Jump to content

Söka FN tjänst vad/var?


Recommended Posts

Ak är ju lite av en trygghet i fall ifall något skulle hända men man hoppas att det aldrig händer. Om man vill panga på folk så bör man åka till en annan del av Världen. Men pga att nästan alla där ner har till gång till vapen så bör man vara beredd på att något KAN hända. Man kan vara på fel plats vid fel tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag anser att det man inte kan lösa med ett mag kan man inte lösa med nio heller.

Där är vi av helt olika åsikter..! :((

 

Jag förstår faktiskt inte det logiska i din tankegång!? :)

 

De flesta (peace-enforcement) situationer behöver du nog inte ens avlossa ett enda skott... Men vad händer den dagen du behöver det..? Jag är övertygad om att då du använt tre av dina fyra (tilldelade) mag, lär du önska att du hade några till...

 

Som sagt "Det är bättre att ha och inte behöva - än behöva och inte ha!"

Link to comment
Share on other sites

"Att vara stridis innebär för mig man ser seriöst på sin uppgift", säger minimi.

Min fråga till dig blir:

– Vilken uppgift löste du?

Ööh! Hur menar du?

 

I det lilla i min befattning, eller i det stora som en del av KFOR?

 

Du får nog precisera din fråga...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

"Att vara stridis innebär för mig man ser seriöst på sin uppgift", säger minimi.

 

Mina frågor till dig blir:

– Vilken uppgift löste du? Egentligen?

Och

– Löste jag min uppgift sämre eftersom jag inte knatade runt med nio magasin och två handgranater?

Edited by Rattara
Link to comment
Share on other sites

Där är vi av helt olika åsikter..! :((

 

Jag förstår faktiskt inte det logiska i din tankegång!?  :)

 

De flesta (peace-enforcement) situationer behöver du nog inte ens avlossa ett enda skott... Men vad händer den dagen du behöver det..? Jag är övertygad om att då du använt tre av dina fyra (tilldelade) mag, lär du önska att du hade några till... 

 

Som sagt "Det är bättre att ha och inte behöva - än behöva och inte ha!"

Jag håller helt och hållet med dig....varje dag är en ny dag och man vet inget om morgondagen....

 

Har kommit på ett ordspråk(själv faktiskt) som jag tycker e rätt bra.....(ni får ta det som ni vill :(( "

 

Många har upplevt mycket, men ingen har upplevt morgondagen!

 

Slut ordspråk....ni som tycker att jag har rätt klappa i händerna :((

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Nu blev det riktigt uppfuckat. Jag börjar om...

 

– Vilken uppgift löste du egentligen? Tolka precis som du vill och randa ner den i ditt tycke viktigaste uppgiften du löste i Kosovo?

 

Och

 

– Som sagt, löste jag min uppgift sämre utan nio magasin och två handgranater?

Link to comment
Share on other sites

"Att vara stridis innebär för mig man ser seriöst på sin uppgift", säger minimi.

 

Mina frågor till dig blir:

– Vilken uppgift löste du? Egentligen?

Och

– Löste jag min uppgift sämre eftersom jag inte knatade runt med nio magasin och två handgranater?

Om dina egenskaper som peacekeeper kan jag tyvärr inte uttala mig, då du är för mig en okänd individ. Vidare vet jag inte vad du hade för befattning, eller under vilken mission. Men jag hoppas (och tror) att du säkert gjorde ett gott jobb.

 

Men frågan här handlar ju egentligen inte om att göra ett gott jobb, eller jämföra en "stridis" med en "icke stridis". Huvudtesen i mitt inlägg (och jag har tydligen varit otydlig) är inte att den som bär 1 st mag gör ett sämre jobb (även om jag tycker att han är oansvarig gentemot sina kamrater), eller att jag löser mina uppgifter bättre med 100 mag. Min huvudtes är att det aldrig är fel att vara beredd på (den klassiska termen) "WORST CASE"!

 

Jag antar att du med frågan "– Vilken uppgift löste du? Egentligen?" syftar på det läge som är i Kosovo just nu, eller det som var i somras. På den frågan kan jag bara svara att vi hade säkert kunnat lösa de flesta av våra uppgifter beväpnade med karatepinnar och fräcka Landrovers..! Men nu är det ju så, att man inte gärna kan vara efterklok... särskilt inte då det handlar om säkerhet för det egna förbandet, eller ett "worst case" scenario.

Link to comment
Share on other sites

– Vilken uppgift löste du egentligen? Tolka precis som du vill och randa ner den i ditt tycke viktigaste uppgiften du löste i Kosovo?

