Rogue Posted April 18, 2008 Report Share Posted April 18, 2008 Hur räknar man ut vilken dagpenning man får från FM på 90% SGI? Sitter här och vrider och vänder på siffrorna och försöker få det att stämma. Har ingen lust att skylta med hur fattig jag är men vi kan säga att jag inte når upp till ersättningstaket. Har fått mitt intyg från försäkringskassan där det står min SGI i årslön på 260 dagar årsarbetstid Har prövat följande metod SGI (årslön) / 260 (årsarbetsdagar) * 0,9 (90 %) * 0,7 (30% skatt) = 130 kronor mer än vad jag fått ut efter övning per dag. Har försökt några andra med liknande resultat. HJÄLP Tack Rogue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted April 18, 2008 Report Share Posted April 18, 2008 Prova att dela med 365 dagar och se om det stämmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gehel Posted April 18, 2008 Report Share Posted April 18, 2008 Kontakta Försäkringskassan på din ort så hjälper dom dig att räkna ut vad ersättningen blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogue Posted April 18, 2008 Author Report Share Posted April 18, 2008 med 365 dagar så stämmer det. Det är nog en extrem tur att jag inte är ekonom. Tack och bock Lås och släng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Har en annan intressant fundering kring SGI är student och timanställd. Min timanställning innebär att jag jobbar ett visst antal timmar per vecka/månad. Vilka dagar/tider (finns tider måndag-lördag) jag jobbar är däremot inte bestämt i kontraktet utan diskuteras mellan mig och min chef. Nu kommer det intressanta när det gäller övningar som "Skulle du jobbat under fredagen eller helgen betalas ersättning ut i form av SQI" Känns inte helt logiskt att be chefen att skriva på ett papper som att jag skulle jobbat fredag/lördag iochmed att jag har friheten att jobba dagarna innan övningen. Hade det varit så att jag jobbar varje fredag/lördag så hade det ju varit solklart men icohmed att jag inte jobbar fasta dagar ? Pratade lite med stabsBef om detta och han hade inget bra svar han heller. Vad anser ni skall jag ha SGI eller inte ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Vad anser ni skall jag ha SGI eller inte ??? Skulle du jobbat annars då? Är den naturliga följdfrågan... Eller finns det en chans att du inte skulle ha jobbat? Rent spontant så känns helgersättning i form av SGI bara vara för de som har fast schemalagd arbetstid på helgen. Annars kunde vi som både är anställda och egna företagare också "tänkt" jobba till helgen. Eller alla som kan ta på sig extrajobb "tänkte" också jobba. Det är väl därför man infört intyg från arbetsgivaren som krav. Så nej - jag tycker inte du är berättigad för SGI-ersättning på helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 Vad anser ni skall jag ha SGI eller inte ??? Ja, vad ska du annars ha för ersättning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted April 19, 2008 Report Share Posted April 19, 2008 (edited) @eskil citat förra övningsordern Vid deltagande i övningar utbetalas en ersättning om 72:-/dygn...Om du skulle ha arbetat någon av dagarna så kan du får ersättning motsvarande SGI... Edited April 19, 2008 by fogel02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrom Posted April 20, 2008 Report Share Posted April 20, 2008 är student och timanställd. Min timanställning innebär att jag jobbar ett visst antal timmar per vecka/månad. Vilka dagar/tider (finns tider måndag-lördag) jag jobbar är däremot inte bestämt i kontraktet utan diskuteras mellan mig och min chef. Jag är också student och timanställd. Dessutom arbetade jag heltid innan jag började studera. Detta gör att jag har två olika SGI: Ett studietids-SGI som är baserat på mina timjobb, och ett vilande SGI som är baserat på lönen jag hade innan jag började studera. Enligt vissa regelskrivningar och på vissa ersättningsblanketter har man som student rätt till ersättning enligt vilande SGI. Jag har aldrig sett någon hänvisning till studietids-SGI i något försvarsrelaterat dokument, men kan inte utesluta att man kan likställa studietids-SGI med vanligt SGI vid veckokurser och liknande. OM du skulle få ersättning enligt studietids-SGI för en enda dag, så blir det baserat på en mycket lägre summa än det du skulle fått i lön den dagen. Studietids-SGI:n baseras på den totala årsinkomsten, men eftersom man fortfarande delar summan med 365 (och multiplicerar med 0,9) för att få fram dagpenningen blir det inte mer än 200 kr vid en typisk student-årsinkomst på 80000. Personligen tycker jag inte att du har rätt till ersättning enligt SGI på helgövningarna. Eftersom du själv kan påverka när du ska jobba förlorar du ingen inkomst på att delta i övningarna, och regeln är uppenbarligen till för att de som behöver ta ledigt från jobbet ska slippa förlora pengar på en övning. Om du däremot delar i en veckokurs eller veckoövning bör du begära intyg från försäkringskassan om ditt studietids-SGI, och därefter hoppas att handläggaren på kansliet/utbildningsgruppen går med på att likställa studietids-SGI med vanligt SGI. (Men räkna med att det tar både en och två månader för försäkringskassan att skriva intyget...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted April 21, 2008 Report Share Posted April 21, 2008 Varit med om att under hemvärnsövning fått ersättningen enligt stöd till samhället. 120 kr/ timme. Enligt mitt tycke ett bättre sätt att betala ersättning på än SGI som är krångligt att beräkna rent administrativt. Plus man slipper alla dessa fall med konstiga arbetstider och annat. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted April 21, 2008 Report Share Posted April 21, 2008 (---)SGI (årslön) / 260 (årsarbetsdagar) * 0,9 (90 %) * 0,7 (30% skatt) = 130 kronor mer än vad jag fått ut efter övning per dag. Har försökt några andra med liknande resultat. HJÄLP Tack Rogue med 365 dagar så stämmer det. Det är nog en extrem tur att jag inte är ekonom. Tack och bock Lås och släng Nu fick du visserligen ihop ekvationen men: Har du provat att räkna på timlönen? FK anser att en normal årsarbetstid är 2080 timmar. Du kan också kolla om FK räknat på samma årsinkomst som du har gjort. Du kan t ex deklarera en beskattningsbar inkomst på 5000:- från försvarsmakten men det är inte säkert att FK tycker att den summan ska vara med i SGI-grundande belopp. Det ska nämligen vara en återkommande ersättning och då kan man behöva visa för FK att ersättning från FM är regelbundet återkommande (exvis på årsbasis). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted April 22, 2008 Report Share Posted April 22, 2008 Nu fick du visserligen ihop ekvationen men: Har du provat att räkna på timlönen? FK anser att en normal årsarbetstid är 2080 timmar. Du kan också kolla om FK räknat på samma årsinkomst som du har gjort. Du kan t ex deklarera en beskattningsbar inkomst på 5000:- från försvarsmakten men det är inte säkert att FK tycker att den summan ska vara med i SGI-grundande belopp. Det ska nämligen vara en återkommande ersättning och då kan man behöva visa för FK att ersättning från FM är regelbundet återkommande (exvis på årsbasis).En inkomst behöver inte vara stadigvarande (i praktiken 6 mån) utan det kan räcka att det är årligen återkommande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Nu fick du visserligen ihop ekvationen men: Har du provat att räkna på timlönen? FK anser att en normal årsarbetstid är 2080 timmar. Du kan också kolla om FK räknat på samma årsinkomst som du har gjort. Du kan t ex deklarera en beskattningsbar inkomst på 5000:- från försvarsmakten men det är inte säkert att FK tycker att den summan ska vara med i SGI-grundande belopp. Det ska nämligen vara en återkommande ersättning och då kan man behöva visa för FK att ersättning från FM är regelbundet återkommande (exvis på årsbasis).En inkomst behöver inte vara stadigvarande (i praktiken 6 mån) utan det kan räcka att det är årligen återkommande. På vilket sätt var jag otydlig när jag skrev "regelbundet återkommande (exvis på årsbasis)" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Nu fick du visserligen ihop ekvationen men: Har du provat att räkna på timlönen? FK anser att en normal årsarbetstid är 2080 timmar. Du kan också kolla om FK räknat på samma årsinkomst som du har gjort. Du kan t ex deklarera en beskattningsbar inkomst på 5000:- från försvarsmakten men det är inte säkert att FK tycker att den summan ska vara med i SGI-grundande belopp. Det ska nämligen vara en återkommande ersättning och då kan man behöva visa för FK att ersättning från FM är regelbundet återkommande (exvis på årsbasis).En inkomst behöver inte vara stadigvarande (i praktiken 6 mån) utan det kan räcka att det är årligen återkommande.På vilket sätt var jag otydlig när jag skrev "regelbundet återkommande (exvis på årsbasis)" ? Ja, jo... Tyckte kanske att det var lite oklart med ex 5 000 kr från FM. Om den inkomsten intjänas jan - mars varje år då faller den under årligen återkommande. Har man istället tjänat, säg, 200 - 800 under ett halvår, i snitt 416 kr (x 12 mån = 5 000 kr) då blir det stadigvarande. Men, du kanske precis menade det, att det är skillnad på stadigvarande och återkommande klumpsummor?! Det kanske var bristande läsförståelse från min sida Nåväl, hoppas folk förstår i slutändan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 25, 2008 Report Share Posted May 25, 2008 Vad jag menade var att man kan behöva visa att inkomsten som sådan är regelbundet återkommande. T ex kontraktsersättningen från hemvärnet. Beloppet i sig kan givetvis variera från år till år men man ska kunna visa att man fått dylik ersättning flera år i rad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mag70 Posted January 26, 2023 Report Share Posted January 26, 2023 (edited) Jag försöker förtvivlat begripa hur ersättningen beräknas, och vad som är maxbelopp. Försäkringskassan skriver att högsta dagpenning är 1295:-. Motsvarar det en SGI på 1295*365/90% = 525 000:-/år? Jag ansökte om intyg i december, och fick beslut nu i januari med maxtaket för 2022 483 000:-trots att jag tjänar betydligt mer. Måste man söka nytt nu då när maxbeloppet har ökat, eller blir det per automatik? Edited January 26, 2023 by Mag70 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted January 26, 2023 Report Share Posted January 26, 2023 (edited) Du kan få max 90% av din SGI. SGI höjs varje år baserat på prisbasbeloppet. Passerar du taket och har en lön på t.ex. 50.000 kr/mån eller 60.000 kr/mån spelar ingen roll, du får max 90% av SGI, dvs max 1295kr/dag före skatt. Edited January 26, 2023 by Tony65 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mag70 Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 Okej, måste man ansöka om det här intyget varje år då maxtaket höjs eller sker det automatisk? Samma om lönen höjs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 Maxtaket höjs automatiskt, däremot behöver du anmäla ny inkomst till FK regelbundet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mag70 Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 Ok, jag ser nu i min profil på Försäkringskassan att det står beslutad årsinkomst. Antar att de räknar ut SGI från den då med årets maxtak. Behöver man ta med sig ett papper eller något till HV-intro eller KFÖ, typ utskrift av beslut? Har varit egenföretagare i 20 år nu, så det här med SGI har inte varit aktuellt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony65 Posted January 27, 2023 Report Share Posted January 27, 2023 Nej, har aldrig tagit med papper till någon övning. Se bara till att hålla FK uppdaterad med din lön, lämpligen årligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts