska agera för att unvika att skjuta.

Link to comment
Share on other sites

Ibland måste man bunta ihop eller skjuta busen, särskilt om han riktar ett vapen mot dig.

 

 

 

När du säger ibland så känns det inte så långt ifrån att jag säger en gång av tio. Det kommer alltid att finnas fall där våld är den slutgiltiga lösningen. Det svåra är dock att lära soldaterna att agera för dom övriga nio.

 

Man ska inte lära soldaten att han inte får skjuta. Man ska lära honom att det är det sista han gör. Det är två olika ståndpunkter.

Jag tror att det är det Halvar är till för. Med Halvar så kan man på ett bra sätt få fram hur han eller hon ska agera för att unvika att skjuta.

Det här är långt ifrån enkelt men det gäller att få folk att verkligen förbereda sig mentalt på att använda våld!

 

Samtidigt som man skall lära sig att prata bort folk och veta var gränsen går för tex omhändertagande så gäller det att få vanliga Svenssons att inte tveka när det gäller att ge sig på en annan människa. Knuffas och brottas är svårt rent praktiskt men kräver inte att man kliver över så många moraliska gränser, däremot så är det en helt annan sak att skjuta mot en levande människa. klarar man inte av det, eller åtminstone inte förstår vad det innebär, så tycker jag inte att man skall vara beväpnad.

Med det här vill jag inte ha sagt att man inte skall vara skyddsvakt om man inte "vet" exakt hur man reagerar då man tvingas öppna eld, men det finns en risk i att ha skyddsvakter beväpnad till tänderna som tror att allt går att snacka sig ur eller genom att knuffas och brottas lite.

Link to comment
Share on other sites

Tempoväxlingarna är enklare att anpassa efter skyddsvaktens personliga förutsättningar, dvs när det illa dolda vapnet skall presenteras och avfyras.

 

Figuranterna blir lättare att styra i sin reaktion på skyddsvaktens agerande.

 

Figuranter är helt skilda från övad styrka vilket ger än högre grad av realism än när man är samgrupperade.

 

Det är sanningens sekund för skydddsvakten skall verkanseld avges rakt mot målet, en annan varelse, med skarp AM, går det psykiskt? Att fumla iväg ett skott lösproj är en helt annan sak.

 

HOPPAS ALLA FÅR PROVA PÅ SJÄLVA SNART

Edited by traktorspaning
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

(tillryggalagt var ordet, sa Bull.)

 

Ja, det var en nyttig upplevelse. Tillsammans med en rejäl duvning i juridiken. Full poäng till de utmärkta instruktörerna.

 

Nu kan vi hantera folk som med självmördares vanliga logik attackerar beväpnad vakt efter att ha bjälat ett tag, och även avvisa orienterare på ett artigt sätt. (Missförstå mig inte, det är viktigt att göra rätt i dessa lägen.)

 

Nästa moment att träna är "mitt i natten, kallt och djävligt, posttvåan har just blivit skjuten. En mynningsflamma slog ut ur busken snett till vänster. Närmaste chef och stöd tio minuter bort, radion krånglar..."

Edited by Anders G.
Link to comment
Share on other sites

Det man måste komma ihåg att man först och främst ska lära sig hur man agerar om det är krig och sen anpassa det så gott det går till fredstid. Om man lägger in FÖR mycket tänkom så finns det en risk att man tänker för länge när det inte finns tid...

 

Inte för att jag nånsin tyckt att det varit särskilt påfrestande eller speciellt att ha skarpa bulor i vapnet, jag tänker likadant oavsett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Halvar ger effekt. Jag har sett soldater som nästan svimmat efteråt, skakat och varit allmänt helt väck. Om det berodde på att de skjutit norrmän eller för att Halvar är så nära verkligheten man kan komma har jag inget svar på. Min uppfattning efter att jag provat den är mycket positiv. Det är även en ypperlig chans att sålla bort olämpliga skyddsvakter.

Link to comment
Share on other sites

En ny version är på väg för Halvar, ska bli kul att se om det blir ännu fler förändringar!

 

 

Tycker att nya skjutr är riktigt bra, främst då med ak5c/d. Har testat en gång för ak4, men jag tyckte att den var kass för ändamålet... Tycker det är kul att tänket att väva samman närkamp och skjutning har slagit rot!

