Jump to content

Söka FN tjänst vad/var?


Recommended Posts

Tjena

 

Här är det mkt folk som har gjort missioner, vad ska jag söka och var?

 

Det ska vara en påfrestande tjänst så inte jag hamnar med massa pajaser och sen ska det helst vara lite aktivt så man inte måste öva isär och ihop eller träna närkamp på sina kamrater hela tiden...

 

hehe, skämt osido, så var jag allvarlig.. :)

 

Vad rekomenderar ni?

 

Jag har kollat på C Spangrupp, stf C Spangrupp, Spansoldat

C pansarskyttegrupp stf C pansarskyttegrupp, Pansarsyttesoldat

C pionjärgrupp osv osv...

 

Jag vill ha en bra tjänst nu är jag ju utbildad och duktig på de flesta vapen(även tyngre) och gillar jag ju att skuta lite och vad jag hört köra men lite skarpskytte övningar så att åka ner med en "fin" bössa skadar inte. :)

 

Som min Kj-polare kortpipig Kulspruta 90 det tycket jag lät bra.

men kommer inte ihåg vad han åkte ner som

 

Råd, tips, ideer och hjälp..tas ödmjukt emot.

 

/Jake :-(

 

en fråga till hur faen ska man hålla koll på alla tråda man skriver i?

jag vill ju veta om det är nån som svara på mina inläg osv osv

och ajgvill inte få en massa mail hela tiden som jag antar "följ denna tråd" funktionern gör.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Utlandstjänst handla ju mer om ett engagemang. Viljan att förbättra för någon...

 

Det är vad jag anser ijallefall... Sedan är det ju ett plus om man får en intressant tjänst... När jag gör mission, så hoppas jag verkligen att jag slipper avfyra en enda bula under det halvåret...

 

// Fu Dahlberg, Söker till KS09

Edited by Fu Dahlberg
Link to comment
Share on other sites

En lite komentar är ju att Kosovo bataljonen inte är FN...

Fan vad du ska vara petig! Nej, tack för upplysningen..

 

Jag får läsa på mer.. det är en väldigt igen-ny-påtänkt-ide och inte inläst alls.

 

vad är det som gäller nu då? vad finns det för alt?

 

KS 09 är väl nästa chans?

fan får gå im på FM och läsa på lite...

 

tack för tillrättavisningen!

 

Bestraffar mig själv med 20minuter på pannanställ..

 

/Jake

 

lite OT

kutade milen på 48:30 idag

föjt av böjsträck och liknande fys..

fan får skärpa till mig, är förslappad och fet.

Link to comment
Share on other sites

Utlandstjänst handla ju mer om ett engagemang. Viljan att förbättra för någon...

 

Håller fullståndigt med!!

 

Det är vad jag anser ijallefall... Sedan är det ju ett plus om man får en intressant tjänst... När jag gör mission, så hoppas jag verkligen att jag slipper avfyra en enda bula under det halvåret...

 

Så klart vil jag inte döda någon eller hamna i strid, Man kan nog vara lagom tuff här hemma framför datorn eller på övningsfältet. Men när man väl sitter där nere i skiten och det viner kulor (vilket vi inte hoppas) över huvudet, är man nog inte så kaxig längre och skiter man säkert på sig. Då gäller det att har övat in allt så det sitter ordentligt och man gör som man ska i ren rutin.

 

Vad jag frågar är, hur man kan göra det bästa av tiden, en stor betydelse och hur kan KS09 yttnytja mina kunskaper bäst? Jag vill så klart inte slösa bort ett halvår av min ungdom till att inte göra något alls.. Jag skriver med lite glimten i ögat... det trodde jag framgick..

 

Kan vara nog så seriös när det behövs..

 

Man måste ha sjävldistans.

/Jake

 

vilken tjänst säker du?

Edited by SGT Jakobsson
Link to comment
Share on other sites

Jag söker först och främst Underrättelse, stabsbiträde... Tror det passar en gamal Kabeltattare och stabsråtta som jag :-(

 

Jag SKulle iofs tänka mig vilken tjänst som helst, nästan... det handlar först och främst att förökra förbättra för dom som inte har det så jäkla bra som vi har i sverige...

