Jump to content

Loyal Arrow 09

imint

Recommended Posts

Idag kan man läsa på bloggen Wisemans Wisdom att det kommer att gå en större flygövning på F 21 under nästa år.Kan det vara Brilliant Arrow som kommer att heta Loyal Arrow som han menar? Tiden kommer väl att få utvisa detta, utan tvekan kommer det att bli intressant i det norrbottniska luftrummet om detta kommer att genomföras under -09.

//Imint

• 6 months later...
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fråga till våra marinjärer eller andra med juridiska kunskaper: har för mig att enl Ålandsfördraget (om det är rätt beteckning?) så finns det en begränsing på hur mycket militärt tonnage som man får föra genom Ålandsförträngningen.

Någonsom känner igen detta och kan klarlägga läget, eller är jag bara ute och cyklar igen.

//Imint, funderande

Fråga till våra marinjärer eller andra med juridiska kunskaper: har för mig att enl Ålandsfördraget (om det är rätt beteckning?) så finns det en begränsing på hur mycket militärt tonnage som man får föra genom Ålandsförträngningen.

Någonsom känner igen detta och kan klarlägga läget, eller är jag bara ute och cyklar igen.

//Imint, funderande

Hmm, är det inte "bara" så att Åland ska vara demilitariserad zon, dvs inga militära styrkor eller installationer får finnas i området?

Skall dom verkligen plaska runt ute i Lulsundet då? Räcker det inte med noratlanten/norra ishavet då?

J.K Nilsson

Nu ska vi inte dra ner tråden dit, men jag är mest orolig över Tjuvholmssundet...

Jag är lite förvånad att man överväger att släpa in en så pass stor båt in i Bottenviken istället för att lägga den i Ofotfjorden och gå in "bakvägen" i Vidsels övningsområde. Men det finns säkert ett välgrundat syfte med att lägga upp det på det här viset.

//Imint, funderande

Hmm, är det inte "bara" så att Åland ska vara demilitariserad zon, dvs inga militära styrkor eller installationer får finnas i området?

Att Åland ska vara demilitariserat stämmer. Den enda kvarvarande resten av NF, om jag inte minns fel. :worthy:

Kan det vara det du tänker på när du säger "Ålandsfördraget" imint?

Jag känner inte till något om någon begränsning på vad som kan/får segla förbi Åland. Och "förträngning" skulle jag nog inte kalla det. Det känns i alla fall väldigt öppet när man åker med båt till Åland. :ph34r:

Om du menar ifall det finns någon begränsning på hur mycket militärt tonnage som får passera från Östersjön upp i Bottenhavet så finns det ingen sådan. Fartygen kan ju göra passagen på Svenskt vatten och där gäller inte Ålandsservitutet.

Den begränsning i tonnage som finns i Ålandsservitutet har jag för mig berör hur stora finska krigsfartyg som får patrullera Åländska vatten för att upprätthålla Ålands territoriella integritet.

Om du menar ifall det finns någon begränsning på hur mycket militärt tonnage som får passera från Östersjön upp i Bottenhavet så finns det ingen sådan. Fartygen kan ju göra passagen på Svenskt vatten och där gäller inte Ålandsservitutet.

Den begränsning i tonnage som finns i Ålandsservitutet har jag för mig berör hur stora finska krigsfartyg som får patrullera Åländska vatten för att upprätthålla Ålands territoriella integritet.

Aha, det är nog det där med de finska fartygen som jag far efter. Ska bli intressanta att se om Britterna baxar in ett hangarfartyg i Bottenviken.

• 1 month later...

Det går framåt!

Ungefär 10 deltagar nationer och runt 60 flygplan.

Vore kul om Frankrike kom med Rafale, UK med EuroFighter, Tyskland eller Grekland med F-4 Phantom, USA med Super Hornet, F-15C eller F-22 Raptor.

Jag gissar att det säkert blir mest F-16 nationer från NATO + Finska F-18

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...planer-pa-gang/

Edited by L-1011

• 2 weeks later...
OM ex en Grekisk eller Tysk F-4 Phantom deltar i övningen, då köper jag utan tvekan en biljett till LLA.

Rafale och Eurofighter vore naturligtvis också mycket kul att skåda

Finns Phantom fortfarande kvar i Luftwaffe? Trodde de såldes till Grekland eller Turkiet för några år sedan...

Personligen tycker jag att det vore mycket kul att få se RNs Harriers en sista(?) gång innan de ersätts(?) av JSF.

OM ex en Grekisk eller Tysk F-4 Phantom deltar i övningen, då köper jag utan tvekan en biljett till LLA.

Rafale och Eurofighter vore naturligtvis också mycket kul att skåda

Finns Phantom fortfarande kvar i Luftwaffe? Trodde de såldes till Grekland eller Turkiet för några år sedan...

Personligen tycker jag att det vore mycket kul att få se RNs Harriers en sista(?) gång innan de ersätts(?) av JSF.

F-4 är kvar ja, om än inte länge till. Flyger med JG-71 (Richthofen) vid Wittmund. De må vara gamla men på historiskt tyskt manér såknockar de baguetter hela dan (nej, jag har inte visat den bilden för Schweizare och brasilianare...inte heller)

RN har inga egna Harriers kvar, alltså SHAR:s, utan de som är kvar är Joint Force Harrier, där det flygs med RAF:s maskiner (Gr 7 och 9).

Vart på Kallax/F21 är bäst att stå OM man vill bedriva flight spotting över start och landningsbanan under den internationella övningen?

Tjaa åt vilket håll blåser vinden? ;)

Flyger dom ut mot havet så kan nog en plats i närheten av tjuvholmssundet.

Vid andra änden finns det lite cykelvägar.

Tänk bara på att om det kommer ett flygplan in som har lite problem så kan det få för sig att krashlanda just där du står så försök att stå brevid inflygningen eller förlängningen av banan...

Just att stå brevid kommer underlätta ifall du vill fotografera då du har mycket mindre risk att peka kameran in mot flygplatsen som är skyddsobjekt och jag har för mig att hela det objektet (flygplatsen) har fotoförbud.

• 2 months later...
Jag ser att Vidsel är med som bas på övningen, vem skall basera där?

J.K Nilsson

Enligt normalt välUNDerrättade källor så skall endast F 17 basera där, övriga på F 21

• 1 month later...
"I Luleå har nätverket ”Nato ut ur Sverige” bildats för att stoppa den stora Natoövningen ”Loyal Arrow” som F21 i Luleå är värd för i juni." :baskerHV:

http://www.sr.se/cgi-bin/norrbotten/nyhete...artikel=2789351

Såg nått flygblad på stan för nån månad sen där dom dära tomtarna skrev nått i still med..."hemsk natoövning..hur ska vi protestera/agera mot den..."

Tolkade man det lite så var det som att dom inte hade speciellt många som stödjer dom, och dom fiskade efter fler med deras åsikt...

Man kanske inte ska underskatta dom, men det känns lite som några "åsikts tyckare" som behöver hjälp av fotfolk för att verka som att många tycker vad egentligen väldigt få tycker.

7-8 miljoner kronor för en veckas flygvapenövning* av det formatet verkar väl investerade pengar. Nu talar i och för sig artikeln inte om exakt vad "man får" för de pengarna. Men jag utgår ifrån att de 7-8 mkr som nämns i artikeln ovan är de merkostnader som FM får pga löner, underhåll med mera? Eftersom de andra flygvapnen bär sina kostnader så behöver ju inte FV bekosta "B-styrkan". Så får man väl hoppas att de lär sig något av vikt också för de pengarna, en mille om dagen är ju t.o.m mer än VD´n för [insert valfritt statligt bolag] får.. :baskerKav:

Men som sagt, för att vara en gigantisk flygvapenövning..

/E

*Källa: Artikel i Imints inlägg ovan

7-8 miljoner kronor för en veckas flygvapenövning* av det formatet verkar väl investerade pengar. Nu talar i och för sig artikeln inte om exakt vad "man får" för de pengarna. Men jag utgår ifrån att de 7-8 mkr som nämns i artikeln ovan är de merkostnader som FM får pga löner, underhåll med mera? Eftersom de andra flygvapnen bär sina kostnader så behöver ju inte FV bekosta "B-styrkan". Så får man väl hoppas att de lär sig något av vikt också för de pengarna, en mille om dagen är ju t.o.m mer än VD´n för [insert valfritt statligt bolag] får.. 8-/

Men som sagt, för att vara en gigantisk flygvapenövning..

/E

*Källa: Artikel i Imints inlägg ovan

Man kan se det på olika sätt. Vad FM får eller vad Sverige får? 7-8 miljoner kronor av skattepengar som går in i Svenskt näringsliv och delvis kommer tillbaka i skatter som sen går in i Försvarsmakten igen så att en mindre övning kan finansieras i framtiden.

Känns inte så dyrt.

Speciellt mtp hur jäkla fet och ful statsmaktens utgifter är i övrigt.