Jump to content

Bus med 757:a


Vildmannen

Recommended Posts

Nya Zeelands flygvapen kör med öppna spjäll, lyssna på det sköna motorljudet :banghead:

 

Passagerarplan tycks tåla mer och ha högre prestanda än man kan tro.

Hur pass väl tilltagna är säkerhetsmarginalerna i civilflyget vad gäller tex motorpådrag, stigningshastighet och annat?

Link to comment
Share on other sites

Nya Zeelands flygvapen kör med öppna spjäll, lyssna på det sköna motorljudet :Malaj:

 

Passagerarplan tycks tåla mer och ha högre prestanda än man kan tro.

Hur pass väl tilltagna är säkerhetsmarginalerna i civilflyget vad gäller tex motorpådrag, stigningshastighet och annat?

Det där belastade antagligen inte flygplanet särskilt mycket, det var ju bara en förbiflygning som övergick till stigning. Det finns flera manövrer som går att genomföra utan att belasta flygplanet särskilt mycket t ex tunnelroll.

Tunnelroll i Citation II (TP 103 i FV)

 

Certifieringskravet för trafikflygplan är +2,5/-1,5 g, med en säkerhetsmarginal på 50% (detta testas) så de får gå sönder vid lägst +3,75/-2,25 g.

C-130 tycker inte heller om att släppas rakt ner från några meters höjd

Samtliga överlevde ovanstående haverier.

Link to comment
Share on other sites

"Vad gäller lågflygning ska grodätarna självklart vara värst (KC-135)"

 

Eller KLM :rockon:

 

 

Fast det där är en landning och då är det praktiskt av flygplanet/helikoptern att i slutfasen flyga ganska lågt. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...