 

Jag ser att övrigt har en ganska lika syn på Utlandsmission... :)

Link to comment
Share on other sites

Har hitta några intressant tjänster:

 

 

FK700 C Spaningsgrupp

FK800 Stf C Spaningsgrupp

FK900 Spaningssoldat

 

GA861 C Säkgrupp

GA862 Stf C Säkgrupp

GA964 Säksoldat/granatgevärsskytt

GA963 Säksoldat/kulspruteskytt

 

Någon som vet vem som är som är C Bat KS09 ?

Jag vet jag var i kontakt med en gammal KJ som var Cbat KS07 tror jag det var...

 

/Jake

:-(

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt FK01, som är en flygplatsenhet. Såg nu att ansökningsperionden gick ut igår...... :(

 

Från mil.se/int:

"Förbandet ska troligtvis utföra sin uppgift i östra Kongo, på någon avlägsen flygplats som sannolikt inte ens har svensk vägbasstandard. Av den anledningen krävs det inte bara robust utrustning utan också robust personal med god fysik och god mental hälsa.

 

Tjänstgöringstiden är sex månader och FK01 kommer att bo relativt enkelt huvuddelen av tiden. Landet kännetecknas av näst intill total avsaknad av infrastruktur och klimatet kan i vissa områden vara mycket påfrestande. Tropiska sjukdomar är ett annat problem."

 

Kan det bli bättre eller? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sökt FK01, som är en flygplatsenhet. Såg nu att ansökningsperionden gick ut igår...... :(

 

Från mil.se/int:

"Förbandet ska troligtvis utföra sin uppgift i östra Kongo, på någon avlägsen flygplats som sannolikt inte ens har svensk vägbasstandard. Av den anledningen krävs det inte bara robust utrustning utan också robust personal med god fysik och god mental hälsa.

 

Tjänstgöringstiden är sex månader och FK01 kommer att bo relativt enkelt huvuddelen av tiden. Landet kännetecknas av näst intill total avsaknad av infrastruktur och klimatet kan i vissa områden vara mycket påfrestande. Tropiska sjukdomar är ett annat problem."

 

Kan det bli bättre eller?  :)

Det var den första länken jag gick in på, djungel ska det vara! men jag fick intrycket att det bara sökte en observatör? och nu efter närmare koll så stämmer det bara en tjänst för YO eller link.

 

Lite synd..

Det bästa just nu är faktisk KS09...

 

/Jake

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Vad rekomenderar ni?

 

Jag har kollat på C Spangrupp, stf C Spangrupp, Spansoldat

C pansarskyttegrupp stf C pansarskyttegrupp, Pansarsyttesoldat

C pionjärgrupp osv osv...

okej du skriver att du vill att saker ska hända hela tiden... som jag tolka det iaf.

 

Jag tippar på att du är runt 25 bast.

Som första info bör du veta att de chefer som antas till mission, "oftast" är några år äldre än resten. Med motiveringen att de ska ha en del arbetslivserfarenhet osv osv...

 

C Pi är en sån beffatning där du bör har jobbat inom VVS, El-nisse, Snickare, Rörläggare etc.. och jobbat ett antal år med sånt. En Pi grupp på en KS-mission har inget med att spränga att göra.

 

 

Spangrupp är mer lämplig skulle jag tro för din del. På 05 var det nästan bara Jägers på den gruppen, iaf på SierraLima. Men det hade en hel del dötid oxå fick jag höra.

 

I en Pskgrupp så ja jo visst... hmm Svårt att förklara det här med vad som sker på mission.

 

Det är inte mycket action på KS missionerna idag iaf. Det händer mer i sthlm en lördagskväll skulle jag tippa.

 

.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har hitta några intressant tjänster:

 

 

FK700  C Spaningsgrupp 

FK800  Stf C Spaningsgrupp 

FK900  Spaningssoldat 

 

GA861  C Säkgrupp 

GA862  Stf C Säkgrupp 

GA964  Säksoldat/granatgevärsskytt

GA963  Säksoldat/kulspruteskytt 

Mitt tips är att söka span eller liknande, vilket du verkade intresserad av.

Saken är ju som den att du är ju inte bunden till den tjänst du söker. Tycker grabbarna på swedint att du är lämplig att åka ner så matchar dom dig med de platser som finns. Antingen hamnar du där du sökt eller så kan det tex hända att dom vill ha dig på skytte istället eller någon annanstans. Det är ju trots allt dom som har den bästa kunskapen om vem som passar bäst var.