 

Ska bli kul att köra igenom alla övningar under instruktörsutb under sommarn, som det är nu har jag bara testat den första och de sista...

Nu väntar jag bara på nytt reglemente för p88.

Edited by beaver_sthlm
Link to comment
Share on other sites

4. Hur då? Idén med Halvar är jättebra, men bara om den används rätt.

Att bara stå och skjuta på en filmduk är väl inga större konster, det är när man börjar lägga på riktig stresspuls på den som skall övas som vi kan börja se bra resultat. Syftet med en anläggning som halvar kan inte vara att träna skjutteknik utan att träna beslutsfattande samt även att trubba av det inre motstånd vi alla har mot att skjuta på riktiga människor. Där kan vi simulera att vi skjuter på riktiga människor på ett mycket bra sätt, men endast om vi gör det med rätt puls i kroppen.

 

 

Nästan Helt rätt....

 

"Syftet med en anläggning som halvar kan inte vara att träna skjutteknik utan att träna beslutsfattande samt även att trubba av det inre motstånd vi alla har mot att skjuta på riktiga människor som vi kommunicerat en stund med och då har en känsla av att vi "känner" till skillnad ifrån en soldat i en duell i strid

 

Stressrelaterad Puls under genomförande Halvar ligger på ca 140-->180 slag /minut.

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att Säki tillåter ordentliga stressmoment under skjutövningar tyvärr :(

 

Har själv genomfört stressövningar med karbin och pistol och den var jävligt bra. Rörelser hela tiden med byte av skjutställningar, varvat med armhävningar och sit-ups, ålning, träffkrav, samtidigt som instruktören både skjuter vid dig, skriker åt dig och sliter i dig, detta samtidigt som du ska kunna ta emot och i viss mån analysera information. När man var klar och stressnivån på en extremt hög nivå och en tom blick så var det debriefing. Andra genomförandet skilde sig avsevärt från det första, lära sig att kontrollera stressen osv.

 

Men som du säger: HALVAR tror jag blir ett bra tillskott förutsätt att övningarna genomförs på rätt sätt och att man får upp pulsen på en hög nivå.

 

Angående civilt tävlingsskytte speciellt praktiskt/dynamiskt på pistol så finner vi världens bästa och snabbaste skyttar där så någonting gör vi ju rätt i fråga om teknik. Och jag vet personligen att många av FM´s pistolinstruktörer initialt blivit utbildade av civila, dock så måste man ta det man lär sig där och applicera det på FM i fråga om taktik osv.

 

Auf widerhören....

 

 

 

1."Jag tror inte att Säki tillåter ordentliga stressmoment under skjutövningar tyvärr :("

 

Svar:Stressrelaterad Puls under genomförande Halvar ligger på ca 140-->180 slag /minut.

 

2,"Men som du säger: HALVAR tror jag blir ett bra tillskott förutsätt att övningarna genomförs på rätt sätt och att man får upp pulsen på en hög nivå. "

 

Svar:Det är bla därför som man måste vara examinerad instr för att få verka i anläggningen.

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

Link to comment
Share on other sites

Coolers!

 

Så länge övningarna är bra och realistiska så är jag nöjd. Ska bli ett sant nöje att svettas i den anläggningen :baskerKav:

 

Vad är den "nya" Halvar mot det förra?

 

 

Bättre kameror/ljud m.m

 

men nu är vi långt OT...

 

 

åter till " nya " peken....

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp
Link to comment
Share on other sites

Nästan Helt rätt....

 

"Syftet med en anläggning som halvar kan inte vara att träna skjutteknik utan att träna beslutsfattande samt även att trubba av det inre motstånd vi alla har mot att skjuta på riktiga människor som vi kommunicerat en stund med och då har en känsla av att vi "känner" till skillnad ifrån en soldat i en duell i strid

 

Streringsssrelaterad Puls under genomförande Halvar ligger på ca 140-->180 slag /minut.

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

 

Bara av nyfikenhet.

 

Vad uppnås med en HALVAR-anläggning för några miljoner som inte skulle kunna uppnås med en färgmarkeringsväxelsats och några färgmarkeringspatroner för någon hundring tillsammans?

Link to comment
Share on other sites

Nästan Helt rätt....

