Jump to content

Kan någon förklara ansökningstiden/tjänstgöringstiden?

Recommended Posts

Hej!

Jag fattar inte hur ansöknings- /tjänstgöringstiden går ihop.

Ex. från mill. se sida:

Femtonde kosovostyrkan, KS15, mars 2007-oktober 2007

Sextonde kosovostyrkan, KS16, oktober 2007-

1. När sökte folk till KS16 - år och veckor?

2. När sökte folk till KS17 - år och veckor?

3. När sökte folk till KS18 - år och veckor?

Försöker få lite klarhet i hur långt i förväg söker man till US.

Jag såg att nuvarande ansökningsperiod 14.april - 11. maj avser KS19.

Från mill.se sida angående en befattning KS19:

Utbildningsperiod: jan-09 - apr-09

Insatsperiod: apr-09 - okt-09

Sista ansökningsdatum: 2008-05-11

Jag trodde att man skickade ansökan under höstrekrytering 2008 om man ville tjänstgöra apr-09 - okt-09 som i ovanstående exempel men det är tydligen nu man ska skicka ansökan, och jag som trodde att om man skickar ansökan nu så tjänstgör man oktober 2008-april 2009.

Kan någon bringa lite ljus över det hela? :D

Ber om ursäkt för okunskap. :)

//Foreigner

Folk sökte till KS18 under veckorna 43- 46 2007.

Eftersom utbildningen till KS18 börjar om 5 veckor så är det väldigt kort tid för att hinna med hela rekryteringeproceduren om den sökperioden skulle varit nu. Likväl som utbildningen för KS19 börjar i januari och då blir sökperioden i november för tajt inpå.

Men visst är systemet långt från perfekt. Är ju runt 20 veckor innan uttagskommisionen genomför sin process exempelvis. Visst borde det kanske räcka med 10 veckors förberedelser? och sökperioderna skulle då ligga typ i juni/januari. Ett halvår får man ju räkna med men håller med om att nio månader innan är i längsta laget.

Kanske kommer det nya söksystemet korta tiderna och skapa bättre rutiner?

Tack för ditt svar.

Detta gör mig förvirrad:

Ansökningsperiod v 16-19 2008 KS19, Kosovo

Uttagskommission aug/sept 2008

Antagningsbesked sept/okt 2008

GSU US v 47-50 2008

Rotation till insatsområdet v 14-25 2009

Hemrotation v 44 2009

Kolla det fetstilta och jämför med "Utbildningsperiod" i mitt första inlägg. Vad är rätt?

Kolla det fetstilta och jämför med "Utbildningsperiod" i mitt första inlägg. Vad är rätt?

Både och. Har du inte gjort gu så gör du först gsu-us, därefter börjar missionsutbildningen.

Tackar ödmjukast, för förklarningen.

//Foreigner

• 3 weeks later...

Lånar min egen tråd. No need att skapa en till...

Så här är det... Jag har inte gjort lumpen i Sverige vilket i sin tur för med sig att jag kommer att genomgå GSU-US v.47-50, om man kommer in vill säga. Därefter följer utbildningsperiod jan09-apr09 (detta är väl missionsutb.) Och självaste mission apr09-okt09.

Är det någon som vet hur detta blir upplagd i mitt fall? För närvarande jobbar jag i upplevelsefabriken i Trollhättan och undrar om jag måste ta tjänsteledigt 3 gånger (GSU, missionsutb. och själva missionen).

Räknas man som anställd vid FM redan från v.47 och börjar få lön från den vecka? Kan man komma hem mellan dessa 3 "omgångar"? Eller är man borta hemifrån från v.47 tills man kommer hem i okt09 (leave inte inräknad)?

Tacksam för svar!

//Foreigner

Lånar min egen tråd. No need att skapa en till...

Så här är det... Jag har inte gjort lumpen i Sverige vilket i sin tur för med sig att jag kommer att genomgå GSU-US v.47-50, om man kommer in vill säga. Därefter följer utbildningsperiod jan09-apr09 (detta är väl missionsutb.) Och självaste mission apr09-okt09.

Är det någon som vet hur detta blir upplagd i mitt fall? För närvarande jobbar jag i upplevelsefabriken i Trollhättan och undrar om jag måste ta tjänsteledigt 3 gånger (GSU, missionsutb. och själva missionen).

Räknas man som anställd vid FM redan från v.47 och börjar få lön från den vecka? Kan man komma hem mellan dessa 3 "omgångar"? Eller är man borta hemifrån från v.47 tills man kommer hem i okt09 (leave inte inräknad)?

Tacksam för svar!

//Foreigner

Missionsutbildningen och missionen hänger ihop (bortsett från ett par dagar upp till en vecka man är ledig innan nerrotation)

Så det du högst troligt kommer behöva om du kommer med är tjänstledigt för GSU US v. 47-50 och sedan för missionsutb + mission

Edit:

Mellan GSU US och missions utbildningen kommer du komma hem.

Du räknas som anställd på så vis att du kommer få lön av Fm under GSU US men när dessa 3 veckor är klara kommer du återgå till ditt jobb motsv tills missionsutbildning börjar.

DVS 2 peroioder du måste vara tjänstledig, betald hela tiden du är i gröntjänst.

Hoppas detta var otydligt nog :banghead:

Edited by alfie

Ok, fr.o.m v.51 till "nångång i januari" (tills missionsutb. börjar) jobbar jag på mitt ordinarie jobb. Och sen när man åker iväg på missionsutb. så är jag praktist taget borta ända till okt09? Isåfall måste man förbereda sambon...psykiskt :lol:

Finns det möjlighet att sticka hem under dessa lediga dagar mellan missionsutb. och själva missionen eller måste man stanna på kassernen?

