Anders G. Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Den som ställer en ryttare till förfogande för regenten erhåller adelsskap och frälse, dvs skattefrihet. Se där en gammal god princip att återinföra då HV har svårt att rekrytera! Kommunalskatt kan jag betala, men befrielse från moms, stämpelavgifter och statsskatt är ju rimligt. Att dessutom få skriva sig "von Pettersson" är ju ett plus. Begreppet "ryttare" må modifieras, så att inte bara FMCKs mopedbud omfattas, utan all HV-personal. Domsrätt över sätesgården, tex att kunna ge hemmavarande tonårsbarn utgångsförbud under vissa helgkvällar vore något att sträva efter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Du menar alltså att man skall skriva om lagen så att personal inom HV skall bli adliga och slippa betala skatt....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Denna tråd passar bättre i markan. Fk Satan Blågul Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Jösses vad mycket odugliga skattesmitare vi skulle få då Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 En modern variant av adelsrytteri? Spännande tanke. Hemvärnet av idag är dock snarast att likna vid ett allmogeuppbåd. För att förtjäna skattefrihet så behöver man tillföra en betydande militär slagkraft till hären. På den gamla onda tiden så var det tungt kavalleri (kyrassiärer), vilket idag skulle motvaras av pansartrupper. Men visst, de som har råd, möjlighet och intresse av att köpa en Leopard II och hålla den i drift och till svenska försvarsmaktens förfogande kan gärna få skattefrihet för mig. När är din 302:a klar, Swede? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 En modern variant av adelsrytteri? Spännande tanke. Hemvärnet av idag är dock snarast att likna vid ett allmogeuppbåd. För att förtjäna skattefrihet så behöver man tillföra en betydande militär slagkraft till hären. På den gamla onda tiden så var det tungt kavalleri (kyrassiärer), vilket idag skulle motvaras av pansartrupper. Men visst, de som har råd, möjlighet och intresse av att köpa en Leopard II och hålla den i drift och till svenska försvarsmaktens förfogande kan gärna få skattefrihet för mig. När är din 302:a klar, Swede? Det ska väl säljas en massa 401:or och 501:or ;) En Leo skulle antagligen inte bli lönsamt - om man inte tjänar betydligt mer än jag iaf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Den som ställer en ryttare till förfogande för regenten erhåller adelsskap och frälse, dvs skattefrihet.Se där en gammal god princip att återinföra då HV har svårt att rekrytera! Kommunalskatt kan jag betala, men befrielse från moms, stämpelavgifter och statsskatt är ju rimligt. Att dessutom få skriva sig "von Pettersson" är ju ett plus. Begreppet "ryttare" må modifieras, så att inte bara FMCKs mopedbud omfattas, utan all HV-personal. Domsrätt över sätesgården, tex att kunna ge hemmavarande tonårsbarn utgångsförbud under vissa helgkvällar vore något att sträva efter. Så du menar att den som ansluter sig till hemvärnet och därtill håller sig med egen rustning, vapen och häst skall vara frälse? Intressant koncept, framförallt med tanke på de möjligheter detta öppnar för egen beväpning En modern variant av adelsrytteri? Spännande tanke. Hemvärnet av idag är dock snarast att likna vid ett allmogeuppbåd. För att förtjäna skattefrihet så behöver man tillföra en betydande militär slagkraft till hären. På den gamla onda tiden så var det tungt kavalleri (kyrassiärer), vilket idag skulle motvaras av pansartrupper. Men visst, de som har råd, möjlighet och intresse av att köpa en Leopard II och hålla den i drift och till svenska försvarsmaktens förfogande kan gärna få skattefrihet för mig. När är din 302:a klar, Swede? Landskapet Dalarna slingrade tidigt sig undan kraven på indelning i och för rotesystemet genom att istället lova att istället städse tillhandahålla 1400 man utom befäl till rikets försvar. Så visst, återinför gärna indelningsverket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 Den som ställer en ryttare till förfogande för regenten erhåller adelsskap och frälse, dvs skattefrihet.Se där en gammal god princip att återinföra då HV har svårt att rekrytera! Kommunalskatt kan jag betala, men befrielse från moms, stämpelavgifter och statsskatt är ju rimligt. Att dessutom få skriva sig "von Pettersson" är ju ett plus. Begreppet "ryttare" må modifieras, så att inte bara FMCKs mopedbud omfattas, utan all HV-personal. Domsrätt över sätesgården, tex att kunna ge hemmavarande tonårsbarn utgångsförbud under vissa helgkvällar vore något att sträva efter. Så du menar att den som ansluter sig till hemvärnet och därtill håller sig med egen rustning, vapen och häst skall vara frälse? Intressant koncept, framförallt med tanke på de möjligheter detta öppnar för egen beväpning En modern variant av adelsrytteri? Spännande tanke. Hemvärnet av idag är dock snarast att likna vid ett allmogeuppbåd. För att förtjäna skattefrihet så behöver man tillföra en betydande militär slagkraft till hären. På den gamla onda tiden så var det tungt kavalleri (kyrassiärer), vilket idag skulle motvaras av pansartrupper. Men visst, de som har råd, möjlighet och intresse av att köpa en Leopard II och hålla den i drift och till svenska försvarsmaktens förfogande kan gärna få skattefrihet för mig. När är din 302:a klar, Swede? Landskapet Dalarna slingrade tidigt sig undan kraven på indelning i och för rotesystemet genom att istället lova att istället städse tillhandahålla 1400 man utom befäl till rikets försvar. Så visst, återinför gärna indelningsverket. Jag har länge, halft på allvar talat om att det är dags för ett nytt "dala-uppror". I äldre tider skattevägrade folket då Kungen inte gav tillräckligt skydd, eller vad man ansåg vara tillräkcligt, för folket. Nu när den 1000- åriga freden är utropad och försvaret av landet skärs ner till schizz-kebab kanske det vore dags igen att marschera till slottet och kräva skattefrihet som traditionen bjuder. Pappsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.