Link to comment
Share on other sites

Det är vad jag anser ijallefall... Sedan är det ju ett plus om man får en intressant tjänst... När jag gör mission, så hoppas jag verkligen att jag slipper avfyra en enda bula under det halvåret...

det lär du får göra, man övar även under pågående mission..

Link to comment
Share on other sites

Det är vad jag anser ijallefall... Sedan är det ju ett plus om man får en intressant tjänst... När jag gör mission, så hoppas jag verkligen att jag slipper avfyra en enda bula under det halvåret...

det lär du får göra, man övar även under pågående mission..

Givetvis, men det var ju inte så jag menade ;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att söka en befattning så långt i från bataljonsstaben som möjligt eller Uplats (raka motsatsen). Då kan man få vara med om lite allt möjligt.

 

I Bosnien var det Psk, Maskinplut och transportare (även V/E i viss mån) som fick mest "action".

 

Försök göra en mission i början av missionens tid, dvs innan det blir för mycket rutin och slentrian i tjänsten. Det är inte roligt att göra en mission där inget händer.

 

/Fk Krook

Link to comment
Share on other sites

Jag vill göra en insats... med det luddiga och gulliga svaret menar jag personliga insatser där min kunskap och erfarenhet av människor nyttjas. Jag vill hjälpa till ute i samhället. Hjälpa bonden med hans traktor, patrullera och synas på gator och torg, skjuta bort vildhundar, medla i en konflikt på gatan o.s.v. o.s.v...

 

Jag hoppas slippa uppleva "action" som en del här uttrycker sig...

Men jag förbereder mig för det värsta och hoppas på det bästa.

 

Jag tänker dock inte montera en dubbeleggad stridskniv på sv2000 axelparti.

Och jag vägrar tillverka jägar-mag just-in-case-shit-happends.

Inte heller tänker jag se utlandstjänsten som en möjlighet till att få vara tuff med ett vapen.

 

Jag har vänner som varit till kosovo och dem framhåller vikten av att som "FN-Soldat" synas och överhuvudtaget att FN:s närvaro i området är viktig.

 

Ser gärna att människor med erfarenhet i utlandsstyrkan övergripande förklarar här på forumet vad man gör i kosovo. Tack på förhand.

 

// Blivande KS08 skgrpsold/ksp skytt

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

"Ser gärna att människor med erfarenhet i utlandsstyrkan övergripande förklarar här på forumet vad man gör i kosovo" undar Peter.

 

För det första. Ingen bataljon är den andra lik. Mycket handlar om vad bataljonschefen vill göra. Och om du åker som skyttesoldat handlar det även om vad kompanichefen vill göra.

För det andra. Det beror på var i bataljonsområdet du befinner dig.

För det tredje. Det hänger på "läget".

 

Men utifrån din beskrivning på vad du vill göra så kommer du nog att bli nöjd med din tid i Kosovo.

Jägarmaggen är långt borta och de som lägger fokus på magpul och stridsvästar blir mer eller mindre besvikna.

 

Tänk på att det är du själv som bestämmer hur skoj du får. Och vill du ärligen göra något bra så finns alla möjligheter. Men var beredd att du kan få kämpa lite med bataljonens egna organisation för att "göra nytta". Alla har inte samma (goda) inställning som du tycks ha.

 

Mina konkreta tips är:

- Se till att snacka på allvar med civilbefolkning och lär känna dem så långt det går.

- Ta kontakt med kompani-LNO:erna och ställ krav på att dessa stöttar dina insatser. Det kan handla om du vill hjälpa en speciell familj, skola eller dylikt. Och ta inte ett nej från dem.

- Sjunk inte ner i den stundtals djupa negativism som kan råda. Sök upp någon med samma inställning som du och sätt igång med jobbet.

- Var ödmjuk inför uppgiften och lokalbefolkning.

 

Lycka till...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rattara

Peter:

 

LNO:erna är samverkansofficerare och jobbar med att ha kontakt med civilbefolkningen inom kompaniområdet.

Varje skyttekompani har två stycken, en som ansvarar för humanitära frågor och en som sysslar med underrättelsetjänst.