Den onekligen viktigaste uppgiften jag hade i Kosovo var att just vara där!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

"Den onekligen viktigaste uppgiften jag hade i Kosovo var att just vara där" skriver minimi.

 

Okej, och den uppgiften löste du bättre genom att stolpa omkring med knappt 300 stycken 5,56 och två hangrisar i fickorna?

Link to comment
Share on other sites

"Den onekligen viktigaste uppgiften jag hade i Kosovo var att just vara där" skriver minimi.

 

Okej, och den uppgiften löste du bättre genom att stolpa omkring med knappt 300 stycken 5,56 och två hangrisar i fickorna?

Jag börjar misstänka att du bara är obstinat! Eller att du inte har läst igenom mina inlägg ordentligt..!

 

Jag har aldrig pratat om att man löser en uppgift bättre med flera magasin... eller?

 

 

Får jag fråga vilken/vilka missoner du själv gjort, och i vilken befattning.?

Link to comment
Share on other sites

Rattara, vad är du ute efter? Jag hade varit glad om jag hade haft en sån kille som Minime i gruppen, en som är förberedd på att det värsta faktiskt kan hända. Kanske inte fullt krig men en del kriminella element. Och då stå där med ett magg i fickan är ingen höjdare. Att förbereda sig handlar om att ta ansvar för sina kamrater i gruppen och plutonen.

Edited by Smocken
Link to comment
Share on other sites

"Den onekligen viktigaste uppgiften jag hade i Kosovo var att just vara där" skriver minimi.

 

Okej, och den uppgiften löste du bättre genom att stolpa omkring med knappt 300 stycken 5,56 och två hangrisar i fickorna?

(Samma inlägg en gång till???)

 

Du är nog bara uttråkad och obstinat..! Och på slika personer lägger jag inte dyrbar fredagstid... (Har en vacker kvinna som väntar på mitt sällskap!)

 

 

Läs mina tidigare inlägg, tänk igenom, begrunda och återkom när du har något vettigt att säga...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Jag upptäckte också att min inlägg haverade och förökade sig. Jag skulle ändra i ett inlägg och så hade det kommit svar under tiden. Samtidigt som min dator hängde sig när jag skulle sända. (Ibland saknar jag verkligen nio mag och två handgranater på hemmaplan...)

 

Nä, jag vill inte vara obstinat och egentligen så skiter jag fullständigt i vad folk bär med sig i sina egna fickor så länge de har minst ett magasin med sig.

Fast jag undrar lite över vilka stackare som blev av med sina magasin när minimin korpade loss fem extra... (skämt och ironi).

 

Grejen är bara att det knallar omkring så mycket folk i Kosovo (och tydligen även i hemvärnet) som tror att det är prylarna som löser uppgiften.

Ibland löser man uppgifter bättre om man närmar sig civilbefolkningen utan att vara så rackans fullriggad. Faktiskt.

Och ibland ska man vara avskräckande och bära allt.

Grejen är att kunna anpassa sig snabbt till rådande omständigheter, både att sänka beredskapen och att höja den. Låt bilen, vagnen eller bussen vara full med kulor och krut och skit i att bära på grejerna.

Alla situationer som du kan råka ut för i Kosovo kan du lösa med ett (1) magasin.

Visst, busarna har vapen med samma magasinskapacitet som en ak5. Men de ger sig inte på en KFOR-patrull. Helt enkelt därför att de förlorar i längden.

Jämför med en polispatrull i Sverige. De löser sin uppgifter utan att bära nio mag. Skulle en skurk ge sig på en polis så förlorar dom. Kort och gott.

Det är inte vapnen som är avskräckande utan den organisation som poliserna (eller KFOR-patrullerna) tillhör.

 

Men - på allvar - jag tror inte att man är varken bättre eller sämre KFOR-soldat om man bär nio eller ett magasin.

Däremot är man är en lättare KFOR-soldat med bara ett magasin...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Jo, det finns inte en enda situation i Kosovo som du inte klarar av med ett magasin.

 

Därför att:

 

1. Du är uppbackade med en hel jävla bataljon unga, välbeväpnade och arga svenskar. Och dessutom en hel hög med annat löst uniformerat folk.

2. Dessa har du (nästan) alltid inom en handmikrotelefons avstånd.

3. Du är aldrig ensam (alltså, alltid minst två magasin).

4. Det finns ingen som vill använda vapen mot dig.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns inte en enda situation i Kosovo som du inte klarar av med ett magasin.

 

Därför att:

 

1. Du är uppbackade med en hel jävla bataljon unga, välbeväpnade och arga svenskar. Och dessutom en hel hög med annat löst uniformerat folk.

