Jump to content

Flygplan har namn....sedan har de Namn?

Aigore

Recommended Posts

Jag satt och surfade runt i godan ro och letade lite referensmaterial och tittade på flygtyg i allmänhet, när plötsligt det slog mig att jag inte riktigt begrep vad det skrevs om!

Inget ovanligt egentligen eftersom jag är en förvirrad herre men i det här fallet så trodde jag i alla fall att jag visste vad det handlade om...till en början i alla fall. Nu är det tydligen så att det finns en inofficiell nomenklatura som jag inte var helt införstådd med, t.ex. Mudhen. "-Vad tusan är det?" undrade jag stilla, "-Låter nästan som något arabiskt!" :) Mud...hen.....klingar konstigt men är vagt bekant ändå.

Till sist går det upp ett ljus och hjärnan kopplar : Mudhen.....lerhöna ?! Vad tusan?!? :banghead: Det är naturligtvis F-15E Strike Eagle de pratade om!!

Då går min fråga ut till er: Vilka konstiga smek-/ök-namn har ni hört på olika flygetyg, alltså de inofficiella titlarna? Koppla gärna namnet till en beteckning så jag hänger med!

Till sist går det upp ett ljus och hjärnan kopplar : Mudhen.....lerhöna ?! Vad tusan?!? :banghead: Det är naturligtvis F-15E Strike Eagle de pratade om!!

Fattar inte!! :)

/En morgontrött Ringo

Edited by Ringo

Det är väl oftast amerikanarna som hittar på inofficiella namn på sina militära flygplan. T.ex. Viper för F-16, B-1 Bone, Rhino för Super Hornet och A-10 Warthog eller bara Hog.

Jag har också hört att britterna kallar F-35 för Dave, jag är osäker var det kommer från.

Några exempel

A-7 Corsair II aka SLUF, Short Little Ugly Fuc...fellow

F/A-18 E/F Super Hornet aka Superbug

F-105 Thunderchief aka Thud

UH-1 Iroquis aka Huey

UH-47 Chinook aka Shithook

Apropå att man kallar ett flygplan för "kärra" så kallade ju engelsmännen sina kärror för "kites" (=drakar, ni vet, sådana som flyger som man håller fast med ett snöre) under vk2. Vet inte om man fortfarande gör det dock.

F 16: Viper,electric jet, lawn dart

C 5: FRED ( Fucking Ridiculous Economic Disaster) eller Queer ( Evertime it kneels...it blows something)

B 52: BUFF ( Big Ugly Fat Fucker/Fellow)

B 1B: Bone (B1= Be One= Bone)

AH 1W: Snake,Whiskey Snake,Whiskey Cobra

EF-111: Sparkvark

osv osv

JAS 39 Gripen: Kompositkråkan,39:an,JASen osv osv. Det senare här skrev jag egentligen med ett annat syfte:

Kan de som, i all välmening eller av egobehov, lägga ner den snudd på dagliga korrespondensen med media om VAD flygplanet ovan heter. Vi är nog överens om att namnet är Gripen. Media och saab är också överens om att namnet är ett problem då det är oanvändbart i tex löpsedel/rubrikbruk på grund av tvetydigheten i "Gripen"(Gripen såld till Thailand: Exportsucce eller ny fångvårdspolicy?). Saab ser inget problem med att JAS används, då det är en unik identifierare. Däremot tycker jag att det är jobbigt när media ringer och frågar om det går att använda JAS för att Gais-åke Feskeböxa minsann har ringt in och påpekat att JAS får de inte skriva. Det intressanta är att det oftast är Expr eller Aftb som ringer om detta, men de är ju bojkottade av alla på soldf, så det är ju ingen härifrån då alltså?!

Lägg ner, pretty please with sugar on top.

Kom på 2 till

HKP 2= pisskuren... enligt rykten så skall något högt befäl i början av hkp2 eran ha fått en flygtur av guds nåde och därav namnet. Men jag har aldrig fått bekräftat om sådant är fallet. Antar att eventuella dokument rörande en sådan tur där ett högt befäl gör på sig är kvalificerat hemligt. :clap:

HKP4= bananhelikopter...det finns en föregångare till den som ser ännu mera ut som en bananform..men den har ändå sitt namn...

--

utländska så finns ju Vomit Comet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Vomit_Comet

Fast det är lite mera en hel kategori av flygfartyg..

HKP 2= pisskuren... enligt rykten så skall något högt befäl i början av hkp2 eran ha fått en flygtur av guds nåde och därav namnet. Men jag har aldrig fått bekräftat om sådant är fallet. Antar att eventuella dokument rörande en sådan tur där ett högt befäl gör på sig är kvalificerat hemligt. :clap:

Sen ser pissekuren ju ut lite som en urinoar med stjärtbom.. Så är den pissliten och drivs av EN kolvmotor.. snudd på att den får kallas helikopter överhuvudtaget om du frågar mej ;-)

HKP4= bananhelikopter...det finns en föregångare till den som ser ännu mera ut som en bananform..men den har ändå sitt namn...

Hkp 1 "Bananen" aka Vertol 44 aka HH-21 Shawnee är det du fiskar efter...

