sidewind Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Nu är jag ju klar med värnplikten och muckar från i19/jbat i Arvidsjaur den 19 juni som färdigtutbildad insatssoldat. Jag har redan sökt utlandstjänst med goda vitsord och trivs bra i det militära, och funderar nu över hemvärnet. Eftersom jag är bosatt i Arvidsjaur förtillfället så har jag ett par frågor att ställa, främst till medlemmar av Piteå Älvdals Bataljon, om några av dessa finns här. Vore tacksam om ni kunde besvara detta så detaljerat som möjligt, gärna med hjälp av egna erfarenheter. 1) Hur fungerar er bataljon rent stridsmässigt/praktiskt. Har ni ofta övningar, vilken sorts övningar, SiB mm? 2) Vad är eran generella medelålder? Kring 20, 40, 60?? 3) Hur fungerar övningsmotivationen, är många med och är engagerade eller stannar många ofta hemma? 4) Hur effektiv är Er "Insatspluton" och hur ser det ut där med övningsvilja och stridsvärde? 5) Finns det tillgång till diverse vapenutbildningar? (meriterande inför t ex utlandstj) 6) Är det en illusion från min sida om jag förväntar mig fysiska prövningar, mycket stridsövningar och SiB? Tack på Förhand // Abbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 (edited) Tack på Förhand // Abbe kan svara delvis på dina frågor..då jag hör till samma utbildningsgrupp.. 5) Finns det tillgång till diverse vapenutbildningar? (meriterande inför t ex utlandstj) Det vi har är AK4B, KSP58, GRG, P-skott och PSG 90..(demonstrator än så länge) Söderut har en del blivit utbildade på GRT för AK4 jag vet dock inte när och om det kommer utbildas på här uppe. Vill du få utbildning på något speciellt så försök att bli placerad på den befattningen. Exempelvis ksp-skytt eller skarpskytt. 6) Är det en illusion från min sida om jag förväntar mig fysiska prövningar, mycket stridsövningar och SiB? Vi skall öva strid, skyddsvakt och det är pågång SiB. Mycket övningar..njaa som du nog har märkt så har dom kapat rejält i budgeten så vänta dig inte övn varje helg. Däremot finns det alltid möjlighet att genomföra egna övningar inom kompaniet..Man får dock ingen avtalstid eller ersättning för det. Men jag tror du inte är direkt ute efter dom få slantar det handlar om. Edited April 19, 2008 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidewind Posted April 19, 2008 Author Report Share Posted April 19, 2008 Tack på Förhand // Abbe kan svara delvis på dina frågor..då jag hör till samma utbildningsgrupp.. 5) Finns det tillgång till diverse vapenutbildningar? (meriterande inför t ex utlandstj) Det vi har är AK4B, KSP58, GRG, P-skott och PSG 90..(demonstrator än så länge) Söderut har en del blivit utbildade på GRT för AK4 jag vet dock inte när och om det kommer utbildas på här uppe. Vill du få utbildning på något speciellt så försök att bli placerad på den befattningen. Exempelvis ksp-skytt eller skarpskytt. 6) Är det en illusion från min sida om jag förväntar mig fysiska prövningar, mycket stridsövningar och SiB? Vi skall öva strid, skyddsvakt och det är pågång SiB. Mycket övningar..njaa som du nog har märkt så har dom kapat rejält i budgeten så vänta dig inte övn varje helg. Däremot finns det alltid möjlighet att genomföra egna övningar inom kompaniet..Man får dock ingen avtalstid eller ersättning för det. Men jag tror du inte är direkt ute efter dom få slantar det handlar om. Okej! Ja blir lite komplext för mig det där. Har hunnit utbilda mig på ett par av vapnen du nämde med saknar två. Vill kompletera upp det med PSG90 och GRG om möjligt, men jag vill gärna inte ha någon av dessa tjänster. Är det ändå möjligt? Hur ofta sker dessa utbildningar mm? Skyddsvakt har jag övat mig illamående på och har haft en praktik på det under ett par månader nu =) Strid och SiB är däremot kul att genomföra, och då speciellt SiB eftersom det känns både kul, kräver fokus och är aktuellt i dagens krig enligt mig då. Hur ofta genomför ni egna övningar och hur organiseras