 

"Syftet med en anläggning som halvar kan inte vara att träna skjutteknik utan att träna beslutsfattande samt även att trubba av det inre motstånd vi alla har mot att skjuta på riktiga människor som vi kommunicerat en stund med och då har en känsla av att vi "känner" till skillnad ifrån en soldat i en duell i strid

 

Stressrelaterad Puls under genomförande Halvar ligger på ca 140-->180 slag /minut.

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

 

Bara av nyfikenhet.

 

Vad uppnås med en HALVAR-anläggning för några miljoner som inte skulle kunna uppnås med en färgmarkeringsväxelsats och några färgmarkeringspatroner för någon hundring tillsammans?

Fortfarande helt OT

 

När det gäller tränande av personal som i tjänsten i fredstid ska använda sitt vapen. så....

 

1.ja för det första så kostar en Halvar anläggning bara lite över ca 600 000 kr ( ungefär som 2 st VW-bussar)

 

2. mkt hög driftsäkerhet och låga underhållskostnader

 

3. det är billigt att öva i den. bara några skarpa skott / dag ( inte /soldat utan /dag.)

 

4. Figuranterna ser ut som "riktiga" människor... inte som star wars figurer ( som man ser ut när man tagit på sig alla fxskydd.)

 

5. Man tränar med den utrustning man har i ett skarpt läge (ingen anpassning av vapen med ngn "koverteringssats")

 

5. Realismen är total.

 

"Att säga att Halvar är en simulator är helt fel. Halvar simulerar ingenting.. Halvar är verkligheten än om ngt förskjuten i sida"

 

För att öva Soldater i strid... ja då är FX givetvis ett bättre instrument.

 

 

Vi behöver givetvis bägge systemen.. det går inte att väga dem emot varandra då de är gjord för helt olika saker.

 

Vilket är bäst? En Strv 122 eller en Volvo v70?...

 

Rätt svar är Bägge.

 

 

 

Nu behöver vi ju inte hamna i ngn dispyt avseende om det ska införskaffas Halvar eller inte.

beslutet är redan taget om anskaffning och vi väntar bara på leveransen.

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

Link to comment
Share on other sites

Nästan Helt rätt....

 

"Syftet med en anläggning som halvar kan inte vara att träna skjutteknik utan att träna beslutsfattande samt även att trubba av det inre motstånd vi alla har mot att skjuta på riktiga människor som vi kommunicerat en stund med och då har en känsla av att vi "känner" till skillnad ifrån en soldat i en duell i strid

 

Streringsssrelaterad Puls under genomförande Halvar ligger på ca 140-->180 slag /minut.

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

 

Bara av nyfikenhet.

 

Vad uppnås med en HALVAR-anläggning för några miljoner som inte skulle kunna uppnås med en färgmarkeringsväxelsats och några färgmarkeringspatroner för någon hundring tillsammans?

 

Jag har erfarenhet av båda.

 

Halvar ger realismen i att du agerar med skarpladdat vapen. Figurantspelet är mycket viktigt där figurantchefen styr händelseförloppet individuellt för varje "prövad". Halvar är beslutsträning. Jag har sett hur soldater, chefer och skyddsvaktsinstruktörer svettats vid agerandet och under pressen gjort felaktiga bedömningar. I sådana situationer kan man bl.a. sålla olämpliga personer för skarp tjänst. Halvar har använts under lång tid i norska försvaret (där heter den TIM, Trening i Maktanvendelse).

Länk:

http://www.fofo.no/Skarpt+filmoppdrag.b7C_w7fU0q.ips

 

Som pistolinstruktör har jag fått förmånen att testa polisens variant av färgmarkering, FX. Här styrs agerandet mer av risker i samband med framryckning, och frihetsberövande än beslutsträningen som fanns i Halvar. Tyvärr har FX vissa brister då klick var vanligt förekommande och övningen riskerar att utmynna i vilda skjutdueller som inte blir helt realistiska (paintballstuket).

 

FM har testat motsvarande FX på MSS, men försöken har ställts in/skjutits upp av okänd anledning. MSS ville ställa metoderna mot varandra, men drog sig ur.

 

Halvar betingar idag ett pris under 1 miljon (rätta mig om jag har fel Gunnar). I den sammantagna kostnaden för respektive övningsanordning glömmer du anläggning för att genomföra övning med FX i, då inbrytning, skottlossning och våldsanvändning tenderar att ge skador på lokalerna (vi knäckte dörrar av gångjärn, föll över möbler som krossades och sparkade undan föremål för fritt skottfält/angrepp).

