Jump to content

Frågor om hemfix


Status quo

Recommended Posts

Jag kunde inte hitta någon tråd om detta men om det redan finns en sån ber jag om ursäkt.

 

Jag ska kakla badrummet och funderar på några saker som jag känner mig lite osäker på.

 

1. Kan man lägga klinkers rätt över mattan eller bör man ta bort den först? Grunden är i betong så ingen förbehandling för trä behövs.

 

2. Kan man på samma sätt applicera kaklet på väggarna utan förbehandling? 3 gipsväggar och 1 betong.

 

3. hur gör jag med mattan runt duschtrumman? Behöver jag förhöja röret?

 

Vore kul om jag kunde få hjälp med det här, jag är inte helt tappad men vissa grejer vet jag inte riktigt hur man ska göra. Får dock lite hjälp av farsan :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Jag är verkligen ingen hemmasnickare men en sak har jag iallafall koll på.

Och det är att man skall ha respekt för våtrum och de fuktskador som blir följden av ett felaktigt hanterande.

Är man det MINSTA osäker anser jag att man skall kontakta en behörig fackman och få allt på papper.

 

Om du kan visa upp papper på att jobbet är behörigt utfört vid en ev fuktskada ökar dina chanser lavinartat att få ut din ersättning.

Link to comment
Share on other sites

1. Om du nu har en plastmatta och under den betonggolv måste du riva ut mattan och lägga en fuktspärr, därefter klinker.

 

2. Väggarna skall även dom fuktspärras efter konstens alla regler.

 

3. Vad menar du med duschtrumma?

Har du en duschkabin eller kommer du att duscha direkt mot golv/vägg?

 

Ta kontakt med en färgaffär så kan dom hjälpa dig med instruktioner och material.

Är du osäker bör du låta en fackman göra jobbet.

 

The Swede :rockon:

*Fd försäljare av färg, vägg och golv*

Link to comment
Share on other sites

1. Om du nu har en plastmatta och under den betonggolv måste du riva ut mattan och lägga en fuktspärr, därefter klinker.

 

2. Väggarna skall även dom fuktspärras efter konstens alla regler.

 

3. Vad menar du med duschtrumma?

Har du en duschkabin eller kommer du att duscha direkt mot golv/vägg?

 

Ta kontakt med en färgaffär så kan dom hjälpa dig med instruktioner och material.

Är du osäker bör du låta en fackman göra jobbet.

 

The Swede :rockon:

*Fd försäljare av färg, vägg och golv*

1. Om du avser att gjuta in golvvärme så kan mattan ligga kvar, den måste vara hel. Anledningen att du annars måste riva ut den är att om den släååer från underlaget så kommer fogen och ev klinkerna för eller senare släppa.

 

2. Fuktspärr på alla väggar, använd exempelvis den här länken för tips och råd : http://www.casco.se/_faq/default.asp?mode=d&k=29

 

3. Nej det behövs inte, om du flytspacklar så lägger du en tätring rint innan du häller på massan.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle renovera våtutrymmen själv idag skulle jag inte riskera att slarva till det bara för att slippa lite förarbete. Det är för mycket pengar och arbete i potten om det skulle visa sig i efterhand att det inte fungerade som tänkt, och det är ganska troligt att det inte gör med äldre material. Våtutrymmen, och särskilt äldre, och byggda på betong som inte tydligt visar på fuktskador kan dölja en hel del fel som är svåra att upptäcka utan att ta bort det som sitter där idag. Nu nämner du inte hur du bor, men tänk på att du kan få det jobbigt om du behöver betala även för grannarnas reparationer om det visar sig att du strulat till det. Bara en sådan sak som att byggstandarderna och materialen inte var riktigt samma för 20 år sedan som idag...

 

Gör riktigt från början. Lite mer jobb, kanske lite dyrare, men resultatet blir sannolikt bättre och hållbarare. Dessutom får du ju ett större badrum om du tar bort det som sitter där istället för att bara bygga på. ;-)

 

 

Edit; Kom på att vi har en varmvattenberedare i tvättstugan hemma i farsgubbens hus som spräckt och gått igenom ett par klinkerplattor som den står på, med värmegolv och fanskap under. Tjo. Projekt att ta tag i under hösten!