det? Kan t ex en gruppchef öva med sin grupp enskilt en helg, eller måste det vara minst en pluton eller etc. Hur fungerar det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Okej! Ja blir lite komplext för mig det där. Har hunnit utbilda mig på ett par av vapnen du nämde med saknar två.Vill kompletera upp det med PSG90 och GRG om möjligt, men jag vill gärna inte ha någon av dessa tjänster. Är det ändå möjligt? Hur ofta sker dessa utbildningar mm? Skyddsvakt har jag övat mig illamående på och har haft en praktik på det under ett par månader nu =) Strid och SiB är däremot kul att genomföra, och då speciellt SiB eftersom det känns både kul, kräver fokus och är aktuellt i dagens krig enligt mig då. Hur ofta genomför ni egna övningar och hur organiseras det? Kan t ex en gruppchef öva med sin grupp enskilt en helg, eller måste det vara minst en pluton eller etc. Hur fungerar det? Tjaa HvSS har gått ut iår i utbildningsanvisningar där dom skriver att endast dom på befattning för en vapentyp skall få utbildning på den vapentypen. Hur din KompCh har valt att göra med befattningarna det är nog bäst du frågar han. Då det gäller GRG så "tror" jag att du har chans att få delta på den helgkursen som brukar genomföras varje år. Då det gäller PSG90 så har jag ingen aning. Då det ännu inte är klart och det dessutom finns en del äldre som haft AK4OR samt andra som gjärna lär sig. Utbildningstillfällena är dessutom få och det är få platser då jag har för mig att dom pratar om 1-2 skarpskyttar per kompani eller pluton. Där kan du nog räkna kallt med att om du får utbildning på PSG90 så är kravet att du har den befattningen och du kommer få det vapnet som "personligt" vapen. Fast som sagt det är inte helt klart ännu... Då det gäller skyddsvakt så räkna med ännu mera övning..det är en av Hv's huvuduppgifter. Har vi tur så får dom fart på halvar och vi får träna med en filmskjutbana.. Då jag inte möter pite älvdal's soldater speciellt ofta så vet jag inte hur mycket SiB dom har börjat med ännu. Men jag hoppas att det ska bli av en del iår, först får väl insats och sen kommer resten. Egna övningar kan vara lite olika men KompCh måste tillfrågas. Om jag har förstått det rätt så skall man skriva en typ övningsplan som skall godkännas. Alla regler och krav kan eran kompch.. Styrkans storlek kan vara från 2 och upp men om man vill få ut något vettigt av det så är det nog minst en grupps storlek som är vettig, fast allt beror nog lite på upplägget.. Räkna inte med lösplugg, dom kostar pengar och har massor av andra krav. Men man kan öva en hel del utan plugg. Även utan vapen. Exempelvis hundtjänst. Och även om du kan det som rinnande vatten så betyder det inte att eran grupp kan det bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidewind Posted April 20, 2008 Author Report Share Posted April 20, 2008 Okej! Ja blir lite komplext för mig det där. Har hunnit utbilda mig på ett par av vapnen du nämde med saknar två.Vill kompletera upp det med PSG90 och GRG om möjligt, men jag vill gärna inte ha någon av dessa tjänster. Är det ändå möjligt? Hur ofta sker dessa utbildningar mm? Skyddsvakt har jag övat mig illamående på och har haft en praktik på det under ett par månader nu =) Strid och SiB är däremot kul att genomföra, och då speciellt SiB eftersom det känns både kul, kräver fokus och är aktuellt i dagens krig enligt mig då. Hur ofta genomför ni egna övningar och hur organiseras det? Kan t ex en gruppchef öva med sin grupp enskilt en helg, eller måste det vara minst en pluton eller etc. Hur fungerar det? Tjaa HvSS har gått ut iår i utbildningsanvisningar där dom skriver att endast dom på befattning för en vapentyp skall få utbildning på den vapentypen. Hur din KompCh har valt att göra med befattningarna det är nog bäst du frågar han. Då det gäller GRG så "tror" jag att du har chans att få delta på den helgkursen som brukar genomföras varje år. Då det gäller PSG90 så har