 

Den ena metoden utesluter däremot inte den andra, då de bygger på olika grunder för agerande.

 

Major Disaster

Examinator Skyddsvakt

Instruktör Halvar

Pistolinstruktör

 

Edit: pucktvåa

Edited by major disaster
Link to comment
Share on other sites

Halvar betingar idag ett pris under 1 miljon (rätta mig om jag har fel Gunnar). I den sammantagna kostnaden för respektive övningsanordning glömmer du anläggning för att genomföra övning med FX i, då inbrytning, skottlossning och våldsanvändning tenderar att ge skador på lokalerna (vi knäckte dörrar av gångjärn, föll över möbler som krossades och sparkade undan föremål för fritt skottfält/angrepp).

 

Den ena metoden utesluter däremot inte den andra, då de bygger på olika grunder för agerande.

 

Framförallt är det ju i dina exempel olika saker som övas. Strid med FX och skyddsvakt med Halvar. Olika pedagogiska metoder för olika typer av övningar.

Link to comment
Share on other sites

Major Disaster

Examinator Skyddsvakt

Instruktör Halvar

Pistolinstruktör

 

Edit: pucktvåa

 

 

-nt

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

instruktör i TIM i norska försvaret

Pistolinstruktör

 

 

;-)

 

Nästan Helt rätt....

 

"Syftet med en anläggning som halvar kan inte vara att träna skjutteknik utan att träna beslutsfattande samt även att trubba av det inre motstånd vi alla har mot att skjuta på riktiga människor som vi kommunicerat en stund med och då har en känsla av att vi "känner" till skillnad ifrån en soldat i en duell i strid

 

Streringsssrelaterad Puls under genomförande Halvar ligger på ca 140-->180 slag /minut.

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

 

Bara av nyfikenhet.

 

Vad uppnås med en HALVAR-anläggning för några miljoner som inte skulle kunna uppnås med en färgmarkeringsväxelsats och några färgmarkeringspatroner för någon hundring tillsammans?

 

 

 

Exempel på Realistisk övning.

 

Prickskytt ligger i halvar... studerar måltg gör skiss analys m.m Styderar grupperingsplatsen i timmar/ dagar? innan han skjuter ETT SKARPT skott mot sitt levande mål han har studerat och analyserat en tid...

 

Halvar går att träna strid med ...

 

 

 

 

 

G Malmström

Chefs Instr Halvar Sverige

Examinator skyddsvakt

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

@Blågul

Jag ber om ursäkt för att detta hamnar OT i denna tråden, men det är ett mycket intressant ämne som jag vill och behöver lära mig mer om. Vi kanske kan dela tråden?

 

 

 

Som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av HALVAR, därför vill jag gärna lära mig mer.

 

Ett par frågor till Lt G Malmström MDM/ Lggrp eller annnan kunnig:

 

1. Kan HALVAR användas var som helst, måste det vara på en skjutbana eller måste det vara avlyst skjutterräng på skjutfält?

 

2. Hur registreras träffar och träfflägen i HALVAR?

 

3. Hur långt avstånd kan man ha mellan skytt och "skådespelare"? Kan man exempelvis projicera en bild i realtid från högvaktsmiljö eller från regementsområdet där många skyddsvakter har sin huvudsakliga arbetsuppgift?

 

4. Hur gör man för att innan övningen få upp eleverna till en så hög puls som 140-180 slag/minut?

 

5. Vilka simulerade skjutavstånd avstånd är maximala kopplat till systemets beräkning av inflytelser så som uppsättning och vindavdrift för att kunna beräkna det skjutna skottets träffläge när HALVAR används som PSG-skjutsimulator?

 

6. Hur vet "skådespelaren" var i kroppen eleven skjuter honom (för att kunna ge ett trovärdigt målspel med trovärdiga reaktioner efter skott osv)?

 

7. Vilket är maximalt antal elever samtidigt per övning, och vilka skjutvinklar kan man maximalt använda? Kan man exempelvis arbeta i stridspar och gruppera och verka i 90 graders vinkel mot "skådespelaren"?

 

 

 

Några kommentarer till vissa synpunkter i tråden:

Strid med FX och skyddsvakt med Halvar

MIN uppfattning är att om jag skjuter, eller förbereder mig för att skjuta någon annan människa så är jag i strid. Oavsett om jag har en bindel på armen och är hemma i Sverige osv.

 

 

...har FX vissa brister då klick var vanligt förekommande och övningen riskerar att utmynna i vilda skjutdueller som inte blir helt realistiska

Vad är det som är orealistiskt med "vilda skjutdueller"? Förekommer inga såna i verkligheten?

 

 

I den sammantagna kostnaden för respektive övningsanordning glömmer du anläggning för att genomföra övning med FX i, då inbrytning, skottlossning och våldsanvändning tenderar att ge skador på lokalerna (vi knäckte dörrar av gångjärn, föll över möbler som krossades och sparkade undan föremål för fritt skottfält/angrepp).

All utbildning medför konsekvenser av något slag, i många fall är konsekvenserna ekonomiska. Nu har jag inte fått svar än på om man kan genomföra utbildning i HALVAR var som helst, exempelvis på fotbollsplanen på regementet, men är det så att man måste vara exempelvis på en skjutbana eller ännu värre på ett skjutfält så är det ju också nåt som tar resurser. På skjutbanan konkurrerar man med andra som vill öva, slitage på skjutbanan och dessutom räknas varje skott i miljötillstånd osv. På skjutfält så har vi ju hela apparaten med skjutfältspersonals arbetstid, slitage på målmateriel, sjukvårdsberedskap och annat som även det kostar pengar och tar resurser. Men det kanske är så bra att man kan öva precis var som helst, och då är det ju betydligt enklare och bättre.

Dessutom så BEHÖVER man ju inte ha isönder en massa möbler och annat när man övar med färgmarkeringssystem, man kan ju styra övningarna som övningsledare även där. Allt behöver ju inte vara inbrytningar och högt tempo över tiden. Vill man träna exempelvis beslutsfattande så kan man ju göra på samma sätt som vanligt, med scenarioträning och skjuta/ inte skjuta. Skillnaden här är väl isåfall att man kan gå hela vägen från att verka med vapnet till att använda mindre våld och faktiskt lägga hand på motståndaren på olika sätt. Vapenväxling till och från batong, ingångar med förhöjd hotbild, nerläggningar, visitation, handfängsel osv. Saker som jag just nu har svårt att se att man kan uppnå med HALVAR?

Link to comment
Share on other sites

@Blågul

Jag ber om ursäkt för att detta hamnar OT i denna tråden, men det är ett mycket intressant ämne som jag vill och behöver lära mig mer om. Vi kanske kan dela tråden?

 

 

 

Som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av HALVAR, därför vill jag gärna lära mig mer.

 

Ett par frågor till Lt G Malmström MDM/ Lggrp eller annnan kunnig: svarar lite snabbt ..

 

1. Kan HALVAR användas var som helst, måste det vara på en skjutbana eller måste det vara avlyst skjutterräng på skjutfält?

 

Svar: Den del av anläggningen som man skjuter skarp ifrån måste givetvis ha en godkänd "måltg" .. skjutbana/målvägg/skjutfält.

 

2. Hur registreras träffar och träfflägen i HALVAR?

 

Svar: se svar fråga 6

 

3. Hur långt avstånd kan man ha mellan skytt och "skådespelare"? Kan man exempelvis projicera en bild i realtid från högvaktsmiljö eller från regementsområdet där många skyddsvakter har sin huvudsakliga arbetsuppgift?

 

Svar: i framtiden med radiolänk motsv så kan den övade stå i Svedala och scenariot utspelas i realtid ngn stans i världen.

nutid: så har det i norge gjorts försök med 400 m mellan platserna. men det går givetvis att projicera en inspelad film som bakrund till figuranterna det viktigaste är att posten upplever att han är på den plats du som HI angettt i förutsättning och läge. jmfr med en spelfilm... är alla bakrunder riktiga?... eller upplever du att de är de?

 

 

4. Hur gör man för att innan övningen få upp eleverna till en så hög puls som 140-180 slag/minut?

 

Svar. Inget. det är det som är det fantastiska med anläggningen och obs det är Stressrelaterad puls vi talar om.. inte arbetsrelaterad.

 

5. Vilka simulerade skjutavstånd avstånd är maximala kopplat till systemets beräkning av inflytelser så som uppsättning och vindavdrift för att kunna beräkna det skjutna skottets träffläge när HALVAR används som PSG-skjutsimulator?