Link to comment
Share on other sites

1. Om du avser att gjuta in golvvärme så kan mattan ligga kvar, den måste vara hel. Anledningen att du annars måste riva ut den är att om den släååer från underlaget så kommer fogen och ev klinkerna för eller senare släppa.

//Nisse

Är det verkligen så?

Jag har för mig att reglerna ändrats och att en plastmatta inte längre räknas som fullgott fuktskydd?

 

Hursomhelst så är det lättare att riva ut det gamla och börja om direkt från betongen.

 

The Swede ;-)

Link to comment
Share on other sites

1 -Ta bort mattan.

2- Rolla på Primer på betongen.

3 - Flytspackla om golvet om det inte är tillräckligt med fall mot golvbrunn / dusch hörnan / under badkaret.

Har du bra fall och det inte finns så mycket höjd att gå på när det gäller tröskeln vid dörren så kan du överse Punkt 3.

Försäkra dig dock om att betong skiktet är tillräcklig (speciellt om det är på 2:a våning och det är flytspacklat sedan tidigare.

4- Dra på ett lager Primer efter att flytspacklet har härdats/torkat , för att öka vidhäftningen inför Punkt 5.

5 - Montera eventuell förhöjningsring på befintlig golvbrun , samt applicera eventuella kragmanschetter vid rörgenomföringar som går ner i golvet samt brunsmanschetten.

6 - Montera fiberremsa i vinkeln mellan golv & vägg.

7 - Täta sedan golvet med Våtrumsmembran (gummas) förslagsvis Kiilto's "Keragreen"

Obs ! inte det gamla fuktspärrsmembranet som var till för väggar nu !

Tätskikt är för vägg och Tätmembran använder man på golv samt med fördel på vägg i duschhörna på vägg eller på vägg invid badkar där fogarna utsätts konternueligt av vatten.

 

Därefter kan du börja att fundera på att kamma ut fix och lägga klinkers.

 

Håller med Ing , låt en firma med våtrumsbehörighet göra jobbet.

Gäller det villor och bostadsrätter i synnerhet så tänk på att du står som ansvarig även 10 efter att du sålt.

Vid olyckhändelser så kan "självrisken" bli väldigt obehaglig om det inte finns en behörig som står som ansvarig för jobbet och att det är fackmannamässigt utfört.

 

Mina fem ören !

Link to comment
Share on other sites

1 -Ta bort mattan.

2- Rolla på Primer på betongen.

3 - Flytspackla om golvet om det inte är tillräckligt med fall mot golvbrunn / dusch hörnan / under badkaret.

Har du bra fall och det inte finns så mycket höjd att gå på när det gäller tröskeln vid dörren så kan du överse Punkt 3.

Försäkra dig dock om att betong skiktet är tillräcklig (speciellt om det är på 2:a våning och det är flytspacklat sedan tidigare.

4- Dra på ett lager Primer efter att flytspacklet har härdats/torkat , för att öka vidhäftningen inför Punkt 5.

5 - Montera eventuell förhöjningsring på befintlig golvbrun , samt applicera eventuella kragmanschetter vid rörgenomföringar som går ner i golvet samt brunsmanschetten.

6 - Montera fiberremsa i vinkeln mellan golv & vägg.

7 - Täta sedan golvet med Våtrumsmembran (gummas) förslagsvis Kiilto's "Keragreen"

Obs ! inte det gamla fuktspärrsmembranet som var till för väggar nu !

Tätskikt är för vägg och Tätmembran använder man på golv samt med fördel på vägg i duschhörna på vägg eller på vägg invid badkar där fogarna utsätts konternueligt av vatten.

 

Därefter kan du börja att fundera på att kamma ut fix och lägga klinkers.

 

Håller med Ing , låt en firma med våtrumsbehörighet göra jobbet.

Gäller det villor och bostadsrätter i synnerhet så tänk på att du står som ansvarig även 10 efter att du sålt.

Vid olyckhändelser så kan "självrisken" bli väldigt obehaglig om det inte finns en behörig som står som ansvarig för jobbet och att det är fackmannamässigt utfört.

