Jump to content

Frågor om röjdykarmönstring

Recommended Posts

Tjenare! Jag fick idag ett brev från 4. sjöstridsflottiljen där jag gick lite information om hur förmönstringen kommer gå till samt lite träningtips. Och jag undrar vad som menas med följande:

Styrketräning med din egen kropp som motvikt.

-Bröst, armhävningar axelbrett. 3x max

Vad menas med 3x max? Är det 3 repetitioner eller vad?

Tacksam för snabbt svar!

/Nyllet

• 2 weeks later...

Max antal du orkar, 3 gånger. Har fått samma brev och ska mönstra 8 september 2008. Har fuskat mycket med BRAK på morgonen men hoppas att kunna dra igång seriöst nu i maj.

Lånar tråden lite om det är okej?

är inte en allt för erfaren simmare och undrar därför hur påfrästande 30 min crawl är? springer milen på 43 min och halvmilen under 20min. jag misstänker att jag har konditionen men inte tekniken :unsure:

Max antal du orkar, 3 gånger. Har fått samma brev och ska mönstra 8 september 2008. Har fuskat mycket med BRAK på morgonen men hoppas att kunna dra igång seriöst nu i maj.

Lånar tråden lite om det är okej?

är inte en allt för erfaren simmare och undrar därför hur påfrästande 30 min crawl är? springer milen på 43 min och halvmilen under 20min. jag misstänker att jag har konditionen men inte tekniken :D

Jag är "gammal", och konditionen är inga problem, det lovar jag dig. Tekniken är inte det största problemet heller. Vattenvana är det viktigaste. Det underlättar något otroligt om du simmar för att få in en bra vattenvana och ett bra flyt i vattnet. Mitt tips är att ge dig iväg till någon simhall där du bor och lägg dig och simma i ett par timmar, typ 2-3 gånger i veckan. Gärna samtidigt som en simklubb har träning, då kan du försiktigt förklara din situation för tränaren och be om lite råd.

Jag är "gammal", och konditionen är inga problem, det lovar jag dig. Tekniken är inte det största problemet heller. Vattenvana är det viktigaste. Det underlättar något otroligt om du simmar för att få in en bra vattenvana och ett bra flyt i vattnet. Mitt tips är att ge dig iväg till någon simhall där du bor och lägg dig och simma i ett par timmar, typ 2-3 gånger i veckan. Gärna samtidigt som en simklubb har träning, då kan du försiktigt förklara din situation för tränaren och be om lite råd.

tack, vet inte om min vattenvana är på topp men går till badhuset 2 ggr i veckan nu. hoppas jag klarar av 30 min crawl inom 4 månader!? har gett mig fulla fan i att satsa 110% på röjdyk men konkuransen är förbaskad hård den med(Synd).

tack, vet inte om min vattenvana är på topp men går till badhuset 2 ggr i veckan nu. hoppas jag klarar av 30 min crawl inom 4 månader!? har gett mig fulla fan i att satsa 110% på röjdyk men konkuransen är förbaskad hård den med(Synd).

Det klarar du nog, det tror jag. Men försök att få lite teknik råd av någon simtränare också, det tjänar du lite på, även om vattenvanan är viktigast.

Lycka till!

Konditionen och att kroppen klarar fysisk ansträngning fem dagar i veckan är viktigt för att klara röjdyk. De flesta som får avbryta gör det för att de är för ensidigt tränade. Kombinera gärna fys med t.ex. snabbmarsch eller bara att gå en-två mil med t.ex. 15 kg packning. Springer du milen på 43 har du definitivt flåset: se till att knän och andra leder är starka också!

Angående simningen: vattenvanan är viktigare än just crawltekniken, men har man god crawlteknik har man mycket gratis i vattnet.