Lite fler namn:

Junkers Ju 52 "Tante Ju"

A-1 Skyraider aka "Spad" aka "Sandy"

SR-71 Blackbird aka "Habu"

EF-18G "Growler".. vet faktiskt inte om Growler är officiellt. Den efterträder hur som helst EA-6 Prowler..

C-130 Hercules aka "Mortar Magnet" (uttryck från vietnamkriget då den landade på FOB´s och drog till sig intresse från fiendens artilleri)

/E

Habu för Blackbirden? Är det en historia bakom det namnet, låter som en förkortning? Någon som vet? :clap:

Giftorm som bland annat finns i Japan. Byborna kring Kadena (varifrån SR 71/A 12 flög) var väl de som först tyckte 71an liknade denna orm....och lockelsen att döpa den efter något så coolt som en farlig orm var nog oemotståndlig.

Sedan finns det ju också NATO's uppsättning kodnamn för ryska plan som konstruerades efter ett speciellt system. Floggers, Flankers och Fulcrums fick namn som började på F för "fighter" medan t.ex. Backfires B står för bomber. Jetplan fick också tvåstaviga namn, medan propellerplan som Bear blev enstaviga.

Det roliga är att ryssarna inte har hittat på egna namn utan istället använder dessa namn från den forna fienden, vilken man fortfarande inte är helt sams med.

Att NATO skapade dessa namn var för att få lätt igenkännliga namn för att undvika missförstånd i pressade stridssituationer. Det roliga är att antingen har man slutat ge namn åt potentiella fiendeplan, vilket verkar otroligt, eller också har man börjat hemlighålla dem. T.ex. så har jag inte hört något namn på kinesernas J-10 än.

utländska så finns ju Vomit Comet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Vomit_Comet

Fast det är lite mera en hel kategori av flygfartyg..

Herken kallas for det också, esp efter lite tactical low-level. Det vanligt att PAX och mindre erfarna Aircrew (AE) har lite svart att behålla lunchen.

HKP 2= pisskuren...

Sen ser pissekuren ju ut lite som en urinoar med stjärtbom.. Så är den pissliten och drivs av EN kolvmotor.. snudd på att den får kallas helikopter överhuvudtaget om du frågar mej :banana

Det Erik G beskriver är ju HKP 5, medan tinhead talar om HKP 2 som var något större och hade turbinmotor. Jag kände bara till att HKP 5 kallades för pisskuren, men det är ju inte omöjligt att det gått i arv.

HKP 2

HKP 5

"Flygande tunnan" för J 29 var ju inget officiellt namn heller, i alla fall inte från början. Om jag inte minns fel var det Saab 210 som från början kallades "Draken" (som i engelskans "kite", inte "dragon" som man kan tro), men fick bli "Lill-draken" när 35:an byggdes.

Några till

F-4: "Rhino", "Double Ugly", "Louisville Slugger".

F-100: "the Hun"

F-102: "Deuce"

F-104: "Zipper"

F-105: "Thud"

F-106: "Six"

F-111: "Aardvark", "Pig"

F-117: "Goblin"

A-3: "The Whale"

A-7: "SLUF" (Short Little Ugly Feller)

S-3: "Hoover"

Det Erik G beskriver är ju HKP 5, medan tinhead talar om HKP 2 som var något större och hade turbinmotor. Jag kände bara till att HKP 5 kallades för pisskuren, men det är ju inte omöjligt att det gått i arv.

HKP 2

HKP 5

Jag har bara fått höra historien. Och då dom 2 är väldigt lika varandra så finns även risken att historien och namn har blandats ihop.

Vi får se om framtiden visar vad som skett i historien.

HKP 2

HKP 5

Jag har bara fått höra historien. Och då dom 2 är väldigt lika varandra så finns även risken att historien och namn har blandats ihop.

Vi får se om framtiden visar vad som skett i historien.

Naturligtvis är det hkp 5 jag snackar om.. jag läste "pisskuren" och förflyttade mig nostalgiskt tillbaka 14 år i tiden till den period i mitt liv då jag gjorde lumpen tillsammans med pissekursmekaniker.. Själv meckade man ju med RIKTIGA helikoptrar :banana

Hursomhelst är det bara femman jag hört kallas för "pissekuren" innan. Hkp 2 var före min tid..

/E

När vi endå är inne på ämnet.

Är det någon som vet varför hkp4 fick namnet "vertol" Är inte vertol liksom inbyggt i en helikopter? Varför kallas just fyran för vertol?

När vi endå är inne på ämnet.

Är det någon som vet varför hkp4 fick namnet "vertol" Är inte vertol liksom inbyggt i en helikopter? Varför kallas just fyran för vertol?

Piasecki---> Vertol Aircraft---->Boeing Vertol---> Boeing Helicopters---> Boeing Rotorcraft Systems

Det är alltså ett företagsnamn och deras koncept som sedan köptes upp av Boeing. Vertol anspelar som du antyder då på VErtical Take Off and Landing, även om det inte är den korrekta förtkortningen (VTOL). Piasecki drev sina tandemrotordesigner (tex vår Hkp 1) hårt och och Boeing högg och köpte upp företaget, som då bytt namn till Vertol.

• 4 weeks later...