 

Mina fem ören !

Att leja ut arbetet skrev inte jag! ;-)

Däremot kan det absolut vara klokt att anlita yrkesfolk om man ska dra om rör, och kanske till och med vid spacklingen och golvläggningen, då fall, golvbrunnar och skarvar är det som är lättast att misslyckas med. Väldigt mycket arbete kan man nog som händig hemmapulare göra själv och spara många sköna tusenlappar. Däremot tycker jag inte man ska vara dumsnål och låta gamla material sitta kvar för att slippa det extra arbetet med att riva ut det, utan göra arbetet ordentligt. Jag har helt enkelt fått för mig att, särskilt som hemmapulare kan det vara skitsvårt att vara säker på att t.ex en gammal våtrumsmatta verkligen sitter fast och inte har gamla fuktskador under som surt kan visa sig efteråt.

 

Återförsäljare för produkterna du tänkt använda har förmodligen aktuella anvisningar både i kunnande och skriftigt från tillverkaren, prylarna du använder kan behöva fungera tillsammans som ett system om jag inte förstått det galet. Har vi något yrkesfolk från våtrumsbranchen här får ni gärna rätta mig där.. kanske du själv Mikky eftersom du till och med rekommenderar särskilda produkter? :D

 

 

Byggahus.se

En annan sida där du kan hitta massor av kunnigt folk och gott om information om det mesta i byggbranchen.

Link to comment
Share on other sites

1. Om du avser att gjuta in golvvärme så kan mattan ligga kvar, den måste vara hel. Anledningen att du annars måste riva ut den är att om den släååer från underlaget så kommer fogen och ev klinkerna för eller senare släppa.

//Nisse

Är det verkligen så?

Jag har för mig att reglerna ändrats och att en plastmatta inte längre räknas som fullgott fuktskydd?

 

Hursomhelst så är det lättare att riva ut det gamla och börja om direkt från betongen.

 

The Swede ;-)

 

Nu var det några år sedan jag renoverade badrummet så du kan ha rätt, reglerna kan ha ändrats.

Men ok, jag skulle riva ur mattan och börja från scratch.

Sedan så är det väl så att försäkringsbolaget kräver att det skall vara fackmannamässigt gjort inte gjort av en fackman.

 

stefanf Posted Today, 16:07

Hemfix? Då lägger jag min fråga här:

Går det att använda en gammal hederlig eldriven borrmaskin som skruvdragare? Jag har inte maskinen till hands, annars hade jag testat omgående.

 

Såg inte ironismilysen :D Jag hoppas att du skämtar med oss aprillo?

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Nej, inget skämt, men jag misstänker att svaret alltså är "nej"?

Beror det på att borrmaskinen är för snabb? Jag är dåligt uppdaterad på varvtal på respektive maskin.

:banghead:

 

 

Om maskinen orkar dra skruv så orkar den. Jag tror inte det ska gå att överbelasta den på lite skruvdragning, risken är snarare att man skickar ner skruven onödigt långt i underlaget...

Nu för tiden kan det finnas "finesser" som växellåda med två växlar i borrmaskiner som gör det lättare att dra skruv eller borra med stora borr som vill ha låga varvtal och massa moment. Inte dumt. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var min tanke också "Maskinerna funkar på liknande sätt. Ska du dra skruv bör du ha en skruvdragare. Visst går det med en borrmaskin, men..."

Ungefär som "Bör jag använda en hammare eller slägga när jag ska snickra ihop en fågelholk?", båda skulle funka, men en är lite bättre. :)

 

Det jag ska göra är att skruva ihop en förstutrapp.

Link to comment
Share on other sites

Hemfix? Då lägger jag min fråga här:

Går det att använda en gammal hederlig eldriven borrmaskin som skruvdragare? Jag har inte maskinen till hands, annars hade jag testat omgående.

En borrmaskin kommer att dra sönder antingen skruven eller underlaget. En skruvdragare har en ställbar friktionskoppling för att undvika just det.

 

Nu var det några år sedan jag renoverade badrummet så du kan ha rätt, reglerna kan ha ändrats.

Men ok, jag skulle riva ur mattan och börja från scratch.