2. Dessa har du (nästan) alltid inom en handmikrotelefons avstånd.

3. Du är aldrig ensam (alltså, alltid minst två magasin).

4. Det finns ingen som vill använda vapen mot dig.

En del gör inte ens magasin i när dom lämnar camp andra skiter i att ha med sig vapen över huvudtaget.

Men man måste tänka på sin och andra säkerhet framför den egna bekvämligheten. :=o

Det är inte ALLTID som man är två eller flera många på PL och Staben åker ensamma.

JAg tycker det är lite naivt att tro att ingen vill använda vapen mot dej där ner! Dom har haft ihjäl folk för mindre.

Tänk vad lite sprit i kombination med skjutvapen kan ställa till med.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns inte en enda situation i Kosovo som du inte klarar av med ett magasin.

 

Därför att:

 

1. Du är uppbackade med en hel jävla bataljon unga, välbeväpnade och arga svenskar. Och dessutom en hel hög med annat löst uniformerat folk.

2. Dessa har du (nästan) alltid inom en handmikrotelefons avstånd.

3. Du är aldrig ensam (alltså, alltid minst två magasin).

4. Det finns ingen som vill använda vapen mot dig.

om man ska resonera så där kan man ju skita i bössa över huvud taget för "det fixar ju dom andra"

jag personligen skulle nog packa ett magg för mycket en ett för lite...

för som tidigare påpekats så handlar det inte bara om en själv utan ens kamrater litar på en och kan mna faen inte komma i en stridssituation och "det trodde jag ni fixa/tog med" :D

 

håller med minimi just nu skulle jag tippa att läget är extra nervigt där nere iom mordet på serbiens premiärminister...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns inte en enda situation i Kosovo som du inte klarar av med ett magasin.

 

Därför att:

 

1. Du är uppbackade med en hel jävla bataljon unga, välbeväpnade och arga svenskar. Och dessutom en hel hög med annat löst uniformerat folk.

2. Dessa har du (nästan) alltid inom en handmikrotelefons avstånd.

3. Du är aldrig ensam (alltså, alltid minst två magasin).

4. Det finns ingen som vill använda vapen mot dig.

ok...Jag låg på ett insatskomp i kosovo(SL KS03, och min pluton blev skickade till serbiska gränsen(presevodalen) och jagade UCPMB i 4 manspatruller.

Våran uppgift var att söka gerilla och omhänderta....beväpnad gerillaalltså söka strid om man vill uttrycka sig så.

 

Men detta kanske inte räknas som en situation som man klarar sig utan 9 mag???

Alla i min pluton fick då ut extra mag...alla hade 10 mag per skalle och x antal granater.

 

Ja, vi hade uppbackning av Jänkarnas Apache hkp

Ja, vi bar radio

Ja, vi hade 40 mag

men terrängen gjorde att ingen skulle kunna backa upp....

 

Frågor?

Link to comment
Share on other sites

En fråga till Rattara: Släpade du runt på den där 10kilo tunga västen och de där otympliga sattygen till hjälm och skyddsmask mest på skoj eller tog du med dom för att de skulle kunna lösa en eventuell uppgift???

Det är samma sak som att du har med dej de där 4maggen fyllda och redo för att användas men du hoppas att du aldrig behöver göra det! Den utrustningen som jag räknat upp hoppas jag att alla har med sig när dom lämnar camp det är inte nice to have utan ett MOST HAVE ifall sitiuitionen skulle kräva det!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Oooops.

 

Jag börjar med att vända mig till Pansardvärg. Jag brukar normalt vara ganska avslappnad när det gäller säkerhetsfrågor och har i ett annat forum fått på skalle när jag bland annat hävdat att tavelförsäljare inte har någon anledning att kartlägga hemvärnsbefäl.

Men nu reagerar jag.

Du har tydligt trätt över en gräns med ditt inlägg och jag ber dig att INTE diskutera specifika operationer så detaljerat som du just gjort.

Detta är den mest flagranta överträdelse av forumets regler jag stött på.

Jag sträcker mig inte längre än att konstatera att du kan ha gjort dig skyldig till ett brott och försvårat mellanstatliga förbindelser. Detta är inte ironi eller skämt.

 

Sen verkar jag ha trampat på en öm tå när det handar om hur många magasin som skall/bör medföras. Det gör att jag blir tvungen att omvärdera mitt tidigare ställningstagande.

De reaktioner som jag fått med anledning av mitt inlägg tyder på att många vill överdriva riskerna med befinna sig i Kosovo.

Vad det beror på vet jag inte utan överlåter tolkningen till övriga på forumet...

 

När det gäller skyddsvästen så är svaret ja, jag bar den.

Västen skyddar nämligen mot det farligast hotet i Kosovo. Att förhindra att jag skulle få rattstången genom bröstkorgen vid en eventuell trafikolycka.

Link to comment
Share on other sites

Läste igenom inläggen på denna tråd och måste säga att det var ett jävla kackel om huruvida man ska ha ett magasin eller nio!

 

Säg till om jag har fel men allt kommer ju ner till en sak:

 

Det är aldrig, aldrig acceptabelt att du själv eller någon med dig blir skadad på grund av att du själv inte förberett dig på uppgiften och dom konsekvenser som den kan medföra.

 

Sen kan inte jag tänka mig en rimlig (med betoning på rimlig) situation där en fulladdad Ak5 inte räcker till för att lösa uppgiften, men känner man sig säkrare med nio magasin i ficka så för all del.

Link to comment
Share on other sites

4. Det finns ingen som vill använda vapen mot dig.

Ursäkta min åsikt (som är helt personlig). Men är inte du lite väl naiv..?

 

 

-OBS RYKTE!!!

Det är inte bekräftat officiellt ännu, men jag fick denna information inatt:

 

Igår kväll sköt de RPG, samt kastade handgranat mot Station South i Pristina! Rpg:n sköts på för kort avstånd för att detonera... Hela Pristina spärrades av inatt...

 

(Om nu så är fallet, vilket vi får vänta på nyheterna för att få reda på, så tycker åtminstonde jag att Rattara får stryka punkt nummer 4.)

-OBS RYKTE!!

 

 

Rattara! Du har fortfarande inte berättat vilken befattning du hade, och i vilken mission..! (Jag förstår om du vill vara anonym, men det kanske blir lite mer tyngd i dina argument om man vet lite mer om din bakgrund... annars känns det du skriver rätt så irrellevant...)

Edited by Minimi
Link to comment
Share on other sites

Jämför med en polispatrull i Sverige. De löser sin uppgifter utan att bära nio mag. Skulle en skurk ge sig på en polis så förlorar dom. Kort och gott.

Hmm, säg det till de anhöriga efter polismorden i Malexander!!

 

Malexander-händelsen är en extrem situation (låt oss kalla den ett "worst-case") vilket inte händer var dag... MEN det händer likväl..! Och med detta i åtanke är vi åter inne på min huvudtes: Det skadar aldrig att vara förberedd.. Både mentalt, fysiskt och utrustningsmässigt... (Vidare tror jag, eller är rätt så övertygad, att ingen Local mår sämre för att jag bär 300 proj...)

 

 

(Mina extramagasin är privata och ingen stackars pinky fick springa utan... Jag fixade till och med ut extra magasin till de av mina soldater som "bara" hade 4 st och ville ha fler..) :huh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Lustigt att du skulle ta upp Malexander just. Ett bra exempel som styrker mi tes, inte bara för att skurkarna förlorade.

Men Robert Karlström uppfyllde nog din tes om att vara förberedd, bland annat genom att vara väldigt duktig på praktiskt skytte.

Men han hade ju knappast klarat sig bättre med nio magasin...

 

Det handlar om att systemet är det som garanterar din säkerhet i Kosovo. Inte mängden magasin.

I en krigssituation är det annorlunda. Där har "systemskyddet" upphört.

Visst kan du träffa på en galning eller hamna mitt i en gangsteruppgörelse.

Men då klarar du dig med ett magasin. Under förutsättningen att det sitter i vapnet...

 

Visst ska man vara förberedd. Men det innebär kanske någonting annat än att bära på en jäkla massa ammunition. Det handlar om att mentalt tänka igenom vad som kan hända och anpassa sitt uppträdande - och i rimlig nivå även sin utrustning - därefter.

Det kanske är viktigare att ta med sig en extra ack till radion, batterier till bildförstärkaren och så vidare.

Jag har personligen aldrig varit med på en operation som misslyckats på grund av ammunitionsbrist.

Däremot har jag varit med om operationer som havererat på grund av klantigt uppträdande från enskilda individer som inte fattat vad de egentligen håller på med, borttappade GPS:er och annat skit.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller skyddsvästen så är svaret ja, jag bar den.

Västen skyddar nämligen mot det farligast hotet i Kosovo. Att förhindra att jag skulle få rattstången genom bröstkorgen vid en eventuell trafikolycka.

Jo du har en poäng med att västen men det är och känns mycket tryggare att ha västen liggande i bilen och skräpar än att den ligger längst in i skåpet och känner sig ensam.

Den kan vara din bästa vän om det händer något(gud förbjude). Själv bar jag knappt väst där ner utom när man åkte Sisu eller hade vakttjänst men jag tog mej tid att ta med den när jag lämnade camp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...