 

Svar: HALVAR är en besluträningsanäggning ingen "skjutsimulator"

 

6. Hur vet "skådespelaren" var i kroppen eleven skjuter honom (för att kunna ge ett trovärdigt målspel med trovärdiga reaktioner efter skott osv)?

 

Svar: i dagsläget med den försöksanläggning vi haft så har detta styrts genom figurantChefen.

i den version som vi får till sverige ingår ett träffindekeringssystem så att det dels ska vara lättare att som "HI" ( huvudinstr) utvärdera vart det ev skottet träffade... och även så att figgen ser vart han ev är träffad ... eller bommad!

 

7. Vilket är maximalt antal elever samtidigt per övning, och vilka skjutvinklar kan man maximalt använda? Kan man exempelvis arbeta i stridspar och gruppera och verka i 90 graders vinkel mot "skådespelaren"?

 

Svar: ca en grupp övar samtidigt...med den mobila delen till systemet så är posten helt mobil och kan verka i alla riktningar ( se det som han upplever att han står i mitten av ett klot

 

Några kommentarer till vissa synpunkter i tråden:

Strid med FX och skyddsvakt med Halvar

MIN uppfattning är att om jag skjuter, eller förbereder mig för att skjuta någon annan människa så är jag i strid. Oavsett om jag har en bindel på armen och är hemma i Sverige osv.

 

NEJ .. det finns faktiskt lite lagar och förordningar som styr/reglerar vårt uppträdande och även styrkorna i afganistan lyder under dessa Svenska lagar. det kan vara svårt att förklara varför man sköt ngn med 100 skott som har släppt sitt vapen och springer därifrån... även om han precis innan skjutit din Plutonchef samt STf och plutonens Tolk... När upphörde Nödvärnet? har soldaten gjort som han var lärd?.. var han rätt utbildad? hade utbildaren rätt kompetens? m.m ngt att tänka på

 

...har FX vissa brister då klick var vanligt förekommande och övningen riskerar att utmynna i vilda skjutdueller som inte blir helt realistiska

Vad är det som är orealistiskt med "vilda skjutdueller"? Förekommer inga såna i verkligheten?

se föregående svar:

 

I den sammantagna kostnaden för respektive övningsanordning glömmer du anläggning för att genomföra övning med FX i, då inbrytning, skottlossning och våldsanvändning tenderar att ge skador på lokalerna (vi knäckte dörrar av gångjärn, föll över möbler som krossades och sparkade undan föremål för fritt skottfält/angrepp).

All utbildning medför konsekvenser av något slag, i många fall är konsekvenserna ekonomiska. Nu har jag inte fått svar än på om man kan genomföra utbildning i HALVAR var som helst, exempelvis på fotbollsplanen på regementet, men är det så att man måste vara exempelvis på en skjutbana eller ännu värre på ett skjutfält så är det ju också nåt som tar resurser. På skjutbanan konkurrerar man med andra som vill öva, slitage på skjutbanan och dessutom räknas varje skott i miljötillstånd All verksamhet som bullrar räknas.. LÖst /fx/skarpt osv. På skjutfält så har vi ju hela apparaten med skjutfältspersonals arbetstid, slitage på målmateriel, sjukvårdsberedskap och annat som även det kostar pengar och tar resurser . Men det kanske är så bra att man kan öva precis var som helst, och då är det ju betydligt enklare och bättre.

Dessutom så BEHÖVER man ju inte ha isönder en massa möbler och annat när man övar med färgmarkeringssystem, man kan ju styra övningarna som övningsledare även där. Allt behöver ju inte vara inbrytningar och högt tempo över tiden. Vill man träna exempelvis beslutsfattande så kan man ju göra på samma sätt som vanligt, med scenarioträning och skjuta/ inte skjuta. Skillnaden här är väl isåfall att man kan gå hela vägen från att verka med vapnet till att använda mindre våld och faktiskt lägga hand på motståndaren på olika sätt. Vapenväxling till och från batong, ingångar med förhöjd hotbild, nerläggningar, visitation, handfängsel osv. Saker som jag just nu har svårt att se att man kan uppnå med HALVAR?

 

Svar: Detta ska givetvis övas ändå.. HALVAR löser inte "allt" avseende utb i posttj. HALVAR är en ytterligare pusselbit för att få en så komplett post som möjligt.FX ingår i detta pussel det med.

Edited by Lt G Malmström MDM/ Lggrp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...