Sedan så är det väl så att försäkringsbolaget kräver att det skall vara fackmannamässigt gjort inte gjort av en fackman.

Det stämmer. Det enda som måste utföras av fackman är elinstallationer. Det är inte ett försäkringskrav utan ett lagkrav.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det några år sedan jag renoverade badrummet så du kan ha rätt, reglerna kan ha ändrats.

Men ok, jag skulle riva ur mattan och börja från scratch.

Sedan så är det väl så att försäkringsbolaget kräver att det skall vara fackmannamässigt gjort inte gjort av en fackman.

Det stämmer. Det enda som måste utföras av fackman är elinstallationer. Det är inte ett försäkringskrav utan ett lagkrav.

Japp, men då skall man också ha i åtanke att den elektriker som sist installerar något är ansvarig för hela anläggningen, vilket i teorin gör att du kan dra all el själv och sedan anlita en elektriker som drar fram ett uttag till exempelvis altanen.

 

//Nisse

 

Ps. StefanF, köp en skruvdragare på Ö&B för ett par hundra, den håller garanterat till din trapp och du slipper hålla på att jävlas. Ds.

Link to comment
Share on other sites

Japp, men då skall man också ha i åtanke att den elektriker som sist installerar något är ansvarig för hela anläggningen, vilket i teorin gör att du kan dra all el själv och sedan anlita en elektriker som drar fram ett uttag till exempelvis altanen.

Nej. Det är alltid ägaren av anläggningen som är ansvarig. Även om han/hon inte själv är behörig att pilla i den.

Link to comment
Share on other sites

wow vad mycket bra svar jag fick, tack!

 

Det verkar vara lite si och så med vad folk tycker att man ska göra med att ha kvar mattan mot att ta bort den.

Jag får hjälp av min farsa som har jobbat som hantverkare och han anser att man bör lämna mattan men jag var lite tveksam till att verkligen låta den sitta kvar, därför jag frågade. Efter som han själv renoverat deras badrum så litar jag på att jag får all hjälp jag kan behöva från honom så jag oroar mig inte om att något skulle bli direkt fel. Mer av vilket det bästa sättet att göra det på är.

Link to comment
Share on other sites

Mattan ska EJ vara kvar.

 

För det första vet du inte hur pass bra den sitter och för det andra är den inte godkänd fuktspärr.

Är du helt säker på att alla svetsskarvar är helt täta?

Slit ut den och börja om direkt från betonggolvet.

Link to comment
Share on other sites

Japp, men då skall man också ha i åtanke att den elektriker som sist installerar något är ansvarig för hela anläggningen, vilket i teorin gör att du kan dra all el själv och sedan anlita en elektriker som drar fram ett uttag till exempelvis altanen.

Nej. Det är alltid ägaren av anläggningen som är ansvarig. Även om han/hon inte själv är behörig att pilla i den.

Ok, förtydligande, när en elektriker installerar någonting så "godkänner" denne att hela anläggningen är ok.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande angående plastmatta:

AB Svensk våtrumskontroll GVK har instruktioner och riktlinjer på sin hemsida.

 

Följande står om plastmatta som tätskikt, notera att detta gäller endast vid nyinläggning och om jobbet är utfört av en GVK-godkänd hantverkare:

http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71

 

Din gamla matta är alltså inte godkänd.

Link to comment
Share on other sites

@The Swede

 

Gäller detta oavsett eller endast om du lägger golvvärme? Konsekvenserna är alltså att jag inte får ut på försäkring vid ev vattenskada och kanske att det kan bli problem vid försäljning?

 

 

EDIT: jag var inne på att riva ut den och lägga direkt på betongen redan från början och det verkar knappast bli nå mycket mer jobb för det så det blir nog så jag gör det :clap:

Link to comment
Share on other sites

@Status quo I all välmening, kolla upp lite mer och skaffa lite mer kunskap. Det kan bli ruskigt dyrt och riktigt besvärligt annars, t ex om du får en vattenskada som sprider sig till andra lägenheter. Ett bra ställe (på nätet) att skaffa kunskap är, som andra sagt, byggahus.se.