jag ingen aning. Då det ännu inte är klart och det dessutom finns en del äldre som haft AK4OR samt andra som gjärna lär sig. Utbildningstillfällena är dessutom få och det är få platser då jag har för mig att dom pratar om 1-2 skarpskyttar per kompani eller pluton. Där kan du nog räkna kallt med att om du får utbildning på PSG90 så är kravet att du har den befattningen och du kommer få det vapnet som "personligt" vapen. Fast som sagt det är inte helt klart ännu... Då det gäller skyddsvakt så räkna med ännu mera övning..det är en av Hv's huvuduppgifter. Har vi tur så får dom fart på halvar och vi får träna med en filmskjutbana.. Då jag inte möter pite älvdal's soldater speciellt ofta så vet jag inte hur mycket SiB dom har börjat med ännu. Men jag hoppas att det ska bli av en del iår, först får väl insats och sen kommer resten. Egna övningar kan vara lite olika men KompCh måste tillfrågas. Om jag har förstått det rätt så skall man skriva en typ övningsplan som skall godkännas. Alla regler och krav kan eran kompch.. Styrkans storlek kan vara från 2 och upp men om man vill få ut något vettigt av det så är det nog minst en grupps storlek som är vettig, fast allt beror nog lite på upplägget.. Räkna inte med lösplugg, dom kostar pengar och har massor av andra krav. Men man kan öva en hel del utan plugg. Även utan vapen. Exempelvis hundtjänst. Och även om du kan det som rinnande vatten så betyder det inte att eran grupp kan det bra. Okej, så med andra ord så är det störst chans för mig att få PSG90 utb om jag t ex söker mig till skarpskyttstjänst, tämligen logiskt egentligen men jag undrade eftersom jag hellre enbart har automatkarbinen. Jo, skyddsvaktsarbetet kan man väl bara bli bättre på antar jag! Om man gjorde värnplikten som gruppchef, hur ser det ut inom HV då? Lätt att få liknande befattning etc? Skulle man uppfattas som kaxig och/eller dryg om man nyexaminerad från lumpen skulle vilja ta på sig en sådan uppgift om en sådan fanns ledig? Okej.. Nej självklart har ju alla olika utbildnignsnivåer. Jag skulle t ex vara helt bortkommen på t ex hundtjänst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Okej, så med andra ord så är det störst chans för mig att få PSG90 utb om jag t ex söker mig till skarpskyttstjänst, tämligen logiskt egentligen men jag undrade eftersom jag hellre enbart har automatkarbinen. Jo, skyddsvaktsarbetet kan man väl bara bli bättre på antar jag! Om man gjorde värnplikten som gruppchef, hur ser det ut inom HV då? Lätt att få liknande befattning etc? Skulle man uppfattas som kaxig och/eller dryg om man nyexaminerad från lumpen skulle vilja ta på sig en sådan uppgift om en sådan fanns ledig? Okej.. Nej självklart har ju alla olika utbildnignsnivåer. Jag skulle t ex vara helt bortkommen på t ex hundtjänst Det är "sagt" att skarpskytten skall ha Psg90 som "personligt vapen"... Det är inte alla övningar där dom ens har med den. (kasunförvaring). Och således kommer du antagligen bära AK4B rätt ofta. Hur det kommer att bli, det får framtiden utvisa. Gruppchef? Tjaa du ska nog råka på en rätt konstig KompCh eller ett kompani fullt i gruppchefer om dom tackar nej till att du "kliver fram" som Gruppchef. Jag tvivlar starkt på att dom skulle se dig som kaxig eller dryg. Sedan får du ännu mer roligt att lära dig. Fler kurser mm att gå osv. Det kan hända att din kompch redan har gruppchefer så du får gå som stf gruppch. Men det brukar förändras på ett år eller 2. Du kommer nog gilla hundtjänsten. Den är en av våra absolut bästa sensorer, det spelar ingen roll hur mycket en b-styrka eller fi försöker smyga så kommer hunden veta och markera i lång tid innan. Sålänge man har gjort rätt och att hunden kan arbeta utan störning. Men du får säkert lära dig mer om det när du är ute och övar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidewind Posted April 20, 2008 Author Report Share Posted April 20, 2008 Okej, så med andra ord så är