Vad de gör i detalj vet jag inte (förutom att de glider omkring i GW:en och poppar upp på de mest besynnerliga ställen).

 

Fast även om LNO:erna ansvarar för kontakten med civilbefolkningen är det skytteplutonerna som kanske träffar mest vanliga balkaneser. Och det är där som jag tror du kan göra stor nytta.

LNO:erna umgås ju mest med byledare och politiker.

 

Engelska ja. De flesta kan ingen engelska. Men det finns lokaltolkar anställda som följer med ut på patruller. De tolkar på engelska. Varje patrull som går ut ska helst ha en tolk med sig.

Sen finns det en militärtolk på varje kompani som tolkar till svenska. Men honom/henne lär du knappast ha så mycket med att göra eftersom denne oftast jobbar med LNO:erna.

Link to comment
Share on other sites

Utlandstjänst handlar om att återställa ordningen där det varit krig och hålla Sveriges rykte bra. Man är inte intresserad av att folk som trissar upp situationer utan snarare såna som kan lugna ner hetsiga situationer genom att vara fast, beslutsam men lugn.

 

Civilbefolkningen är rätt trötta på krig och "stridisar" som åker runt med vapen och är stöddiga. Man skall inte vara rädd för att vara fast och stå på sig om läget så behöver men man skall inte hetsa eller "söka" farliga situationer. Allt bara för att "få-va-med-om-coola-grejer" och sitta hemma och skryta om att man är en "combatvet".

 

Civilbefolkningen talar inga språk förutom sitt egna. Dom kan också vara ganska påfrestande efter ett tag. "stridisar" vantrivs ofta och kan tom få lite problem när de kommer hem eftersom det inte var som dom tänkt sig.

 

Överlag är mission rätt tråkigt. Missförstå mig rätt, det är skoj men ändå har man tråkigt mest hela tiden. Fast jag skulle aldrig vilja ha det ogjort.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog klassas till kategorin "stridis"..! Men den betyder ju inte att jag inte har förstått och gillar läget. Att anpassa sig efter rådande omständigheter i konfliktområdet är självklart för den som har huvudet med sig (stridis eller inte). Jag har aldrig haft problem att få kontakt med locals, vare sig i Bosnien eller Kosovo. Min respekt för människor är total och jag tycker inte att krig är häftigt.

 

Att vara stridis innebär för mig man ser seriöst på sin uppgift, och är förberedd på att det värsta kan hända. Personligen vill jag inte se några av mina soldater med vapnet på ryggen... Visst, läget kanske är lugnt just nu, men vad händer då det plötsligt hettar till och Privat Anderssons bössa är fasttråcklad på ryggen.? Senast i somras hade jag två soldater ute på Ptrl i Gracanica. De var inne på ett Cafe samtidigt som en gangstershootout skedde bara ett 30-tal meter bort. (1 Död, en svårt skadad) Vad hade hänt om mina två soldater just passerat platsen, och mördaren öppnat eld emot dem, och de haft vapnen på ryggen..?

 

Angående frågan om tejpade mag säger jag bara, varför inte? Det skadar ju ingen att du har jägarmag i stridsvästen (Att ha dem i vapnet under patrull kanske är lite overkill, om man inte skall lösa en särskild uppgift med högre risk än vanligt "dagsarbete".) Om skiten nu träffar fläkten, så lär du vara djävfligt glad om du har maggen tejpade... Jag tycker personligen att det är lite fånigt att "vägra" använda jägarmag...

 

Senast jag var i Kosovo (KS06) var läget lugnt, till mycket lugnt. Detta till trots hade jag 9st mag på mig, 1 st chockis och 1st Rök56:a. (Förutom allt annat lull-lull i västen.) Om det händer något (vilket det antagligen och förhoppningsvis inte gör) så tänker ju inte jag stå där med rumpan bar... Visst vägde min utrustning en hel del, men det är ju ingen annan än jag som bär på grejerna!

 

"Den förberedde överlever" är ett gammalt klassigt ordspråk... som helt klart fungerar i de flesta situationer.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Sånt där är ju lite upp till var och en men... ehh, nio mag? Jag anser att det man inte kan lösa med ett mag kan man inte lösa med nio heller.

 

Eeeehhh va!!!??? Menar du bara på missioner eller i övrigt också? Har du någon stridsutbildning över huvud taget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...