Jump to content

FELRAPPORT FÖR SoldF.com


Recommended Posts

  • Forumsledning

I denna tråd får ni gärna hjälpa oss påpeka fel på informationssidorna på SoldF.com.

Döda länkar, felaktiga fakta, problem med webbläsare, osv.

 

Inläggen i denna tråd kommer att raderas vartefter de löses så att vi enklare kan se vad som ej är åtgärdat.

 

FÖRSLAG OCH FEEDBACK tas i särskilt tråd.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=27642

 

Tack för hjälpen!

 

/Henke

BlåGul

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest Per Eriksson

Eftersom jag inte hittar någon annan plats att påpeka falaktigheter på soldf.com´s sidor gör jag det här. Hoppas bara att någon ansvarig för sidan läser detta.

 

Artikeln om ksp 58 inehåller flera felaktigheter.

-De enda kalibrar jag känner till som används till FN MAG är 7,62 NATO och 6,5 mm Swedish. Den senare utgör ett undantag bland vapnets användarländer då Sverige och Norge tog fram och använde denna kaliber till i första hand sina Mausergevär. Jag finner det därför osannolikt att det skulle kunna finnas några belägg för att påstå att FN MAG/ksp 58 är konstruerad för denna kaliber.

 

-Skillnaden mellan ksp 58 och ksp 58b är följande:

Ksp 58 är pipad för 6,5 mm kaliber och har FN´s original gasregulator.

Ksp 58b är pipad för 7,62 mm kaliber och har en annan, svensk gasregulator benämd gasregulator b eller 58b.

 

Hälsningar P.Eriksson. :rodna::baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Angående gasregulator så står följande i "Ändringstryck 1" till Beskrivning ksp 58 1968:

Ksp 58 förekommer med såväl 6,5 mm som 7,62 mm kaliber.

Alla 7,62 mm pipor är försedda med gasregulator B.

På 6,5 mm pipor införs gasregulator B i stället för nuvarande orginalregulator (typ FN) i den omfattning som erfordras med hänsyn till vapnens funktion och förslitningsgrad.

Sålunda monteras gasregulator B i första hand på samtliga ksp 58 med nr under 3 000 samt på sådana ksp 58, som ej ger tillfredställande funktion med gasregulator FN.

Detta ändringstryck gäller för ksp 58B (7,62 mm) samt för ksp 58 (6,5 mm) där ordinarie gasregulator ubytts mot regulator B.

Alltså, ksp 58B är en FN MAG med 7,62 mm pipa.

Ksp 58 är en FN MAG med 6,5 mm pipa, oavsett om den har gasregulator modell FN eller modell B.

 

The Swede :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Under Fakta Korvett Visby  står det under beväpning att korvetterna kan ha tre torpeder, det är felaktigt. Fyra stycken torpeder är det som är korrekt. Visbykorvetterna är också beväpnade med tunga kulsprutor.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Battousai said:

Under Fakta Korvett Visby  står det under beväpning att korvetterna kan ha tre torpeder, det är felaktigt. Fyra stycken torpeder är det som är korrekt. Visbykorvetterna är också beväpnade med tunga kulsprutor.

 

Bra! Det är inte heller helt korrekt att säga att sjörobotarna av typ RBS 15 Mk2 skall bytas mot Mk3 versionen. Den ursprungliga Mk3 versionen av RBS 15 med 200 km räckvidd har aldrig varit aktuell för den svenska marinen, men däremot så har de befintliga Mk2 robotarna uppdaterats och livstidsförlängts bl a med komponenter från Mk3. Räckvidden på dessa robotar är dock så vitt jag vet fortfarande 100 km. Den enda mig veterligen svenska robot (avsedd för fartygsmål) som haft en längre räckvidd var kustrobot versionen RBS 15 K (eller RBS 15 KA) som kunde nå 150 km ut, men denna robotversion försvann i och med att tungt kustrobotförband 90 lades ner 2000. De delar av det gamla kustrobotförbandet som nu har aktiverats använder samma Mk 2 robot som finns på fartygen.

 

Vad gäller den nya svenska sjöroboten som är under utveckling för Visby så kan man kanske tillägga att exportversionen som nu har utvecklats har fått benämningen RBS-15 Mk4 Gungnir. (Jag tror inte ESSM eller Aster 15 kommer att vara aktuella för Visby om hon nu får luftvärnsrobot, men det är min personliga uppfattning.)

 

Det bör också nämnas att Visby klassen kan medföra egen minröjningsutrustning för självförsvar. Dock är det oklart hur detta i så fall påverkar antalet sjörobotar som kan medföras.

 

Som tillägg till infon om 57 mm Mk3 pjäsen på Visby så kan det kanske nämnas att den också finns i en version med en mer konventionell kanonkupol med benämningen 57 mm Mk3B. Det är denna pjäs som återfinns på Stockholm klassen från 2010 och som kommer att återfinnas på Gävle klassen när de kommer i tjänst nästa år efter livstidsförlängningen.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...