 

Du skriver att du undrar om man kan sätta kakel direkt på gips utan förbehandling (tätskikt?). Jag förstår det som att det inte bara var en mugg utan även dusch/bad?! Kakel håller eg inte alls tätt utan är bara ett skydd för tätskiktet. Gips med tätskikt är inte speciellt bra det heller och kommer fr o m 080701 inte längre att vara tillåtet vid nybygge/renovering. Om du tycker att det blir för jobbigt att ta bort en plastmatta för att göra ett bra jobb så tycker jag verkligen du ska överväga om du övht ska bygga om badrummet själv.

 

Ytterligare exempel på vad du måste kolla upp. Du pratar om golvbrunn och förhöjningsring. Du måste ta reda på om din golvbrun du har duger. Gör den det och du behöver förhöjningsring så är bara samma märke på förhöjningen som golvbrunnen godkänd. Du måste sedan kolla vilken klämring du ska, antagligen inte samma som plastmatta om du tänkter lägga klinkers. Om du ska jämna av golvet, vilket fall mm/m ska det vara vid golvbrunnen och hur mycket ska det vara i övriga badrummet? Frågor, frågor¨, frågor...

 

Läs på, läs på, fråga bekanta, prata med försäljare, läs på mer, googla, kolla på byggahusforum, sen kan du köra igång!

Link to comment
Share on other sites

Sedan så är det väl så att försäkringsbolaget kräver att det skall vara fackmannamässigt gjort inte gjort av en fackman.

Det stämmer. Det enda som måste utföras av fackman är elinstallationer. Det är inte ett försäkringskrav utan ett lagkrav.

 

 

Om/när skiten träffar fläkten är det förvisso en kraftig uppförsbacke att hävda att någonting som är utfört av en icke fackman är fackmannamässigt gjort. Rekvisistet för "fackmannamässigt gjort" är just att en fackman har utfört det. Att Svenne Päron tycker att han är en sjutusan till händig karl är inte tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Om/när skiten träffar fläkten är det förvisso en kraftig uppförsbacke att hävda att någonting som är utfört av en icke fackman är fackmannamässigt gjort. Rekvisistet för "fackmannamässigt gjort" är just att en fackman har utfört det. Att Svenne Päron tycker att han är en sjutusan till händig karl är inte tillräckligt.

Det är inte alltid som det är fackmannamässigt utfört även om det är en fackman som har gjort det.

Det som försäkringsutfallet brukar bero på är ifall skadan kan härledas till slarv/fusk/okunskap vid utförandet eller inte. Har man då gjort det själv så står man där med rumpan bar.

Link to comment
Share on other sites

Har nu provskruvat, och det gick över förväntan. Är man bara någorlunda nätt på avtryckarfingret funkar det faktiskt riktigt bra. Har testat att skruva i både genom ett par plankor och en rakt in i en 10cm bjälke.

Enda problemet är om man är för het på gröten i slutet, då man kan råka skruva ner skruven för långt (kanske ca. 0,5 cm istället för lite mindre). Och att skruvbitarna verkar vara gjorde i klent materiel. Men så kanske det ska vara så att dom ger sig innan man drar sönder spåret i skruvskallen?

 

Men det är inget jag skulle köra med om det gällde finsnickeri. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Stefanf: Det finns/fanns en adapter för borrmaskin som gjorde att den stannde vid ett förinställt djup. Monterades i chucken. Det är nog 10 år sedan jag såg en, men de kom ibland med skruvpaket av märket Grabber.

Link to comment
Share on other sites

Har gått ganska bra. Emellanåt har borrmaskinen tyst klagat genom att släppa ifrån sig en nätt bränd arom. ,O

 

trapp1.JPG

 

(dom tomma platserna? planritaren (jag) gjorde ett räknefel, så tvärslåerna sidotrallen ska ligga på blev för långa, och jag var inte upplagd att såga 17x4,5-plankor den här helgen)

Link to comment
Share on other sites

(dom tomma platserna? planritaren (jag) gjorde ett räknefel, så tvärslåerna sidotrallen ska ligga på blev för långa, och jag var inte upplagd att såga 17x4,5-plankor den här helgen)

Jag som såg små blomsterrabatter! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...