Förresten, var genomförs GSU-US?

Otroligt att missionsutb. ska pågå i 3 månader :banghead:

Ok, fr.o.m v.51 till "nångång i januari" (tills missionsutb. börjar) jobbar jag på mitt ordinarie jobb. Och sen när man åker iväg på missionsutb. så är jag praktist taget borta ända till okt09? Isåfall måste man förbereda sambon...psykiskt :lol:

Finns det möjlighet att sticka hem under dessa lediga dagar mellan missionsutb. och själva missionen eller måste man stanna på kassernen?

Ha is i groggen nu... under missionsutbildningen kommer du hem praktiskt taget (för att inte säga varje) varje helg. Utb börjar på livgardet vid 08 snåret måndag och slutar vid lunch fredag, försvaret pyntar hem och återresa varje vecka.

GSU US genomförs på livgardet med omnäjd.

Mellan missionsutbildning och mission är målbilden att alla ska ha minst 3 arbetsdagar hemma för att kunna lösa ut praktiska bestyr såsom bankärenden mm.

Edit: fyllefingrar

Edited by alfie

Ha is i groggen nu... under missionsutbildningen kommer du hem praktiskt taget (för att inte säga varje) varje helg. Utb börjar på livgardet vid 08 snåret måndag och slutar vid lunch fredag, försvaret pyntar hem och återresa varje vecka.

Mellan missionsutbildning och mission är målbilden att alla ska ha minst 3 arbetsdagar hemma för att kunna lösa ut praktiska bestyr såsom bankärenden mm.

Då vill jag tacka för att du stod ut med mina frågor :)

Måste bara finslipa personliga brevet och sen skicka in ansökan. Vet ej hur stora chanser jag har att komma in, men jag kör på med mina kunskaper om Balkan - mentaliteten, kulturen, språk i tal och skrift samt kännedom om konfliktens bakgrund, så får vi se hur långt det räcker...

EDIT: Just ja...hur tar man sig till Livgardet/Hem? Kan man åka bil/tåg och bekosta detta själv eller står FM för bränsle/tågbiljeter?

Edited by Foreigner

Då vill jag tacka för att du stod ut med mina frågor :)

Måste bara finslipa personliga brevet och sen skicka in ansökan. Vet ej hur stora chanser jag har att komma in, men jag kör på med mina kunskaper om Balkan - mentaliteten, kulturen, språk i tal och skrift samt kännedom om konfliktens bakgrund, så får vi se hur långt det räcker...

EDIT: Just ja...hur tar man sig till Livgardet/Hem? Kan man åka bil/tåg och bekosta detta själv eller står FM för bränsle/tågbiljeter?

Inga problem, verkar ju ändå inte ha något vettigare för mig :)

Du kan åka tåg eller flyg, då får du en biljett i handen/på posten eller så kan du köra själv och lämna in milersättningskvitt där du fyller när och vart du har kört samt hur långt det är så får du ersättning för detta nästa löneutbetalning.

Lycka till!

//Affe, leg balkanhor... balkankännare

"//Affe leg balkanhor...balkankännare" :)

Vi är ett mycket "speciellt" folk, ena dagen fikar vi tillsammans och firar varandras högtider för att nästa bränna varandras hus till grunden :) Därför går det som det går där nere. Ett ironiskt skämt berättar att varje udda världskrig börjar på Balkan, och vi har redan avverkat två...

Jag har haft tur att sticka därifrån med huvudet kvar på axlarna och Sverige tog emot mig med öppen famn när jag hade det som svårast och gav mig möjlighet att utbilda mig och försörja min familj. Inte fan skulle det falla mig in att missköta mig genom rån , misshandel och annat...Det minsta jag kan göra är att sköta mig och vara en produktiv medborgare och på det viset visa att jag uppskattar den andra chansen jag fick. Och ALLA invandrare fick ju samma möjlighet, men alla väljer inte som jag, men tack och lov de flesta. Härmed ber jag om ursäkt för att jag vräker ur mig lite, men är lite påverkad i denna sena timma och känner för det.

Kolla här...När jag kom hit (1994) hade vi en "introduktion" till svenska samhället där representater från olika myndigheter var och berättade lite om sitt område. Vi hade en advokat som talade om rättsväsendet. Man kunde se att han var av "det dyrare märket". Mannen ägde 2 yachter och flera bostäder. Han berättade lite om sin grej och så kliver en pärla upp och säger till tolken: "Är ni snälla och tolkar till herren att när JAG hade fax i hemlandet, Sverige viste inte ens vad det var för nåt..." :banghead: Jag böjde huvvet i skam. Fy fan vilken gubbe...Senare kom det fram att han jobbade som en sketen grindvakt i fabriken som tillverkade tegelstenar :D . Advokaten bara log utan att ens förära honom med en kommentar. :lol:

Efter det var det en polis som pratade om sitt och varje lite sa någon:"Bättre i Bosnien!" Efter en stund ledsnade denna polis och sa bara så där lakoniskt (han fattade direkt vilken nivå på disskutionen det var):" Det gör inget, vi är ändå bättre än er i fotbollen." :lol: Det blev tyst i Folkets hus, ingen fattade vad han ville säga med det. Jag log nöjt :-P

Så, den som förstår sig på oss lyfter jag verkligen på hatten för :lol:

Numera är Sverige är mitt nya hemland och jag är stolt över det!

Ha det gött, folk

//Foreigner

EDIT: Till berörd mod: Du kan låsa tråden eller ta bort mitt inlägg om jag gick över gränsen, jag har fått veta det jag ville. Tack, Affe, du har nerver av stål!

Edited by Foreigner