Jump to content

Medicinalofficer med utbildningstecken Örnen


Recommended Posts

Hej!

 

 

Vi hade en läkare som gick med Örnen på sin uniform och fallskärmsjägarbasker. Jag undrar om medicinalofficerer tilldelas dessa tilläggstecken därför att de är anställda på förbandet, eller måste man genomgå grundutbildningen för att tilldelas dem? Säg som exempel att jag tar anställning som sjuksköterska som reservofficer och gör tjänst på fallskärmsjägarskolan; kan jag då genomgå några prov för att tillhöra gänget och bära emblemen eller måste jag ha gjort min grundutbildning där?

Link to comment
Share on other sites

Man måste ha gjort utbildningen för att få bära tecknen.

10 hopp är väl vad som krävs för att få bära baskern + att man ska ha FJS som hemmaförband.

För att bära örnen så krävs antingen GUFJS och då bär du Örnen med röd kant alt på vinröd filt (m87) eller också genomförd befälskurs i fallskärmsjägartjänst och då är det ingen kant eller filt till märket.

 

Den läkare som du avser är förmodigen den jag vet om och då ska du veta att han är vad han utger sig för att vara. Jag har hört att han brukar användas som drivankare (eller vad de kallar det) för FJS. Han hoppar ut först för att visa vindriktningen. I alla fall för några år sedan.

 

/K

 

Edit: Fråga honom hur många örnmarscher han gått och så ber du att få se hans bilder på köldskador.

Link to comment
Share on other sites

Man måste ha gjort utbildningen för att få bära tecknen.

10 hopp är väl vad som krävs för att få bära baskern + att man ska ha FJS som hemmaförband.

För att bära örnen så krävs antingen GUFJS och då bär du Örnen med röd kant alt på vinröd filt (m87) eller också genomförd befälskurs i fallskärmsjägartjänst och då är det ingen kant eller filt till märket.

 

Den läkare som du avser är förmodigen den jag vet om och då ska du veta att han är vad han utger sig för att vara. Jag har hört att han brukar användas som drivankare (eller vad de kallar det) för FJS. Han hoppar ut först för att visa vindriktningen. I alla fall för några år sedan.

 

/K

 

Edit: Fråga honom hur många örnmarscher han gått och så ber du att få se hans bilder på köldskador.

 

Tack för bra svar! Det innebär att jag får gå utan glitter när jag är klar RO, men glitter döljer väl själva människan innanför. Trots att jag inte har någon cool båge, treudd eller örn att skryta med är jag glad att jag fick en bra grundutbildning på den goda tiden när man faktiskt fick göra lumpen. Man behöver inte vara jägare... Fast en yngre del av mig vill :)

 

Edit: Jag kan mycket väl tänka mig att denne herre gör skäl för det ryktet. Trots åldern står han pall för det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Man måste ha gjort utbildningen för att få bära tecknen.

10 hopp är väl vad som krävs för att få bära baskern + att man ska ha FJS som hemmaförband.

För att bära örnen så krävs antingen GUFJS och då bär du Örnen med röd kant alt på vinröd filt (m87) eller också genomförd befälskurs i fallskärmsjägartjänst och då är det ingen kant eller filt till märket.

(---)

 

Nu har jag inte tillgång till UniR FM 2003 så jag kan inte kolla vad som gäller i dagsläget men enligt UniR FM 1999 så:

Militär personal som tjänstgör mer än 6 månader vid annat förband (motsv) än eget får anlägga detta förbands uniform.
UniR FM 1999 sidan 39, 1.10.2, sista stycket.

 

Om denna regel fortfarande gäller så är det, teoretiskt sett, möjligt att den gode doktorn fått en så kallad "saft och bulle"-basker och "bara" genomfört själva örnmarchen.

 

Brasklapp: jag vill på intet sätt hävda att det är så det gått till, det är alltså endast en teoretisk och hypotetisk möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Man måste ha gjort utbildningen för att få bära tecknen.

10 hopp är väl vad som krävs för att få bära baskern + att man ska ha FJS som hemmaförband.

För att bära örnen så krävs antingen GUFJS och då bär du Örnen med röd kant alt på vinröd filt (m87) eller också genomförd befälskurs i fallskärmsjägartjänst och då är det ingen kant eller filt till märket.

(---)

 

Nu har jag inte tillgång till UniR FM 2003 så jag kan inte kolla vad som gäller i dagsläget men enligt UniR FM 1999 så:

Militär personal som tjänstgör mer än 6 månader vid annat förband (motsv) än eget får anlägga detta förbands uniform.
UniR FM 1999 sidan 39, 1.10.2, sista stycket.

 

Om denna regel fortfarande gäller så är det, teoretiskt sett, möjligt att den gode doktorn fått en så kallad "saft och bulle"-basker och "bara" genomfört själva örnmarchen.

 

Brasklapp: jag vill på intet sätt hävda att det är så det gått till, det är alltså endast en teoretisk och hypotetisk möjlighet.

 

Fallskärmsjägardoktorn är ganska välkänd, iaf på Karlsborgs fästning. Han gjorde sin GU i omgångar, som läkarstudenterna tydligen gjorde förr i tiden, och låg på FJS (Källa: något nummer av Örnen, kommer inte ihåg vilket).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...