det störst chans för mig att få PSG90 utb om jag t ex söker mig till skarpskyttstjänst, tämligen logiskt egentligen men jag undrade eftersom jag hellre enbart har automatkarbinen. Jo, skyddsvaktsarbetet kan man väl bara bli bättre på antar jag! Om man gjorde värnplikten som gruppchef, hur ser det ut inom HV då? Lätt att få liknande befattning etc? Skulle man uppfattas som kaxig och/eller dryg om man nyexaminerad från lumpen skulle vilja ta på sig en sådan uppgift om en sådan fanns ledig? Okej.. Nej självklart har ju alla olika utbildnignsnivåer. Jag skulle t ex vara helt bortkommen på t ex hundtjänst Det är "sagt" att skarpskytten skall ha Psg90 som "personligt vapen"... Det är inte alla övningar där dom ens har med den. (kasunförvaring). Och således kommer du antagligen bära AK4B rätt ofta. Hur det kommer att bli, det får framtiden utvisa. Gruppchef? Tjaa du ska nog råka på en rätt konstig KompCh eller ett kompani fullt i gruppchefer om dom tackar nej till att du "kliver fram" som Gruppchef. Jag tvivlar starkt på att dom skulle se dig som kaxig eller dryg. Sedan får du ännu mer roligt att lära dig. Fler kurser mm att gå osv. Det kan hända att din kompch redan har gruppchefer så du får gå som stf gruppch. Men det brukar förändras på ett år eller 2. Du kommer nog gilla hundtjänsten. Den är en av våra absolut bästa sensorer, det spelar ingen roll hur mycket en b-styrka eller fi försöker smyga så kommer hunden veta och markera i lång tid innan. Sålänge man har gjort rätt och att hunden kan arbeta utan störning. Men du får säkert lära dig mer om det när du är ute och övar. Okej, men varför fungerar det så då? Det låter ju inte så svårt att hämta ut vapnet rent praktiskt alltså. Är det laghet eller lagar som är i vägen? Okej okej!! Jo jag har hört om hundarnas talanger =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Okej, men varför fungerar det så då? Det låter ju inte så svårt att hämta ut vapnet rent praktiskt alltså. Är det laghet eller lagar som är i vägen? Okej okej!! Jo jag har hört om hundarnas talanger =) Tjaa det är inte många som bor i samma stad som kasunen. Och köra 10mil för att hämta ut vapnet för en kvälls eller en dags utbildning...tjaa det kostar och tar tid. Sedan måste det synkas med dom som har rätt att öppna kasun vilket av naturliga skäl är en kort lista på folk. Så i slutändan blir det bökigt. Och nej övningsledare/instruktörer får inte ta med sig vapen påväg till övningen utan speciella arrangemang. Säkerhet är bra men ibland slår det knut på sig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted April 21, 2008 Report Share Posted April 21, 2008 Sedan finns det ju övningar där ett prickskyttegevär inte alltid kommer till sin fulla rätt. Det är ju tex rätt nyttigt att få öva som soldat i en inbrytningsgrupp på en SIB-övning. Det är inte alltid utvecklande för soldaten att varje övning ligga och understödja mot huset när övriga får gå in och öva genomsök/rensning. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 24, 2008 Report Share Posted July 24, 2008 Finner det lite förvånande att ingen har kommenterat att Mj Harry Thornéus (C Norrbottensgruppen) har avlidit... En individ som verkligen har kämpat för hemvärnet under de år han varit chef för norrbottensgruppen (och Fo 63). Har kanske inte alltid haft samma åsikter, eller alltid varit överrens med honom utan haft många och långa diskussioner om saker och ting. Men vi båda har alltid haft samma mål, att utveckla och förbättra hemvärnet. Tråkigt och ledsamt att han nu har avlidit och jag kommer att saknar någon att diskutera med. *fältmössa av* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johaner Posted July 24, 2008 Report Share Posted July 24, 2008 Finner det lite förvånande att ingen har kommenterat att Mj Harry Thornéus (C Norrbottensgruppen) har avlidit... En individ som verkligen har kämpat för hemvärnet under de år han varit chef för norrbottensgruppen (och Fo 63). Har kanske inte alltid haft samma åsikter, eller alltid varit överrens med honom utan haft många och långa diskussioner om saker och ting. Men vi båda har alltid haft samma mål, att utveckla och förbättra hemvärnet. Tråkigt och ledsamt att han nu har avlidit och jag kommer att saknar någon att diskutera med. *fältmössa av* Kan bara hålla med. Harry var en man som hade stora visioner och som levde efter den (i alla fall enligt den ringa erfarenhet jag haft i möte med honom). Tar en tyst minut från tangenbordet och begrundar vilken vision jag själv lever efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vuono Posted July 30, 2008 Report Share Posted July 30, 2008 Upplevde Harry under ett antal hotbildsgenomgångar i tornedalen. Helt underbara tillställningar där den som hade ngt att invända kunde ta en köbricka och vänta på sin tur ute i skogen. Han låg dessutom lite före USK i sina bedömningar som jag ser det. Män som Harry, Clarence Jonsson eller Allan Mann m fl föds ju inte på löpande band. Mitt förslag till blågul är att ni upprättar en särskild tråd för att samla erfarenheter från dessa gurus och andra som verkade under den gamla "dåliga" tiden. Respekt får man efter förtjänst. Vuono Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikUrban 2 Posted July 30, 2008 Report Share Posted July 30, 2008 Hej sidewind! Är du intresserad av insatsplutonen i Piteå Älvdal så har du bra läge. Insatsplutonchefen är bosatt i Arvidsjaur och är alltid på jakt efter nya förmågor. Är du intresserad kan jag fixa kontakten med honom. /EU2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kapi Posted August 20, 2008 Report Share Posted August 20, 2008 Kan bara säga en sak om Mj Harry Thornéus, han var kung i skogen. Fick förmånen att stå på vita blixten för första gången med omnämnd vederbörande. Han var mycket omtyckt på kompaniet och jag vet att min grupp skulle göra som han sa vad det än gäller. Respekten för Mj Thornéus kommer alltid att finnas kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjaerven_ Posted July 11, 2009 Report Share Posted July 11, 2009 Kan bara säga en sak om Mj Harry Thornéus, han var kung i skogen. Fick förmånen att stå på vita blixten för första gångenmed omnämnd vederbörande. Han var mycket omtyckt på kompaniet och jag vet att min grupp skulle göra som han sa vad det än gäller. Respekten för Mj Thornéus kommer alltid att finnas kvar. Tråkigt när folk avlider. Jag kommer flytta upp och ingå i Arvidsjaurs hv komp senare. Så de är lite tråkigt när man inte får möta "mästarna" bakom en bra utbildningsgrund. Hoppas han trivs där uppe. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Diskaren Posted December 28, 2009 Report Share Posted December 28, 2009 hmm... efter att ha läst denna tråden så å konstaterat att de är nädå några som är med i norrbottens gruppen så vart ja nyfiken på vilka ni är som är med här på soldf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Attackminken Posted June 3, 2010 Report Share Posted June 3, 2010 hmm... efter att ha läst denna tråden så å konstaterat att de är nädå några som är med i norrbottens gruppen så vart ja nyfiken på vilka ni är som är med här på soldf Ja jag är med i Lapplandsjägargruppen. Kalix Kusthemvärnskomp. och har just "ryckt in" igen efter ett års uppehåll. Jag hade före det varit med sen 2001, men valde att ta ett sabbatsår eftersom det var allmänt rörigt inom HV i Östra Norrbotten. Nu har de dock ryckt upp sig i och med den nya organisationen. I detta nu sitter jag hemma och har en blöt basker och en luva ovanpå huvudet. Den nya jag har fått ut har legat oanvänd, men på söndag är det nationaldagen, och jag behövde den då. Den gamla var för liten??? Har mitt huvud växt under sabbatsåret månne? Jag är i 30-års åldern, och gjorde min värnplikt på F21 1998, och trivdes som fisken i vattnet i uniform! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts